Nekromanti Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Scenario: Blodshämnd
Till: Skymningshem Andra Imperiet
Författare: Krister Sundelin

Det här äventyret är en mini-sandlåda i rymden där karaktärerna är stridspiloter i en extremt manga och anime inspirerad sci-fi värld. Karaktärerna har en motivation för hämnd mot rymdpiraterna som är de primära fienderna i äventyret men tillhör en organisation som inte accepterar privata vendettor. Så det ger spelarna en chans att vara lose cannons och gå rogue för att uppnå rättvisan. Det är inte så mycket ett val att balanserat egentligen, det är mest en anledning att skrika "I will get you some fucking results!" och sedan storma ut till sitt skepp.

Scenariot innehåller både rymdstrid, sociala konflikter och andra typer av problem. Det är dock inte då långt, inte så avancerat och lite för mycket inside joke anime. Men fortfarande spelvärt om du gillar genren. 3 av 5.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,256
Location
Örebro
God45;n266366 said:
Robert Jonsson, din estetik är aktivt fientlig mot skönhet. Den är äcklig och köttig och får det att krypa i skinnet på mig. Du är en estetisk terrorist och sakerna du designat har fått mig att vilja ta en dusch efter jag läst dem.
När man mår som sämst så kommer man hem och får läsa något sådant här. Stort tack för dina recensioner, God45! Det var oerhört roligt att få läsa vad du tycker. <3
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Robert Jonsson;n266456 said:
När man mår som sämst så kommer man hem och får läsa något sådant här. Stort tack för dina recensioner, God45! Det var oerhört roligt att få läsa vad du tycker. <3
Det är jag som ska tacka för att du skrivit så bra scenarion som jag har fått läsa! :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Scenario: Girighet
Till: Skymningshem Andra Imperiet
Författare: Krister Sundelin

Det är lite svårt att recensera Girighet efter att precis ha recenserat de andra Skymningshem scenariona. Det är helt enkelt ett enklare scenario, med nästan samma handling som Blodshämnd men utan twister, en setting bok över nya Camelot och regler igen. Det här scenariot är dock väldigt intressant upplagt som en säsong av en anime serie. Men det är mer av samma, gillar du anime sci-fi med fantasy inslag? Då kommer du gilla det här. Jag tycker personligen det är lite "The Clone Wars" tv-serien känsla över det hela.

3 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Scenario: Nio systrar
Till: Skymningshem Andra Imperiet
Författare: Krister Sundelin

Scenariot som utspelar sig innan Girighet som jag precis recenserade. Det här är ärligt talat mer av samma. Det är upplagt på samma sätt, säsong 1 av anime serien där Girighet är säsong 2. Det handlar om en statskupp av en politiker som konspirerar med rymd-pirater. Mycket av materialet här är samma som i Girighet rakt av och reglerna är med igen. Det jag undrar mest över är att den politiska frågan allting hänger på är medborgarlön. Det känns inte som en så drastisk grej när jag är en krigarprästinna i en rymdfighter. Fortfarande bättre än Star Wars prequelsen.

3 av 5


Scenario: Skuggor
Till: Skymningshem Andra Imperiet
Författare: Krister Sundelin

Jag verkar inte kunna ladda ner det här scenariot så jag kan tyvärr inte recensera det. ? Av 5
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
God45;n266460 said:
Scenario: Skuggor
Till: Skymningshem Andra Imperiet
Författare: Krister Sundelin

Jag verkar inte kunna ladda ner det här scenariot så jag kan tyvärr inte recensera det. ? Av 5
Nu är det ju jul och så, och jag har tyvärr väldigt mycket att göra, men jag lovar att kolla på vad som kan vara problemet här det första jag gör nästa år.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
God45;n266460 said:
Scenario: Skuggor
Till: Skymningshem Andra Imperiet
Författare: Krister Sundelin

Jag verkar inte kunna ladda ner det här scenariot så jag kan tyvärr inte recensera det. ? Av 5
Tog hem detta för ett tag sedan, PM:a mig din epost så kan jag skicka över det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Scenario: I de blindas rike
Till: Dunder och Drakar
Författare: Mikael Börjesson

Okej, så det här scenariot gör en cool grej som jag tidigare bara har sett i översatta japanska rollspelsgrejer. Och det är att scenariot delvis är en actual play, med distinkta karaktärer med personligheter som reagerar på handlingen och som har personlighetsbeskrivnkngar i slutet av boken. Det är ett intressant grepp och det gör det faktiskt lättare att ta till sig och läsa äventyret!

Äventyret i sig är ett tvådelat problem där karaktärerna har en social situation att lösa och en praktiskt situation. En ond Cyklop utvinner magi ur the Underdark men då detta skapa avgaser har de byggt en skorsten upp till ytan utan att bry sig om vad som är där uppe. Byn som ligger i närheten blir förgiftad och får ingen skörd och döda giftiga boskapsdjur vilket gör att de börjar lyssna på en präst dedikerad till Oden som kräver barnoffer till gudarna för att situationen ska bli bättre. Prästen heter Moloch och är amazingly crazy (och bästa NPC:n i scenariot).

Karaktärerna måste döda cyklopen och hans underhuggare och sedan deala med situationen i staden (svårt eftersom byborna tror mer på gudarna än crazy magic machines).

Det är ett kul en kvälls äventyr för en god grupp äventyrare och inte mycket mer. Formatering är också ganska irriterande bitvis. Men det är kul, användbart och finurligt skrivet.

3 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Björn den gode;n266484 said:
Nu är det ju jul och så, och jag har tyvärr väldigt mycket att göra, men jag lovar att kolla på vad som kan vara problemet här det första jag gör nästa år.
Stressa inte, jag har många scenarion kvar :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Scenario: I dimma död
Till: Dunder och Drakar
Författare: Mikael Börjesson

Det här är på många sätt för kort för att vara ett scenario, få gruppen jag spelat med hade inte bränt genom det här på 15 minuter. Det finns en bakgrund, men den interagerar inte spelarna egentligen med. Hela äventyret är att karaktärerna måste hämta tillbaks ett magiskt föremål en förrädisk gruppmedlem stulit och som riskerar att stranda hela staden karaktärerna är i någonstans i en annan dimension. Problemet är att trots att det finns intressanta saker som kan hända här så är det bara för karaktärer att ha en kort strid och sedan smyga genom staden. Det vore mycket intressantare om karaktärerna blev fast i den andra dimensionen eller släppte loss de onda andarna från den dimensionen i sin värld eller något. Det finns också en risk att hela scenariot rasar ihop om man slår ihjäl NPC:n som är den förrädiska gruppmedlemmen utan att först förhöra honom.

Nu är det en okej bakgrund som borde ha använts till något mer intressant. 2 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Scenario: Stormens öga
Till: Dunder och Drakar
Författare: Mikael Börjesson

Ett tillfälligt stopp på ett värdshus urartar i en kamp för att rädda en mans själ från hämndlystnaden som håller på att sluka honom och i att göra det rädda självaste världen. Det innehåller också att man ska slåss mot den titan dyrkande vätte schamanen Yrgel Ktax. Så det är gonzo och action men med lite djup av den gotiska skolan i bakgrunden. Det finns våld, rollspelande, klurigt problemlösande och problem med att navigera märkliga omgivningar. Och det hela är på bara några få sidor!

Det här är ett nästan perfekt scenario. 5 av 5, gillar du fantasy så är det här ett bra one-shot eller del av en kampanj.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Scenario: Vintervila i Veum
Till: Dunder och Drakar
Författare: Mikael Börjesson

Det här är ett helt ok men väldigt standard första nivåns äventyr. Spelarkaraktärerna är nybörjare hjältar som skickas för att hämta medicinalrötter genom en skog fylld med vättar eftersom det är vinter, de bara växer vid en magisk sjö och halva byn håller på att dö i sjukdomen. Efter litet äventyr och en chans att skaffa nya vänner slåss de med en vit drake som ockuperar sjön och håller på att frysa den.

Det är kompetent, solit, har bra men inte så originella färdiggjorda karaktärer och är ett okej nybörjare äventyr. Men inget nytt eller som en erfaren spelare vill ha eller behöver finns här. 3 av 5 för en ny grupp, annars 2 av 5.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,293
Location
Göteborg, Lindome
Jag kan bara lägga till att alla fyra äventyren är gjorda som scenarier till GothCon som skall hinna spelas på 4½ timma, max. Så de är medvetet korta. Fast när du säger att "I dimma död" går att bränna igenom på 15 minuter, undrar jag om jag har glömt att packa med något. Det var inget gäng på GothCon som var så snabba.

?P.S. Glömde att tacka för de fina recensionerna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Scenario: Skuggor
Till: Skymningshem Andra Imperiet
Av: Krister Sundelin

Det här är ett socialt scenario som utspelar sig efter de andra Skymningshem scenariona vi har tittat på här. Efter att ha varit ute och slagits i flera månader skickas jaktpiloterna på ett spa för att vila upp sig. Deras piratfiender är dock missnöjda med att de kommit undan men är för shitty för att själva döda dem så de hyr in ninjas för att mörda spelarkaraktärerna. Ninjasen är dock väldigt, väldigt dåliga på sina jobb och istället för att förgifta karaktärernas mat (vilken de har tillgång till), eller förgifta någon av spabehandlingarna, eller mörda karaktärerna när de sover så ska de ta gisslan i en fejkad terroristaktion och sedan döda karaktärerna. Nej ninja planen makes no sense och det finns till och med en ruta om att den är kass men att det är enda sättet äventyret fungerar på. Oh, det finns också en Street fighter turnering som ska äga rum på spa-hotellet. Folket i den beter sig skumt men det är en fint.

Det här är ärligt talat mycket set-up för en taktiskt situation och jag tycker att street fighter turneringen är mycket roliga. Mer ninjaiga ninjor hade varit bättre, men jag hade också accepterat Naruto ninjor som sparkar in dörren klädda i orangea overaller och börjar döda folk med ninja magi.

Det här är ok. Men så mycket potential missad för att det inte är mindre eller mer anime. 2 av 5 om du kör det som skrivet. 3 av 5 om du ändrar ninjornas plan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Scenario: Fem och Slottsmysteriet
Till: Västmark
Författare: Krister Sundelin

VARFÖR ÄR DET HÄR SÅ MYCKET BÄTTRE?!!!!! Okej, så förra Västmark scenariot är det svagaste jag recenserat hittills. Men det här? Det här är good shit! Det är en direkt fortsättning på Faller Snö Växer Sten och karaktärerna därifrån är nu i besittning av ett magiskt svärd som kan avgöra det pågående inbördeskriget. (Det officiella slutet på förra scenariot är att tjejerna flydde och är de enda överlevarna). De är nu adopterade av en avdankad riddare och vi lägger till hans unge väpnare som den 5e karaktären. Och sedan är det här explicit menat att efterlikna sommarmorgon eller en julkalender. Och det gör den grejen super bra! Om än med en mörk twist...

Karaktärerna är fångade på ett slott som förslavats av ett ondskefullt ekträd. De har tagit sig till slottet efter att deras riddare blivit sårad i strid med rövare som nu kan röra sig fritt under inbördeskriget. De måste finna vad som är fel på slottet och sedan finna ett sätt att lösa problemet och fly slottet.

Karaktärerna som presenteras är till för spelare ute efter olika saker. Vill du vara en social ledare? Musklerna? Eller outsider mystikern?

Slottet är rejält obehagligt med karaktärer som får konstiga syner, magiskt förslavade tjänstefolk som försöker förföra karaktärer, att maten som serveras är människokött och andra super coola detaljer.

Det här känns som ett steg i vägen till att lösa inbördeskriget och en större kampanj, det är ett jättebra och mysobehagligt självständigt äventyr och slutbossen är ett ondskefullt träd som man kan dräpa genom att sjunka kungasvärdet in i dess stam i bästa Kung Arthur stil.

5 av 5. Ett jättebra, mytiskt, lurigt och stämningsfullt fantasy äventyr.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Scenario: Tokarnas natt
Till: Västmark
Författare: Krister Sundelin

Det här är också en fortsättning på Faller snö Växer sten och den utspelar sig före Fem och Slottsmysteriet. Den här gången går scenariot efter stämningen i äventyrs/mysterieböcker för ungdomar.

Första natten i April är tokarnas natt, när barriären till den andra sidan är tunnare än vanligt. En fest hålls då, en gång i tiden var den för att människorna som klädde sig som älvorna och festade med dem skulle håla sig väll med den andra sidan. Men nu förtiden, efter kristnandet är det bara en fest. Fast om man precis slagits mot/flytt från vinter älvorna tar man kanske det på lite större allvar... speciellt när inbördeskrig och invasion står för dörren.

Så det här scenariot har en magiskt perfekt set up. Kungen håller på att dö men det är inte klart vem som ska bli nästa kille på tronen så adelsmännen är beredda på att börja mörda varandra för positionen. Konungen vet detta och har därför skickat en riddare att gömma Kungssvärdet som ingen kan ta tronen utan. En av adelsmännen har samlat ihop en armé för att försöka hantera de satans älvorna som mördat alla i en av hans byar. Resten tror inte på honom utan tror han gör sig redo för inbördeskriget. Vinterälvorna gör sig redo att anfalla öppet när världen är närmre deras dimension. Och bakom alltihop lurar det skuggliknande hotet från grannlandet som letar efter svaghet...

Det här är some game of thrones shit! Det här är en situation som kan starta en hel kampanj av intriger, äventyr och förräderi. Men man spelar inte adelsmän, rådgivare, lönnmördare, riddare, prinsessor eller någon annan med inflytande utan istället några bondflickor... man dras in i äventyr och det följer hela Luke är en bondpojke i början narrativet men...

Det är annars en nice öppen fisktank utan ett fast slut och den är väldigt väldesignad.

3 av 5 om du är God45. 4 av 5 om du är typ en vettig person istället för mig. 5 av 5 om du gör huvudkaraktärerna till NPC:er och man spelar makt kamp i den här settingen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Scenario: Guld och Gröna skogar
Till: En Garde! III (och Pirater!)
Författare: Jörgen Åkerklint

Jag brukar inte vara en person som pratar så mycket om konsten och bilderna i saker jag recenserar. Mest för att jag inte kan något om det och inte tycker det är så viktigt. Men holy fuck framsidan på det här scenariot är snyggt. En skepnad hållandes en kniv är avbildad mot en apokalyptisk himmel ovanpå en sydamerikansk trappstegspyramid. Bilden vrålar blod och åska, en stämning som scenariot verkligen säljer in.

Så, strukturmässigt är det här inget särskilt. En rälsad expidition genom djungeln slutar i en strid och sedan ett öppet slut. Men stämningsmässigt? Det här är brutalt och häftigt med riktig Solomon Kane känsla, mycket mer metal än jag väntar mig från ett spel vars namn får mig att tänka på fäktare. Du kan dö med curare pilar i halsen och hillebarder stuckna genom kroppen om du inte passar dig. Och det är innan det övernaturliga ger sig in i spelet.

Sektionen om vad alla grupper tycker om alla andra är också frän.

Jag ser fram emot att läsa mer En Gard grejer efter att ha läst det här. Hade det varit öppnare eller större hade det här varit 100% i min smak. Nu är det bara väldigt bra.

4 av 5.
 
Top