Nekromanti Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
God45;n267448 said:
Scenario: Himlabjörnens vrede
Till: Fantasy!
Av: Jörgen Karlsson

Himlabejörnens vrede handlar om att en ond storbonde som hittar guld i floden, men det är andra som äger delar av floden och inte vill sälja sina gårdar. Så han skaffar en magisk superbjörn för att skrämma dem till att sälja sin mark till honom så att han kan få allt guldet för sig själv. Det är mer eller mindre en väldigt våldsam Scooby Doo plan med mer våld. Det är okej, men inget får mig att vilja spela det...

3 av 5. Ett helt ok litet fantasy mysterium där du inte utreder något utan bara dödar allt och sedan går "Ah, han var skurken." När alla är döda.
Jag har alltid tyckt att namnet på det här äventyret är awesome.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Vimes;n267452 said:
Jag har alltid tyckt att namnet på det här äventyret är awesome.
Det är ett awesome namn. Att himlabjörnen bara är en enorm satans björn är en av de bästa delarna av scenariot. Hade den varit lysande eller spöklignhade det varit sämre. Men nu är den bara enorm och badass.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Scenario: Ondskans horn
Till: Fantasy!
Av: Jörgen Karlsson

Det här scenariot vill äga rum i grekisk myt men det känns inte som grekisk myt och det fungerar inte som grekisk myt. Men köper du att det här är standard fantasy med grekiska dekorationer så är det fine.

Det här äventyret har en massa onödig set up som jag inte tycker om... Men den leder upp till två riktigt bra dungeon crawls. Jag tror problemet är att scenariot försöker sätta upp spelarkaraktärerna som de goda i situationen. Vilket jag inte bryr mig om alls. Jag är fine med att råna folk för att de har guld! Jag bryr mig inte om ifall jag räddar någon. Murder hobos är min jam liksom. Men Jörgen Karlssons äventyr verkar genomgående äga rum i ett moraliskt universum vilket på många sätt är deras största problem. Det är inte mörkt nog. Det är bra, väldesignat men det är äventyr för hjältar.

3 av 5. Det är bra, men med ett större fokus på de bea utmaningarna och dungeonsen vore det mycket bättre.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Är det nu jag bör avslöja att allt det här är en cynisk reklam kampanj för mitt nya scenario som borde dyka upp på Scenariobiblioteket vilken dag som helst.... Nah, låt mig vänta med det ett dussin recensioner till...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Scenario: Tillbaka till Ufris
Till: Fantasy!
Författare: Jörgen Karlsson

Så det här är ett varulvsscenario som öppnar med en rälsad strid där minst en karaktär blir smittad av lykantropi, innehåller en scen där karaktären ska bli tillfångatagen och sedan så ska spelarkaraktärerna bota sig själva från att vara awesome dödsmaskins varulvar.

Det här är ett dåligt scenario eftersom det är rälsat på det orättvisaste möjliga sättet och det tar ifrån spelarkaraktärer agens. Men mest av allt förstår det inte hur spelare fungerar. Varulven kan inte bara ta sig iväg på natten, det finns fällor och larm åtminstone runt ett ställe där den ens en lite erfaren gruppen äventyrare sover. Om en by bönder som behöver oss för att de inte kan slåss tillfångatar min grupps tjuv så kommer de släppa honom eller dö. Och jag har aldrig sett en spelare ge upp förbannade superpowers frivilligt. Lykantropin är precis den typ av äss i rockärmen spelare dreglar efter.

1 av 5. Det här är fundamentalt omöjligt att spela igenom men någon grupp jag spelat Fantasy! med.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
God45;n267468 said:
Är det nu jag bör avslöja att allt det här är en cynisk reklam kampanj för mitt nya scenario som borde dyka upp på Scenariobiblioteket vilken dag som helst.... Nah, låt mig vänta med det ett dussin recensioner till...
En ganska ambitiös reklamkampanj i så fall :) Misstänker att det kommer få en bra recension av dig också...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Björn den gode;n267473 said:
En ganska ambitiös reklamkampanj i så fall :) Misstänker att det kommer få en bra recension av dig också...
Det är det som gör den så listig! :D

Jag tror jag får hoppa att recensera mina egna grejer, men någon vänlig själ kanske gör det åt mig när vi kommer till dem? :)


Scenario: Tornet i Dimman
Till: Fantasy!
Av: Jörgen Karlsson

Det här är bra mysfantasy. Karaktärerna dras till ett torn där en gammal magiker och nekromantiker ber dem hjälpa honom få frid. Hand egna synder mot den naturliga ordningen har slagit tillbaks mot honom och han är nu fångad som en vålnad.

Det behövs mer saker här, mer utmaningar, mörkare brott... men grunden är solid. 2 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Scenario: Ul-Gargais Temple
Till: Fantasy!
Av: Jörgen Karlsson

Skum kvinna lurar karaktärerna att återuppväcka en demon. Varför är lite oklart eftersom hon vill hämnas på de lokala bönderna och det är dumt att involverande äventyrare i det. Men ändå... det är inget fel på det här men det känns bars vagt oinspirerat. Demonens beskrivning är cool men den känns väldigt lätt att besegra och den gör inte så många coola grejer...

2 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Scenario: Den Vita Cirkel
Till: Drakar och Demoner
Av: Mikael Patocka

Det här är verkligen ett kul och tankevärt scenario som är rejält genomarbetat och rejält genomtänkt. Det är beskrivet att det här är en omarbetning av tidigare scenarion och det märks att det här inte bara är rigoröst speltestat men också fått åldras och förbättrats.

Det här scenariot handlar om en konflikt mellan två religioner, en inspirerad av hedniska religioner och en inspirerad av kristendomen. De två har varsitt kloster nära varandra i en avlägsnare region och medan religionerna är konkurrenter så har det mest varit en vänlig rivalitet. Men plötsligt börjar konflikten eskalera och det är precis som om allting är mot att freden återställs.

Vad som egentligen händer är att en extremistkult inom den kristendoms inspirerade religionen har infiltrerat klostret och försöker provocera fram ett krig så att de öppet kan terrorisera den andra religionen.

Det här är riktigt bra gjort! Istället för att vara en clash mellan inte-Jesus och nästan-Oden så är det ett scenario om hur religioner fungerar bland människor. Det berör extremism, radikalisering, konversioner, villighet att offra andra och sig själv men även vad som kan få religioner att samexistera.

Äventyrarna är i det här äventyret är allierade med inte-Odens kyrka och kommer lösa det hela hela genom dubgeon crawlande, list och våld. Men även om det finns en boss och spelarna slår ihjäl honom så slutar inte äventyret där. Det är en melankolisk reträtt som följer, där sanningen inte riktigt vinner dagen och det som är bra med religion inte riktigt kan lösa problemen som människor skapar.

Jag gillar både spel omomenten och tankarna bakom dem. Det här är vad rollspel som vill se djupare på ett ämne borde vara. 5 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Scenario: Runbergets arv
Till: Drakar och Demoner
Av: Mikael Patocka

Det här scenariot är väldigt, väldigt bra. Så jag tänker helt enkelt ta det dåliga först innan jag lovprisar resten. Så, to the pain!:

Det finns för mycket bakgrund. Den är hundratals år lång, innehåller nonsens som inte är relevant, nämner saker som inte behövde vara i den sammanfattade bakgrunden och jag höll nog faktiskt på att dö av att läsa den. Också, vill ett äventyr att jag ska hjälpa en by gör inte dem till super rasister. Kej?

I övrigt är det här jävligt bra! Det finns en riktigt, riktigt bra dungeon och ett väldigt bra fältslag där man skyddar en befäst plats mot överväldigande många troll uppbackade av heliga krigare. Jag gillar hur dvärgarna används, jag gillar beskrivningarna och det hela känns väldigt levt i.

4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Scenario: Eldprovet
Till: Drakar och Demoner
Av: Jörgen Karlsson

Äventyret börjar med att gruppen blir rälsat tillfångatagna av alver. Automatisk 1 av 5. Fuck det här sättet att skriva scenarion på. Du tror jag överdriver nu men direkt efter detta måste man stå ut med att bli förolämpade av en random NPC. Sedan hånskrattar en grupp alver åt hur dålig man är. Oh, och gör man något åt det kommer ett dussin alvkrigare och kastar en i fängelse.

Sedan vill alvdrottningen att man hämtar ett magiskt svärd från alvernas släktingar (det flygande kattfolket) för att en drake är påväg för att döda alverna och svärdet är till för att döda drakar. Spelarkaraktärerna skickas, på riktigt jag hittar inte på det här, för att alverna inte vill mörda sina släktingar direkt. Vilket inte precis gör dem sympatiska. Sedan är där en liten dungeon crawl innan Draken anfaller tornrummet (han är förklädd till en alv) och man ska slåss mot den tillsammans med alverna.

Jag förstår inte att någon grupp hade kunnat ta sig igen det här utan att det istället blir en fight med de satans alverna. Jag vet inte varför jag är på alvernas sida, de är enorma rövhål. Draken verkar cool, han vill i alla fall döda alverna. Varför är vi inte på hans sida?

Sedan får man inte behålla det awesome svärdet, istället får du en kamouflerad kappa. Totes lika coolt va?!

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Scenario: Eremitens hemlighet
Till: Drakar och Demoner
Av: Mikael Sundvall

Hur kan jag inte gilla ett scenario som är dedikerat till Charlton Heston och hand rollporträtt av vredesfulla män?

Det här är ett riktigt, riktigt bra scenario och det lyckas vara det genom att omfamna alla konventionerna från en klassisk saga och sedan skapa guld av dem.

En ond trollkarl terroriserar en by för att tvinga borgmästaren att gift bort sin dotter till honom. En god eremit försöker stoppa honom och när spelarkaraktärerna ger sig in i det hela försöker han lura dem. Äventyrarna måste finna sanningen, slåss mot trollkarlens onda troll, rädda borgmästaredottern från ett ondskefullt slott och besegra trollkarlen. Och allting är på perfekt detalj nivå, det är inte rälsat någonstans och det är riktigt, riktigt bra!

5 av 5, riktigt vass klassisk sagofantasy!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Scenario: Herr Sunes testamente
Till: Drakar och Demoner
Av: Jörgen Karlsson

Det här scenariot börjar bra men blir sedan skräp. En set up där du inte vet om personen som anställer dig faktiskt vill göra bättring eller bara vill roffa åt sig ett arv följs av en spännande jakt efter en mästertjuv. På jakt efter tjuven måste man hantera organiserad brottslighet, en enorm gris och sedan förhandla med tjuven själv (som ju bara är en tjuv och inte egentligen värre än karaktärerna).

Sedan går allt åt helvete. Det finns ett bakhåll som nästan är helt skriptat så att spelarna ska förlora och bli gripna (men inte helt rälsat så det är inte en auto 1:a). Följt av en rättegångsscen, vilket borde vara kul men den är helt rälsat och spelarkaraktärerna förlorar automatiskt för att sedan kastas i fängelse. Resten av äventyret är sedan bara att fly fängelset.

Så ja, den bra delen av scenariot är bara till för att lura karaktärerna in i en rälsad situation när killen som anställt en gör något idiot ondskefullt. Problemet är att jag inte kan se hur någon grupp skulle låta honom göra det. Antingen för att de är goda eller kompetent onda. Eller bara inte idioter.

Undermåligt skrivet och rälsat, 2 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Scenario: Fyrtorps Förbannelse
Till: Drakar och Demoner
Av: Jörgen Karlsson

Ingen NPC i det här scenariot beter sig på något sätt vettigt och det finns inget av värde här. Om jag försöker rädda er jävla by (något ni hyrt mig till) och jag behöver en jävla katt för att den jävla häxan är idiotisk och ni fucking hotar mig är scenariot slut. Är du en häxa som "inte är ond" och du förbannat en by för att du är galen och tror de stulit din katt kommer jag inte hitta din katt, jag kommer mörda dig för att du förvannar folk när du går randomly crazy och dina stats är inte bra nog att hindra mig.

Det här är en usel fetch quest där ingen NPC är en riktigt person. 1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Scenario: Patronens vrede
Till: Drakar och Demoner
Av: Mikael Sundvall

"Det är av yttersta vikt att lura spelarna att tro att det är deras handlingar som driver äventyret framåt".

Snälla, gör inte den här grejen! Det är inte bra, det blir så dåligt rollspel av det hela! Resten här är så bra! Det finns tomtar och lömska planer kopplade till arv och man blir jättesmå och jagas av en katt. Och där är odöda. Och man vet inte att det hela är ett mysterium! Men man har ingen agens alls.... och hur scenariot framställer kvinnor är på gränsen, det kan rättfärdigas men det kanske inte kan det.

2 av 5, innehåller en massa bra material att stjäla, men den här sättet att presentera det på gör det inte rättvisa.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Summerade lite snittbetyg såhär långt och av dem som skrivit tre eller fler äventyr ser det ut enligt följande:
SkribentSnittbetygAntal äventyr
Tomas Arfert4,005
Robert Jonsson3,676
Gunnar Söderberg3,405
Krister Sundelin3,138
Mikael Börjesson3,004
Jörgen Karlsson2,3116
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Henke;n267667 said:
Summerade lite snittbetyg såhär långt och av dem som skrivit tre eller fler äventyr ser det ut enligt följande:
SkribentSnittbetygAntal äventyr
Tomas Arfert4,005
Robert Jonsson3,676
Gunnar Söderberg3,405
Krister Sundelin3,138
Mikael Börjesson3,004
Jörgen Karlsson2,3116
Wow! Nu har tråden statistik :) Tack så mycket :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Scenario: Skogens Fångar
Till: Drakar och Demoner
Av: Franz Ung

Enligt författaren är det här ett äventyr som siktar på sagostämning (är inspirerat av Stardust), är designat för att vara helt fritt för spelarna att utforska och ska klaras helt utan strid. Låt oss se hur väll det lever upp till de målen.

Äventyret går ut på att utforska en häxas stuga man inte kan lämna i skogen. Häxan har fångat folks själar och man måste släppa loss dem för att döda henne. Här ska man vandra fritt men jag förstår inte har det ska hända när häxan är här och ser typ allt man gör. Hon har också en formbytare som spionerar på en. Så lite öppet, okej, men inte ordentligt. Sagostämningen är där dock fullt ut.

Stridsgrejen är dock inte sann alls. Häxan är bara osårbar men hon är fullt villig att fucka upp dig med formler du inte kan skydda mot som låster in dig i 4 dygn vilket är längre än resten av äventyret så du får inte vara med längre. Hon kan också bränna dig med sår som aldrig läker så att din karaktär inte är spelbar mer. Du får bara inte slåss mot den onda häxan. Inte för att du vet det och eftersom hon öppet har en slav hon torterar och låtsas inte vara en häxa vet jag inte varför man inte ska försöka mörda henne.

2 av 5. Men det är ärligt talat en ganska svag 2:a som bara är där pga sagostämningen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Henke;n267680 said:
Hoppas det var ok. Kunde inte motstå impulsen :)
Helt klart ok och jag tyckte det var väldigt kul att se :)
 
Top