Hur skriver man en bra teaser för ett rollspel ...

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
För att starta en liknande tråd som den om scenariopitchande. Hur man skriver en bra teaser för ett regelverk, för rollspelsregler. Vad behöver du veta för att du ska vilja läsa mer om ett (rollspel) system? Alltså, inte värld utan regler. Minsta information för att du ska veta om det är nåt för dig … vad får dig att lockas läsa mer … måste det jämföras med något annat system eller räcker några nyckelord? Hur lång borde texten vara? Vilka är bra och dåliga exempel?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
Vilka redskap som används för att lösa konflikter eller handlingar i spel.

Är det kort, tärningar, friform osv.

Även vad spelet har sitt huvudsakliga fokus på, är det strid, konflikter, det vardagliga.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,193
Varför vill du bara teasa reglerna? Det finns hur mycket regelsystem som helst där ute, många av dem välgjorda och extremt testade - vem köper något bara för reglerna? Om de nu inte är helt unika och banbrytande på något vis - berätta i så fall hur.

Det jag imponeras av är i stället om man både har en intressant setting och regler som är specifikt konstruerade för att underbygga den settingen och den önskade spelupplevelsen. Det är en intressant fråga om regler. "Bra regler" är 100% en fråga om kontext.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
Det jag imponeras av är i stället om man både har en intressant setting och regler som är specifikt konstruerade för att underbygga den settingen och den önskade spelupplevelsen. Det är en intressant fråga om regler.
Väldigt väl formulerat, det här är nog det absolut viktigast även för mig när jag tänker efter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Varför vill du bara teasa reglerna? Det finns hur mycket regelsystem som helst där ute, många av dem välgjorda och extremt testade - vem köper något bara för reglerna? Om de nu inte är helt unika och banbrytande på något vis - berätta i så fall hur.
Alltså, det beror ju på vad reglerna gör. Det finns en massa spelvärldar därute också, många av dem välgjorda och extremt testade, och ändå verkar folk vara intresserade av nya.

Det jag imponeras av är i stället om man både har en intressant setting och regler som är specifikt konstruerade för att underbygga den settingen och den önskade spelupplevelsen. Det är en intressant fråga om regler. "Bra regler" är 100% en fråga om kontext.
Jag håller med! Fast ta bort settingen, för den slipper jag helst. Men regler som är till för att skapa en viss spelupplevelse är ju toppen.

Så det jag vill ha svar på är helt enkelt "Vad handlar spelet om?". Vad är det för upplevelse som erbjuds? Handlar det om snåriga relationer, om kampen mot sig själv, om kulturkrockar eller om sexuell experimentlusta?

Sedan är det rent ärligt så för mig, att vad jag vill veta är typ: Spelarskicklighet, historieberättande, simulering? Spelledare eller ej? Tärningar eller ej? Finns det ett konfliktsystem? Raka fakta som gör att jag fattar vad spelet gör. Men jag vet inte om det är något som applicerar på någon tänkt allmän publik som inte består av folk som hänger på rollspelsforum. Men för folk här tror jag att en beskrivning typ "Roterande spelledarskap, spelarskicklighet fokuserat på strid, T100 med push-your-luck-system, resurshantering i fokus" skulle räcka långt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Pitchen är ju vad jag anser är en av de viktigaste bitarna i ett spel, eftersom det direkt sätter ett tankemönster i läsaren. Detta gör att allting personen läser hädanefter kommer att filtreras utifrån detta tankemönster. Jag brukar också påstå att rollspel borde ha ett end condition, så ha det i pitchen. "Du vinner när du räddat din familj" och läsaren förstår direkt vad spelet går ut på. Detta är dock ingen pitch, utan bara en end condition.

"Du vinner när du räddat din familj, genom att svika dina vänner" förklarar hur du går tillväga för att gå mot end condition och plötsligt har vi någonting som liknar en pitch. All mekanik läsaren tar in hädanefter kommer att tolkas via "svika dina vänner" för att "rädda din familj".

Syfte. Interaktion. Medel.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
"Kollaborativt berättande" (till skillnad från alla andra rollspel, då?).
Alla vet ju att alla andra rollspel är "Gemensam dialog mellan mötets olika deltagare för att måla upp en bild av ett skeende i en fiktiv värld". Skakar på huvudet åt denna okunskap. :gremwink:
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag brukar också påstå att rollspel borde ha ett end condition, så ha det i pitchen.
Detta är nog det enda tydliga och användbara råd som kommit hitintills (som inte är skåpmat, men så är det oftast skåpmat i sådana här trådar). Riktigt bra även om man inte måste hålla med om att alla spel kan ha ett … det väcker dock nya tankar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag inser att jag inte är målgruppen för den här tråden riktigt, men jag tänker bidra ändå:

Hur man skriver en bra teaser för ett regelverk, för rollspelsregler. Vad behöver du veta för att du ska vilja läsa mer om ett (rollspel) system? Alltså, inte värld utan regler. Minsta information för att du ska veta om det är nåt för dig … vad får dig att lockas läsa mer … måste det jämföras med något annat system eller räcker några nyckelord? Hur lång borde texten vara? Vilka är bra och dåliga exempel?
Det är ju viss skillnad på pitch för ett rollspel och pitch för rollspelsregler…

Men okej, jag ska svara på frågan: det är nästan omöjligt att få mig att lockas att läsa ett regelsystem, bli intresserad av ett regelsystem, eller se systemet som det som lockar mig med en rollspelsprodukt. Jag är van vid att köpa rollspel och knappt ens ögna igenom regelsystemet mer än för att konstatera att "ja, det här ser ju ut som en massa krånglig skit jag inte ens orkar börja ta till mig, precis som vanligt alltså".

Jag skulle nog kunna säga ett par specifika nyckelord som skulle kunna få mig intresserad av själva systemet. Men det är ju i sådana fall inte själva formen på pitchen som fungerar bra, utan det pitchen lovar. Men om en pitch inbegriper att beskriva regelsystemet som att det "får plats på ett A4" eller "enbart bygger på diegetiska val" så skulle jag säkert åtminstone läsa systemet.

Formen… Tja, eftersom det är för regelsystem så är väl grunden att det behöver vara en ganska liten del av en större pitch; säg typ en rad eller en mening av en pitch på 6-7 meningar, där de andra meningarna beskriver sånt jag faktiskt bryr mig om och är intresserad av. Jag tycker inte om jämförelser med andra system; jag tycker för illa om de flesta av dem för att det ska kännas meningsfullt ändå och dessutom tycker jag det är mer intressant med saker som pitchas på sina egna premisser. Man kan ange rollspelsgenre för att sätta tonen (t.ex. nämna tradd eller samberättande) om målgruppen kan antas ha koll på begreppen.

Dåliga exempel för mig blir väl typ allt 90-talsskryt om regelsystem som är "realistiska" eller för den delen "universella"? Och pitchar som är för långa eller fokuserar för mycket på regelsystemet generellt.

Så, då var mitt förutsägbara anti-regelsystems-extremistiska inlägg avklarat, nu kan ni som faktiskt gillar regler fortsätta diskutera. Move along, nothing to see here…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ja, det känns spontant lättare och mer naturligt att pitcha ett rollspel (setting, värld, tema) än regler!
Och det viktigaste, som för många rollspelspitchar missar (tycker jag): vad man gör (och gärna vad det finns SL-stöd för).

Vill man sälja in ett rollspel till mig så är det det viktigaste; vad gör man och hur gör man det och vilket stöd får SL för att man ska kunna göra det. Regelsystemet behöver man inte nämna alls. =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
En bra början är kanske Greg Costikyans (vet inte om det var han och vet inte hur han stavar, men det där ser fel ut) tre frågor:
  1. Vad handlar spelet om?
  2. Vad gör rollpersonerna?
  3. Vad gör spelarna (inklusive spelledaren om sådan finns)?
Och såklart är väl en bra pitch något som får läsaren att undra. Inkludera något som får en att tänka ”Vad menas med det där?” eller ”Hm, undrar hur den där biten fungerar?”. Skapa frågor.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tror man kan sno en del från hur brädspel pitchas.

/// edit: tar en kort sväng över till BGG och kollar på översikten … inga spel jag ser lyfter varför man ska spela dem med reglerna föst. … regler omnämns som CX med Y (där dessa är fördefinierade kodningsord. Som till exempel, tricktaking for three players and dice).
 
Last edited:
Top