Hur ska man hantera kritik som rollspelsmakare?

Disclaimer: Jag skriver inget för utgivning, inte ens för framtida potentiell utgivning. Saker jag skapas är för mig själv enbart. MEn jag jobbar med TEST i yrket.... Vilket kan ge lite tankar här.
Om (spel)test ska fylla ett syfte, så anser jag att man först ska identifiera VAD resultaten av testen skall fylla för funktion?
Ex. Är det ett spel tänkt att ges ut? Vilka är målgruppen? Setting/mekanik? Flyt/crunch?
Självrapporterade speltester för rollspel utan någon som helst "övervakning" eller i minsta fall intervjuer/dialog efteråt ser jag (om jag skulle planera/genomföra tester) som ganska menlöst. Det ger brus, men inte svar. Samt att testa en slutprodukt (oavsett vad tusan man skapar/kodar/bygger), utan att haft tester under resan är det sämsta sättet att tillämpa testning om man inte haft tester/feedback och omarbetningar under resan.
Saker man kan göra. Testa i delar.
* Ex använd ngt annat system/förenklat system om man är ute efter att testa setting/känsla i spelet (är mekaniken en del av den känslan, så behöver man iaf ha en grund där)
* Testa mekaniken i delar. Strid är kanske inte samma som övriga delar av systemet?
* Testa hur reglerna uppfattas i skrift. Ge spelledaren texten utan förklaring av system/setting. Instruktionerna till spelledaren är att tillämpa de RAW. Låt de läsa på och förbereda för att leda en grupp under övervakning. Har spelledaren regelfrågor redan under genomläsning? Vid spelandet, har spelledaren uppfattat spelet som tänkt?

Det finns massa mer om vi ska prata test..... MEN en viktig sak återigen. Vem är målgruppen för ditt verk? Testarna bör motsvara målgruppen för att få en rättvisande bild. Har du skrivit ett spel för nybörjare, så bör du inte ha testare som är gamla rävar i rollspel sen 30år. Är det för barn? Då bör dina testare vara barn. Har du ett spel som är fokus på mekanik och crunch, så ska bör inte din testgrupp vara de som föredrar tungt RP/Story över regler. Jag skulle exempelvis vara en dålig speltestare för 5E.... Det är verkligen allt i ett system jag inte gillar, men det är HELT rätt system för en hel del där ute.
Att vara klar på VAD du vill uppnå och ha testare som är rätt för det är i grunden vitalt. Samt att självrapporterings biten är ett svagt sätt att testa innan man är i princip helt klar med allt annat i testväg och vill "spamma" test till bredare grupper för att fånga vad som går hem/inte hos en bredare grupp än den tänkta.
Och slutord, som några varit inne på, Du är inte din skapelse/produkt. Kritik/feedback på produkten är inte kritik av dig och du ska inte "gå i försvar" över produkten. Reflektera över svaren och ta dina beslut vad som är värt att ta till dig. Gläm inte att också notera vad som är bra/positivt i testerna, men det mänskliga ÄR att påpeka det dåliga/svaga.... så bli inte förvånad om du får mer negativ/ändringsfeedback än positiv. Det skulle du fått även om du hade skrivit världens bästa rollspel någonsin, rakt igenom.

Jag vill bara säga att jag läst allt och ni är ju fan helt fantastiska.

Jag har aldrig sett sån positivism eller hjälpande inställning från något annat forum för spelskapande. Ni är underbara.

Till saken: är det här en ren generell fråga för att jag är nyfiken eller är det för jag introducerat mina spelare för "jag har skrivit det här och jag vill spela det" så är det det sistnämnda.
Så det är främst för min egen och mina vänners skull, inte publicering.
Att då se "kritik av produkt är inte kritik av dig" är oerhört hjälpsamt. (Vilket jag känner speciellt en spelare borde informeras om. Han var tveksam att vara med för han ville inte riskera såra mina känslor om han inte tyckte om det.)

Att då läsa hur ni själva hanterar sånt här har varit otroligt befriande. Tack.

Ni har precis presenterat ert nya rollspel för speltestarna.

Är ni:

Oroliga för att de kommer hata det?
Nyfikna på vad de kommer göra med det?
Ta förslag på regeländringar som personligt angrepp?
Totalt kuva er för dumma orimliga förslag som får dig börja om på ruta 1.?
Få totalt psykbryt av ångest?
Man ska inte tänka "nu har jag gjort ett spel, dags att testa det". Tänk hellre "jag håller på att göra spelet, och testandet är en del av det". Man behöver inte bli upprörd över feedbacken för man är ju inte klar, att få in feedback på ett spel som inte är färdigt var ju hela poängen med testandet.

Så när de säger saker som "X är tråkigt, jag kommer inte köra detta", "jag måste ha Y", "Z behöver finnas i alla spel för att vara roligt" så är det dåligt formulerad feedback, men man kan inte bestämma vilken feedback man får. Man får det man får och så får man göra vad man kan av det. Det är bara att lyssna, anteckna och ställa frågor om sådant som är oklart. Ifrågasätt aldrig eller försvara! Det behöver du inte, för du är skaparen och spelet är inte färdigt. (Däremot kanske du behöver förtydliga sådant som är oklart.)

(Försvara sina designbeslut får man göra när man har publicerat det istället, eller ännu bättre, kolla på hur @TomasFriaLigan gör, för det är banne mig skolexempel på hur en proffesionell speldesigner ska bemöta kritik.)

Slutligen så håller jag med @ceruleanfive s okända citering. När någon säger att X är ett problem så har de förmodligen rätt (i att det är något som skaver för åtminstone just den personen). När någon säger att X behöver lösas med Y så har de förmodligen fel (det är ditt spel och du vet bäst hur du ska lösa problemen i det, men tar tacksamt emot förslag). Många gånger säger inte folk vad problemet X är utan bara att lösningen Y borde införas. Försök ta reda på vad problemet är, för det är mycket mer intressant än en föreslagen lösning. Håller du inte med om att problemet behöver lösas så är du också ointresserad av lösningen.

(Jag var tvungen att kolla upp. Min snabba googling sa att citatet är från Neil Gaiman, stämmer det? Vad har han gjort för dåligt i så fall?)
Anklagad för sexuella övergrepp. Tror dock inte att han är dömd. Så, could be either way. Han kan mycket väl vara skyldig, men ogrundade anklagelser är också en mycket reell risk för kända personer. Vi får se om det kommer en dom.

Skapar något, eller presentera en produkt känns som vitt skilda aktiviteter. Det senare kan behöva andras intryck, om det är tänkt att tillverkas till dem. Det förra är mindre beroende av andras inflytande, om det inte används för att få inspiration.

En spännande variant på speltest är att ge reglerna till den mest powergamiga, minmaxande spelare du känner och se om vederbörande tar sönder dem.

Här blir det inte ens särskilt subjektivt - antingen är reglerna så, eller så är de det inte.
Blir nog du Johan som får ta sönder spelet.
Tror du är bäst på att hitta vad reglerna verkligen säger.

Väl värt att testa, speciellt i system som är lite mer gameiga.

En spännande variant på speltest är att ge reglerna till den mest powergamiga, minmaxande spelare du känner och se om vederbörande tar sönder dem.

Här blir det inte ens särskilt subjektivt - antingen är reglerna så, eller så är de det inte.
Vi är rätt duktiga på att hitta den typen av brister i system i vår spelgrupp. Så det är mycket riktigt en bra metod. Enda spelet vi kunnat köra rätt av har varit FL:s T2000 och Kopparhavets hjältar.

Slutligen så håller jag med @ceruleanfive s okända citering. När någon säger att X är ett problem så har de förmodligen rätt (i att det är något som skaver för åtminstone just den personen).
Man ska dock ha med sig att folk försöker att vara hjälpsamma och därmed vill ge feedback även om de egentligen inte har så mycket att säga. Så man hittar på saker. Saker man aldrig hade nämnt eller egentligen stört sig på i ett färdigt spel. För man vill inte vara en speltestare som bra säger ”Det var kul”.

Man ska dock ha med sig att folk försöker att vara hjälpsamma och därmed vill ge feedback även om de egentligen inte har så mycket att säga. Så man hittar på saker. Saker man aldrig hade nämnt eller egentligen stört sig på i ett färdigt spel. För man vill inte vara en speltestare som bra säger ”Det var kul”.
Och så vill man gärna inte bara påpeka brister, utan även komma med idéer. Så inte sällan kommer det en bunt "konstruktiva" förslag som lägger till en massa ny mekanik eller bara löser saker på ett helt annat sätt än det görs i nuläget.

Rent praktiskt kommer allt att gå bättre om du strukturerar upp den förväntade responsen, som i ett formulär som tillhandahålls.

Back