Spelet låter, som du beskriver det, horribelt. Jag har inget intresse av att läsa det eftersom det uppenbart inte är ett spel för mig. Jag har svårt att förstå varför du vill att samtalet ska handla om detta spel och ideologier.
Jag har konsekvent försökt lyfta att min poäng är subjektiv: vad jag tycker är inte en naturlag som avgör vad som är rätt eller fel i hur man skapar rollspel. Spel fungerar olika bra för olika grupper. Det finns spel som inte är skapade för mig, men det utesluter inte att någon finner värde i det, att det är “rätt” skapat för dem.
Du lyfter istället fram värderingar, skapare, budskap, layout och presentation; alltså etik, estetik och signalvärde. Du använder även de yttersta exemplen: mördare, nazister, Hitler själv, för att försöka positionera diskussionen moraliskt för att rättfärdiga att min åsikt inte är acceptabel och måste vara fel.
För mig är det en annan fråga än det som jag försökt diskutera: spelkvalitet, hur ett spel fungerar som system vid spelbordet, och med system menar jag inte bara reglerna, utan skapelsen som ett system i sin helhet. Vi diskuterar helt enkelt olika saker: Spelkvalité vs värderingskvalité. Subjektiv sanning vs objektiv sanning.
Jag kan hålla med om att spelet du beskriver låter uruselt för mig, men är det ett objektivt fel skapat rollspel? Det låter för mig som om det är en usel värld, den är inkonsekvent, den är bärare av budskap, men det är inte samma sak som att spelet skapats fel. Frågan där är snarare: har spelet uppfyllt sitt syfte? Om svaret är ja så är inte spelet skapat fel.
Och för att vara övertydlig: jag bryr mig inte om spelet du hänvisar till för det är inte ett spel jag skulle gilla. Jag bryr mig inte om den framing du använder för att positionera dig, du får hitta någon annan. Jag förkastar den typen av framing, att använda nazism som verktyg för att försöka omdefiniera min position gör inte ditt argument mer relevant, det flyttar bara fokus till något annat än ämnet jag försöker beröra.
Just nu talar vi förbi varandra. Jag försöker förstå var skillnaden ligger, medan du för diskussionen i en annan riktning.