Hur man gör rollspel fel

Folk som offrat en stor summa pengar, en kroppsdel etc. för att få någonting brukar vara extremt lojala mot vad de köpte.

Så kan det nog vara, men det borde vara tvärtom. Alltså att man kräver mer när man har betalat mycket. Jag tycker att man kan ställa ungefär samma krav som på ett hotellrum. Har jag lagt upp fem papp vill jag ha något som motsvarar det värdet. Är rummet ostädat och frukosten dålig så har jag köpt en tjänst som inte är prisvärd.

Last edited:
Jag ska vinkla frågan lite och istället fråga mig: Vad tycker mina spelare är fel i de världar och regler jag skapar?

När det kommer till världar och settings så har jag varit förskonad från att behöva bemöta spelarnas ogillande. Regler å andra sidan har spelare ofta åsikter om. Spelare har ansett att jag både skapar för mycket regler, och för få. Att jag har regeltunga system är vanligare kritik, för det tar tid att sätta sig in i dem och vissa saker kan ses som onödiga.

Det har alltid löst sig. Vi diskuterar igenom det, ändrar på vissa regler och tar bort andra, om det ser vettig ut. Dopet blir inte förrän man spelar och ser hur man ska justera och balansera. Det gör inget att ha regler man inte använder, för då har man upptäckt att de mer är i vägen.

För de två spel jag spelleder nu så har det ena spelet ansetts för regeltungt, och spelarna har en poäng där. Å andra sidan så har de kommit att uppskatta regler de trodde var meningslösa. I det andra spelet så har jag tillfört regler för att spelarna vill att något ska täckas med regler.

Jag har även fått höra att det är besvärligt att kolla upp regler och fakta om världen, men det har jag rått bot på genom att kopiera över de viktigaste dokumenten till pdf:er med index, så spelarna slipper leta i mappar i google docs i jakt på dokumenten.

Back