Hur kul är egentligen fällor?

👎

Fällor suger!

Det blir helt enkelt för godtyckligt och jag undrar nu om jag kan förklara vad jag menar... Here goes.

Fällor i filmer eller böcker eller liknande media kan vara roliga för där är den som påverkas av fällan närvarande eller det spelar ingen roll för det är en dramaturgisk mcguffin som används av någon som har full kontroll över händelsernas utkomst (en regissör eller författare).

I rollspel är den som utsätts för fällan INTE faktiskt närvarande. All beskrivning över hur den fungerar och kan påverka ligger i händerna på SLs beskrivning. OM (och jag tror inte det händer någonsin) inte SL har byggt hela fällan så den kan undersökas och hanteras av spelaren. Så i slutändan kommer det handla om att slå slag som avgör utkomsten. Vilket jag iofs tycker är helt ok, det avgör vad RPn kan om fällor. Jag är fö. team 'för sociala färdigheter' av samma anledning. Vad spelaren kan behöver inte vara vad RPn kan.

Om inte handlar det om att spelaren spelar spelledaren och/eller försöker säga just rätt sammansättning av ord för att få rätt ledtrådar av SL. Och det här blir snabbt bara skumt.

Fällor som om spelaren råkar missa att säga just de här orden (jag kollar taket/golvet innan jag går in i rummet, jag öppnar kistan bakifrån osv. osv.) gör att RPn rakt av dör och SL säger att jag varit dum eller osmart är det föremål för att lämna gruppen eller i varje fall ställa till något av en scen för det är så jävla douchy sätt att bete sig på.

Har man varit SL en liten stund lär man sig snabbt att även de ledtrådar som man tycker är våldsamt uppenbara inte öht plockas upp av spelarna :)

Cog.

Har man varit SL en liten stund lär man sig snabbt att även de ledtrådar som man tycker är våldsamt uppenbara inte öht plockas upp av spelarna :)
Jag upplever att det är precis tvärt om. Spelarna är bra på att snappa upp ledtrådar. Dessutom kan de lätt få för sig att något som alls inte är en ledtråd ändå är en sådan. 🙂

Fällor är som strid och allt annat i rollspel - kul om det görs på ett sätt som ger spelarna valmöjligheter hur de tacklar dem.
Det handlar nog mer om hur fällorna är gjorda och vilken förväntan man har på fällorna. Även den mest tråkiga fällan brukar i mina ögon vara mer intressant än en strid. Den enkla fällan gör sin grej, rollpersonen får skada, och det är över. Den typiska striden, som jag upplever i rollspel, har samma funktion men utdraget på 1 timme...

Vad tycker ni? Är det kul med fällor i spel, eller ska de användas sparsmakat (om än alls)?
Komplexa fällor är intressanta som utmaning, men det handlar om utförandet. Den komplexa fällan blir som ett pussel där spelarna ska ha möjlighet att närma sig fällan utan fara, men gradvis får en uppfattning om att faran stegrar desto mer spelarna fumlar runt med att hantera den. Ledtrådarna kan med andra ord delas ut medan spelarna hålls med fällan, som en del i att fällan håller på att aktiveras och komma till den punkt där det inte längre finns någon återvändo och den slår igen på rollpersonerna.

Sen får det gärna finnas vägar runt fällan och flera möjliga sätt att hantera fällan. Lite som med situationer överlag, låt spelarna vara lösaren av problemet - fällan - medan spelledaren är skaparen av problemet - fällan.

Jag vet att vi gör en grej nu där vi pratar om bra fällor. Men man, dåliga fällor är också bra. Det är som pizza. En flottig Vesuvio och en stenplatta man dör om man nuddar är fan gott det med.

Även den mest tråkiga fällan brukar i mina ögon vara mer intressant än en strid. Den enkla fällan gör sin grej, rollpersonen får skada, och det är över. Den typiska striden, som jag upplever i rollspel, har samma funktion men utdraget på 1 timme...

Precis detta!

Även strider brukar man kunna undvika genom att "spela smart", men ibland tycker SL att "nu behövs det en strid!" och slänger in en till synes bara för att sega ner gruppen…

För mig ligger väl skillnaden kanske huvudsakligen i att jag tycker att fällor kan vara mer tillfredsställande pussel än vad strider är, och man kan lösa dem i princip helt utan tärningsslag… =)

Jag vet att vi gör en grej nu där vi pratar om bra fällor. Men man, dåliga fällor är också bra. Det är som pizza. En flottig Vesuvio och en stenplatta man dör om man nuddar är fan gott det med.
Jag har inget emot dåliga/sjukt dödliga fällor i ett spel där rollpersoner kan skapas på löpande band. Ibland är det bisarra slutet kvällens höjdpunkt som alla med glädje minns och talar om flera år fram i tiden. Några av mina bästa minnen kommer från absurda situationer och dåligt designade saker, snarare än välpolerade saker i rollspel.

Tyckte frågan om ”vad är en fälla” intressantast. Det fyller samma funktion som ett hinder. Är det ett lås som gör att man måste välja mellan att vända om eller tvinga sig fram. Är det något som drabbar en och man tvingas till något man inte planerat för. Är det en utmaning att lösa eller förspilld tid. Måste det planeras i förväg?

Tyckte frågan om ”vad är en fälla” intressantast. Det fyller samma funktion som ett hinder. Är det ett lås som gör att man måste välja mellan att vända om eller tvinga sig fram. Är det något som drabbar en och man tvingas till något man inte planerat för. Är det en utmaning att lösa eller förspilld tid. Måste det planeras i förväg?

När jag funderar på hur jag själv tänker, så landar det nog i att en fälla i princip är en underkategori till hinder/utmaning, som kännetecknas av att rollpersonen kan bli av med något om hen misslyckas med utmaningen. Detta något kan vara utrustning eller pengar (eller värdighet), men är väl oftast mest olika sorters kroppslig skada.

Så jag lutar nog åt att det egentligen inte behöver planeras i förväg, och inte behöver ha skapats som fälla av någon. I idealfallet skulle jag säga att man alltid har möjligheten/valet att tröttna och gå därifrån när det gäller utmaningar; i både mordmysterier och dungeons är det ju trevligt när det finns delmål man kan strunta i för att de inte är värda besväret, och flera vägar till de mål man garanterat vill till.

Och som sagts flera gånger i tråden kan man ju sedan låta rollpersonen hantera utmaningen (tärningsslag) eller spelaren. Där tärningsslag innebär att hela fällan mest blir något som tar tid, men att det kan uppfattas som spännande av spelaren och att hen, beroende på läggning, kan uppleva att hens rollperson är kompetent (eller inte) på något hen själv är eller inte är kompetent inom. Och där spelarhantering istället innebär att spelaren försöker räkna ut vad SL tänkt (eller "tankeläsa" vad SL borde tycka är en rimlig lösning), men å andra sidan kan innebära att spelaren själv får känna direkt stolhet/segersötma (eller misslyckandeskam/frustration).

Coolt! Smart! Gör det! Hög level play är ofta att bygga sin egen dungeon ändå ofta.
Varför blev du äventyrare? För att få förstahands erfarenhet av fällorna jag behövde till mitt livs dröm! Fängelsehålan av förbannelse och ond bråd död!

Varför blev du äventyrare? För att få förstahands erfarenhet av fällorna jag behövde till mitt livs dröm! Fängelsehålan av förbannelse och ond bråd död!

Det här är onekligen många spelare (särskilt de med trollkarlar som karaktärer 😂 ). Men resten bygger/köper ställen att ha sina saker på. Sedna blir de rånade av NPC äventyrare och då jävlar kommer fällorna fram.

Jag brukar bara använda fällor när det är riktigt naturligt för situationen (f.x. i en goblin grotta) eller når det är "telegraphed". Mina spelara ser en mystisk staty i än dungeon? De blir paranoida.
Men slump fällor i en tunnel? Inte bra for spel tempo.

Jag brukar bara använda fällor när det är riktigt naturligt för situationen (f.x. i en goblin grotta) eller når det är "telegraphed". Mina spelara ser en mystisk staty i än dungeon? De blir paranoida.
Men slump fällor i en tunnel? Inte bra for spel tempo.
Ännu värre är en fälla i templets huvudkorridor.

Jag sätter aldrig pussel i vägen för huvudvägen framåt för då kanske spel stannar. Men jag sätter fällor där, för dör någon är det också spel. Och där någon på ett sätt som förbrukar fällan är det ju verkligen inga problem.

Ännu värre är en fälla i templets huvudkorridor.
Ja det har alltid känts underligt. Kan gå med på det om templet är tillägnat någon gud av lurendrejeri och död, där den egentliga huvudkorridoren är på annan plats och folket i templet roar sig med att lura in godtrogna vandrare i templet.

Back