Nu har den här tråden vilat några månader, men jag snubblade över en videoessä på youtube om
exakt detta ämne, och eftersom jag fortfarande har semester så såg jag hela.
Videon är nästan två timmar lång, men jag tyckte den var förvånansvärt lätt att titta (eller lyssna) på.
Videoessän bygger på tesen "Low fantasy har ingen definition, det är ett begrepp som inte betyder någonting, som ingen är överens om, och som därför i praktiken är oanvändbart eftersom ingen förstår vad man menar när man använder det".
För att bevisa den tesen utgår videon från fyra vanliga (och internt komplett oförenliga) definitioner av "Low fantasy". Den går igenom historiska diskussioner från fantasy-fanzines på 60-talet, citerar massa olika författare och deras olika synsätt, förklarar varför massa andra begrepp inom fantasy (som "Sword & Sorcery" eller "Epic/High Fantasy") också är vaga och svåra att definiera. Går igenom hur texter som Tolkiens
On Fairy-Stories, Farah Mendelsohns
The Rhetorics of Fantasy, Lloyd Alexanders
High Fantasy and Heroic Romance och John Clute och John Grants
The Encyclopedia of Fantasy hanterar sin förståelse av fantasylitteraturen och brottas med olika begrepp.
Det är enormt informativt, väldigt rantigt, bitvis väldigt roligt, och rätt så avslöjande av hur otroligt vaga och åsiktsbaserade mycket av föreslagna definitioner är (att Tolkien inte är Sword & Sorcery längre, men att Conan är det, beror i stort på att någon tyckte att
Lord of the Rings är bättre än
Conan och att de därför är olika genres).
På vägen lyckas essäisten både få ett frispel på hela Isekai-begreppet och alla som påstår att Narnia hör dit, samt såga fantasy-youtubern Daniel Greene längst fotknölarna (bland annat med ett klipp där Daniel Greene hävdar att Brandon Sandersons
Mistborn är ett exempel på
magisk realism)
.
Det är bitvis rätt hetskt, men tillräckligt välargumenterat och researchat för att hela tiden hålla sig på rätt sida av nerd-rage spektrat, det är ofta argt men blir aldrig dumt, plumpt eller antiintellektuellt. Jag rekommenderar den varmt för alla som vill ha någon som helst användbar definition av "low fantasy" som faktiskt går att förstå vad det skulle innebära.