Beastslayer
ROTN
High Fantasy: När Gandalf och resten av Ringens brödraskap försöker gå över Dimmiga bergen genom Caradhras.
Low Fantasy: När Gandalf och resten av Ringens brödraskap går under Dimmiga bergen genom Moria.
Du menar ringens gemenskap?
High Fantasy: När Gandalf och resten av Ringens brödraskap försöker gå över Dimmiga bergen genom Caradhras.
Low Fantasy: När Gandalf och resten av Ringens brödraskap går under Dimmiga bergen genom Moria.
Som rubriken säger, vad är det som placerar fantasy i endera kategorin, för dig?
Det var därför jag frågade, många använder termerna, men på olika sätt.Jag tror att en del av förvirringen kommer av att “high fantasy” och “low fantasy” används på minst två olika sätt.
Det var därför jag frågade, många använder termerna, men på olika sätt.
Allt började med en diskussion med en kompis, som ansåg att en värld med ganska få (men kraftfulla) magiker och nästan inga monster automatiskt är low fantasy, medan jag ansåg att när man rör sig bland härskare över hela världen i stora skeenden så är det ändå high.
För mig har jag mer och mer hamnat i en känsla av "fantasyelementen är poängen med storyn = high, fantasyelementen är bakgrund = low", då jag tycker att den även överlappar bra med de flesta andra definitioner i praktiska fall.
Om vi tar några konkreta exempel att tycka om, high elller low:
Tolkien
Arthurlegenden
Covenantböckerna
Conan
D&D
Ars Magica
Game of Thrones
Talar vi om den inneboende moralen i settingen/världen eller karaktärernas subjektiva moral?Skillnaden är väl moralen - svart-vit och episk (High Fantasy) eller gråskalegritty (Sword and Sorcery)