Hur definierar du high/low fantasy?

Nej, jag talar om världen han beskriver utanför de centrala händelserna i boken.

Att tolka världen genom de händelserna blir lite som att tolka vår värld enbart utifrån WW1 och WW2. Det är liksom inte normaltillståndet.

Jag är väldigt tveksam till om man verkligen kan använda de här uttrycken om en värld separerad från sin berättelse. De är litterära genrer. Världsbyggande är något annat.

Men inte helt frikopplat. Även världar har sin inneboende logik, kopplat till berättelsens huvudpersoner. De stora konflikterna i Tolkiens verk (inte bara LotR utan även Quenta Silmarillion, Akallabeth etc) går igenom igen och igen i riken, regioner, historiska händelser etc. Den kosmiska kampen mellan ont och gott personifieras genom Melkor/Morgoth, Fëanor, Eärendil etc.

Det är klart att det går att grotta ned sig i en liten bit mylla någonstans i Arda och skapa en berättelse (eller spela ett äventyr) som är mer jordnära och som inte krokar in i den övergripande kampen mellan ondska och godhet (som ändå är en kosmisk konstant i Arda). Men då undviker man vad som är själva poängen i Tolkiens världsbygge.

Han gör ju själv något liknande med hoberna, både i Bilbo och i början av Ringens Brödraskap. Men det är ju för att skapa en sorts "gemytligt normalengland" som bas för att utforska berättelsens höga teman. På så sätt är det likt portalfantasy.

Men överlag håller jag med Johan. Tolkien är High Fantasy nästan av definition. Andra författare, som kanske tar ut svägnarna mer med "specialeffekter" lyckas sällan få samma episka anslag i både berättelse och "mythos" som Tolkien.

Tolkien är low fantasy, FÖRUTOM just de skeenden som beskrivs i böckerna.

Utanför böckerna så är det rätt så vardagligt liv, några rätt så ordinära väpnade konflikter mellan olika riken osv. Det är ganska tydligt att tex ringkriget eller slaget i Hobbit är väldigt utanför normen, även för den världen.
Den där världen där det finns dvärgar i bergen som handlar med människor, alver, jättespindlar och troll bor i de olika skogarna, orcher lever som stråtrövare här och där, jätteörnar flyger omkring, magiska svärd kan hittas i trollgömmor, alla känner trollkarlen Gandalf som kommer med magiska fyrverkerier, björnhamnskifte har gårdar, hobbitar bor i kullarna, med mera fantastisk?

Back