Deeeet var väl ingeeeeenting..
Okej, om era rollpersoner nu
är övergrymma hjältar som har biffat sig under 7 års speltid.. Varför slänga ett nytt monster på dem?
De kommer ändå bara slå ihjäl det. Och om monstret slår ihjäl
dom.. Ja, det skulle väl kännas lite snopet efter 7 års spel? Blir det inte bara en koll hur snabbt man kan banka ihjäl dagens monster?
Gör något intressant som man inte kan besegra på traditionellt sätt. Vad sägs om en goblinsk gigantisk järnskrotgolem? Slår man på den med metallföremål så absorberar den dom, och blir bara större. Man kan skada den på annat sätt, men det kanske lösgör föremål, som plogar och vapen, som stör rollpersonerna likt rakbladsvassa bisvärmar? Det bästa sättet att göra slut på den måste vara att klättra upp på den och sudda ut ordet i pannan som håller den vid liv.. Men hur gör man det?
Eller en
Sephiroth som lyckades. Nu fyller han sin energi från livsströmmen, gaia, som skapas av alla själar jorden tagit upp. Varje gång spelarna skadar honom så dör en människa. Hur kan man vända detta? Måste spelarna döda sig själva och låta sina själar ta sig in i honom för att upplösa honom? Döda hela jordens befolkning? Öppna ett dimensionellt hål?
Vad sägs om en magiker som riggat sitt döda hjärta till att bli den sista ingrediensen i en ritual som blåser upp en port mot magikerplanet, i samma period som en komet av magisk energi blåser nära världen. Dödas han, och hans hjärta slutar slå, är hela världen dödsdömd. Och nu vill han ha ett snack med rollpersonerna..
Eller vad sägs om deras mamma? Eller vansinniga foster från framtiden som visar sig vara deras odöda ofödda söner, som har tagits, tränats och skickats av dödsguden för att straffa dom för deras vansinnesblodspillan. Nu måste de botgöra allt våld de har orsakat, och de kan ju börja med att försöka övertala barnens kommande mor/mödrar att inte göra abort i sin förtvivlan över att ha blivit impregnerad av ett gäng psykopatiska äventyrare så att inte fostret/fostren hamnar i dödsgudens våld. Döder de henne däremot.. Oops, då kommer dödsguden få tag på fostren och kan skicka tillbaka dom i tiden. Och eftersom det är dödsguden som har skickat dom så kan dom naturligtvis aldrig dödas.. helt. De bara kommer tillbaka och tillbaka. Om du inte vill ha med våldtäkt som spelarna glömt så kan hon tillhöra en ras som hämtar arvsanlag av blod och inte sperma, och när rollpersonerna slaktade hennes familj så skvätte dom för mycket, även från sig själva.. Nu har dom en tuff uppgift framför sig: Att pigga upp den som hatar dom över allt annat.
Eller en magifågelelementar, som helt enkelt absorberar magi. Ju mer magi som används i området, desto mäktigare blir den. Magiska vapen räknas. Och den tar sig an magins egenskaper. Om någon provar med en eldboll så gör elementaren nu brinnande skada. Dessutom kan den inte lite magi själv heller, och enbart välsignade bronsvapen eller silvervapen skadar den. Någon svaghet? Tja.. Det skulle väl isåfall vara tryck. Ifall den laddas med eldmagi och sedan utsätts för köldmagi till exempel, så kan den magiska instabiliteten bli för stor, och det som håller ihop den ger upp och den blir till en sörja av magi som laddar sig ut i omgivningen. Men kan man riskera att all dess energi släpps ut i mitten av stan? Finns det någon stad kvar sen då?
Eller samma monster som förra gången, fast något är annorlunda: Nu är det under vatten, och de kan inte stanna hur länge som helst. Eller så måste de eskortera några stackare som INTE får dödas, och som INTE har en miljon kroppspoäng..
Och om allt annat misslyckas så kan du ju ha Sveffordodd, ett stort monster som käkar och växer mer ju mer man försöker stoppa honom, och som sprutar ur sig en helt ostoppbar mängd blaja.