Nekromanti HJÄLP!!!

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Ska man pensionera så mäktiga karaktärer..

Det där var en riktigt fin ide (dock måste vi först ha ihjäl fiende guden som är tanken med kampanjen). Hur menar du färgas efter rollpersonens sinne, är världen rosa bara för att rp gillar den färgen eller är det så att varelserna blir mera som rp?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Va?

Tja fiender som är så små satt dom itne går att se skulle kunna vara något, vad är dina skrott gobliner för något?

Vanliga goblins antar jag, goblins gillar ju skrot. Eller så kan de vara pyttesmå, eller jätteskäggiga, eller så kanske de har en skorsten på huvudet.. Men vad jag snackar om är en golem, en jätte byggd av gamla skrotdelar. Kommer du ihåg?
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Va?

aha, ja det inlägget minns jag, sepiroth har jag använt en gång därifrån, det var en riktigt bra ide faktiskt, men vad har skrott golem för värden?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ska man pensionera så mäktiga karaktärer..

dock måste vi först ha ihjäl fiende guden som är tanken med kampanjen

Ska ni ha ihjäl en fiendegud? Excellent, låt rollpersonerna stjäla hans kraft när han dör då! Kan bli supermäktigt, och då tvingar du ju inte spelarna att gudifera sina rollpersoner, men om de tycker det är en läcker idé kommer de ju att välja det.
En enda gud kanske inte räcker för ett gäng rollpersoner, men dom var ju redan mäktiga, och de snälla gudarna kanske ger rollisarna kraft som saknas i present.. Visserligen låter det lite dumt att nuvarande gudar vill ge sig själva konkurrans, men man kan ju se det som att det är säkrare för gudarna att ge rollpersonerna kraft de själva känner till, så att rollpersonerna inte får en massa massa kraft de inte ens själva kan kontrollera.. Konkurrans under kontrollerade former. :gremgrin:

Hur menar du färgas efter rollpersonens sinne

Nja, jag tänkte mer att om spelaren säger "I mitt rike så ska alla grisar flyga, bergen ska vara superhöga, svarta och spetsiga och vatten rinner uppåt!" så får han ändå ett rätt vanligt rike som han får arbeta med under längre tid.

Och eftersom de kommer få avgöra hur religion ska gå till och så kommer de ju påverka rätt mycket i vilken riktning samhället och människorna kommer utvecklas.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Ska man pensionera så mäktiga karaktärer..

Hehe det blir den andra guden vi har ihjäl, första guden var visst Karon (ups) med mycket hjälp från kaleb och den nya onda guden som utgick från att vara god (vilket as). Iden om att gudarna skulle ge dom krafter är helt okej (utom för min kanske, hon har gudarnas gundsling du vet förmågan). Tja dom börjar bli mäktiga så det kan nog hända.

Aha du menade så.

jag kan ju bara säga att vära dåliga RPs finns i samma kampanj. Men dom råkar alltid dö (hehe) när dom börjar bli bra
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Kontinentmatte

Det blir en ynklig kontinet med storlek 5000, helt klart. Mina DoD-kunskaper är hopplöst föråldrade, men om jag antar att storlek 13 motsvarar 0,1 kubikmeter kan vi räkna ut vad en kontinent bör ha.
Hur djup är en kontinent? Jordskorpan är runt 50 000 meter djup under en kontinent, och det är väl en avgränsning så god som någon. En liten behändig kontinent som Australien har arean 7 687 000 000 000 kvadratmeter. Australiens volym blir då 384 350 000 000 000 000 kubikmeter, eller storlek 499 655 000 000 000.
Jag kan ha missat någon nolla här eller där, men en kontinent bör i alla fall ha rejält över 1 biljon i storlek.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Va?

Skrotgolem
Ser ut som en stor vandrande skrothög.
3 000 KP, 1T1000 i skada, en massa absorbering, om man slår på det med en metallgrej (som ett vapen) så absorberar den det om man slår ett udda tal med tärningen och då får den lika mycket extra KP som vapnets brytvärde gånger två, och vapnet är borta.

När man väl skadar den så lossnar prylar, vilket kan vara farligt. Varje gång man skadar den så får den en gratis "flygandeskrot-attack", vilket ger 1T10 KP för varje 20 i skada man gör (Eller 1T100 för varje 200 i skada) om man träffar. Alla i närheten av den skadas.

Är immun mot mental magi. Tar halv skada av annan magi.


Skrotsvärm
Dessutom så räknas skrotdelarna som lossnar som en egen fiende, eftersom de skapar en svärm som far runt och hackar på rollspelarna innan de brakar ihop.

"Skrotdelarna" kan anfalla och bli anfallen av alla rollpersoner i närheten av rollpersonerna, och har hälften så mycket KP som skrotgolemen förlorat, minus den skada rollpersonerna gjort på den. Den kan göra en skrotattack på varje rollperson varje runda, som i skada gör 1T100 multiplicerat med så många 100 KP den har just nu. (Det vill säga, har den 543 KP för tillfället så slår man 1T100 och multiplicerar med 5)

Varje gång den gör sin skrotattack förlorar den dock 1T100 KP.


Jag har anpassat efter vad jag tror dina rollpersoner gör i skada, osv. Du kan behöva anpassa det själv lite.
Förresten, det här är egentligen två fiender, som dessutom är mycket svåra att förstöra med metallvapen, så den är väldigt tuff om man bara springer på den och slår på den. Det bästa man kan göra är att klättra upp på "pannan" (den ser som sagt ut som en massa skrot som sitter ihop, med ett slags armar och ben) på den och sudda ut texten där (svårt, och kräver att ens kompisar uppehåller den, och gärna håller skrotsvärmen borta samtidigt) eller ta sig in i den och förstöra det som är dess hjärta (supersvårt, dessutom lurigt att veta vad man ska förstöra)
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Va?

Intresant, men om vapnet är gjort i exempelviss ben? vad händer då? Absorberas det med?

Kan man göra så att den inte förlorar KP av skrottsvärms atacken?
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Hahaha - "Yrke: Kontinent - Storlek 1 Biljon"

Man kan faktiskt bli anfallen av en Kontinent. Eftersom den dras runt av en gigantisk skalbagge
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Va?

Intresant, men om vapnet är gjort i exempelviss ben? vad händer då? Absorberas det med?

Nix, så rollpersonerna kommer vilja testa nya saker som ben och katapulter och trästammar och stora stenar..

Om dom inte redan gör det. :gremwink:

Kan man göra så att den inte förlorar KP av skrottsvärms atacken?
Visst, men det är alltså svärmen själv som förlorar KP genom att attackera, eftersom den slår sig mot spelarna. Då känns det motiverat att den minskar i styrka av det.

Om du vill vara riktigt elak så kan du låta Golemen ha möjlighet att styra svärmen som en specialattack (skrot-stråle) eller absorbera upp den igen och återfå KP, eller rent av absorbera skrot som ligger verkningslös på marken också, dvs den KP som skrotsvärmen förlorat. (VARNING! EVIL EVIL!)

Antal attacker för golemen och färdighetsvärde avgör du nog bättre. Kom bara ihåg att beskriva hur småskruvar och pinaler faller från golemen där den mullrande rör sig, och hur svärmen av skrot blir intensivare och större ju mer KP den har, och hur marken täcks av skrotdelar, kanske rent av ett berg, allt eftersom spelarna hackar av skrotet, and you're set.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kontinens?

Mer kontinentvärden:

Förflyttning: 0,01 m/år
Skadebonus: Tillräckligt för att pressa upp en bergskedja 8000 meter.
Vapen: Jordbävning (skada: tillräckligt för att rasera en skyskrapa, räckvidd 50 km), Lavaflöde (skada: tillräckligt för att bränna upp en stad), Pyroklastiskt flöde (skada: tillräckligt för att svepa bort en bergssida), Explosivt utbrott (skada: ett berg tärningar), Lerflod (skada: begraver och dränker allt i sin väg, därefter skada som kvävning).
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Va?

En är magiker så han är det lugnt, vi har inte några vanliga stålvapen kvar (i den bra gruppen alltså)

aha det låter iof vetigt

hehe I am Evil hehe

hmm hmm

Hur mycket faller av när det rör sig.

Föresten borde det itne falla av saker, det gör det nämligen itne från andra golems dom sitter ihop med hjälp av magi, en till fråga sprängs golemen som alla andra golems?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bara ballhet.

Hur mycket faller av när det rör sig.
Det bestämmer du själv. Det har ingen inverkan på KP, det är bara småprylar för att det ska se ballare ut.

Föresten borde det itne falla av saker, det gör det nämligen itne från andra golems dom sitter ihop med hjälp av magi, en till fråga sprängs golemen som alla andra golems?
Om du tycker det funkar bättre om den inte tappar småprylar, strunta i det bara.
Sprängs golems? Menar du när dom dör? Eller om man försöker spränga den?
Jag vet inte, känns lite taskigt att spränga en golem vid dödsögonblicket om en av rollpersonerna klättrat upp på den / in i den.. :gremwink:

Den kan ju rasa ihop istället.
När man suddat ut orden i pannan så börjar både den och skrotsvärmen rasa ihop, och tar 1T10 gånger 50 skada varje runda. Dessutom gör dom 1T10 gånger 20 skada på varje rollperson i närheten så länge de har KP kvar. Sedan är det väl upp till dig om golemen gör några sista attacker medans den faller ihop, men jag tycker det vore coolare om den verkligen är SLUT när man suddat orden/förstört hjärtat.

Den kan ju börja falla sönder när man börjar sudda, och då kan den fortfarande anfalla men när man är klar (2-3 rundor senare) så rasar den bara, inte attackerar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ska man pensionera så mäktiga karaktärer..

Iden om att gudarna skulle ge dom krafter är helt okej (utom för min kanske, hon har gudarnas gundsling du vet förmågan).
Har dom redan dödat en gud så kanske hans krafter flydde till rollpersonerna och la sig slumrande där för att inte tyna bort, eller så.. Och när de nu dödar denna guden så kommer de till en sinnesvärld där de förstår att de kan ta tillvara på gudens kraft (innan någon onding tar den) eller så kan de bara girigt suga i sig den medans den läcker från gudens kropp.. Det blir jättefint. Och så tänder de goda gudarna gnistan som gör kraft till gudomlighet eller så.

Varför funkar det inte på din rollperson? Gudarna är väl extra benägna att upphöja henne? Eller innebär "gudarnas gunstling" att man ska göra deras jobb på jorden? Tja.. Hon dödade ju två onda gudar. Någon gång får de väl räcka. :gremlaugh:
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Ska man pensionera så mäktiga karaktärer..

det kan iof stämma hmmm. Nej dom är goda så som suger inte girigt i sig den, därimmot kan dom råka få i sig den.

Hon ska göra som kaleb säger (typ). hon har en 50% chans att bli helad bresis i döds ögonblicket typ
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Bara ballhet.

okej

Alla golems (vanliga) sprängs när man dödat dom, ex ler golem i storlek 20 gör en härlig exposion E nånting (Ceeten har mera koll på Golems än jag fråga honom)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
sen gillar vi våra RPs så mycket så nej vi vill inte ha ihjäl dom
Vad driver dem att äventyra? Varför skaffar de inte varsitt kungarike, ett palats och ett harem och är nöjda? Ta skapandet av en vettig pension som ett sista äventyr, sedan tar de det lugnt.
 
Top