Nekromanti HJÄLP!!!

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: HJÄLP!!! (WOW)

du märker om man spelar sex år, 6 äventyr veckan då blir man väldigt bra. var rolig läsning ironiskt
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Kom på en sak

hehe om ajg ska vara ärlig tänklte jag iten sl'änga en kontinent på någon, eftersom det skulle gå aldeles utmärkt att döad den med jorbävning + att det är orimligt att kontinenten rä arg på rollpersonerna och nej kontinenten är nog i storlek 500 000 eller dylikt
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
I likhet med var vissa skrivit tycker jag att ni ska fokusera på andra saker än monsterslakt. Om man nu ska ha så mäktiga rollpersoner måste man ju utnyttja deras svagheter och dessa verkar ju allra minst hittas i strid.

Hur man hittar dessa svagheter beror naturligtvis på karaktären hos rollpersonerna. Är de de godas förkämpar där de inte vill skada oskyldiga finns det massor av enkla hinder att sätta upp där deras handlingsalternativ begränsas. Är de helt själviska och inte bryr sig om lag och rätt samtidigt som de är helt ostoppbara kommer det definitivt sättas ihop en mindre armé för att fördriva dessa. Ett par hundra bågskyttar som lyckas få dem i ett bakhåll lär definitivt döda dem så de borde börja inse sina gränser.

Sedan återstår ju det mest intressanta imo, dvs sociala komplikationer.

Men nu ska ju inte jag komma och säga åt er hur ni ska spela. Det som ni tycker är roligast är ju det som ni ska spela. Vad gäller svåra monster tycker jag det givits några bra exempel i tråden där rent våld är meningslöst utan det krävs andra metoder.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Alltså 100 bågskjutar är för dåliga möjligviss dom bågskyttar som våra hängivna hade "host" döda "host", annars är halvgudar i vägen gansak efektift, men ja det rä gåtorna som rä det roligaste i den spelgruppen. okej dom är goda (oftast, beror på vilka av roll personerna dom är) ge mig några bra exempel på hinder då?
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
... (störd)

Aa för kontinenter brukar ha någon smidighet eller något psyke eller något liknande... Den som skrev om att du kunde ta en kontinent skojade nog lite... Ingen kan vara så dum att den vill ha med en kontinent...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: ... (störd)

Nej, jag skojade inte alls. Jag skulle tycka att det var skitfräckt att slåss med en kontinent som på något sätt fått ett helt eget liv och dessutom blivit jävligt förbannad. Jag har inte riktigt tänkt så långt ännu, men jag är övertygad om att det går att genomföra.

Är det de som bor på kontinenten's samlade ilska som väckt den? Är det ett gudaingrepp? Är i själva verket all landmassa ett fåtal sovande varelser i världens hav? Drivs kontinenten av ett stort monster under den? Det finns massor av sätt att lösa det på.

Jag är inte dum. Jag gillar bara extrem högnivåfantasy.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Kom på en sak

Varför måste monstret vara arg på rollpersonerna? Det finns ju många andra varianter som t ex att kontinenten har blivit en levande organism och börjar förtära andra kontinenter. Det vore ju lite trist för rollpersonerna och alla andra. 500 000 i storlek räcker inte heller. Tänk på att de flesta länder i vår värld har en befolkning som är mycket större än så och vi vet ju att bara dessa små länder är oerhört mycket större, annars skulle vi inte få plats att leva. En kontinent har en storlek som är omätbar och kommer aldrig att vara relevant för man kan inte slå sönder en kontinent. Den ska heller aldrig uppföra sig som ett aktivt monster utan jag tycker den fungerar bättre som en enorm jätteamöba som "flyter" över andra kontinenter och förtär dem.

En jordbävning skulle inte påverka kontinenten eftersom den redan är anpassad för att röra på sig (annars kan den ju inte attackera). Dessutom kan den ha en sjuk mängd psy (från allt liv på den) så ingen rollperson ens har en chans att förhäxa den.

Det enda sättet att stoppa kontinenten är att få bort det som gör den levande. Detta kan vara vad som helst och garanterat något som rollpersonerna skulle få svårt att klara av. Detta skulle faktiskt kunna bli ett intressant episkt äventyr, om än fruktansvärt udda. :gremsmile:
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: ... (störd)

jag vet faktiskt inte, fick dock en bra ide från en anna person som sa att någon kunde gjort den levande och att den funkade som en amaba (kröp över kontinenten och åt up den). då ska man inte ha sönder kontinenten snare stopa des levande funktions anordning
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Kom på en sak

Udda ja, men det där gav mig faktiskt en vettig ide. Man kan göra ett riktigt svårt äventyr utan att ens kunna döda kontinenten, du ska hitta det som styr den, utmärkt. Tackar så mycket för hjälpen.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Rent generellt skulle jag ge dig tipset:
Säg till spelarna:
"Äh, grabbar, vad sägs om att läga upp den här kampanjen på hyllan"
Varför?
Jo, därför att om ni inte tänker spela denna kampanjen tills ni eventuellt avslutar er rollspelkarriär, som kommer det sluta med att de dör... det finns inget annat, såvida du inte skänker världen till dem... ungefär som att spela gudar. Och då tror jag faktiskt att en spelare hellre accepterar pension än död.
De kanske tom har några egna idéer på nya kampanjer...
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Varför vi inte lägger ner, för att vi har våra "dåliga" gubbar i samma kampanj. Dock är det så att vi gillar våra rollpersoner så mycket.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Behöver du egentligen hjälp då?

Du vet ju vilka värden du vill ha, bara att sätta ut dem, och hitta på ett namn och en beskrivning. Om du har några Final Fantasy-spel så kan du ta inspiration från deras bossmonster.

Du har dock fått några alternativ som Seters pest-monster.

Rollspel.nu är rätt öppet för bollplankande, men är inte så bra på att skapa saker på beställning. Och du vet ju bättre än oss vad dina spelar tycker är coolt, vilka magiska föremål de har och så.

Majoriteten spelar också på en annan nivå än du gör och kanske därför inte har nåt bra på lager för din typ av spelande.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Sant. Jag fick två bra ider, pest grejen och en anfallande kontinent.

Det mesta är Coolt bara det är lagom hårt att slå ihjäl.

Sant, men dom började i alla fall på den låga nivån
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Va?

Menar du att du föredrar en pest framför döda framtidsfoster eller en goblinoid skrotgolem??

Då kan jag inte hjälpa dig, är jag rädd.. :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Sant. Jag fick två bra ider, pest grejen och en anfallande kontinent.
Min spontana reaktion är att karaktärerna blivit för stora för sitt eget bästa. Gör som med dinosaurierna och droppa en meteorit på dem och starta om i mindre skala.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Va?

Fast din skrotgolem, eller nån variant på den eftersom skrot inte är så vanligt där, tänkte jag sno mitt till bestiarium till mitt eget fantasyrollspel som jag ska göra nån gång, så du hittade inte på den helt i onödan.

Jag ska nog använda den om jag spelar Chronopia nån gång igen också.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Va?

Tja fiender som är så små satt dom itne går att se skulle kunna vara något, vad är dina skrott gobliner för något?

Alla förslag tas varmt imot
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ska man pensionera så mäktiga karaktärer..

Varför inte göra en fet avslutningskampanj där de testas av gudarna, och sedan upphöjs till gudar över världen själva. Antingen det, eller så får de varsitt rike, eller varsin "egen" värld, sammankopplade till varandra. Varje värld skulle kunna vara färgad av rollpersonens sinne, och tillbedjan skulle gå till på olika sätt för varje rollperson, utefter deras personlighet. Låt spelarna vara med och bestämma hur världen ska se ut, och hur deras religion ska se ut, deras symboler osv.. SL bör ha sista ordet om hur världen ser ut - iaf just nu, men sedan kan ju de nya gudarna förändra världen allteftersom i framtiden.

Sedan kan ni fortsätta att spela i världen med helt färska rollpersoner, medans era gamla rollpersoner som gudarna styr i världen. Kanske skiljer sig de olika gudarnas följeslagare åt på något intressant sätt, kanske får präster och hjältar som gör gudarna nöjda olika intressanta förmågor..

Kan bli skitkul om spelarna verkligen gillade sina gamla rollpersoner. Ibland kan ni ju spela dom igen, och låta spelarna sköta om sina riken/världar eller stiga ner på jorden i fysisk form -fast då är dom mycket svagare, visserligen fortfarande mäktiga människor, men inte alls lika mäktiga som förut. Dock kan de aldrig dödas, deras kroppar kan förstöras, men de återkommer så småningom.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Grejen är att våra vanliga karaktärer är i samma kampanj, sen gillar vi våra RPs så mycket så nej vi vill inte ha ihjäl dom
 
Top