Nekromanti Hentai

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Here here!

Mjae, jag tycker nog man kan argumentera för att det inte är helt okej att i bild framföra en aktivt och uppenbart diskriminerande/rasistisk ideologi, då den faktiskt kan skada och såra människor på allvar. På samma sätt vore det kanske inte okej att teckna barnporr som på något sätt framförde ett resonemang om att barn bör knullas. Då går det ju från, imo, harmlös porr till något potentiellt farligt.

Att däremot teckna nazistporr, eller göra en porrserie där alla araber är elaka sadister och håller utländska kvinnor fångna i stora harem, det är en helt annan sak. Man kan argumentera för att det är smaklöst eller rentav obehagligt, precis som man kan med tecknad barnporr, men att förbjuda det, det tycker jag är att gå alldeles, alldeles för långt.

- Ymir, resonerar
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Here here!

Hets mot folkgrupp kan fortfarande göra någon skada (=den som ser och tar illa vid sig (insert legal mumbojumbo here)). Mig veterligen kan man inte anmäla någon för att man blivit äcklad av en bild typ goatse, tubgirl eller en bild på någon som blir brutalt mördad, och tecknad barnporr bör definitivt falla under samma kategori.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Here here!

Liksom, det ska faen aldrig vara kriminellt att ha dålig smak.
Precis. Inte ens om smaken är äcklig.

Möjligtvis kan jag tänka mig någon sorts ändamålen-helgar-medlen-princip där man använder tecknad porr för att sätta dit folk som begår faktiska övergrepp, eller nåt, men jag vet inte om den fungerar och jag finner den moraliskt betänklig.

Och jag säger som andra i den här tråden: kopplingen mellan porr > faktiska övergrepp är i stort sett nonexistent, annat än i argument från personer med samma trovärdighet som Didi Örnstedt.

Jag tycker över huvud taget våldsamt illa om idén att fördoma saker för att det eventuellt kanske ibland kan få en annan individ än den som åstadkom det hela att göra något moraliskt förkastligt. Det är att förskjuta ansvaret från faktiska gärningsmännen OCH att begå det otroliga tankefelet "det här tycker jag är vidrigt, så de som gillar det MÅSTE vara vidriga människor".

Erik
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Re: Tyvärr går inte tonfall att skriva.

Inte alls. Jag skulle tycka att det var fantastiskt om koncepten "våldtäkt" och "övergrepp" utrotades helt.

Kanske var utrycket lite väl trubbigt så här i efterhand. Men jag säger inte att vi ska utrota begreppen. Jag säger inte heller hur bergeppen skulle utrotas. Personligen tycker jag att det vore trevligast om jag kunde knäppa med fingrarna "poff" så att ingen längre hade några funderingar på att våldta någon.

Vad jag säger, men andra ord, är att det vore väldigt trevligt om saker så som våldtäkt och övergrepp inte existerade.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Re: Here here!

Liksom, det ska faen aldrig vara kriminellt att ha dålig smak.
Du kanske precis lyckades övertyga mig om något med den där meningen, men jag är inte helt säker än.

Måste nog sova på det ett tag.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
There! There!

Hets mot folkgrupp kan fortfarande göra någon skada (=den som ser och tar illa vid sig (insert legal mumbojumbo here))
Well, jag som våldtagen 12-åring i verkligheten kan ta illa vid mig av att att folk sitter och runkar åt det som förstörde mitt liv. Även om det är tecknat.

Jag tycker dock fortfarande inte att det borde förbjudas på något sätt. Sexuella fantasier är sexuella fantasier och fejkad våldtäktsporr tror jag inspirerar mer till sexuella rollspel och lekar än till verkliga övergrepp. Och rollspel och utsvävande sängkammarlekar är jag all in favour av!

Nej, om vi ens ska ta porrdiskussionen så är det som skrämmer mig när våldtäktsporr och riktigt förnedrande saker presenteras som mainstream och vanilj och något alla gillar. Då försvinner liksom hela medvetenheten om Safe, Sane and Consensual.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: There! There!

Well, anledningen till att jag skrev "legal mumbojumbo" är att jag inte orkade rota fram och citera lagtexten.

uppmanar till våld mot eller uttrycker missaktning för en eller flera utpekade folkgrupper

(från Wikipedia).

Och jag är lessen bruden, men för att du ska räknas som en folkgrupp får du nog lägga på dig både ett och två kilon till. :gremwink:

Och eftersom det är uppenbart behöver jag inte påpeka att jag inte vill förminska brottet som begicks mot dig, så det gör jag inte. Jag bara anser inte att sexuella handlingar framställda på bild uppmanar till någonting, och jag tycker inte de uttrycker missaktning. Det finns säkert någon lag som skulle kunna vara applicerbar, men det blir i väldigt specifika fall och fortfarande antagligen greppandes efter halmstrån.

Hela diskussionen i sig är ju förvisso egentligen void och null eftersom sexuell framställning av minderåriga (det inkluderar tecknade bilder) är förbjuden i Sverige och därmed ett lagbrott i sig. Huruvida man anser att det BORDE vara det är dock en annan fråga.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Bruden kommenterar

Snälla, kalla mig inte brud. Inte ens om jag är brudEN. Än så länge har jag både ett namn och ett nick att använda. :gremwink: Kilorna jobbar jag på. *mumsar Daimchoklad*

Nja, jag skulle säga att våldtagna tonåringar är så pass vanliga att vi borde räknas som ett minoritetsintresse i samhället, nästan i storlek med queerrörelsen eller någon annan grupp som faller under någon av "hets mot"-lagarna. Speciellt om statistiken som används varit en del av en större enkätundersökning och inte antalet anmälda eftersom en skrämmande del av alla 12-13åriga småflickor aldrig i livet anmäler en några år äldre kille de känner. Men som du såg så håller jag med om att det inte borde vara olagligt med våldtäktsskildringar på post-pubertala barn, bara stötande för oss drabbade att det framställs som runkmaterial och ett mål för svettiga sexuella fantasier.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Re: Here here!

Bra poäng! Dock tycker jag inte att det är särskilt relevant för disskutionen =)

Om svaret är ja så är jag konsekvent. Om svaret är nej så är jag möjligen dubbelmoralisk.

DET ändrar dock inte min åsikt i den här frågan ;)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Here here!

Nu blev det en grej av det här, men jag ville bara påpeka att man ska akta sig för att komma med moralistisk kritik mot sådant man inte känner till.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Shit i lådan!

Vad många svar, på bara ett dygn!
En rubrik som "Hentai" är tydligen lockande att klicka på :gremgrin:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Here here!

men att förbjuda det, det tycker jag är att gå alldeles, alldeles för långt
Det går dessutom inte att förbjuda. Censur av sexuella skildringar har förmodligen funnits sen stenåldern men det kommer aldrig att lyckas.

Däremot tycker jag att det på många forum, kanske ibland även det här, finns ett förakt mot människor som faktiskt inte jublar över alla varianter av sex eller porr. Då är man tråkig, bitter, moraltant, vanilj, "passar det inte så titta inte", alla gör vad de vill så länge det är deras kropp etc etc.

Och så klart finns det en hirearki även inom de som intresserar sig för olika varianter av sex, där BDSM-folket känns roliga och spännande medan ankstjärtstrosan och kissbögen får tala tyst om sin böjelse.

Jag utnämner mig själv till Fröken Pryd därför att jag föredrar när (oavsett om det är tecknad porr eller spelfilm) inblandade parter ska se ut som att de gillar vad de håller på med. Och eftersom en hel massa porr (och då pratar jag om Svensson-porr på TV1000) inte ens klarar av det enkla kravet så blir min slutsats att många människor njuter av att titta på öststatsbrudar med blåmärken och panik eller apati i blicken. Och att i fallet Hentai att många gillar att se lolitas som far illa.

Det må vara sån världen är men jag tycker att det är illa! Men förbjuda, nej! Tala mer om värderingar och människosyn - ja!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Bruden kommenterar

Min poäng var bara att det exempelvis finns massor av offer för rattfylleri, men att de knappast kan räknas som en folkgrupp baserad på etnisk samhörighet, religion eller sexuell läggning. Inte heller våldtagna tolvåringar är en folkgrupp bara för att de råkar ha något, vadsomhelst, gemensamt...

..BRUDEN :gremtongue:
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Svar till lille stumpen

Nejdå, men jag är ganska säker på att människor som råkat ut för rattfylleri inte heller blir så glada om de upptäcker att folk sitter och runkar till skildringar av sönderbrända kroppar efter bilkrockar...

Du missar poängen lillkisen. :gremtongue:
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Eller...

...så är man en galen radikalfeminist som vill upprätta manliga koncentrationsläger vid Radio Ellens lokaler. :gremtongue:

Om du är moraltanten så är jag den galna, manshatande feministen? Så har vi liksom delat upp rollerna?

Nejdå, jag är inte bitter... *flinar*
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Re: Here here!

Jag hänger ärligt talat inte med. Du tycker att jag inte ska dömma ut våldtäkt och övergrepp för att det är tecknat?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Svar till lille stumpen

Nejdå, men jag är ganska säker på att människor som råkat ut för rattfylleri inte heller blir så glada om de upptäcker att folk sitter och runkar till skildringar av sönderbrända kroppar efter bilkrockar...
Jag vill minnas att filmen Crash (film om folk som blir upphetsade av bilkrascher) fick en viss kritik.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Eller...

:gremlaugh:

På mitt jobb är jag minsann känd som "den största feministen som finns". Och det för att jag delar föräldraledigheten lika med min man. Skulle de få reda på att jag ibland gluttar på porr skulle de nog svimma!

Man spelar olika roller beroende på var man är och omgivningen, det är klart. Svårt bara att veta vem man är och vad man egentligen tycker, särskilt som det dessutom ändrar sig med tiden. Och dubbelmoralen flödar så klart.

/Magoo, gillar Celebrity Deathmatch men avskyr våld
 
Top