Nekromanti Hentai

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Precis som med all annan erotika...

...så varierar ju det. Bra hentai är med lite tur både porr och konst, dålig hentai tappar sitt konstnärliga värde till samma nivå som Cumswappers 11.

Helt enkelt, någots konstnärliga värde som kulturyttring beror på hur det utförs, inte vilken genré till tillhör.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det beror på hur du definierar "konst". Många menar att det skall vara någon form av kvalitetsstämpel, men då blir förstås frågan om det finns någon sådan objektiv kvalitet eller om det bara är fråga om subjektiv smak.

Är det konst när det ger ett emotionellt gensvar? Då borde porr vara väldigt hög konst, eftersom en orgasm är en väldigt stark känsla.

Eller är det kanske konst när det ger en något att fundera över och tänka på? Då är kanske inte porr lika hög konst, men det skulle samtidigt medföra att klassisk musik inte heller var konst.

Och så kan man förstås använda roliga definitioner, såsom Joakim Pirinen gör i en serie; "kan man runka till det, så är det inte konst".

---

Själv har jag en mer pragmatisk syn. Något man skapar är antingen konst eller hantverk (oftast både och). Hantverk är när något fyller en praktisk funktion, såsom att en stol ska gå att sitta på och en tekanna skall gå att hälla te ur. Konst är sånt som ger ett emotionellt gensvar. Såsom att man blir äcklad, tjusad, glad, ledsen eller börjar ifrågasätta EU:s jordbrukspolitik.

Det är alltså ingen kvalitetsstämpel för mig. En fejkspya från Butterix är konst för mig. Kanske är den "dålig" konst, men det är en fråga om smak, och där kan alla ha olika åsikter.

---

Jag personligen tycker att det finns mycket hentai som är hög konst, som verkligen har gjort intryck på mig.

Några favoriter:

Bondage Fairies: Albumet med de tre systrarna är kanske den bästa japanska serie jag läst, flera av de första separata avsnitten är fullkomliga höjdare. Det är porr med spänning, humor, och ofta ett märkligt stråk av vemod som känns väldigt märkligt.

Olympics in front of the Station: Asrubbad. Går att läsa på nätet, men den är så sick att jag inte tänker erbjuda någon länk. Det här är konstig porr - porr som man inte runkar till utan som snarare knullar med ens huvud, och när den är klar så sitter man där som ett offer för psykisk bukkake och bara "öööh... uuuhhh..." Det går liksom inte att torka rent ens hjärna efteråt.
Jag är mycket förjust i den här.

Bible Black: De tecknade porrfilmernas Rolls Royce. Produktionen är fantastisk, och storyn har ett par vändningar och poänger som faktiskt känns smarta. Tyvärr är det rätt få sexscener som jag gick igång på.

La Blue Girl: Generellt sätt så föredrar jag La Blue Girl framför Urotsukoduji (eller hur fan det nu än skapas), och tycker särskilt att film nummer fyra med insektsvarelserna hade några bra scener. Men det är typ alltid någon scen i de här filmerna som är total-lökig och inte ett dugg sexig. Och så bara hatar jag lilla Nin-Nin, hentaifilmernas motsvarighet till Jar-Jar Binks. De borde ta bort allt sånt och bara ha en massa tentakler och fittor överallt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Re: Hentai [OT]

Vad konstigt det är att det var dessa två personer som svarade först. :gremlaugh:

/Han som funderar på att föreslå en ny forumskategori
 
G

Guest

Guest
Mai-Chan's Everyday Life av Waita Uziga, är hentai, om det bara finns två alternativ och måste det vara ett av dem så är det konst för det är inte porr på något sätt (iallafall inte på det sättet att det är tänkt att få någon att gå igång på det), jag tänker definitivt inte erbjuda en länk, inte nog med att det är äkligt, enligt svensk lag är det olagligt att äga och sprida vidare, den bästa jämförelsen med något annat verk var väl att det var ungefär som "120 dagar i Sodom" men det kan jag inte själv intyga då jag inte läst den.

/Zorbeltuss som kan ha fuckat upp titeln på det lite, men kan endast tänka sig att två pers är intresserade av vad det är på riktigt endå
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag gjorde misstaget att ladda ner lite Hentai i syfte att få lite erotikboost i bingen. Jag tog så klart en ofta nedladdad variant för jag tänkte att det måste ju liksom vara Hentai 1A för nybörjare. Näpp!

Gråtande småflickor som blev våldtagna framför sin mamma av gamla elaka gubbar, fy fan! (Och jag ser ingen ursäkt att det är tecknat i det fallet, en tecknad skit är ändå en skit.)

Ingen Hentai-mersmak för min del även om det förmodligen finns alla varianter därute.

Men jag tycker att Hentai både är konst (eftersom det är ett hantverk som är avsett för att betraktas för att få nån slags reaktion) och porr. I mitt fall porr som gjorde mig illamående och ledsen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Here here!

Jag har liknande erfarenheter som magoo. Eller ja... det var en ensam kväll och jag tänkte att lite tecknat kunde vara en kul omväxling. Anyway, resultatet var i stort sett det samma.

Enligt mig är henti _pervers f*ucking porr_. Om inte annat för att det tydligen är helt okej att stoppa in hur mycket våldtäkt och incest som helst "eftersom det är tecknat".

Blä säger jag. De "få" inlägg som skulle kunna kallas för "konst" är inte på långa vägar tillräckligt för att gottgöra smörjan.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Konst" är sånt som är intressant när man slutat runka till det.

Den mesta hentai är porr i annat format, bara.

Fördelen är att det finns lite rolig amatör-hentai, det är kul med perversa amatörtecknare. :gremsmile:

Erik
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Hentai [OT]

Vad konstigt det är att det var dessa två personer som svarade först.

Jag beklagar, jag hann inte då jag är åter på jobbet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...kan iofs vara både och samtidigt (som en del av Jeff Koons arbeten).. fast mest är hentai ett bevis på att japsen är ett gäng sjuka små pervon.. :gremgrin:

(heck, ordet betyder ju "sexuellt perverterad" i den moderna japanskan, även om ursprungsbetydelsen var "abnormitet", har jag för mig)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Då hade Rising blivit glad! [NT]

Glad som ett ondskefullt barn med lugg och brittisk dialekt. Ni vet en sådan där filur som puttar sin gamla farmor ned för trappan, stoppar in keso i folks brevlådor och postar elaka rykten i sin blogg. Eeeevil! :gremelak:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Re: Here here!

Och KULT förvandlar unga män till gudsföraktande svartmagiker.
Till mitt försvar kan jag säga att jag är gudsföraktande svartmagiker utan att ens ha spelat KULT. Jag har skapat rollperson, längre kom vi inte innan SL flyttade...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Hentai är inte så mycket konst som... konstigt. Vilket ju i och för sig är ett av de kriterier jag har på vad jag betraktar som "bra konst".

Urotsukidoji är såklart konst. Bra konst, till och med. Kanske lite tamt, men ändå...
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Konst och konst....mycket av Hentai är ungefär lika sjukt som en del som du hittar på Stileproject (en del av sakerna där gör att man bara sitter och fnittrar hysteriskt över hur sjuka folk är) men en del är faktiskt värt att titta på (och kan även innehålla en hel del erotik). Dock anser jag (detta är mi personliga åsikt och vet att många fans inte håller med mig) att det är på tok för mycket tentakler och småbarn. Nej, bra teknad porr kan vara riktigt trevligt, men en hel del saker inom hentai är enligt mig att ta det hela för långt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tack för tipset.

Mai-Chan's Everyday Life av Waita Uziga
Ah... Tack. Den var fantastisk. Amerikas president fick mig att skratta högt.

Ganska svår att fappa till, men ändå läsvärd. Jag tror till och med att man kan se den som ett stycke samhällskritik.

---

...och nu har jag brutit mot en ny lag, vilket var en av mina nyårslöften... Good times.
 

Dr_Graevling

Veteran
Joined
5 Oct 2003
Messages
69
Location
Falun
Oj! Hur har jag kunnat missa en tråd om hentai? Jag lever tydligen inte upp till epitetet "Hentai-Micke" som jag har burit sedan gymnasietiden.

I egenskap av "person som faktiskt tecknar en massa snusk" så vill jag ju hävda att det är porr. Men visst kan det se snyggt ut om det är bra tecknat, med god koll på anatomi och bildspråk och sådant. Men det är fortfarande porr. Konstig porr.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Here here!

Nu råkar jag i och för sig inte känna till några unga män som blivit svartkonstmagiker för att de spelat kult.

Däremot finns det uppenbarligen mycket hentai som baseras på våldtäkt (och andra relaterade ämnen).

Gissa varför jag inte tar ditt utalande på allvar medan jag står helt och hållet bakom mitt eget ;)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Here here!

Att somlig porr baseras på verkliga övergrepp är att jämföra med att somliga rollspel (som Kult) baseras på verklig ockultism.

Det är ju frågan om det kan gå åt andra hållet som är intressant; alltså om övergrepp kan bero på porr och om ockultism kan bero på rollspel.

(därmed inte sagt att ockultism skulle vara jämförbart med övergrepp - men jag undviker gärna en diskussion om varför övergrepp skulle vara omoraliskt medan inte ockultism är det)
 
Top