Helvetet är andra äventyrare

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Är det här så roligt som det verkar?
Den stora negativa saken är att det är väldigt långsamt även med förenklingarna med att spelledaren rullar allt och att en spelare postar vad hela gruppen gör för det mesta. De senaste två veckorna har vi navigerat några tunnlar och sedan pratat med Torm gruppen som vi sedan sprang ifrån. Det är det enda vi hunnit. Hade en strid utbrutit hade det nog tagit typ två eller tre dagar att spela ut bara den.

Men annars? JA! Det är superkul att ha det här pågående äventyret hela tiden i bakgrunden. Så då och då kollar man sin mobil, skriver några ord och får en liten bit äventyr. Det känns nästan mer som ett MMORPG än ett rollspel då och då med hela upplägget med megadungeonen och gruppen som jag bara skrivit med. Men vi kan samtidigt göra helt vilda saker som kräver en mänsklig spelledare. Höjdpunkten har dock varit de andra grupperna och att vi delar den här spelvärlden med dem (även om de är farliga och rånar oss!).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det här vore ju sjukt kul att testa, men gissar att det kräver en RIKTIGT motiverad SL.
Ja det måste det vara! Spelledaren skriver minst 1 svar till oss per dag och ofta 2 eller 3. Jag tror de andra grupperna håller samma takt. Så även med att vi inte alla skriver direkt till spelledaren förutom i undantagsfall, vår ”caller” (tiefling trollkarlens spelare) sammanfattar det vi vill göra och skriver till spelledaren i ett meddelande istället för att vi alla skickar varsitt meddelande, måste det vara en massa meddelanden!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Ja det måste det vara! Spelledaren skriver minst 1 svar till oss per dag och ofta 2 eller 3. Jag tror de andra grupperna håller samma takt. Så även med att vi inte alla skriver direkt till spelledaren förutom i undantagsfall, vår ”caller” (tiefling trollkarlens spelare) sammanfattar det vi vill göra och skriver till spelledaren i ett meddelande istället för att vi alla skickar varsitt meddelande, måste det vara en massa meddelanden!
Ja och en herrans massa att hålla i huvudet och hålla igång, imponerande
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Ja och en herrans massa att hålla i huvudet och hålla igång, imponerande
…jag tänker mig – eller hoppas – att spelledaren för sin mentala hälsas skull inte försöker hålla det här i huvudet utan använder någon form av extern minneshjälp för att hålla reda på allt.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
…jag tänker mig – eller hoppas – att spelledaren för sin mentala hälsas skull inte försöker hålla det här i huvudet utan använder någon form av extern minneshjälp för att hålla reda på allt.
right, klumpigt uttryckt av mig, en herrans massa att hålla reda på
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Snubben var en knarklangare ju! De gälls inte! Och Hobgoblinen var en fantasy nazist och gälls därför ännu mindre ju!!!

Jag är också magiskt förbannad till att vara god och kaotisk. Så det är liksom inte frivilligt. :p
De gäller. Det är det som innebär att vara god, du kan inte bara säga att din godhets inriktning bara gäller när du träffar folk du gillar.
Fast baserat på din Marvel-skurk tråd så verkar du ha en något sned bild vad folk kan göra och fortfarande räknas som bland de goda grabbarna :p

Och eftersom du är förbannade att vara god borde du kunna göra det än mindre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
De gäller. Det är det som innebär att vara god, du kan inte bara säga att din godhets inriktning bara gäller när du träffar folk du gillar.
Fast baserat på din Marvel-skurk tråd så verkar du ha en något sned bild vad folk kan göra och fortfarande räknas som bland de goda grabbarna :p

Och eftersom du är förbannade att vara god borde du kunna göra det än mindre.
Fast i D&D är väl "good" mest att man lutar åt "altruism and self-sacrifice"? Inte att man t.ex. aldrig dödar ellr aldrig torterar någon?

Jag menar, både "alignments" och "godhet" och "ondska" är ju mest hittepå i vår värld, men i D&D finns det ju faktiskt rätt specifika kriterier och grejer…
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Fast i D&D är väl "good" mest att man lutar åt "altruism and self-sacrifice"? Inte att man t.ex. aldrig dödar ellr aldrig torterar någon?

Jag menar, både "alignments" och "godhet" och "ondska" är ju mest hittepå i vår värld, men i D&D finns det ju faktiskt rätt specifika kriterier och grejer…
Döda är ok, så länge det görs under rätt omständigheter, men jag är väldigt säker att tortera, speciellt bara för att göra exempel av folk är ett stort nej.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Så vi sprang som fegisar till de snälla odöda. När vi ändå var där pratade vi med Zombie questgivern och lämnade över lite grejer han ville ha. Vilket gjorde att han sade att han nu kan sälja oss skjutvapen!

2nd amendment time motherfuckers! Now I have a machine gun. Ho-ho-ho!

Så vi köpte en musköt till Zilvara som nu är en cleric with a gun!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Så jag har haft covid och min hjärna fungerade inte under delar av den här incidenten. Så döm mig inte för hårt, okej?

Så vi hittade en hemlig dörr i en av de vanliga korridorerna nära ytan. Vi hittade den för att den var öppen och någon hade dels kilat den fast öppen med dörrstoppar men de hade också hämtat en stor sten som de lagt för att hålla dörren öppen. Gruppen bestämde sig för att ge sig ner i den här tunneln och utforska.

Vi kommer in i en tunnel där någon markerat fällor med krita på väggarna. Vi testar att utlösa en med en lång pinne. Ett svärd lite format som kanten på ett kugghjul som verkar vara gjort av skuggor kommer ut ur väggen med kraft nog att kapa en arm för att sedan sjunka tillbaka in i väggen. Det ser magiskt och otrevligt ut. Men trots det blir vi för självsäkra av att de är markerade och Vorla, vår barbar, råkar utlösa en inte utmärkt fälla. Ett svart kugghulssvärd slår ut ur väggen, skär henne i torson och hon tar PERMANENT CONSTITUTION SKADA. Drowen försöker läka skadan och det går inte. Där är bara ett permanent blödande sår över Vorlas nyckelben nu. Vorla tar det här… Dåligt. Så hon värmer upp en av sina reserv spjutspetsar tills den är vit av värmen och sedan pressar hon den mot såret så att det kauteriseras. Det fungerar och hon slutar blöda. Men constitutionen är borta för alltid.

Vi fortsätter och kommer till en hiss. Hissen ser ut som den vi hittat tidigare men den här har 14 (!) knappar. Vissa av dem verkar vara på samma nivåer dock, det verkar bara vara 6 våningar djupt under ytan. Vi trycker på knappen en våning ner och resan händer utan problem. Efter vi gjort det barrikaderar vi dörren till hissen så att den inte kan stängas bakom oss, ifall någon annan är fast djupare ner och inte kan komma ut på grund av detta är det deras problem tänkte vi. Vi kommer ut i en liten labyrint med svarta väggar. Vi hittar inte så mycket rum här utan bara korridorer. Vi blir anfallna en gång av en varelse som verkar vara hälften hobgoblin och hälften haj. Varelsen håller i en kniv som ser ut som det svarta bladet från fällan som skadade Vorla så vi bara mejar ner honom med min sataniska magi, tieflingens cantrips och drowens gevär. Skuggbladet försvinner när varelsen avlider. Drowen sätter en extra kula i huvudet på honom när han ligger ner för säkerhets skull. Vi undersöker liket och det finns dela stora operationsärr på honom och hans blod är blandat med samma sorts silvriga alkemi vätska som vi hittat i föremål tidigare.

Vi fortsätter och kommer till ett rum där resterna av en blodig kropp finns på golvet en bit in. Vi fiskar ut kroppen med ett rep vi binder en dolk i. Det verkar vara en död Aasimar (en person med änglablod i ådrorna) med en ockult tatuering på halsen. Han är skuren i bitar och är klädd bara i underkläder. Rummet är uppenbart fullt med fällor. Vi letar genom resten av labyrinten men detta verkar vara enda vägen framåt. Istället för att vända och testa en annan våning bestämmer vi oss för att ta oss igenom. Vilket är idiotiskt.

Vi kastar in saker och petar med pinnar på golvet en stund tills vi kommer fram till att Aasimaren reda måste ha utlöst fällan. Så vi går försiktigt igenom. Halvvägs in aktiveras den magiska triggern som hänger i luften och svarta blad börjar fylla hela rummet från riktningen vi kom från. Vi springer framåt mot den andra vägen ut ur rummet. Tieflingen som fick gå längst fram där vi trodde det var farligast för han har lägst erfarenhetsnivå hinner fram, Vorla är en extra snabb barbar så hon hinner fram, jag lyckas av ett mirakel hinna fram! Och Drowen… Får sitt ena ben kapat av ett skuggsvärd. Vad är värre än det? Hälften djur/hälften hobgoblins väntar på oss på andra sidan! En tiger, en björn och en till haj. Björnen har en skuggkniv!

Så följande händer:

-Vorla och Tieflingen slåss mot djurgoblinsen och försöker döda björnen innan han hugger någon.

-Drowen försöker krypa ut medan skuggblad skär sönder hennes rygg.

-Jag bestämmer mig för att vara en hjälte och vänder i dörren för att dra ut drowen i säkerhet.

Jag rullar okej. Men inte bra nog, så jag får ett av de där privata meddelandena från spelledaren man inte vill ha med ett val ”Du kan få ut drowen men då förlorar du din ena arm eller så kommer drowen dö”.

Så Wrecka som är förbannad att vara god skriker ”I am goooooddd!!!!” och drar ut vår cleric i säkerhet… Och får sin svärdsarm avhuggen.

Wrecka använder sedan eldritch blast, sin sataniska magi, för att kauteriseras stumpen. Plockar upp sitt svärd med fel hand och börjar hugga på den enda kvarvarande djurgoblinen. ”Good! Good! Motherfuckers I am goooodd”. Drowen börjar skjuta medan hon blöder och väntar med att få hjälp att kauteriseras sin stump tills djurgoblinsen är döda.

Så nu är vi fast här nere med ingen väg ut, jag kan inte använda en sköld och har minus till att träffa för jag använder svärdet i fel hand, vår helare kan inte gå själv samt är svag som en kattunge med astma och vi packade inte nog med mat för en lång expedition.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Rackarns grim läge hörrni. :-D
Ja. Det stinker TPK lång väg just nu. Vi borde inte gett oss in i den här delen av dungeonen och vi borde backat från rummet som uppenbart var fullt med fällor :(

Vi borde också köpt mat istället för så jäkla mycket gevärsammo…
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ja. Det stinker TPK lång väg just nu. Vi borde inte gett oss in i den här delen av dungeonen och vi borde backat från rummet som uppenbart var fullt med fällor :(

Vi borde också köpt mat istället för så jäkla mycket gevärsammo…
Får ni börja om, ifall ni dör?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Får ni börja om, ifall ni dör?
Ja, då får vi göra nya karaktärer. Men de karaktärerna kommer vara level 1 och inte level 3 som ens första karaktär fick börja på :( Det har ju redan hänt en spelare (tieflingen) men blir hela gruppen level 1 så kommer det vara jäkligt hårt för oss.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Ja, då får vi göra nya karaktärer. Men de karaktärerna kommer vara level 1 och inte level 3 som ens första karaktär fick börja på :( Det har ju redan hänt en spelare (tieflingen) men blir hela gruppen level 1 så kommer det vara jäkligt hårt för oss.
XP for Gold? Kan ni dra med vad prylar ni nu har och och poola resurser för att levla up några noobs från tavernan till andra level eller så och byta rollpersoner? (Hade gått utmärkt i Mörka Hål, där XP for Gold var rätt bokstavligt, betala gillesavgifterna så får du hemlig träning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
XP for Gold? Kan ni dra med vad prylar ni nu har och och poola resurser för att levla up några noobs från tavernan till andra level eller så och byta rollpersoner? (Hade gått utmärkt i Mörka Hål, där XP for Gold var rätt bokstavligt, betala gillesavgifterna så får du hemlig träning.
Det är XP för att hitta skatter, döda saker, hitta hemligheter och utforska dungeonen. Men det sköts av spelledaren så vi får reda på när vi levlar. Jag vet inte hur mycket av min xp som kommer från vad om jag ska vara ärlig, vi fick infon tidigt och det står någonstans men jag har inte koll.

Så vi kan inte skaffa reserver :(

EDIT: Jag har faktiskt inte koll på det här. Någon sade ”Du behöver inte hålla koll på xp” så jag var ”Sweet” och sedan har spelledaren sagt när jag levlar. Så dålig koll på xp:n.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Inte hålla koll på XP? Hur skall ni då veta vad ni skall göra i grottan? Yra höns som rollpersoner. :-D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Inte hålla koll på XP? Hur skall ni då veta vad ni skall göra i grottan? Yra höns som rollpersoner. :-D
Look, jag är här för att…Öhhh… Det är en dungeon? Jag vet inte. Viljan till makten och guld är väll drivkrafter nog? Vi vill vara rika, mäktiga, veta vad som pågår och ha makt över andra varelser. Det är typ standard dungeon kolonialism. Men vi är en hög muppar och katastrofer. Så ja, yra höns :p De andra kanske har koll?
 
Top