Helvetet är andra äventyrare

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Okej, så jag har i en spel-via-mail kampanj krälat runt i en megadungeon med en massa faktioner tillsammans med min grupp av kumpaner. Det är 5e och vi är sjukt kassa. Vi rullade 3d6 i rad uppifrån och ner och det gick… kass. Men det jag vill prata om här är de andra grupperna som finns i dungeonen och hur de gjort livet surt för oss!

Så, vi vet på ett metaplan att alla äventyraregrupperna i dungeonen är spelade av människor. Men vi vet inte hur många grupper där är utöver oss. Men vi har stött på (tror vi) 4 och tre av dem är värre än monstren!

Vår grupp:
Dagger solutions: Vi är Chaotic Good och i Dungeonen för att hitta en helig pryl som kan förvandla en demon till en ängel. Eller, det var plot hooken som samlade gruppen. Vi är mest här för pengar och xp som normala äventyrare. Okej, så vi hade några tidiga dödsfall men gruppen var länge:

Shrike - En halfling tjuv som suger i en strid utöver att vara Thief subklassen vilken suger ännu mer i strid. Men åt en goblins öra som ett hot vid ett tillfälle (hur han fick namnet). Gruppens självklara ledare och snubben som pratar. Också snubben som köpte härsket grisfett istället för olja för det var lite billigare. Doften ger oss disadvantage på charisma rullningar!

Vorla - Björn barbar som har ett spjut och ingen rustning. Tål bara ofattbart mycket stryk men är inte så stark så gör inte så mycket skada. MVP i att döda folk/rädda våra skin i alla fall. Vorla har en väldigt klassisk päls bikini på sig vilket brukade vara cheescakeigt och sexigt men efter att hon fick mutagen på sig som gav henne ett extra ansikte på magen är det mer läskigt. Ansiktet på magen viskar också dålig skit på aklo men det har varit okej än så länge.

Zilvara T’Sare’L-Ka (vi kallar henne ”drowen”) - Är en Eilistraee (den goda drow gudinnan) präst som inte har några bra stats men som är livs domän präst så hon helar folk som en motherfucker. Drowen har också blivit kär i dvärgen som driver magiaffären i staden vid dungeonen. Hans familj gillar det inte men de har en förbjuden kärleksaffär.

Wrecka Blood (min karaktär) - Wrecka är en ung man vars by brändes ned av orcher och som bestämde sig för att bli en paladin och hämnas på dem! Men paladinandet var svårt så istället för att svära eden om evig hämnd sålde han sig själ till en demon. Första dagen i dungeonen förvandlades han till en kvinna, blev 20 år äldre och bytade alignment från Lawful evil till Chaotic Good. För shit happens. Jag är 2 levlar paladin så att jag har smite och sedan är resten av mina levlar i Warlock så att jag har alldeles för många smites. Det är en obalanserat OP build där man kan rocka runt i tung rustning och göra hiskelig skada för ofta… Men min enda ok stat är Charisma. Och den är ok, inte bra! Min styrka är så låg att jag blir 10 fot långsammare av min tunga rustning och jag har nästan inga HP. Wrecka har ett magiskt svärd som bara goda kvinnliga oskulder kan använda och som han använder för att han är tekniskt sätt kvalificerad och det har +2!

Sedan blev Shrike mördad och ersatt av en Tiefling trollkarl för vi behöver magi sooo bad. Men vi kommer till det.


De andra grupperna vi vet om i stigande ordning av hur mycket de har förstört för oss!

Crusaders of Torm: Vi har namnet på dem för de har SIGNERAT SAKER I DUNGEONEN! De verkar spela mest som om de är i en normal/modern 5e kampanj. De verkar vara goda, de slåss mot monster, hjälper grupper i dungeonen de blivit vänner med (som de ledsna snälla odöda) och verkar göra de flesta av questsen som erbjudits alla grupperna i staden utanför dungeonen. Det här är vad vi vet den enda gruppen som aktivt försöker kommunicera med oss andra. De har skrivit varningar vid fällor och farliga områden. Vid ett tillfälle satte de upp en karta över en våning av dungeonen som var ovanligt svår att ta sig igenom så att ingen skulle dö som deras paladin gjorde. De hade satt upp ett bronsplakat med en bild av honom på väggen och text och en karta. Vi lät den sitta kvar eftersom det var hjälpsamt för alla och en fin gest, men nästa gång vi passerade där hade någon snott den.

CIA gruppen: Så vi upptäckte att hobgoblinsen hade tagit över en hela våning och förslavat eller dödat de andra monstren med hjälp av magiska vapen och utrustning köpt i staden utanför dungeonen. Hobgoblinsen är romarriket/nazisterna och lawful evil så vi var inte glada över det här. Vi torterade en fångad hobgoblin (vi är good men vi är chaotic good) och följde spåren till staden. Så en grupp äventyrare har köpt magiskt knark från någonstans i dungeonen, sålt det i staden och använt vinsterna till att köpa billiga magiska vapen (de är +1 men de kan ge dig cancer om du använder dem en längre period) som de gett till hobgoblinsen. Vi skvallrade om det här till andra grupper i dungeonen så att se skulle samarbeta mot hobgoblinsen och sedan mördade vi några knarklangare i staden (vi släpade ut dem ur deras hus, hackade av deras armar och mördade dem framför alla genom att bränna dem till döds efter vi hällt härsket grisfett över dem. Var inte en jävla langare!). Det stoppade inte problemet alls och vi fick pris på våra huvuden när den andra gruppen lovade en belöning för att döda oss till en massa monster i dungeonen.

Tiamat gruppen: Vi vet bara att de har Tiamat, den femhövdade onda drakgudinan, målad på sina sköldar. Vi vet att en av dem är en drow och vi vet att de är farligare än vi är. Så vi har stött på delar av dungeonen där alla var dödade och saker var plundrade men inga pussel var lösta. Undernivåer av dungeonen där väggarna var brända av (vi tror) eldbollar, kropparna var lootade, alla kropparna var lämnade där det föll men ingen hade så mycket som försökt öppna en skattkista. Vi kunde se att de dödat flyende icke-kombattanter genom att skjuta dem i ryggen. Den enda anledningen vi vet något om dem är att de blev ”filmade” av en kristalkula som var en del av ett pussel som de inte försökte lösa men som vi löste och fick skatterna från. Vi ser inte fram emot att stöta på dem i en mörk gränd och de har slaktat monster vi ändå var vänliga med. De gör också grupperna i dungeonen paranoida vilket gör det svårare att deala med dem.

Enhörnings mördarna!: Okej, så jag är mest arg för att de väntade utanför en under del av dungeonen och när vi kom ut med skatter så anföll de oss! De dödade Shrike! De skrek ”Släpp skatterna och så får ni leva!”. Så vi kastade skatterna och sprang. Och då sköt de ändå efter oss medan vi sprang! Eftersom jag är extra långsam med min tunga rustning blev jag skjuten mer än de andra och dog nästan. Så det sög. Det värsta de gjort var dock att när vi försökte spåra upp dem för att hämnas så hittade vi en dödad enhörning vid namn Geoff. Vi var vänner med Geoff! Han var bara en snäll enhörning som läkte en om man gav honom äpplen. Han fixade mitt blinda öga. Och de hade bara mördat honom och skurit ut hans horn. Så hittar vi dem kommer vi döda dem!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Din backstory...
Jag behövde en ursäkt för varför jag hade 2 paladin levels (så inte har svurit eden) och sedan gick warlock i en level… Sedan blev jag fångade mellan magiska portaler första vändan in i dungeonen och allting om min karaktär ändrades! :p

Jag avskyr ju lite backstorys. Jag vill dyka upp, vara en person med ett skillset och var min karaktär kommer från är djupt oviktigt. Jag skaffar en personlighet under spel, jag vet inte vem min karaktär är. Backstory är sakerna som händer mellan level 1 (eller 3 här för det var start nivå ) och level 6. Men folk låter mig inte.

Största grejen jag ångrade om min första roman var att huvudpersonen ens hade ett ursprung. Alltså, det var ett oviktigt ursprung som hon hatade och försökte frigöra sig från. Men jag borde inte skrivit ut det. Ixion borde bara dykt upp, varit osårbar och äcklad av att folk vill saker.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Helt underbart, skriv mer!!!

Men vem fa-a-an håller i det här? Imponerande? Hur går det ens till!?!?
Det är en person jag känner som handplockat folk. Det är minst ett svar om dagen via mail och så har varje grupp en ledare som styr saker navigation i dungeonen (Shrikes spelare i vår grupp) för att snabba upp den processen. Så vill jag att vi tar hissen till våning 4 kan jag skriva det till Shrikes spelare, men han väljer. Tärningar och så rullas av spelledaren. Men vi har spelat i ett halvår och hunnit med typ vad som hade tagit 3 sessioner vid ett bord. Det är riktigt kul dock!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag tänkte att faktionerna i dungeonen kan vara intressanta. Det har verkligen varit en stor del av upplevelsen att deala med dem.

Igen, från snällast till elakast:

De ledsna odöda: De är hälften de fredliga odöda från Planescape Torment och hälften de goda hedningarna från Dante. De hänger på översta våningen. De var någon sorts konstnärs kult som ville uppnå odödlighet genom att skapa det perfekta verket. Men de blev lurade av Vecna så de blev odöda istället. Men de vill inte skada någon, bara leva ifred. Det är mest Zombies och Skelett men deras boss är ett lich. De är mest super deppiga och ledsna. En zombie är en questgiver som vill ha saker från labben nere i dungeonen så vi har hämtat upp någon sorts alkemisk metall och konstiga glasinstrument till honom. Han vill ha bitar från monster nu så det är nästa grej. Han har varit ”Vill ni inte veta varför jag vill ha de här grejerna?” och vi har varit ”Dude, du lovade att det inte var evil så vi bryr oss inte.”. Vi håller käften om att min Warlock patron är Orcus runt dem.

Kobolderna: Kobolderna hade satt upp rör formade som drakar genom en vägg som fick deras röster att låta läskiga. Så vi såg inte dem, men vi köpte ett par magiska handskar till Drowen här och sålda något magiskt föremål vi inte kunde använda genom en lucka i dörren. När vi kom tillbaka med mer saker att sälja för de betalade bättre än affären i staden (3 verkliga månader senare) var allihop dödade (vi tror av Tiamat gruppe ) och vi upptäckte att de var Kobolder.

Onda alver/eladrin: Vi har inte träffat dem men de har lämnat spår efter sig och de andra grupperna pratar om dem. De är dåliga bleka alver och de byggde dungeonen för länge sedan? De kanske dyker upp. Alver lever länge.

Goblinsen: Så det kan finnas undergrupper här men de vanliga gröna goblinsen beter sig typ som ungsomsgängen från The Warriors. De har färgglada kläder i olika teman (clowner, punkare och vikingar har vi sett hittills) och är impulsivt våldsamma. Så när vi klarat charisma rullningar är de chill och när vi misslyckats har de anfallit. De tjallade på hobgoblinsen och slåss mot dem i alla fall vilket är trevligt.

Hobgoblins: Våldsamma, organiserade och är klädda i uniformer med romerska sköldar och svärd. Vi hatar dem och de vägrar prata med oss för att vi är ”lägre raser som måste utrotas så att de har lebensdungeon”. Vi har torterat några av dem vi fångat och fått info om att de har hela våning 4 och 5. Nu håller de på att ta våning 3 från Goblinsen och häxorna.

Häxorna: Kanske haggor? Kanske bara mänskliga häxor? De hade döda kidnappade barn på köttkrokar och verkar äta dem. De har också sålt knark till CIA-gruppen (enligt både goblins och hobgoblins vi pratat med). De är bad! Vi lyckades döda en av dem men när vi gjorde det visade hon sig vara barnet vi var här för att rädda. Så kanske var det bara en illusion? Vi är inte mäktiga nog att döda dem. Förhoppningsvis kommer hobgoblinsen slåss med dem men vi vet inte…

Far realm bullshit: Våning 6 hade Lovecraftianska galenskaps varelser. Oklart om de är en faktion men det var här nere vår barbar muterade ett magansikte. Vi backade in i hissen gråtandes och kastade brinnande fett bomber utanför hissen tills dörrarna stängdes.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Uppdatering:
Så vi har haft kontakt med The Crusaders of Torm (den snälla äventryrargruppen) och det gick… Okej så ni minns hur min karaktär har ett svärd som bara kan användas av goda kvinnliga oskulder och att han som en ond ung kille förvandlad till en medelålders god kvinna bara tekniskt sett kan använda det? Så det är en av de magiska prylarna Torm guppen är här i dungeonen för att hämta. De letar efter 5 prylar som alla gör varandra starkare när samma person har de på sig. Så de ville ha mitt svärd och bad snällt om att få det. Och jag tycker jag var super rimlig när jag sade att de kan få det för ett likvärdigt magiskt vapen. Men de hade inte ett sådant (eller ville inte släppa det) och verkade lite förolämpade av att jag inte bara gav det till dem. De erbjöd sig att ge oss den magiska prylen vi letar efter om de hittar den vilket fortfarande inte var ett bra nog erbjudande. Så jag frågade om de hade andra magiska föremål för vi kunde ta ett par andra föremål (fortfarande inte lika viktigt som ett +2 svärd för vår överlevnad/effektivitet men ändå) men det gick de inte med på. Här erbjöd de oss pengar, men pengar kan inte köpa magiska föremål eller levlar här så vi tackade nej efter en kort diskussion.

Det här var när de informerade oss om att de bara kunde ta svärdet ifrån oss genom att slå oss medvetslösa. Eftersom vi är tjuvar och de inte dödar oss kommer deras gud se mellan fingrarna med det. Det känns ju omoraliskt men i praktiken? Ja det kan de nog. Deras grupp är:

-Biffig dvärg Cleric med en uppenbart magisk rustning. Vi såg fuckern kasta Stone Shape så han är minst level 7. Så han kan antagligen spöa vår grupp själv. Vi gissade Forge domain men vem fan vet.

-Kvinnlig dragonborn paladin eller fighter (tror vi) med en krokhand där kroken är förgylld.

-Kvinnlig gnome magiker som såg ut som en anime tjej. Uppenbar trollkarl med bok och alltihopa. Misstag.

-En skogsalv klädd i läder som vi trodde var en lönnmördare tills de antydde att de hotade oss och förvandlade sig till en SABELTANDAD TIGER!


Här informerade vår Tiefling trollkarl dem om att ifall det blir en strid kommer vi sikta enbart och bara på deras gnome trollkarl och att vi kommer använda dödande skada. Det var en bluff, de hade fuckat upp oss innan vi kunde döda gnomen, men de tvekade. Så han kastade en av våra super värdefulla darkness bomber (han är bara en level 1 wizard fortfarande för han dog) och så sprang vi som fegisar. Vi tror inte de jagar oss men tänker gömma oss hos de snälla odöda ett tag för säkerhets skull.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Hur gick det till när ni hade kontakt med den andra spelgruppen rent praktiskt? Kunde ni maila med varandra direkt eller gick det via spelledaren?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Hur gick det till när ni hade kontakt med den andra spelgruppen rent praktiskt? Kunde ni maila med varandra direkt eller gick det via spelledaren?
Vi har en chattgrupp där vi i gruppen pratar med varandra om vad vi vill göra. Sedan skriver vår gruppledare (tieflingens spelare) till spelledaren vad vi gör och vi får svar från spelledaren. Så vi fick det via spelledaren och inte direkt men jag tror han till stor del citerar från den andra gruppledarens dialog. Spelledaren skrev tex också när någon i den andra gruppen diskret försökte dra ett vapen men misslyckas så vi såg det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
”godheten” visar sitt fula tryne igen; vi ser här dess särdrag: dubbelmoral, sense of entitlement, girighet, våldsamhet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
”godheten” visar sitt fula tryne igen; vi ser här dess särdrag: dubbelmoral, sense of entitlement, girighet, våldsamhet.
Vi var också besvikna! De har verkat vara good guys så vi trodde inte de skulle försöka råna oss. Vi hade varit ok med att handla med dem senare när de hittat ett okej ersätrningsvapen! (Vi är nog fortfarande det. Vi vill mest inte dö för vi inte har ett ok magiskt vapen i dungeonen.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Finns det en beskrivning, fluff och regler, för mörkerbomberna, förresten? Jag vill ha!
De fungerar som formeln Darkness fast där bomben landar och krossas https://roll20.net/compendium/dnd5e/Darkness#content

Med skillnaden att light formler och sådant inte verkar påverka det.

Vi hittade dem i ett av laboratoriumen som finns i dungeonen. De är glassfärer med en silvrig vätska som påminner om kvicksilver i dem. Men allt ”alkemiskt” vi hittar i de laboratoriumen verkar ha åtminstone lite sådan vätska.

Laboratoriumen har konstiga metall och glasinstrument men också statyer av en person (vi tror det är samma) som står som Magikern på tarot kortet. Men ingen staty har kvar ansiktet, de är antingen förstörda eller så är huvudet helt borta/krossat. Så… Nej vi vet typ inget. Det är creepy dock!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Vi torterade en fångad hobgoblin [...](vi släpade ut dem ur deras hus, hackade av deras armar och mördade dem framför alla genom att bränna dem till döds efter vi hällt härsket grisfett över dem. Var inte en jävla langare!)
Jag är väldigt säker på att ni inte kan räknas som goda med det uppträdandet. Jag är väldigt säker på att vara kaotiska överskriver inte att vara god när det kommer till sådant, o det finns inget som säger att bara för att du är kaotisk ska du vara ok med tortyr eller att laglydig innebär automatiskt att du har problem med det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Att köra DnD5 med 3d6 in order är fö sjukt metal 🤘
Spelledaren presenterade alternativen med point buy och array men var sedan typ ”Or you may roll 3d6 in order if you are stupid” så vi valde att vara dumma och punk! :D Spelledaren tyckte det var coolt och sade att vi kunde använda en bättre metod när vi haft en TPK. Men vi har inte haft en ännu!🤘
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag är väldigt säker på att ni inte kan räknas som goda med det uppträdandet. Jag är väldigt säker på att vara kaotiska överskriver inte att vara god när det kommer till sådant, o det finns inget som säger att bara för att du är kaotisk ska du vara ok med tortyr eller att laglydig innebär automatiskt att du har problem med det.
Snubben var en knarklangare ju! De gälls inte! Och Hobgoblinen var en fantasy nazist och gälls därför ännu mindre ju!!!

Jag är också magiskt förbannad till att vara god och kaotisk. Så det är liksom inte frivilligt. :p
 
Top