Helvetet är andra äventyrare

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Okej så jag har blivit vad jag hatar, inte bara är vi spelardödande PvP skurkar… Vi var ett random encounter!

Oh, också, vi är Chaotic Evil nu. Hela högen av oss… Jeppp… Okej, det låter värre än det är! Jag ska förklara!

Så vi gjorde en snabb expedition ner i dungeonen. Vi dödade tre goblins från bakhåll. Sedan hittade vi ett rum med fällor och en skatt. Vi löste fällan med player skill (har du inte mjöl med i din ryggsäck som äventyrare är du en dåre! En DÅRE!) och hittade en märklig Hellraiseresq pusselkub. Vi tog oss till ytan och löste pusselkuben (jag säger vi men det var matte så… Alla utom jag). Kuben släppte inte loss cenobiter utan istället innehöll den en hög rullar med ovanliga trollformler. Men vi har ingen trollkarl så vi sålde dem och köpte bättre utrustning. Att lösa kuben gav oss också nog med XP för att ta oss till 2a erfarenhetsnivån. Så långt så händelselöst.

Den andra expedionen var när det hände. Vi var knappt inne i dungeonen när vi träffade på en annan spelare i en korridor. Inte en grupp, en ensam spelare. Som var blodig och drog ut döda kroppar på en improviserad bår. Vi har sett den enda levande medlemen av gruppen tidigare. Det är Enhörnings mördarna! Så där är en ensam människa i tung rustning med ett svärd, kanske en fighter? Han är uppenbart mycket tuffare än vi är.. Men vi fyra och han är beskriven som blodig. Så vi anfaller!

Vi svärmar krigaren som myror på en geting! Valencia och Hammergrog går ner hårt från hans attacker och rullar för att inte dö men inte innan Hammergrog skadat honom. Vi andra öser in skada i honom och Vala sänker honom. Han är nere och rullar för att inte dö! Han ber oss om nåd och lovar oss mutor för hans liv. Vi svarar honom inte ens utan vi bara slaktar honom när han är nere! Valencia och Hammergrog överlever och vi plåstrar om dem så gott det går innan vi drar alla utrustning och kläder av de döda äventyrarna.

Den här striden hade gått annorlunda i alla andra versioner av D&D men vi hade bounded accuracy på vår sidan! Pris ske 5ed och dess skitregler! Var annars kan en grupp skräpiga muppar utan ens en plan svärma en väl utrustad hög nivå äventyrare och döda honom som ett djur?!

De hade SÅ bra utrustning! Vi har magiska prylar och vapen nu! Vi bara sätter på oss sakerna vi kan använda och tar med oss resten för att sälja det. Men det är här som Vala har en tanke som skrämmer livet ut oss: Han höll på att få ut liken. Det betyder att de tänkte återuppliva dem! De kanske fortfarande har resurser att göra det och då är vi körda, de kommer jaga ner oss som… Som… Mördare åtminstone. Men det är lugnt, vi har en plan.

Så vi krossar ansiktena och kapar händerna på alla de nakna liken. Sedan fraktar vi dem till de ledsna odöda som har ghouler. Vi säljer kropparna till dem som ”Ethically sourced meat” och får dem att äta upp kropparna! Försök återuppliva er från ghoulbajs era jävlar!

Så spelledaren antydde att vi inte var goda och vi rullade med det. CE på karaktärs bladet nu! Det känns som… Seger!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Vi är antagligen nära level 3 btw så har ni åsikter om vilken subklass jag ska välja så säg till!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Men är du inte svuren till något som paladin o förlorar dina förmågor om du blir fel alignment ?
Alltså, du har en ed, men den är inte bunden till alignment och den gör oavsett inte att du förlorar förmågor eller klassen eller något. Så det spelar inte någon roll.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Alltså, du har en ed, men den är inte bunden till alignment och den gör oavsett inte att du förlorar förmågor eller klassen eller något. Så det spelar inte någon roll.
Så du kan bara bryta din ed utan att du får några följder?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vi är antagligen nära level 3 btw så har ni åsikter om vilken subklass jag ska välja så säg till!
Jag har 1% i färdigheten 5e-builds, så ta detta med en skopa salt. Jag skulle kolla på 1) Battlemaster för den verkar kul och ger en en massa förmågor och 2) Arcane Archer för det är den enda jag känner till som bygger på bågskytte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Så du kan bara bryta din ed utan att du får några följder?
Mekaniskt? Jupp. Det finns en Oathbreaker Paladin i DMG:en men den kräver att man brutit eden och är ond. Och det är oklart om man kan tvinga någon att spela den.

Man bör ju inte göra så kan jag tycka dock. Ederna är liksom inte svåra att följa.

Men vår paladin följer Vengeance eden så så länge han dödar goblinoids är allt coolt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag har 1% i färdigheten 5e-builds, så ta detta med en skopa salt. Jag skulle kolla på 1) Battlemaster för den verkar kul och ger en en massa förmågor och 2) Arcane Archer för det är den enda jag känner till som bygger på bågskytte.
Oh, Arcane Archer verkar ju sjukt cool! Hade inte så mycket koll på den. Jag vill ju stå längs bort och skada folk, lite status effekter och så på de låtet onekligen great
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vad är då grejen med paladin i 5ed?

Det är lite som att du skulle vara Cleric o sedan deklarera dig själv ateist utan att du förlorar några av dina förmågor.
Grejen är att du kan spela något mitt emellan krigare och präst.

Mekaniskt är klassen tydlig inspirerad av ADnDs paladin. Men i DnD5 har man tagit bort alla krav på att vissa klasser måste ha en viss livsåskådning eller följa en viss moralkod. Det är en feature.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Oh, Arcane Archer verkar ju sjukt cool! Hade inte så mycket koll på den. Jag vill ju stå längs bort och skada folk, lite status effekter och så på de låtet onekligen great
Cool. Förbluffad att jag kunde hjälpa till.

Tashas har två underklasser, men de känns närstridiga. Däremot finns förlag på en Battlemaster Archer build. Har du Tashas? S 46.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Cool. Förbluffad att jag kunde hjälpa till.

Tashas har två underklasser, men de känns närstridiga. Däremot finns förlag på en Battlemaster Archer build. Har du Tashas? S 46.
Ja, har den hemma. Inte använt den bara. Ska kolla den! :D
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Mekaniskt är klassen tydlig inspirerad av ADnDs paladin. Men i DnD5 har man tagit bort alla krav på att vissa klasser måste ha en viss livsåskådning eller följa en viss moralkod. Det är en feature.
Känns väldigt mycket som man har lyssnat till spelarna som vill ha alla koola krafterna men inte behöva bry sig om saker som att faktiskt rollspela sin karaktär eller bry sig om hur man får krafterna.
 
Last edited:
Top