Helvetet är andra äventyrare

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Wrecka använder sedan eldritch blast, sin sataniska magi, för att kauteriseras stumpen.
Jag får väldigt starka Shannara vibbar just här. Fast i det fallet så hugger han av armen själv efter att ha blivit biten av en Asphinx, en magisk orm vars gift förvandlar kött till sten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Jag får väldigt starka Shannara vibbar just här. Fast i det fallet så hugger han av armen själv efter att ha blivit biten av en Asphinx, en magisk orm vars gift förvandlar kött till sten.
Sweet! Hade inte koll på det. Men bra att jag följer i en stolt fantasy tradition :D
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
Jag blir ju mer och mer sugen på att testa detta i Hindenburg. (ja det finns ju den lilla detaljen att jag inte har några spelare iofs :unsure:)
Men jag funderar lite på hur det funkar med synkronisering, eftersom ni kan möte varandra måste ni ju rimligtvis befinna er på platsen X vid samma tillfälle, om en strid kan ta ett par dagar i realtid gissar jag att SL har en detaljerad tidshållning?
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Jag blir ju mer och mer sugen på att testa detta i HIndenburg. (ja det finns ju den lilla detaljen att jag inte har några spelare iofs :unsure:)
Men jag funderar lite på hur det funkar med synkronisering, eftersom ni kan möte varandra måste ni ju rimligtvis befinna er på platsen X vid samma tillfälle, om en strid kan ta ett par dagar i realtid gissar jag att SL har en detaljerad tidshållning?
Jag är inte helt säker på att det synkar tidsmässigt när vi är långt ifrån varandra. Men jag har inte sett spelledare sidan så jag vet inte. Vi behöver inte irl vänta när vi tar en long rest i alla fall. Men som jag upplever det springer vi runt på vårt eget schema tills det att en annan grupp dyker upp (eller skjuter på oss) och då är det i typ stridsrundor. Så interaktioner med andra grupper är lite långsammare än när vi gör annat, vilket är för att jag tror att spelledaren tar in vad båda grupperna gör innan saker händer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Precis i slutet av korridoren där vi slagits hittade vi ett litet rum med en dörr som vi barrikaderade och gömde oss i. Vi vågade inte röra oss vidare med så många skador som vi hade och Clericen hade läkt oss så hårt hon kunde innan hon behövde vila. Wrecka Blood hade läkts upp okej och var en Warlock så hon tog första vaktpasset. Det blev inget andra vaktpass.

Problemet var följande. En vägg i rummet vi gömt oss i var en hemlig gång. Vi kan trösta oss med att vi nog inte hade kunnat hitta den även om vi hade letat. Så den hemliga dörren öppnades med ljudet av sten mot sten och ut ur den kom en hobgoblin i en tung rustning gjord av vad som såg ut som silver tillsammans med sex djurgoblins. Wrecka skrek för att väcka de andra innan hon rusade rakt fram till Hobgoblin.

Okej, så ni vet hur scenen är i samurajfilmer där de båda fäktarna möts med varsitt enormt hugg och sedan faller en av dem död till marken? Det var vad Wrecka ville skulle hända… men istället hände den direkta motsatsen. Så Wrecka kallade magisk makt till sitt svärd och slog det så hårt hon kunde rakt in in i hobgoblin krigarens ansikte. Han tog träffen och skakade av sig den som om det vore ett bistick. Sedan stack han Wrecka rakt i bröstet med sitt svärd tre gånger. Wrecka stod fortfarande upp men var en hårsmån från döden medan djurgoblinsen började svinga knivar och klubbor mot henne (som tur är missade de) eller sprang rakt förbi henne och började slå på resten av gruppen.

Men här reste sig gruppen upp och gav sig in i striden! Vorla och Drowen lyckades döda en djurgoblin tillsammans innan två av de andra missfostren slog tieflingen medvetslös med sina klubbor. Det här var Wreckas ögonblick! Det var nu som hon skulle rädda dagen! Om det fanns sanning eller rättvisa i universum var det vad som hade hänt. Istället var hobgoblinen snabbare än henne och slog sitt svärd i hennes sida så att hon sjönk medvetslös till golvet. Sedan mördade djurgoblinsen henne med sina klubbor och knivar när hon var försvarslös.

Drowen var den nästa att dö. Men hon tog en djurgoblin till med sig innan hon blev övermannad och slagen medvetslös. Sedan var Vorla ensam. Hon slogs tappert så länge att hobgoblin krigaren själv nådde fram och stack ner henne.

Så slutade Dagger solutions.

Vi sörjer och rullar upp nya karaktärer. Spelledaren kräver backstorys så vi är tillbaka på fredag. Med karaktärer som är level 1. Vi tänker rulla 3d6 i rad igen! Mina är:

Str: 10
Dex: 17
Con: 8
Int: 11
Wis: 9
Cha: 7
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Precis i slutet av korridoren där vi slagits hittade vi ett litet rum med en dörr som vi barrikaderade och gömde oss i. Vi vågade inte röra oss vidare med så många skador som vi hade och Clericen hade läkt oss så hårt hon kunde innan hon behövde vila. Wrecka Blood hade läkts upp okej och var en Warlock så hon tog första vaktpasset. Det blev inget andra vaktpass.

Problemet var följande. En vägg i rummet vi gömt oss i var en hemlig gång. Vi kan trösta oss med att vi nog inte hade kunnat hitta den även om vi hade letat. Så den hemliga dörren öppnades med ljudet av sten mot sten och ut ur den kom en hobgoblin i en tung rustning gjord av vad som såg ut som silver tillsammans med sex djurgoblins. Wrecka skrek för att väcka de andra innan hon rusade rakt fram till Hobgoblin.

Okej, så ni vet hur scenen är i samurajfilmer där de båda fäktarna möts med varsitt enormt hugg och sedan faller en av dem död till marken? Det var vad Wrecka ville skulle hända… men istället hände den direkta motsatsen. Så Wrecka kallade magisk makt till sitt svärd och slog det så hårt hon kunde rakt in in i hobgoblin krigarens ansikte. Han tog träffen och skakade av sig den som om det vore ett bistick. Sedan stack han Wrecka rakt i bröstet med sitt svärd tre gånger. Wrecka stod fortfarande upp men var en hårsmån från döden medan djurgoblinsen började svinga knivar och klubbor mot henne (som tur är missade de) eller sprang rakt förbi henne och började slå på resten av gruppen.

Men här reste sig gruppen upp och gav sig in i striden! Vorla och Drowen lyckades döda en djurgoblin tillsammans innan två av de andra missfostren slog tieflingen medvetslös med sina klubbor. Det här var Wreckas ögonblick! Det var nu som hon skulle rädda dagen! Om det fanns sanning eller rättvisa i universum var det vad som hade hänt. Istället var hobgoblinen snabbare än henne och slog sitt svärd i hennes sida så att hon sjönk medvetslös till golvet. Sedan mördade djurgoblinsen henne med sina klubbor och knivar när hon var försvarslös.

Drowen var den nästa att dö. Men hon tog en djurgoblin till med sig innan hon blev övermannad och slagen medvetslös. Sedan var Vorla ensam. Hon slogs tappert så länge att hobgoblin krigaren själv nådde fram och stack ner henne.

Så slutade Dagger solutions.

Vi sörjer och rullar upp nya karaktärer. Spelledaren kräver backstorys så vi är tillbaka på fredag. Med karaktärer som är level 1. Vi tänker rulla 3d6 i rad igen! Mina är:

Str: 10
Dex: 17
Con: 8
Int: 11
Wis: 9
Cha: 7
Å vad jag älskar det här gritty och dödliga! Lycka till i fortsättningen!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Äventyrsgruppen har återuppstått! Nu som The Finesse Weapons. Vi har alla haft drömmar om Dagger solutions (och deras död) så vi vet vad de visste om dungeonen och de visionerna har också fått oss att komma samman för äventyr. Vi har grundläggande utrustning, mat, vapen och vi är hungriga för hämnd allihopa. Vad mer behöver man? Vår plan är att hålla oss i de ytliga gångarna och ta oss till delarna som vi inte utforskade med förra gruppen. För vi behöver bli mäktigare mot lätta saker så ofattbart mycket. Våra medlemmar är:

-Valencia Pawing - Vår ledare är en Tabaxi tjuv och folkhjälte som har kommit till dungeonen för att hitta en helig staty som tillhör Tabaxi folket. Hon är, ni vet, en Tabaxi. Så hon är en smygig tjuv-katt med hjärtat på rätta stället. Det finns ett tjuvgille, en klan och heder och saker. Chaotic Good på det där vanliga Robin Hood sättet. Har helt svart päls.

-Dùghlas Hammergrog - Han är en dvärgpaladin. Vad? Va, nej ni behöver inte veta mer för det här är den mest klassiska dvärgen någonsin. Han gillar öl, yxor, öl, skägg, öl, gruvor, öl, whiskey och att vara lawful neutral. Det är ärligt talat hur härligt som helst att se när alla andra (inklusive jag) spelar något sorts jävla weirdo. Det är också så sweet att någon som med lite pengar och xp kommer ha en massiv hög HP + AC för oss andra att stå bakom.

-Vala Tallmist - Är en halfling grevinna vars hela grevskap och familj blivit mördade av hobgoblins framför hennes ögon. Hon har nu svurit att hämnas på hobgoblinsen till varje pris. Men istället för att vända sig till de vanliga kanalerna av Warlockande eller lönnmördande för att få sin hämnd (antagligen eftersom hon är fysiskt svag och klumpig + är lika karismatisk som en sten) har hon tränat sig som en druid! Hon är Chaotic Evil! Hon tänker bli en Spore (mögel och död) druid när hon får välja sin underklass. Termen ”Genocide enthusiast” har kastats runt. Mer eller mindre en kort Frank Miller karaktär.

-(Min karaktär så ni får hela min bakgrund som jag skickade in den) Felix ”Brodor Hallowfoot” Saga - The trick to being accepted as an adventurer when you are a 12 year old human boy is to A) pretend to be a halfling and B) shoot monsters in the face with a bow and C) make up a Halfling sounding alias. Felix escaped the drudgery of school and chores to go on an adventure! It would have been a harder decision if Felix had friends or family that cared about him but as the second youngest (and ugliest) of 12 children his family didn’t care and as the kid eating glue in the back of class he lacked friends. The only person that would miss Felix while he was away on his adventure was his archery teacher, Felix was a natural marksman and the old man had spent a lot of time training him for the schools archery tournament that Felix now welched on without explanation. Felix is short for his age with brown hair, a high and upturned nose, eyes that are too close together, painfully pale skin, a high and squeaky voice and disproportionately short legs. Felix's motivation is to become rich so that people will have to respect and talk to him. Background: Charlatan. Class: Fighter (but the archery kind). Alignment: Lawful Good. Race: Human (pretending to be a halfling).


Vår stora expedition så här långt!:
Hittills har vi gått in i dungeonen och jag har skjutit en råtta (som inte var ett monster. Vi var bara lite ryckiga och trigger happy.)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Hur räddar man en megadungekampanj (sug på det ordet, Språkrådet!) från en TPK?

Äventyrsgruppen har återuppstått! Nu som The Finesse Weapons. Vi har alla haft drömmar om Dagger solutions (och deras död) så vi vet vad de visste om dungeonen och de visionerna har också fått oss att komma samman för äventyr.
Alexanderhugg!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Hur räddar man en megadungekampanj (sug på det ordet, Språkrådet!) från en TPK?



Alexanderhugg!
Spelledaren berättade att det var så här det skulle fungera för ett tag sedan. Tydligen kom han på det efter att en annan grupp blivit super paranoida om att lämna kartor/journaler i staden ifall de TPK:ade. Vi tänkte inte så långt (att planera för att förlora är för losers!). Så vi visste det här skulle hända vilket är lite skönt. Att behöva låtsas att vi inte vet var saker är hade varit jobbigt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Att behöva låtsas att vi inte vet var saker är hade varit jobbigt.
Detta är både den givna lösningen och den sämsta. Någon riktig bra lösning finns kanske inte. Men den din DM kör har ju fördelen att man slipper en massa konstigheter, till priset av att det kan kännas krystat. Men ni spelar i en funhousedungeon, så vem bryr sig?
 
Last edited:
Top