Har ni fått avbryta spelet permanent?

Denna tråd visar på vikten av kommunikation över normer vid spelbordet. Brukar alltid men nya grupper ta upp vad som är anti-socialt beteende och lite gränsdragningar innan vi spelar. Inte för att sätta regler i sten utan plantera ett frö. Skall inte säga att det beror på detta men har ingen bra liknande historia, även fast mina spelares karaktärer kan bete sig som arslen ibland och töja på gränserna av vad jag tycker är acceptabelt/kul innehåll i rollspel.
Ja...fast den visar också hur otroligt olika baslinjen för vad som är normalt diffar... där krockar kan ske på nivåer som av minst ena parten anses som så grundläggande att det inte ens skulle tas upp.
Jag är för kommunikation om spelet och vad man vill få ut av spelet... jag tycker att jag brukar vara bra på det....men saker jag inte ens i min vildaste fantasi skulle kunna tänka mig någon annan vilja göra, skulle inte figurera i dessa.....Jag skulle helt enkelt inte ens kunna tänka mig att ta upp dem i en session Zero....

Ja...fast den visar också hur otroligt olika baslinjen för vad som är normalt diffar... där krockar kan ske på nivåer som av minst ena parten anses som så grundläggande att det inte ens skulle tas upp.
Absolut! Understryker än mer vikten av kontinuerlig kommunikation om vad vi tycker är kul i spel! Även i pågående kampanjer. Sen håller jag inte riktigt med om att baslinjen för normalt skiftar "otroligt" i den generella spelgruppen, därav normer, men det hindrar dock inte individer från att var avliggare och helt missa spelreglerna. Vilket historierna påvisar!
Jag är för kommunikation om spelet och vad man vill få ut av spelet... jag tycker att jag brukar vara bra på det....men saker jag inte ens i min vildaste fantasi skulle kunna tänka mig någon annan vilja göra, skulle inte figurera i dessa.....Jag skulle helt enkelt inte ens kunna tänka mig att ta upp dem i en session Zero....
Är helt med dig, vi kan inte vara heltäckande med detta. Därför behöver vi ta det när det uppdagas, men också då stanna och göra tydligt vad gruppen tycker är rätt för denna konstellation av människor. Men tycker själv om när rollspel utforskar etik/moral och andra filosofiska gränsdragningar, så mitt problem är inte att övertramp dyker upp utan hur man hanterar dem. Har haft uppe både våldtäktsliknande scenarion och tortyr som vi behövt diskutera, inte löst sig friktionsfritt, men löst sig utan att gruppen lösts upp.

Last edited:
Jag håller helt med! Väldigt många punkter som jag idag försöker ta upp i session zero kommer sig av sånt jag aldrig trott skulle vara skillnader i preferenser om jag inte sett dem själv eller hört dem från andra. Samtidigt kan man inte ägna hela tiden åt att försöka förklara sin spelstil i detalj.

(Lustigt nog är flera såna detaljer sånt som jag hört här på forumet bland starka preferenser, men väl på konvent har det inte varit några problem för de jag mött 😆)

Lustigt nog är flera såna detaljer sånt som jag hört här på forumet bland starka preferenser, men väl på konvent har det inte varit några problem för de jag mött 😆
För att det är en viss grupp nördar som söker sig till ett forum till att börja med, skulle jag säga. Det råder en rätt hög grad intellektualisering av hobbyn här, jämfört med på konvent, dit folk åker för att spela. Runt ett spelbord är min erfarenhet att preferenser inte är alls lika styrande, eller förväntningar lika hårda.

Hade liksom grupper som anmälde sig till Gustav måste dö för att de tyckte scenariotiteln var rolig, och sen spelade de in i kaklet!

(Lustigt nog är flera såna detaljer sånt som jag hört här på forumet bland starka preferenser, men väl på konvent har det inte varit några problem för de jag mött 😆)
Verkligen, tror om något att man inte är så representativ för rollspelspelarna när man hänger här! Jag trodde jag var nörd men när hänger här så finns det så jäkla många kreativa och duktiga nördar (och enträgna).
Det råder en rätt hög grad intellektualisering av hobbyn här, jämfört med på konvent, dit folk åker för att spela. Runt ett spelbord är min erfarenhet att preferenser inte är alls lika styrande, eller förväntningar lika hårda.
Tänker det med, de flesta vill bara spela och hänger på det sociala kontraktet vid bordet!

Last edited:
Tre gånger har jag varit med om att en kampanj har kraschat för att ett par i spelgruppen har gjort slut.
Det har aldrig hänt att någon tagit upp på 0-mötet hur vi som grupp ska hantera något sådant.
Vilket kan tyckas märkligt efter första eller andra gången, eftersom ovanstående har hänt i en och samma spelgrupp (plus/minus några spelare).

En del av session zero, om man inte är ett välsmort kompisgäng, borde vara att skriva gruppkontrakt.

Det är många smarta saker jag lärde mig från att plugga "projekt och gruppdynamik" - mycket jag kunnat använda för att producera rollspel och gruppkontrakt är en av dessa saker.

Last edited:
En del session zero, om man inte är ett välsmort kompisgäng, borde vara att skriva gruppkontrakt.

Det är många smarta saker jag lärde mig från att plugga "projekt och gruppdynamik" - mycket jag kunnat använda för att producera rollspel och gruppkontrakt är en av dessa saker.

Näääää 😂😂

Näääää 😂😂
Jo, faktiskt. Det är såpass många likheter med att ha en session zero. Från länken:

”För mig är det viktigt att …”.​
Jag tycker att viktiga rutiner är …”.​
För att vi ska nå våra mål tycker jag att rollen som … är viktig”.​
Diskutera och titta igenom era post-its och kom tillsammans fram till vilka de viktigaste punkterna är.​

En större grej med gruppkontraktet är också att hitta konfliktpunkter och diskutera hur man ska lösa kommunikationen kring dessa. Saker som tidsplanering, att bli osams, hur man gör om någon missar ett speltillfället, etc. Saker som många grupper har löst naturligt (ex. skriva krönikor) men som kan vara bra att diskutera igenom när man startar helt nya grupper. Det session zero pekar på är just det faktum att ingen spelar rollspel på samma sätt och för att undvika att man tar med sig konventioner från andra grupper så försöker man belysa dessa i förtid för att undvika problem, precis som gruppkontrakt.

Ofta när vi pratar om tips och råd för att göra spelsessionerna såpass bra som möjligt så pratar vi om vikten av att kolla av så att samtliga inblandade har samma förväntningar på vad som ska spelas. Detta brukar ofta ske under en session zero, där man dels pratar om vilket slags spel man vill köra, men även om det är några ämnen som någon i gruppen vill att man håller sig ifrån.

Det har ju ibland berättats om exempel där det som händer vid spelbordet inte motsvarar förväntningarna och man har fått kurs-korrekta eller prata ihop sig för att skapa ett spel där alla trivs. Men har ni någon gång varit med om att man under spelets gång upptäcks att förväntningarna varit såpass olika för olika deltagare att det inte funnits något annat alternativ än att permanent avsluta spelet man påbörjat?

Det har hänt mig en gång, men vill gärna höra om era erfarenheter innan jag berättar min :)
Dude. Jag har spelat i 40 år relativt regelbundet många gånger i veckan. Självklart har det hänt. Jobbigaste är när det händer efter typ 30 sessioner att man inser att spelarkaraktärerna antingen drivit isär eller att de aldrig var tillräckligt sammansvetsade från början och det inte går att riktigt spela vidare.

Tre gånger har jag varit med om att en kampanj har kraschat för att ett par i spelgruppen har gjort slut.
Det har aldrig hänt att någon tagit upp på 0-mötet hur vi som grupp ska hantera något sådant.
"En sak ska ni ha jävligt klart för er, om ni har relationsproblem så tar ni upp det med mig, spelledaren, så länge kampanjen pågår! Inga amatörmässiga försök att själv fixa det, det står alldeles för mycket på spel för det! Är det förstått? Ni snackar med mig, och jag säger om det är okej att göra slut, eller skilja sig! Inte ni, inte era kompisar och absolut inte någon parterapeut! Ardonias öde vilar på era axlar. Kampanjen framför allt!"
Alla i kör: "Kampanjen framför allt!"

Det är viktigt att man sätter rätt ton under session Zero.

En del av session zero, om man inte är ett välsmort kompisgäng, borde vara att skriva gruppkontrakt.

Kanske även vore något för rollpersonerna innan de åtar sig uppdraget av den mystiske mannen på värdshuset 😊

Kanske även vore något för rollpersonerna innan de åtar sig uppdraget av den mystiske mannen på värdshuset 😊
Nä, för då kan aldrig uppdragsgivaren förråda dom för det är ju vad som är roligast med rollspel: när uppdragsgivaren är skurk. Det är så jobbigt när rollpersonerna drar skurken inför rätta för kontraktsbrott. Sällan jag varit med om när det har blivit kul.

Jo, faktiskt. Det är såpass många likheter med att ha en session zero. Från länken:

”För mig är det viktigt att …”.​
Jag tycker att viktiga rutiner är …”.​
För att vi ska nå våra mål tycker jag att rollen som … är viktig”.​
Diskutera och titta igenom era post-its och kom tillsammans fram till vilka de viktigaste punkterna är.​

En större grej med gruppkontraktet är också att hitta konfliktpunkter och diskutera hur man ska lösa kommunikationen kring dessa. Saker som tidsplanering, att bli osams, hur man gör om någon missar ett speltillfället, etc. Saker som många grupper har löst naturligt (ex. skriva krönikor) men som kan vara bra att diskutera igenom när man startar helt nya grupper. Det session zero pekar på är just det faktum att ingen spelar rollspel på samma sätt och för att undvika att man tar med sig konventioner från andra grupper så försöker man belysa dessa i förtid för att undvika problem, precis som gruppkontrakt.

Men det här är crazy. 😂

Look, jag har dykt upp vid bord och de har haft BDSM style säkerhetsord vilket är extremt överdrivet om vi inte faktiskt ska bli nakna och strypa varandra med piskor. Men grejen du föreslår är något från ett APT möte och det är så, så, så mycket värre.

Så… Näääää 😂

Look, jag har dykt upp vid bord och de har haft BDSM style säkerhetsord vilket är extremt överdrivet om vi inte faktiskt ska bli nakna och strypa varandra med piskor. Men grejen du föreslår är något från ett APT möte och det är så, så, så mycket värre.
Alltså, seriöst mannen. Om du faktiskt läser tråden ser du att folk lyfter upp problem som man hade kunnat diskutera igenom i förtid.

Bara för att du inte har något problem innebär det inte att problemet inte finns.

Session zero finns av en anledning.

MODERERING: Vill bara vänligen påpeka att man kan förklara att den enes preferens inte är den andres preferens utan att kalla den enes preferens för ”crazy” eller tala om preferenserna på ett nedlåtande sätt.

Det är en dag kvar till julafton, så nu om någonsin borde vi väl kunna hålla sams 🎅🏻

Alltså, seriöst mannen. Om du faktiskt läser tråden ser du att folk lyfter upp problem som man hade kunnat diskutera igenom i förtid.

Bara för att du inte har något problem innebär det inte att problemet inte finns.

Session zero finns av en anledning.

Jag känner att ”gruppkontrakt” är ett steg för långt. På en arbetsplats. Ingen borde någonsin. Men det känns mer för långt än så för rollspel. Jag pratar inte om session noll eller folks problem. Jag pratar om ditt förslag att skriva ett gruppkontrakt. Det känns som att sätta en extremt dålig ton och som om det är extremt för långt.

Edit: Höll på att skriva när modereringen kom. Jag tänker att jag släpper diskussionen här.

Jag pratar om ditt förslag att skriva ett gruppkontrakt.
Jag vet inte hur andra gör, men jag skriver ned det vi kommer överens om under session zero och så vi utvärderar vi det längre fram. Uppfyller vi det vi skulle göra? Är det saker som uppkommit som vi behöver diskutera? Vad ska ändras? Jag har länge föreslagit att alltid ha en session re-zero, gärna kort inför varje spelmöte, eftersom folk har tendensen att falla in i gamla hjulspår: gamla konventioner.

Precis som ett gruppkontrakt ska användas. Precis som designmål man skriver när man skapar ett rollspel. Precis som man gör i bostadsrättsföreningar. Att statta saker och efter en tidsperiod, diskutera hur detta uppfyllts och vad som har saknats.

Rätt uppenbara likheter.

Projekt- och gruppdynamik är guld värd att lära sig.

Jag känner att ”gruppkontrakt” är ett steg för långt. På en arbetsplats. Ingen borde någonsin. Men det känns mer för långt än så för rollspel. Jag pratar inte om session noll eller folks problem. Jag pratar om ditt förslag att skriva ett gruppkontrakt. Det känns som att sätta en extremt dålig ton och som om det är extremt för långt.

Edit: Höll på att skriva när modereringen kom. Jag tänker att jag släpper diskussionen här.
Fast det här inlägget var väl toppen!

Jag tycker att gruppkontrakt låter som en bra grej för nya grupper. Men kanske lite osexigt namn och onödigt formellt att skriva under. Det är iofs lätt att fixa.

Problemet är väl om man håller lite väl fast i det man har skrivit ner. Folk tror fel om vad de ska gilla, ändrar sig, ogillar alternativet mer osv. Det är nog viktigt att ha uppföljning där man har möjlighet att ändra sig, revidera osv. Kanske kolla läget efter varje spelmöte?

Back