Har ni fått avbryta spelet permanent?

Tror aldrig jag varit med om något dramatiskt sådant, oftast bara rinner intresset ut i sanden, folk slutar vara pepp, någon flyttar, för egen del slutade jag helt spela rollspel i en period efter en separation, tog år innan jag tog mig tillbaks till det igen. Men i ungdomen var det nog ofta bara att peppen på något snart överskuggade det mediokra vi höll på med för stunden.

I tidiga tonåren avbröts en Eon-kampanj abrupt på grund av att spelledaren kommit på att han skulle vara hiphoppare istället för rollspelare.
I tidiga tonåren var jag både hiphoppare och rollspelare och så kvarstår även idag när jag passerat fyrtioårsåldern. Jag kände en rollspelare till som var hiphoppare men i övrigt fick man mest hänga med syntare och punkare om man ville spela rollspel, vilket i sin tur har breddat min musiksmak markant och gjort mig till en mer tredimensionell karaktär än vad jag annars hade varit.

Och det blev sedan en roman av Mats Strandberg!
1757587071160.png
Får höra av mig till Mats gällande royalties.

Maybe the real treasure was the friends we ate along the way.
På min student gav mina vänner mig ätpinnar i present för att jag sagt att om vi var på en öde ö skulle jag äta upp dem. Ätpinnar var tydligen det säkraste alternativet för mig att ha tyckte de då.

Vid ett tillfälle för ett många år sedan i gymnasieåldern skulle en av mina vänner som spelat mycket, vara spelledare för första gången, han hade valt ett regelsystem han gillade och som jag som den tidigare ständiga spelledaren aldrig skulle spelledigt och han var märkbart taggad på att få spelleda.

Vi skapade karaktärer, fyra extremt olika personer som stod enade i ett gemensamt mål, att störta den onda Greven som hade förstört våra och så många andras liv.
Vi spelade två spelmöten och det gick okej, lite stelt så det kan vara med ny spelledare men potentialen fanns där.
I tredje spelmötet tog kampanjen en skarp högersväng, och plötsligt så handlade kampanjen inte längre om att störta någon greve, istället hade vi blivit förvaltare av en magisk artefakt vars kraft var så farlig och ohanterlig att vi inte kunde lita på att någon annan person kunde ha den.

Vi spelade flera spelmöten till, där vi aktivt var på flykt ifrån människor som ville ha artefakten och också ifrån hemskheterna artefakten hade skapat, och det blev mer och mer tydligt att spelledaren hade tänk ut en maffig cool historia om artefakten, och hade tyckt det var en cool ide att lura in oss i kampanjen genom att ge en falsk premiss så att vi inte skulle veta vad för historia vi gav oss in på.
Problemet var att vi spelare inte var helt sålda på att hans historia var coolare än det vi ville spela och hade skapat karaktärer för. Det var också ett problem att våra karaktärer när de inte längre hade en gemensam fiende så var de inte var helt kompatibla med varandra.
Ganska snabbt tappade alla spelare mer och mer intresse, och med det valde spelleldaren att avsluta kampanjen.

Såhär många år senare så har vi pratat om upplevelsen och inget ont blod finns någonstans, men han har vad jag vet aldrig speledigt igen, och även om han säger att han föredrar att vara spelare och inte vill spelleda , så kan jag ändå inte låta bli att undra hur det blivit om vi spelare faktiskt hade blivit sålda på hans artefakt story.

Min spelgrupp som kört sen gymnasiet eller så har avslutat ett gäng kampanjer i förtid. En jag skev till Unkown Armies som bara rakt av inte funkade gjorde mig lite ledsen. Mest för att jag inte klarade av att förmedla vad jag ville och hur den skulle spelas.

Impossible Landscapes för att den en bit in ”bara var som att åka med i en karusell” (rimlig kritik).

Horror on the Orient Express för att spelledaren när han läste några delar framåt inte gillade vad han läste.

Vampire: Rome för att en spelare regleltjafsade tills spelledaren tröttande.

Det är de jag minns på rak arm.

Jag kom på en gång som jag brutit kampanjen och upplöst spelgruppen i vuxen ålder av andra anledningar än dom jag angett tidigare.

Vi behövde en spelare i min gamla grupp och en av spelarna drog med om det var en barndomsvän eller arbetskamrat eller förälder till sina barns vänner, ärligt talat så minns jag inte.

Vad jag däremot minns är att hen var en väldig bestämd och dominant person med en väldigt stark personlighet och att det inte funkade så bra ihop med mig efter ett tag.

Hen kunde tex komma in i mitt hem och se att jag och Kalle och Lisa satt och tex diskuterade skräckfilm varpå hen kunde säga att kan ni sluta prata om det där jag uppskattar inte skräckfilm och det är ett ämne som jag inte finner något nöje i att diskutera.

Jag gillar metal och hårdrock och kunde ibland ha på lite musik i bakgrunden medans jag gick och pysslade inför kvällens spelmöte och ibland kom hen före spelmötet startade då hen gick direkt från jobbet och vid ankomst till min lägenhet så berättade hen högt och ljudligt om vilken dålig musikgenre hårdrock och metal var och sa till mig att stänga av musiken då det inte var en musikstil hen uppskattade.

Om jag bryggt kaffe till spelgruppen så kunde hen klaga för hen drack bara te och jag skulle se till att ha köpt hem te till nästa spelmöte så hen kunde dricka te. Bjöd jag på sodastreamad Pepsi så deklarerade hen högljutt om hur det hade varit bättre med Coca cola och hur hen inte uppskattade sodastream

Så här fortgick det tills en dag när jag och spelare som dykt upp innan hen satt och pratade om nått ämne som hen inte uppskattade och bad oss sluta varpå jag sa att detta är mitt hem och jag pratar om precis vad jag vill i mitt hem och du dikterar inte villkoren här utan här är det jag som bestämmer och du är gäst i mitt hem och glöm inte det.

Hen blev uppenbart upprörd och sa att skall det vara så här så ville hen inte vara med och spela varpå jag sa att bra då har du dörren där borta det är bara att lämna lägenheten på samma sätt som du kom in.

Det hela slutade iaf med att hen stormade ut ur lägenheten och kampanjen gick i graven och spelgruppen upplöstes där och då men den återbildades nån vecka eller två senare utan hen.

fyra extremt olika personer som stod enade i ett gemensamt mål, att störta den onda Greven som hade förstört våra och så många andras liv.
/.../ maffig cool historia om artefakten, och hade tyckt det var en cool ide att lura in oss i kampanjen genom att ge en falsk premiss så att vi inte skulle veta vad för historia vi gav oss in på.
Intressant historia. Så när spelledaren förde in spelet mot något så slutade ni spela.

Så när spelledaren förde in spelet mot något så slutade ni spela.
Wild take. Det står ju tydligt att de fortsatte spela flera spelmöten men att de aldrig fick upp intresset för spelledarens högersväng som inte var vad som man kommit överens om vid spelstart?

Vid ett tillfälle för ett många år sedan i gymnasieåldern skulle en av mina vänner som spelat mycket, vara spelledare för första gången, han hade valt ett regelsystem han gillade och som jag som den tidigare ständiga spelledaren aldrig skulle spelledigt och han var märkbart taggad på att få spelleda.

Vi skapade karaktärer, fyra extremt olika personer som stod enade i ett gemensamt mål, att störta den onda Greven som hade förstört våra och så många andras liv.
Vi spelade två spelmöten och det gick okej, lite stelt så det kan vara med ny spelledare men potentialen fanns där.
I tredje spelmötet tog kampanjen en skarp högersväng, och plötsligt så handlade kampanjen inte längre om att störta någon greve, istället hade vi blivit förvaltare av en magisk artefakt vars kraft var så farlig och ohanterlig att vi inte kunde lita på att någon annan person kunde ha den.

Vi spelade flera spelmöten till, där vi aktivt var på flykt ifrån människor som ville ha artefakten och också ifrån hemskheterna artefakten hade skapat, och det blev mer och mer tydligt att spelledaren hade tänk ut en maffig cool historia om artefakten, och hade tyckt det var en cool ide att lura in oss i kampanjen genom att ge en falsk premiss så att vi inte skulle veta vad för historia vi gav oss in på.
Problemet var att vi spelare inte var helt sålda på att hans historia var coolare än det vi ville spela och hade skapat karaktärer för. Det var också ett problem att våra karaktärer när de inte längre hade en gemensam fiende så var de inte var helt kompatibla med varandra.
Ganska snabbt tappade alla spelare mer och mer intresse, och med det valde spelleldaren att avsluta kampanjen.

Såhär många år senare så har vi pratat om upplevelsen och inget ont blod finns någonstans, men han har vad jag vet aldrig speledigt igen, och även om han säger att han föredrar att vara spelare och inte vill spelleda , så kan jag ändå inte låta bli att undra hur det blivit om vi spelare faktiskt hade blivit sålda på hans artefakt story.

Tråkigt att det inte klickade. Antar att SL trodde att det skulle bli en cool kontrast och överraskning. Visar hur viktigt det är att känna av att man är på samma våglängd som sin spelgrupp om man försöker sig på den typen av narrativa trick.

Också svårt att få till utan att det blir ganska hårt rälsat, vilket ju verkar vara fallet här.

I tredje spelmötet tog kampanjen en skarp högersväng
Gud, detta har jag själv gjort mig skyldig till. Ville liksom fånga spelarna off guard och hade en "twist" som helt frångick hur jag tidigare beskrivit spelets premiss. Jag tänkte att detta skulle skapa en känsla av "shit is going down!", men det ledde mest till förvirring.

Jag tänker att vi talar om två lite olika saker här:

1) SL lovade upplevelsen X, men serverar upplevelsen Y. Det här är bara dåligt. Jag har blivit utsatt för detta, vi gick i mål, men det var rätt mycket passivt-aggresivt motstånd från ett par av oss spelare. (Vi är alla män, så det föll på sin egen orimlighet att öppet prata om problemen).
2) SL gör en skarp sväng. Det kan bli bra, det kan bli dåligt. Jag har varit utsatt för detta. SL insåg att köpekamanjen vi gjorde sög och att han höll på att tappa oss, så han skickade oss 1000 år bak i tiden där vi rockade loss med kejsar Sigmar istället. Alla var nöjda. Så @Leon har rätt!

Wild take. Det står ju tydligt att de fortsatte spela flera spelmöten men att de aldrig fick upp intresset för spelledarens högersväng som inte var vad som man kommit överens om vid spelstart?
Det går ju faktiskt att diskutera det, särskilt när spelledaren är ny. En erfaren spelledare hade säkert vävt in artefakten med greven på något sätt för att dra in rollpersonerna ännu mer.

Jag är lite orolig för att vår nyligen startade Daggerheart-kampanj kan få ett abrupt slut. Drygt hälften av spelarna spelar även i en DnD5e-kampanj där deras DM skriver en väldig massa lore, inklusive huvuddelen av rollpersonernas bakgrundshistorier(!) och skriptar spelpassen hyfsat hårt. Det kan vara ett för stort hopp att gå från en sådan kampanj till Daggerheart. Å andra sidan är de esteter/teaterungar, vilket kan sänka tröskeln.

Resten av spelarna har i huvudsak spelat färdiga Call of Cthulhu-äventyr, vilka inte heller bjuder in till särskilt mycket medförfattande, och betydligt fler tärningsslag än DH.

Jag tänker att vi talar om två lite olika saker här:

1) SL lovade upplevelsen X, men serverar upplevelsen Y. Det här är bara dåligt. Jag har blivit utsatt för detta, vi gick i mål, men det var rätt mycket passivt-aggresivt motstånd från ett par av oss spelare. (Vi är alla män, så det föll på sin egen orimlighet att öppet prata om problemen).
2) SL gör en skarp sväng. Det kan bli bra, det kan bli dåligt. Jag har varit utsatt för detta. SL insåg att köpekamanjen vi gjorde sög och att han höll på att tappa oss, så han skickade oss 1000 år bak i tiden där vi rockade loss med kejsar Sigmar istället. Alla var nöjda. Så @Leon har rätt!
Det är ju en svår balansgång. Jag kan själv som spelare gilla den typen av överraskningar, samtidigt funkar de inte om jag är för investerad i det jag trodde kampanjen skulle handla om.

Det går ju faktiskt att diskutera det, särskilt när spelledaren är ny. En erfaren spelledare hade säkert vävt in artefakten med greven på något sätt för att dra in rollpersonerna ännu mer.

Som sagt många år sedan, vi var sämre på att diskutera saker på den tiden.
Men jag vill minnas att spelledaren var själv ovillig och diskutera saken, det hade inte gått som han ville och han hade svårt att anpassa sig efter det.

Jag tror för honom hade greven varit osten som skulle locka oss in i fällan, och sedan skulle vi finna fällan mer spännande än något annat.
Medans vi envisades med att fråga var vi kunde hitta mer ost.

Hade han varit mer erfaren hade det här kanske löst sig, hade han haft andra spelare kanske det också gjort det.
Jag tror läxan är att det finns en fara att ge spelarna falska förväntningar.
Det kan bli bra, men det kan också slå fel.

Jag tänker att det lite handlar om vilken typ av sväng SL gör.

Om det är "jag sa att vi skulle köra dumt dungeon crawl på Sword Coast, men nu har jag fått feeling att köra dumt dungeon crawl i Amn" så är det en sak som många nog skulle kunna acceptera. Utom Sword Coast fanboisen kanske.

I mitt fall var det från "ni ska spela medlemmar av en organisation och det kommer vara spelarstyrt" till "nu ska ni vara åskådare till den här fräcka demonberättelsens som jag har hittat på". Det vill säga ett byte av spelstil. Det var inte en trevlig överraskning. (Och det var en rätt bra förskriven berättelse, så det handlande inte om kvaliteten i sig, utan att vi fick något helt annat än det som utlovades).

Om det är "jag sa att vi skulle köra dumt dungeon crawl på Sword Coast, men nu har jag fått feeling att köra dumt dungeon crawl i Amn" så är det en sak som många nog skulle kunna acceptera. Utom Sword Coast fanboisen kanske.
Nä, fast den typen av överraskningar är det knappast någon mening att planera heller.

Det var inte en trevlig överraskning
Förståeligt. Sen är ju frågar vad man läser in i det och vad som är explicit. Ska det funka och bli kul behöver det samtidigt vara oväntat. @Lukas exempel hade jag nog inte gillat, men är intron allmänt hållet kan det gå. Så att man inte går med för mycket investerat i RPn.

Back