Jim Profit
Swordsman
Det är ju också en helt onödig schism - det hade gissningsvis inte krävts mycket trixande för att väva ihop de två historierna...
Ja, som skrivet. Det var intressant att läsa.Hade han varit mer erfaren hade det här kanske löst sig, hade han haft andra spelare kanske det också gjort det.
Jag tror läxan är att det finns en fara att ge spelarna falska förväntningar.
Det kan bli bra, men det kan också slå fel.
Jag personligen har relativt få kampanjer jag fått avbryta och lägga ner, jag har varit spelare i fler som blivit nedlagda, bland annat en Symbaroumkampanj där två spelare rök ihop och det blev en väldigt härva med misshandelsdomar och förföljelse, en spelare i den gruppen var väldigt instabil och jag var smart nog att undvika honom, en annan spelare var inte lika klok och började provocera honom, trots att det snabbt stod klart att han inte svarade så bra på sarkasm och ironi. Efter det som blev sista spelmötet (som jag tack och lov missade för jag var på Sävcon) så slutade en diskussion tydligen med att arga spelaren drog en godisskål i ansiktet på den andra spelaren och sen började sparka och hoppa på honom.
Men, jag har själv några (mindre dramatiska) erfarenheter själv av att dela grupper eller utesluta spelare som skär sig med resten av gruppen. Men några av dem sticker ut lite.
Bland annat var det en tjej som var bekant med en bekant som flyttat från stan. Både spelaren och min bekant var ganska edgy lajvare, sådana som älskade att spela "tufft". Och när hon kom med i gruppen så talade hon KONSTANT om att hennes karaktär skulle våldta (varför har alla problemspelare våldtäktskomplex för??!?!?) och sexuellt utnyttja alla andra karaktärer. Och vid nåt tillfälle försökte hon provocera fram att en annan spelare skulle våldta hennes karaktär, men när den andra spelaren (av förståliga själ...) inte gjorde det ställde hon sig upp, kallade oss alla för horor, kastade sina tärningar och karaktärsblad över rummet och stormade därifrån... sen hörde vi aldrig av henne igen...
En annan gång var det en spelare som hade ganska mycket psykiska diagnoser och hinder. Han var med i en tidigare spelgrupp jag var med i, det var innan han fått alla sina diagnoser och allt han gjorde blev fel, vilket tärde på gruppen. Han kunde inte gränser, kunde agera utan att tänka igenom det. En gång spottade han en spelare i ansiktet (det var tänkt att göras ingame, men han gjorde det IRL och spelaren var inte direkt positiv..). Han hade problem med hygienen och kunde ibland glömma att duscha på länger perioder så det kunde lukta ganska illa. Och SL vi hade då var väldigt, väldigt präktig vad gällde hygien m.m Spelaren blev otroligt stressad vid varje liten grej och svetten rann, bokstavligen droppade av honom. Och vid ett tillfälle så gjorde han ett ryck med armen och all svett på armen och handen flög rakt i ansiktet på SL. Jag trodde först att spelaren kastade ett halvt glas vatten på SL. SL som troligen led av nån form av bakterieskräck han inte erkänt eller avslöjat såg ut ungefär som att en hund spytt honom i munnen, en obekväm tystnad (förutom spelarens tunga stånkanden) följde... Sen gick SL ut ur rummet och in på toaletten. Sedan satt vi kanske 10 minuter innan en annan i gruppen fick ett sms från SL som uppmanade oss att gå hem. Spelmötet efter var spelaren inte med, och SL sa att han sagt åt honom att han inte var välkommen längre. Det tråkiga var att spelaren inte fattat det och blev jätteledsen.
Sen ett par år senare så stöter jag ihop med spelaren igen via mitt dåvarande jobb, och han säger att han gått igenom flera omgångar terapi och nu hade ett antal mediciner som gör honom mer stabil. Vi snackar och jag bjuder in honom till en av mina spelgrupper. Vi spelar ett par månader och det är som dag och natt. Nu är han stabil och kan läsa av folk och fungerade socialt. Men, efter ett tag så blev han konstig igen, började ställa konstiga krav, som att vi var tvungna att byta till DnD 5E, från Eon som vi spelade. Och att vi bara skulle köra officiella moduler, han sa att han mådde dåligt av att inte kunna läsa scenariona innan vi spelade dem. Vilket jag tyckte var konstigt, men försökte övertyga honom om att försöka ändå. Men det gick inte, då började han missa spelmöten. Till slut försvinner han helt en period. Sen stötte jag på honom igen via jobbet (jag jobbar med arbetslösa) och då berättar han att han hade hamnat i ett onlineumgänge som uppmande folk som tog mediciner för olika psykiska problem att sluta ta dem, att man typ inte levde livet om man medicinerade sig.. tydligen ett väldigt toxiskt umgänge. Därav att han blev så konstigt igen. Men, numer så har han mer fokus i livet och jobbar som busschafför. Åker med honom ibland och nu verkar han stabil igen, hoppas det håller i sig.
Sen som en lite lättare avslutning så kan jag berätta att jag för 10 år sedan kickade en tjej ur min spelgrupp för att hon missade för många spelmöten och var väldigt otrevlig och respektlös när hon inte kom på spelmöten. Men.. ett par månader senare blev vi ihop... och nu har vi varit ihop i 9 år och gifta i drygt 1 år... Så.. well... Livet är skoj ibland. Jag brukar använda det som exempel med nya spelare att jag kickade min fru från en spelgrupp, så ingen sitter säker![]()
Jag tror du vann internet...Men, jag har själv några (mindre dramatiska) erfarenheter själv av att dela grupper eller utesluta spelare som skär sig med resten av gruppen.
Om det här är folks erfarenhet av spelledare som byter spår i kampanjer så förstår jag varför så många är skeptiska till sånt. Jag gillar fortfarande idén att typ börja spela GURPS Cops men det visar sig vara Kult eller Nobilis… Men jag fattar att det är vanskligt.Då säger spelledaren att hans tanke är att de ska kidnappa oss och hela kampanjen ska utspela sig i en annan del av världen än den han fått oss att läsa på om samt skriva långa bakgrunder till. Han säger också att min karaktärs hemlighet kommer röjas direkt.
Om det här är folks erfarenhet av spelledare som byter spår i kampanjer så förstår jag varför så många är skeptiska till sånt. Jag gillar fortfarande idén att typ börja spela GURPS Cops men det visar sig vara Kult eller Nobilis… Men jag fattar att det är vanskligt.