Många intressanta svar! Har inte varit med om ett såpass dramatiskt avslut som många beskriver, men detta hände en gång för en herrans massa år sedan:
Vi var en spelgrupp där spelarna var jag, syrran och ett gift par som vi aldrig träffat tidigare. Spelledaren var bekant med mig och syrran. Vi skulle spela DoD Trudvang vilket vi alla var med på. Men mer än så diskuterade vi inte i förväg. Spelledaren ville köra Stenhjarta. Lagom kul tyckte egentligen jag då jag var medförfattare till äventyret och kunde det ganska bra, men jag tänkte att jag väl fick låta de andra ta de avgörande besluten.
Stenhjarta är ett väldigt stort grottkräl som går ut på att rollpersonerna kommer in i ett övergivet dvärgrike, vägen de kommer ifrån rasar in och de måste genomsöka riket för att hitta sju nycklar för att öppna en annan utgång. Redan vid premissen blev det lite knorrigt. Det gifta parets rollpersoner ville till varje pris hellre ta bort stenarna från tunneln som rasat än leta upp nycklarna. Spelledaren försökte beskriva det som att det var omöjligt att få bort all sten och paret insisterade på att det kan väl omöjligt vara svårare än att leta igenom ett helt rike efter sju små nycklar.
Men den konflikten visade sig vara det minsta problemet. Det stora kuxet var att spelledaren ville spela en heroisk och fantastisk version av Trudvang medan det gifta paret var helt inställda på att göra gritty "realistisk" grisodling. Så under det tredje mötet avbröt frun i paret sessionen och sa att hon inte kunde spela vidare. Hon menade att befinna sig i ett övergivet dvärgrike såpass länge som de nu hade gjort borde realistiskt sett göra så att man går helt bananas och hon kunde därför inte spela vidare med sin karaktär om hon inte fick en realistisk förklaring till varför den inte blivit helt galen än. Spelledaren förklarade att det är inte den sortens äventyr där man behöver tänka på sådant. En ganska jobbig diskussion uppstod och det gifta paret och spelledaren landade i att de ville spela två såpass olika sorters slags spelstil att det inte skulle gå att fortsätta.