Varulv [Häxmästarnas rådslag] Andra rundan

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Är det någon som förstår vad @Halo9000 menar med sina inlägg om @Basenanji ? Jag tycker inte att det går att förstå och det känns som ytterligare exempel på hur splittrad och svårtolkad halo verkat hela spelet. Jag tycker fortfarande att det är rödande.

Ni som håller halo för grön (@Korpa om jag minns rätt?) får gärna försvara den positionen lite med tanke på att hans utfall är dåligt underbyggda. Håller ni inte med om att de är dåligt underbyggda eller bedömer ni att det är habituellt för halo? Jag frågar på riktigt alltså, när jag läst tidigare spel blandar jag alltid ihop hellzon och halo så jag hardålig koll på hur skarpa analyser han brukar göra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Som sagt, våra ulvar är BDG, Halo och Korpa eller Sidd.

Har jag fel bjuder jag på öl även i januari 2022!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
På temat lågflygeri så toppar Kim Nolemo med sammanlagt noll (0) röster. Tvåa är LJS Larsson med hela sex poster (vilket Vimes varit duktig på att se).

@LJSLarsson jag vill ju gärna ge dig ett break så du får vara med och spela lite mer än en enda runda, men nu blir jag nervös.

@Impetigo tog upp en viktig grej, nämligen att Team Ulv med en ulv-Kim har fyra röster och då blir det stressigt i R3 om vi inte fångar en ulv nu.

1) Vad tänker du kring det?
2) Vilka tre är dina ulvkandidater?
3) Ligger din röst bra på Impetigo?
Bra att du petar på Kim och försöker få igång tystingen.
Var det så duktigt att se av Vimes så du behövde skriva Vimes...😂 då är vi ju fler som är duktiga inkl mig...frågan nu är ju hur vi tolkar detta obefintliga byahjälparspel från Kim.
Bu el bä vet vi ju inte...
Jag tycker det är konstigt att nån av er klipska storhästar inte reagerar mer på varandra...alla kan ju inte vara ulvar (vilket jag teoriserade om förut)...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jättesvårt att bemöta Halo9000 för ärligt talat fattar jag inte vad han vill anklaga mig för?

Halo9000 said:
Jag gillar också ditt försvar(?) av Korpa i #148 R1 där du menar på att jag hade menat att hennes roll skulle vara bra att gömma sig bakom. Vad fick du det ifrån?
DET HÄR är vad jag skrev om Korpa:

Basenanji said:
Ok, Korpa har haft lite tid, och vi får hoppas att det tas igen idag för hon har ju en fantastisk känsla för det här spelet. Jag vet det, eftersom jag spelat ulv mot magkänsla-Korpa.

#119 är värt att kommentera:

Det följs upp av en röst på Kim N, vilket jag tycker känns lite slappt. Svprt att läsa spelet i R1, rädd för slumpens betydelse angå rollerna, viktigt att motivera röster (vilket gäller dig också väl?). Så sammantaget tycke jag inte att det här känns lika skarpt som den ”vanliga” Korpa.

Nu när Kim har svarat lär du byta röst Korpa! Jag ser redan fram emot din motivering och andra tankar kring spelet.
HUR kan det läsas som ett "försvar av Korpa"? Eller försöker du smeta ned mig och Korpa?

DET HÄR är vad jag skrev om Halo9000:

Basenanji said:
Jag har tidigare visat på saker i Halos spel som jag menar gör denne misstänkt. Jag blir misstänksam mot att han anser att Korpas roll är en bra roll för en ulv att gömma sig bakom (WTF?) och att han inte som väktare lägger större vikt vid potentiella rollblockerare. Halo vill inledningsvis ha ut Korpa och Empiricus, vilket jag tolkar som att en ulv-halo vill ha ut bybor med störiga förmågor men numera ligger rösten på Hellzon, vilket kanske är rimligare, men motiveringen är verkligen ursvag:
Läs hela posten i original här

Kanske uppstår ett missförstånd här:

Halo9000 diskuterar militantikern och vetefantikern

Där syftade du alltså på att vetefantikern är en bra ulvroll att gömma sig bakom? Inte militantikern?

Ber om ursäkt om jag missförstått.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Är det någon som förstår vad @Halo9000 menar med sina inlägg om @Basenanji ? Jag tycker inte att det går att förstå och det känns som ytterligare exempel på hur splittrad och svårtolkad halo verkat hela spelet. Jag tycker fortfarande att det är rödande.

Ni som håller halo för grön (@Korpa om jag minns rätt?) får gärna försvara den positionen lite med tanke på att hans utfall är dåligt underbyggda. Håller ni inte med om att de är dåligt underbyggda eller bedömer ni att det är habituellt för halo? Jag frågar på riktigt alltså, när jag läst tidigare spel blandar jag alltid ihop hellzon och halo så jag hardålig koll på hur skarpa analyser han brukar göra.
Vad ser du för problem med analysen av Basse? Du kanske kan hjälpa mig att komma fram till något du tycker låter vettigt istället...
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Jag ber om ursäkt för min tystnad, bekämpar arbetslöshet (så jag har massor av strötid egentligen) genom att spendera dagar ute i skogen och utan telefon. Det blev, oplanerat, en sådan dag igår.
Har nu 13 sidor att läsa igenom, återkommer om 30 min.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Ni som röstar på Impetigo: varför?
Är det för att Imp och Bdg grälade med lite hårda ord?
Spelade Imp teater-arg——-> nej——->grälet var nog mellan två bybor...
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jättesvårt att bemöta Halo9000 för ärligt talat fattar jag inte vad han vill anklaga mig för?



DET HÄR är vad jag skrev om Korpa:



HUR kan det läsas som ett "försvar av Korpa"? Eller försöker du smeta ned mig och Korpa?

DET HÄR är vad jag skrev om Halo9000:



Läs hela posten i original här

Kanske uppstår ett missförstånd här:

Halo9000 diskuterar militantikern och vetefantikern

Där syftade du alltså på att vetefantikern är en bra ulvroll att gömma sig bakom? Inte militantikern?

Ber om ursäkt om jag missförstått.
Ja såklart att jag syftade på vetefantikern för hur kan man gömma sig bakom militantikern? Bra att det blev utrett
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag ber om ursäkt för min tystnad, bekämpar arbetslöshet (så jag har massor av strötid egentligen) genom att spendera dagar ute i skogen och utan telefon. Det blev, oplanerat, en sådan dag igår.
Har nu 13 sidor att läsa igenom, återkommer om 30 min.
Är du bybo: slå på mobilen och skriv, skriv, skriv....jag har också svårt med vad (och får skit från ulvar) men kör i vind så hjälps vi åt att reda ut funderingar.
OBS! Ha kul.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Okej, nu är strax lunchrasten slut och jag ska jobba. Sedan kommer jag tillbaka vid 16 ca. Sedan vanligt middagsfix. Därefter rollspel med Svärdets Sång: Korpens klagan. Jag är med i Magnus Seters grupp om ni vill veta och min rollperson Vergevil uträttar stordåd av allehanda slag! Vi spelar mellan 19-22.

Det innebär inte att jag är helt off, utan kommer snegla på varulvsspelet under hela kvällen. Men förvänta er mitt mest korthuggna språk. Min röst ligger bra på Kim, därefter vill jag ta ut Halo9000.

Förslag på samtalsämnen:

1. Hur snart måste vi fånga ulvar? Räcker det med att nypa en i R3?
Mitt svar är: nej. Vi måste verkligen försöka ta en nu. Strategiskt tänk som går ut på att vi har tid är inte aktuellt.

2. Är lågflygeri kanske den mest använda ulvstrategin någonsin?
Mitt svar: ja. Det är läskigt att som ulv skriva om saker och blotta sig, det är svårt att "härma" bybotänk och det är ganska enkelt att slippa undan bybornas blickar genom att lågflyga. Om vi vänder på det: är det rimligt att de som postat mest (alla) är ulvar?

3. Hur ser vi på "de tysta"?
Kim och Larsson står ut. De har genomgående varit tysta. Vad tycker ni om deras spel hittills?

4. Vilka motiveringar av röster är trovärdiga, halvbra eller slentrianmässiga hittills?
Motiveringar som handlar om magkänsla, "tillbaka-kaka" och svaga teorier är värda att hålla utkik efter. Vilka använder sig av "sejfa" motiveringar?

4. Hur vill ni att jag gör med min förmåga i R2?
Korp kan inte utföra nattmord den här rundan och jag fundera på att helt enkelt låta bli att blockera. Men kanske finns det bättre alternativ?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Vad ser du för problem med analysen av Basse? Du kanske kan hjälpa mig att komma fram till något du tycker låter vettigt istället...
Jag ser bara problem iom att jag inte förstår vart du vill komma.

Exempel på problem jag ser: Du verkar föreslå att hellzon och basse är ulvar tillsammans (eller? Jag har svårt att hänga med) men detta är ju inte bara osannolikt utan omöjligt (hellzon kan bara vara ulv om både larsson och korpa också är ulvar och då kan inte basse vara ulv).

Men framför allt är det inte resonemangens brister utan frånvaron av ett resonemang jag alls kan följa och förstå som jag tycker är otydligt och spretigt.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag ser bara problem iom att jag inte förstår vart du vill komma.

Exempel på problem jag ser: Du verkar föreslå att hellzon och basse är ulvar tillsammans (eller? Jag har svårt att hänga med) men detta är ju inte bara osannolikt utan omöjligt (hellzon kan bara vara ulv om både larsson och korpa också är ulvar och då kan inte basse vara ulv).

Men framför allt är det inte resonemangens brister utan frånvaron av ett resonemang jag alls kan följa och förstå som jag tycker är otydligt och spretigt.
Nej jag svarade bara på ett inlägg från Björn. Det var ett sidospår som inte hade med mina misstankar att göra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag vill helst att vi röstar ut BDG, men gör vi inte det (vilket det inte ser ut som att vi gör... vad hände med det drevet egentligen?), så är Halo min nummer två. Plus i kanten här är att en röd Halo måste innebära (nb inte enligt xyas) att BDG också bör vara röd.

Så...

Röst: Halo9000

(ALLTÅFRÅ JAG INTR RÖSTA UT SIARN SKA JAFAN RÖSTA UT ÄVKTAREN ISTÄLLET!!)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Så jag antar att du har Basse som ILLRÖD då? Har du skrivit något om det som jag missat (ärlig fråga!)?
Fast att en bybo-antimantiker blockar er ulv-kleptomantiker är ganska okontroversiellt tycker jag. Du utgår från att agerandet baserades på att Hellzons bybostatus var känd, och det var bara ulvarna som visste det förra rundan (och är Basse ulv är han såklart illröd, men det går inte att dra den slutsatsen bara på vem han valde att använda sin förmåga på).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Fast att en bybo-antimantiker blockar er ulv-kleptomantiker är ganska okontroversiellt tycker jag. Du utgår från att agerandet baserades på att Hellzons bybostatus var känd, och det var bara ulvarna som visste det förra rundan (och är Basse ulv är han såklart illröd, men det går inte att dra den slutsatsen bara på vem han valde att använda sin förmåga på).
Alright. Det har du rätt i, ja.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Plus i kanten här är att en röd Halo måste innebära (nb inte enligt xyas) att BDG också bör vara röd.
Fast det har jag väl inte sagt? Det jag opponerade mig mot var att grön BDG = grön Halo. Att röd Halo = röd BDG kan jag absolut föreställa mig. Notera att i min färglista från tidigare idag är det BDG och Halo som är röda. De står båda ut som skumma i spelstilen och jag kan tänka mig att ta ut båda denna rundan, men helst Halo för jag ser fler scenarion där hen är ulv och för chansen att ulvarna tar BDG inatt och löser det frågetecknet åt oss.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Nej jag svarade bara på ett inlägg från Björn. Det var ett sidospår som inte hade med mina misstankar att göra.
Nu är jag förvirrad, när har jag påstått att Hellzon är ulv? Under den här rundan alltså? Det måste ha varit ett missförstånd eller misstag i så fall, det har jag i vart fall aldrig menat. Alltså nog för att ulvarna i extremfall kan skjuta sig själva för någon grand plan, men att göra det runda ett när man är tre ulvar, det kan ju bara inte ha hänt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Fast det har jag väl inte sagt? Det jag opponerade mig mot var att grön BDG = grön Halo. Att röd Halo = röd BDG kan jag absolut föreställa mig. Notera att i min färglista från tidigare idag är det BDG och Halo som är röda. De står båda ut som skumma i spelstilen och jag kan tänka mig att ta ut båda denna rundan, men helst Halo för jag ser fler scenarion där hen är ulv och för chansen att ulvarna tar BDG inatt och löser det frågetecknet åt oss.
Kanske det! Det jag refererade till var att jag menade att det "måste" vara så att det enda rimliga scenariot där Halo är röd är ett där även BDG är det. D.v.s. (och för oinvigda, baserat på att BDG inte mördades):
1. Halo är grön, BDG är röd - är möjligt
2. Halo är grön, BDG är grön - är möjligt
3. Halo är röd, BDG är röd - är möjligt
4. Halo är röd, BDG är grön - är "omöjligt" (d.v.s osannolikt (enligt mig))
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Nu är jag förvirrad, när har jag påstått att Hellzon är ulv? Under den här rundan alltså? Det måste ha varit ett missförstånd eller misstag i så fall, det har jag i vart fall aldrig menat. Alltså nog för att ulvarna i extremfall kan skjuta sig själva för någon grand plan, men att göra det runda ett när man är tre ulvar, det kan ju bara inte ha hänt.
Det är väl å andra sidan sunt att anta att det kan ha hänt men det kräver nog en väldigt
speciell rollkombination för att ulvar ska kunna tjäna på det.
 
Top