Varulv [Häxmästarnas rådslag] Andra rundan

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
På temat lågflygeri så toppar Kim Nolemo med sammanlagt noll (0) röster. Tvåa är LJS Larsson med hela sex poster (vilket Vimes varit duktig på att se).

@LJSLarsson jag vill ju gärna ge dig ett break så du får vara med och spela lite mer än en enda runda, men nu blir jag nervös.

@Impetigo tog upp en viktig grej, nämligen att Team Ulv med en ulv-Kim har fyra röster och då blir det stressigt i R3 om vi inte fångar en ulv nu.

1) Vad tänker du kring det?
2) Vilka tre är dina ulvkandidater?
3) Ligger din röst bra på Impetigo?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag gillar egentligen båda dreven men Basse är den jag helst skulle vilja se mer röster på. Hans val att inaktivera Hellzon före Korpa vilket ledde till att Empiricus åkte ut TROTS att Basse hellre röstade på mig. Att även Basses manöver ledde till att ulvarna kunde döda Hellzon och att han ny undviker dessa frågor.

Detta höjer också min misstanke grad mot även mot Korpa.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Halo9000 said:
Jag gillar egentligen båda dreven men Basse är den jag helst skulle vilja se mer röster på. Hans val att inaktivera Hellzon före Korpa vilket ledde till att Empiricus åkte ut TROTS att Basse hellre röstade på mig. Att även Basses manöver ledde till att ulvarna kunde döda Hellzon och att han ny undviker dessa frågor.
Okej, vi tar det här i tur och ordning.

Hans val att inaktivera Hellzon före Korpa vilket ledde till att Empiricus åkte ut TROTS att Basse hellre röstade på mig

Jag valde att blockera Hellzons förmåga eftersom jag tyckte att en potentiell ulv-Hellzon kunde ställa till med stor skada för byn genom sin kleptomantikerförmåga. Tycker du att det är suspekt?

[...] vilket ledde till att Empiricus åkte ut

Hur skulle jag kunna veta att Hellzon tänkte sno Empis förmåga? Har jag missat att Hellzon sa något om det? Jag visste inget om vilken förmåga Hellzon tänkte sno. Jag ville inte ha ut Empiricus, läs vad jag har skrivit om denne i R1.

Att även Basses manöver ledde till att ulvarna kunde döda Hellzon

Det här måste du förklara bättre för det är en rätt allvarlig anklagelse. Jag har ju tydligt förklarat både i den här och förra rundan hur jag har tänkt kring min förmåga och hur den bör användas?

Och om någon tycker att jag är defensiv så, ja det är jag. Jag är bybo, vill vinna och sitter på en rätt stark förmåga som dessutom blir bättre och bättre för varje runda. Kanske avgörande i en runda tre om jag lever då. Jag vill inte att den går om intet bara för att folk slentrianröstar på "kaoziga Basse". (Se tex den dystra lista BDG postade där jag uppenbarligen är folks favoritbybo att rösta ut i runda ett).

Jag menar att jag borde vara defensiv för byns skull.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag gillar egentligen båda dreven men Basse är den jag helst skulle vilja se mer röster på. Hans val att inaktivera Hellzon före Korpa vilket ledde till att Empiricus åkte ut TROTS att Basse hellre röstade på mig. Att även Basses manöver ledde till att ulvarna kunde döda Hellzon och att han ny undviker dessa frågor.

Detta höjer också min misstanke grad mot även mot Korpa.
Fast det ledde väl till att Hellzon åkte ut inte till att Empiricus åkte ut, för Empiricus hade ju åkt ut ändå (om Basse blockar Korpa kommer ju Hellzon inte vara blockad och han säger sig ju (eller ok Vimes säger men konstig grej att ljuga om) ha snott skyddsvästen från Empi. Men å andra sidarna är det ju bara om Basse är ulv som ulvarna kunde ha någon aning om vem som skulle vara blockad och om inte både Korpa och Basse är ulvar så kunde dom inte veta vad det skulle leda till.

Däremot håller jag med om att Basse + Korpa blir en troligare ulvduo än Basse + Hellzon (eftersom han ju valde att blocka just Hellzon) (fast nu när Hellzon dog blir ju den poängen lite fånig eftersom vi vet att Hellzon inte var ulv, men jag tror ni fattar).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
@Halo9000

Jag tycker nog att du kan tydliggöra vad du menar med det här:

Hans val att inaktivera Hellzon före Korpa vilket ledde till att Empiricus åkte ut TROTS att Basse hellre röstade på mig

...för det är ett ganska snurrigt resonemang.

a) Vad betyder det för resonemanget att jag misstänkte och röstade på dig?
b) Menar du egentligen: "vilket indirekt ledde till att..." eller menar du att min medvetna avsikt var att få ut Empiricus?
c) Varför hade Korpa vart ett bättre val för mig som blockerare? (Om det är det du säger mellan raderna?)
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Okej, vi tar det här i tur och ordning.

Hans val att inaktivera Hellzon före Korpa vilket ledde till att Empiricus åkte ut TROTS att Basse hellre röstade på mig

Jag valde att blockera Hellzons förmåga eftersom jag tyckte att en potentiell ulv-Hellzon kunde ställa till med stor skada för byn genom sin kleptomantikerförmåga. Tycker du att det är suspekt?

[...] vilket ledde till att Empiricus åkte ut

Hur skulle jag kunna veta att Hellzon tänkte sno Empis förmåga? Har jag missat att Hellzon sa något om det? Jag visste inget om vilken förmåga Hellzon tänkte sno. Jag ville inte ha ut Empiricus, läs vad jag har skrivit om denne i R1.

Att även Basses manöver ledde till att ulvarna kunde döda Hellzon

Det här måste du förklara bättre för det är en rätt allvarlig anklagelse. Jag har ju tydligt förklarat både i den här och förra rundan hur jag har tänkt kring min förmåga och hur den bör användas?

Och om någon tycker att jag är defensiv så, ja det är jag. Jag är bybo, vill vinna och sitter på en rätt stark förmåga som dessutom blir bättre och bättre för varje runda. Kanske avgörande i en runda tre om jag lever då. Jag vill inte att den går om intet bara för att folk slentrianröstar på "kaoziga Basse". (Se tex den dystra lista BDG postade där jag uppenbarligen är folks favoritbybo att rösta ut i runda ett).

Jag menar att jag borde vara defensiv för byns skull.
Att du nu är defensiv är jättekul. Du lade en röst på mig som argumenterbart har en bättre byförmåga än dig när jag var defensiv mot LJS förra rundan. Jag spelade misstänkt menade du på då.

Men du har försökt rösta ut väktaren, du har hjälpt ulvarna att ta ut Hellzon och du har gjort ett aktivt val att inte blocka Korpa som går emot ditt viktiga meddelande igår där du hellre såg att blocka Korpa.

Du skriver sen vid omröstningen slut ungefär att hej och hå varför är Emp utröstad? Hur kan du argumentera för att du ändrat dig till att blocka Hellzon då.

Jag gillar också ditt försvar(?) av Korpa i #148 R1 där du menar på att jag hade menat att hennes roll skulle vara bra att gömma sig bakom. Vad fick du det ifrån?

Jag tycker inte det känns bra det här Basse så min röst ligger kvar
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Fast det ledde väl till att Hellzon åkte ut inte till att Empiricus åkte ut, för Empiricus hade ju åkt ut ändå (om Basse blockar Korpa kommer ju Hellzon inte vara blockad och han säger sig ju (eller ok Vimes säger men konstig grej att ljuga om) ha snott skyddsvästen från Empi. Men å andra sidarna är det ju bara om Basse är ulv som ulvarna kunde ha någon aning om vem som skulle vara blockad och om inte både Korpa och Basse är ulvar så kunde dom inte veta vad det skulle leda till.

Däremot håller jag med om att Basse + Korpa blir en troligare ulvduo än Basse + Hellzon (eftersom han ju valde att blocka just Hellzon) (fast nu när Hellzon dog blir ju den poängen lite fånig eftersom vi vet att Hellzon inte var ulv, men jag tror ni fattar).
Ja fast vad Hellzon skulle göra kände ju inte ulvarna till. Men de kunde ju ana att han kunde ta empires skydd.

Men tror vi att Hellzon var ulv så måste vi också anta att LJS är ulv och att de spelat nån slags gambit.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
ett aktivt val att inte blocka Korpa som går emot ditt viktiga meddelande igår där du hellre såg att blocka Korpa.
Vad är det för meddelande du syftar på här? Jag har tyckt att Basses block av Hellzon är helt rimlig ur ett byboperspektiv, men finns det konkreta motsägelser i hur han resonerat om det är det jättespännande i och med att Hellzon faktiskt blev mördad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Men tror vi att Hellzon var ulv så måste vi också anta att LJS är ulv och att de spelat nån slags gambit.
Om Hellzon var ulv måste Larsson och Korpa vara det. Och Basse. Så det är omöjligt.

(Larsson kan ju förstås vara ond även om han inte ljuger om Hellzons färg, nb)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Ja fast vad Hellzon skulle göra kände ju inte ulvarna till. Men de kunde ju ana att han kunde ta empires skydd.

Men tror vi att Hellzon var ulv så måste vi också anta att LJS är ulv och att de spelat nån slags gambit.
Men förlåt, det här är så himla dumt alltihop.

- Att Hellzon skulle ta Empis skydd första rundan när Empi ändå är på väg ut är en total no-brainer, så klart han gjorde det. Tror inte ulvarna är så tröga att de inte fattade det.

- Så ulvarna offrade en av sina egna första rundan, en som inte var bland de mest misstänkta och som hade en av spelets starkaste förmågor? Det är ju bara nonsens!
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Vad är det för meddelande du syftar på här? Jag har tyckt att Basses block av Hellzon är helt rimlig ur ett byboperspektiv, men finns det konkreta motsägelser i hur han resonerat om det är det jättespännande i och med att Hellzon faktiskt blev mördad.
Inlägg #157 förra rundan
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
- Så ulvarna offrade en av sina egna första rundan, en som inte var bland de mest misstänkta och som hade en av spelets starkaste förmågor? Det är ju bara nonsens!
Det också. Det är inte bara en logisk omöjlighet (kräver 4 ulvar), det är också en... strategisk omöjlighet. Det är lite blarrigt nu @Halo9000
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Inlägg #157 förra rundan
Just nu vill jag använda min förmåga på Korpa eftersom en ulv-Korpa är farlig för byn och hon har lågflugit. Ett alternativ är att använda den på Hellzon som annars kan sno någons viktiga förmåga. Dvs: vem anser vi vara mest ulvig av Hellzon och korpa?

Hjälp mig att fatta ett klokt beslut för byn! Kom med åsikter!
Det var väl inte så att jag ramlade av stolen direkt ...

Men! Basse var väl borta större delen av kvällen sen? @Basenanji : när bestämde du dig för att blocka Helliz istället?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej allihopa. Sitter låst på jobbet. Är med och läser, men har inte haft tid att skriva. Kommer med i gamet senare idag.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Men förlåt, det här är så himla dumt alltihop.

- Att Hellzon skulle ta Empis skydd första rundan när Empi ändå är på väg ut är en total no-brainer, så klart han gjorde det. Tror inte ulvarna är så tröga att de inte fattade det.

- Så ulvarna offrade en av sina egna första rundan, en som inte var bland de mest misstänkta och som hade en av spelets starkaste förmågor? Det är ju bara nonsens!
Ja jag tyckte faktiskt det var lite konstigt att Björn ens tog upp kombinationen Basse+Hellzon där
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Att Hellzon skulle ta Empis skydd första rundan när Empi ändå är på väg ut är en total no-brainer, så klart han gjorde det. Tror inte ulvarna är så tröga att de inte fattade det.
Så jag antar att du har Basse som ILLRÖD då? Har du skrivit något om det som jag missat (ärlig fråga!)?
 
Top