Varulv [Häxmästarnas rådslag] Första rundan

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Empirius:
  • Har inte gjort så mkt konstigt och har ingen jättefarlig förmåga för byn Eller? Hoppas innerligt på grön här för blir ju annars jobbigt för byn att ta död på.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Xyas:
Xyas förmåga läser jag nu som ingen större fara för byn (drar med sig en till i döden) och spelar grön bra...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
LJSLarsson:
  • Larsson har för mig setts ofarligt (förmågan) och grön men satte sig på Halotåget vilket skaver...måste nog lusläsa hens poster senaste tiden lite mer för att få nån bättre bild...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Korpa:
  • Korpa: den ingen vill göra sig ovän med- killer och jobbigt tyst=svårbedömd=behöver bevisa mer tack...
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Ja alltså, du får väl vara ursäktad till viss del med att du är ny, men jag tror många kan intyga att du inte känner varken mig eller Vimes så bra om du tror att någon av oss skulle försöka bedyra vår oskyldighet med dåligt spel, vi är alldeles för stolta för det båda två :) Jag vill vinna för att jag spelar bra och inget annat

Och ja, dålig kutym får jag ju verkligen säga att det är att flyga så här extremt lågt och utan att bidra med varken argument eller diskussion annat än en 'magkänsla', det är ju så svårt för oss andra att veta hur vi ska värdera din 'magkänsla' särskilt när vi inte har spelat med dig förut. Men jag tycker det ändå verkar som att du har rätt bra koll på maffia? Så bättre än så här kan du nog!
Intressant att ni båda är för stolta för att kunna fulspela. Kan någon/några utöver dessa två understryka detta. Då lovar jag släppa det och ta bort ifrån min magkänsla.

Tycker det är problematiskt att göra något annat än att flyga lågt när det är i första rundan. Att komma ut bombastiskt är svårt med så lite data. Då är jag mer intresserad av att ha öppna idéer om vem som gör vad med sin kraft. Så vi sen kan försöka analysera vad som egentligen händer. Sen är det klart svårt när 25% av oss är lögnaktiga ulvar (eller bara ulvar då lögnaktighet är underförstått).

På vilket sätt verkar jag ha bra koll på maffia? Mer än min nedskrivna erfarenhet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Jag satte mig och kollade på LJSLarsson. Min känsla i början av spelet var att han var en skummis, men när jag läser honom nu tycker jag att han resonerar genomgående vettigt, han är lite avvaktande och osäker men på ett byboigt sätt. Jag måste också säga att jag gillar att han går igång (lite) på mig - enligt min erfarenhet göra han alltid det som bybo. Hans inlägg om Halo9000 är dessutom ett bra gräv. Jag säger grön tills vidare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Empiricus har skrivit 8 inlägg. Jag förstår att han har fullt upp med att sticka sprutor i folk och lyssna på dom med stetoskopet, men jag tycker nog inte att helhetsintrycket är så vidare grönt:

1: http://www.rollspel.nu/threads/häxmästarnas-rådslag-första-rundan.77109/post-1060411
Röstar Basse utan egentlig motivering. Tror att vi bara får fraktion genom Larsson. (Genesis förtydligar några minuter senare)
Spontant här skulle jag om jag trodde att vi fick fraktion enbart genom en spelare (som kan vara ulv eller som kan dö) vara mer oroad än Empi är. Jag skulle nog känt att det var svårt att vinna. Empi nöjer sig med att konstatera att vi om vi har otur har en "himla uppförsbacke /.../ informationsmässigt".

3-4: Tjabbar med Halo. Resonemanget är att Empi inte menade något med rösten på Basse (vilket är lite svagt, men kanske acceptabelt precis i inledningen). Däremot svarsröstar Empi på Halo. Extremt oklart varför tycker jag. Empi slänger ur sig en omotiverad röst (begripligt). Halo röstar på Empi för det (rimligt ändå). Empi svarar med att säga att Halo gör en tuppkyckling av en fjäder och röstar tillbaka. Jag kan inte läsa det annat än som onödigt defensivt och destruktivt spel.

5: http://www.rollspel.nu/threads/häxmästarnas-rådslag-första-rundan.77109/post-1060594
Bidrar inte med så mycket. Säger att det är mycket text att läsa (ack och ve) och tycker att jag och Halo är opportunister. Han verkar inte heller förstå varför jag tycker det är lite märkligt att han inte reagerar på att hans tolkning av spelet (som om den stämde skulle göra spelet förtvivlat svårt för oss) visade sig vara felaktig. Känns småtjurigt och disconnectat från byns diskussion.

6: http://www.rollspel.nu/threads/häxmästarnas-rådslag-första-rundan.77109/post-1060677
Lista med "lite åsikter" om olika spelare. Landar i BDG av oklara anledningar. BDG har gjort en bra analys av hur den här rösten kan förklaras om Empi är ulv. I grund och botten handlar det om att ta ställning, men inte för mycket ställning i en diskussion som varit på tapeten, men är på väg att dö ut. Om BDG är bybo tror jag Empi är ulv (för det verkar vara ett typiskt ulvmove i scenariot bybo-beef).

7: http://www.rollspel.nu/threads/häxmästarnas-rådslag-första-rundan.77109/post-1060678
Ogillar Hellzon-drevet (vilket han gör rätt i!)

8: http://www.rollspel.nu/threads/häxmästarnas-rådslag-första-rundan.77109/post-1060681
Tjabbar med Halo. Fortsätter att ogilla Hellzon-drevet (av samma anledningar som jag gjorde det).

---

Och that's it. Empi är hyfsat konsekvent i stora drag (speciellt vad gäller synen på förmågor/beteende och Hellzon-drevet), men har verkligen inte bidragit med mycket. Om vi ska använda magkänslan är mitt intryck att Empi inte riktigt orkar hänga med i byns diskussion på ett vettigt sätt. Det är som ett filter mellan honom och det som händer i tråden.

Jag låter min röst ligga kvar.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Grabbar och tjejer, har ni koll på röstläget?


Hellzon: 2 (Kim Nolemo, Kim Nolemo x2) (äldsta rösten)

Halo9000: 2 (Impetigo, LJSLarsson)

Vimes: 2 (Basenanji, Halo9000)

Empiricus: 2 (Björn den gode, Vimes)


Björn den gode: 1 (Empiricus)

Basenanji 1: (Hellzon)

Sidd 1: (Korpa)


Ej röstat (Sidd, Xyas)


Det här var ju spritt på ett ganska läskigt sätt.

Jag vill fortfarande ha Halo utröstad (intresserade av att joina, @Sidd & @Xyas ?).
Jag kan tänka mig att rösta ut Hellzon i framtida rundor - nuke the entire site from orbit, it's the only way to be sure - men Hellzon har inte gett mig några röda ping som förtjänar min röst denna runda.
Emp har inte gett mig röda ping heller än så länge, men jag behöver ta ett ordentligt grepp på honom. Skall försöka hinna det innan röstavslut.

Det ger Vimes som mitt andrahandsval, men det är en bra bit efter Halo.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Summa sumarum R1: Vart Är Vi På Väg?
Mest Ickegrönade av mig blevo: Korpa, BDG, Vimes varav Korpa väl har den farligaste färdigheten?
Är ju inte alls säker men ett tåg är väl på Vimes nu så kliver väl för stunden på där och åker med även fast jag faktiskt här i R1 inte vet...
Grabbar och tjejer, har ni koll på röstläget?


Hellzon: 2 (Kim Nolemo, Kim Nolemo x2) (äldsta rösten)

Halo9000: 2 (Impetigo, LJSLarsson)

Vimes: 2 (Basenanji, Halo9000)

Empiricus: 2 (Björn den gode, Vimes)


Björn den gode: 1 (Empiricus)

Basenanji 1: (Hellzon)

Sidd 1: (Korpa)


Ej röstat (Sidd, Xyas)


Det här var ju spritt på ett ganska läskigt sätt.

Jag vill fortfarande ha Halo utröstad (intresserade av att joina, @Sidd & @Xyas ?).
Jag kan tänka mig att rösta ut Hellzon i framtida rundor - nuke the entire site from orbit, it's the only way to be sure - men Hellzon har inte gett mig några röda ping som förtjänar min röst denna runda.
Emp har inte gett mig röda ping heller än så länge, men jag behöver ta ett ordentligt grepp på honom. Skall försöka hinna det innan röstavslut.

Det ger Vimes som mitt andrahandsval, men det är en bra bit efter Halo.
LJSLarsson: Hjälp mig att se de bra anledningarna till att rösta på Halo.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det här var ju spritt på ett ganska läskigt sätt.

Jag vill fortfarande ha Halo utröstad (intresserade av att joina, @Sidd & @Xyas ?).
Jag kan tänka mig att rösta ut Hellzon i framtida rundor - nuke the entire site from orbit, it's the only way to be sure - men Hellzon har inte gett mig några röda ping som förtjänar min röst denna runda.
Emp har inte gett mig röda ping heller än så länge, men jag behöver ta ett ordentligt grepp på honom. Skall försöka hinna det innan röstavslut.

Det ger Vimes som mitt andrahandsval, men det är en bra bit efter Halo.
Inte särskilt 😕 Men Halo är ett bättre alternativ än Empi i alla fall, även om det tar emot att rösta ut väktaren (hur ser du på det LJS?).

Röst: Halo9000
så länge i alla fall.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
LJSLarsson: Hjälp mig att se de bra anledningarna till att rösta på Halo.
Varulvar kan inte hitta äkta skäl för att rösta ut bybor, utan måste hitta på saker och blåsa upp dem på ett sätt så de får resten av byn med sig. Jag tycker att Halos beteende i början av rundan (att reagera på att Emp lade en tidig röst på Basse) följer detta mönster.

Varulvar kan inte heller spela ärligt utan måste fejka sina åsikter.
I början av rundan la Halo sin röst på Korpa för att han ansåg att hennes roll var farligast.
Men sedan, när det kommer på tapeten att rösta ut Hellzon som har en farligare roll, är Halo inte så intresserad. Han lägger mest sin röst där beroende på hur BDG och Vimes har betett sig.

En bybo-Halo skulle ha gått naturligt från A ("Jag röstar på Korpa för henne roll är farlig") till B ("Jag hoppar på Hellzon-drevet för att hans roll kan vara ännu farligare"). Istället känns det som en ulv-Halo som försöker, men inte riktigt lyckas, fejka ärlighet på ett sätt så att han kan rösta ut bybor.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inte särskilt 😕 Men Halo är ett bättre alternativ än Empi i alla fall, även om det tar emot att rösta ut väktaren (hur ser du på det LJS?).
Om jag tycker att Halo är rödast kan jag inte börja tänka "äsch, jag låter bli att lägga min röst där, han är ju ändå väktaren". Det tar emot, men jag anser fortfarande att det är vad som är rätt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Tittar in vid tre-fikat.

Hm. Röstläget är ju under all kritik. Men jag vill ogärna flytta från min mest misstänkte. Kan åtminstone @Korpa @Empiricus och @Hellzon överväga att rösta på något mer matnyttigt?

Jag kan locka med att avslöja en blunder jag själv begått: Halo9000 är ju iofs väktare som jag har sagt och dämed inte velat rösta ut honom, men inte bara, han är också en rollblockerare av rang och blir den som först av alla stoppar eventuellt siande. Jag är maktlös mot honom pga ordningen. Om Halo är ulv så kan han enkelt hindra siaren och nu med lögnen att att han ville "skydda" siaren från nattmord. Creepy! Jag vill nog avvakta en stund till och se om Vimesdrevet ger något, men annars flyttar jag min röst till Halo9000.

@Vimes jag håller med dig om att fraktion inte kan bestämmas utifrån roll/förmåga som i ett traditionellt spel, men det behöver väl inte betyda att roll/förmåga blir helt betydelselös information i spelet?

Tex: OM vi utgår från att Empiricus är ulv och ska röstas ut snabbt, borde inte då vi som vill rösta ut honom kvickt dra igång en diskussion om Hellzons knyckar-fömåga, och/eller min blockerarförmåga alternativt Korpas extramord? Jag menar, om ingen gör något så kommer ju Empiricus överleva med sin skddsväst? Menar du att vi ska spendera TVÅ omröstningar på honom?

Jag tror nog att du förstår det här nånstans bakom stoltheten, för du skriver ju så här:

Vimes said:
Om vi nu ska ska ta hänsyn till förmågorna kanske det till och med är bättre att nacka Empi nu när roleblockers finns i spel? Om Empi är ulv och Basse och Hellzon är döda eller ulvar så blir det jobbigt senare.
Eller är det så enkelt att du missat att Empi har skyddsväst? Tycker du kanske att jag borde använda min förmåga på Empi om han är byns val att rösta ut?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag kan definitivt ändra min röst, jag ska kika på det inom kort.

Also, väktaren kan hindra någon från att bli siad men inte hindra siaren från att sia. Så det är inte fullt så farligt som du skriver.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Fast LJS min anledning till röst mot Hellzon hade aldrig med rollen att göra och jag har förklarat rösten på Korpa. Varför bryr du dig inte om vad jag skriver i tråden?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Varulvar kan inte hitta äkta skäl för att rösta ut bybor, utan måste hitta på saker och blåsa upp dem på ett sätt så de får resten av byn med sig. Jag tycker att Halos beteende i början av rundan (att reagera på att Emp lade en tidig röst på Basse) följer detta mönster.

Varulvar kan inte heller spela ärligt utan måste fejka sina åsikter.
I början av rundan la Halo sin röst på Korpa för att han ansåg att hennes roll var farligast.
Men sedan, när det kommer på tapeten att rösta ut Hellzon som har en farligare roll, är Halo inte så intresserad. Han lägger mest sin röst där beroende på hur BDG och Vimes har betett sig.

En bybo-Halo skulle ha gått naturligt från A ("Jag röstar på Korpa för henne roll är farlig") till B ("Jag hoppar på Hellzon-drevet för att hans roll kan vara ännu farligare"). Istället känns det som en ulv-Halo som försöker, men inte riktigt lyckas, fejka ärlighet på ett sätt så att han kan rösta ut bybor.
Halo jag tror jag med flera behöver höra lite försvarstal om dessa insikter...Förklara igen vad som inte stämmer
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
En bybo går ju naturligt från att.. LJS får mer misstankar av mig känns som att du bygger upp ditt case med ulvtankar i bagaget.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Halo jag tror jag med flera behöver höra lite försvarstal om dessa insikter...Förklara igen vad som inte stämmer
Ja det finns inget som säger att det är naturligt för bybo att gå från a till b etc det är från person till person och har även med hur partiet utvecklar sig. Att LJS säger sig ha facit på hur en bybo tänker är riktigt skummigt.
 
Top