Varulv [Häxmästarnas rådslag] Första rundan

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Enligt Vimes så bråkar vi bara när jag är ulv och han är bybo, enligt mig så händer det oftare. Men oavsett så nej, det hade varit en helt superdålig strategi att lägga så mycket av spelets fokus på oss två. Och den här analysen är rätt svag och dessutom ganska irrelevant, vem vill du ska hänga? Varför?
Det är det som är så bra med strategin. Att göra ett medvetet dåligt val för att bedyra sin oskyldigt med dåligt spel. Men detta är inget jag kan bekräfta utan analyserar hur andra jag spelat med har spelat.

Jag har ingen stark åsikt om vem som ska hängas. Det är mitt problem, har inte hittat någon som jag har starka argument för eller emot. Och jag vill inte drivas av magkänsla.

Men för att ge något så är min magkänsla.

Ljusgröna:
Hellzon, känner att han svarade bra på mitt inlägg och jag har en inbyggd bias mot honom som jag nämnt tidigare.

Gula/ingen stark känsla: de flesta

Orangea:
BDG, Vimes, Basenaji: mycket prat och kan inte erbjuda mer än min magkänsla på det. Vilket kan anses vara dålig kutym.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Åkej, nu röstar ni på mig alltså. Nåväl.

Om jag tillåts sammanfatta anklagelsepunkterna (säg till om jag har fel), så är det dessa:

1. Ägnar en massa tid åt att säga "sluta diskutera förmågor, diskutera beteende istället!", och att detta också är en teoretisk diskussion och ett safe space.
2. Att jag plöjt ner massa energi i att bråka med BDG (vilket vissa menar betyder att vi är ulvar tillsammans, medan vissa menar att det betyder att en av oss är ulv)
3. Att jag arbetat hårt för att avstyra från Hellzondrevet
4. Att jag varit dryg, aggressiv och en allmänt oskön typ i tråden
5. Att jag försöker styra bort från Halo

---

Såhär tänker jag om det:
1. Det här är delvis sant tycker jag. Men jag menar nog inte att jag enbart på ett teoretiskt plan diskuterat förmågor/beteende. Dels vill jag förstås styra byn åt en strategi jag tror är mer framgångsrik, men framför allt har jag hamnat i debatt med BDG om detta. I den här debatten har jag tyckt att BDG är ulvig. Att jag då fortsätter debatten verkar, tycker jag i varje fall, vara rimligt bybospel. Min initiala misstanke mot BDG handlade ju om att han ville rösta baserat på farlighet - vilket jag tycker är en dålig strategi, och vilket jag tycker BDG borde förstå att det är. För min del handlar tjabbandet med BDG om detta att jag vill reda ut hur BDG tänker, för att se huruvida min ulv-ping stämde.

2. Jag tycker det här är en lite snål tolkning. Det stämmer att jag och BDG plöjt ner mycket energi på att bråka med varandra. Men som någon påpekade: vi har starka åsikter om hur spelet ska spelas, och ganska stora varulvsspels-egon. Och därtill anser jag att BDG i diskussionen gjort saker som pingar. Slutligen vill jag konstatera att det här "stora bråket" handlar om några timmar igår. Känns som att många nu försöker få det till att vi lagt en hel runda på att banka varandra i huvudet. Och det är faktiskt inte sant.

3. Det här tycker jag är direkt falskt. Jag tycker jag varit glasklar med varför jag ogillar Hellzon-drevet och strategin bakom det. Man kan förstås tycka att jag har fel i det, men att tänka att jag aktivt försöker rädda Hellzon kräver att vi utgår från att jag är ulv. Jag tycker helt enkelt inte att ni haft några goda skäl till att rösta Hellzon, och jag tycker tankestrukturen bakom rösterna är osund för byn.

4. Det här skulle jag nog vilja se ledas i bevis. Jag har absolut hoppat på BDG med hög svansföring och en lagom dos syrlighet. Men om vi ska ta ett steg tillbaka kan vi ju konstatera att detta i varje fall föregår en större variation i diskussionen i tråden. Att alla inte bara sitter nöjda och röstar på "den farligaste rollen" tycker jag är super, och bydiskussionen idag är mycket mer produktiv än den var i går. Jag tror inte det är oviktigt med någon som går in och sätter sig på tvären ibland, även om det är till priset av att uppfattas som aggressiv.

5. Jag känner att jag har för dålig koll på Halo i nuläget. Jag tyckte han kändes grön och välvillig i början, men därefter har det lyfts en del vettiga saker om hans spel. Han kan absolut vara ett alternativ. Just nu röstar jag på Empi. Bakgrunden till det är att jag fick en dålig vibb av honom direkt i inledningen, att BDG gjorde en bra tolkning av hans rätt märkliga förhållningssätt till min och BDG:s "beef", samt att mina känslor runt BDG har svalnat lite (ny dag!).

Jag önskar för övrigt att ni läser mig såhär: jag har aktivt valt att INTE bry mig om förmågorna. Någon noterade att "vi kan inte rösta på väktaren" t.ex. Ska jag vara ärligt vet jag inte ens vem det är? Halo? Empi? Eftersom förmågorna inte har någon bäring på spelarnas fraktionstillhörighet har jag aktivt valt bort att tänka på dem när jag försöker reda ut vilka jag tycker spelar skumt. Det kanske är dumt (det är det inte) men det är så jag spelat. (En not här är förstås att jag inte alls behöver ta ställning till min egen förmåga - vilket förstås gör det lättare för mig att ignorera förmågeaspekten av spelet). Förmågorna är inte oviktiga, och de kommer säkert få en större taktisk betydelse ju längre spelet pågår, men de säger inget om vem som är ulv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
@Vimes jag vill att du utvecklar din syn på siaren/väktaren i det här spelet. Dessutom får du gärna hjälpa mig att förstå varför Empiricus är ett så självklart val. Även om han är misstänkt, vilken betydelse anser du att hans skyddsväst har för spelet i R1?
Jättebra om siaren och väktaren är bybo och använder sina förmågor på ett sätt som hjälper byn. Men till skillnad från vanliga spel är inte ett "siarclaim" något som säger något om spelarens fraktionstillhörighet. Argumentet att inte rösta ut powerroller är otroligt mycket svagare i det här spelet än i andra.

Det är synd om Empi är ulv och han överlever en utröstning. Är han ulv måste vi dock döda honom ändå och får leva med att vi behöver rösta ut honom två gånger.

Sist och slutligen går det här ut på att vi ska hitta och rösta ut tre ulvar. Det är allt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Och: Empiricus är inte ett "självklart" val. Mina misstankar mot BDG har svalnat, jag fick en dålig vibb av Empi i inledningen och tycker BDG skrivit bra om honom. Dig har jag analyserat och tycker nog inte att du är röd nog att rösta på. Men det finns förstås andra spelare som också är aktuella.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Okodoki det är väl dags att hitta nån att rösta på då...

Min nuvarande röst på Hellzon baseras ju endast på vilka förmågor vi alla häxmästare besitter, den och tex Korspas ser väl farligast ut för byn...och har ju inget alls att göra med om det är by eller ulv.

Vad händer med positionerandet och diskussionerna då...ja det är förstås som vanligt svårläst...
Action-ordningen med 1.Halo 2.Basse 3. Hellzon osv är väl viktigt vad gäller ställningstagandena....
(är på jobbet så återkommer)

Röst: Ingen
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
@Vimes ser du någon särskild anledning till att det gynnar byn att bortse från siarens och väktarens förmåga?
Kort svar: ja, eftersom både siaren och väktaren kan vara ulvar. Det är till och med 50 % chans att någon av dom är ulv. Jag menar alltså, igen, att vi inte ska ta hänsyn till förmågorna när vi röstar.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Okej,Hjälp mig att fatta ett klokt beslut för byn! Kom med åsikter!
I mina ögon är det självklart hellzon som ska blockas om han inte röstas ut. Om korpa använder sin förmåga för att nattnörda när hellzon är blockad så ger det ju väldigt tydlig information till byn.

För övrigt anser jag att Epmiricus extraliv ska förstöras. Som ni vet. Och att korpa ska görat, det går ju inte heller om korpa är blockad.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Min röst vill jag lägga på den som ger mest röda vibbar kombinerat med en byfarlig färdighet...
Behöver väl beta av alla en o en (på mobilen suck)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Halo:
  • Jag har helt missat vad Halo gör för tabbar som vissa tar upp: måste kolla igenom det. Vad som slagit mig är att Halo sitter på första aktion vilket i mina ögon gör hen mäktig! Tycker mig se nkt vettig från Halo och förmågan är väl inte så farlig i ulvahänder utifall. Jag hoppas på grön bybo.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Att jag varit dryg, aggressiv och en allmänt oskön typ i tråden...
...skulle jag nog vilja se ledas i bevis.

Den här typen av resonemang blir alltså resultatet av BDG:s strategi. Vi kanske bara kan bestämma att vi ska hänga först Kleptomantikern, sen Antimanktikern, sen Militanktikern och Reservplantikern och ge fan i att spela ut den här farsen? Blir ju lättast för samtliga så.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Basse:
  • Känns som att jag lirar med Bassetänk å tycker det är lite svagt mer än vanligt med analyser och val. Röstar på alla som vanligt. Ligger tidigt med färdigheten och kan därmed styra mer än andra. Men här är det grönt ljus i tunneln.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Det är synd om Empi är ulv och han överlever en utröstning. Är han ulv måste vi dock döda honom ändå och får leva med att vi behöver rösta ut honom två gånger.
Men är verkligen det här så himla smart strategi att ha det första vi gör? Att lägga de två första rundorna (om nu inte basse eller hellzon är med på tåget) på att få ut en enda spelare (som det inte ens är säkert är ulv!)? Det är mycket tid förspillt och två nattmord mot vårt enda utröstande. Alltså jag fattar att vi inte ska basera vårt röstande efter förmågor, men lite hänsyn måste vi väl ändå ta?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Impetigo:
  • Impetetigo: grönt å lugnt men drar till med att Korpa ska döda Empi helt plötsligt vilket känns lurigt när vi i R1 inte vet status på Korpa...och drevar mot Halo...vi behöver ju blocka hen för att sia rätt, lurar i vassen men ja inte vet jag...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
BDG och Vimes:
  • Dessa erfarna lirare som underhåller oss med en spelteori-fråga in absurdum känns ju konstlat arga som bara den...å sen dreva ihop...Har de ulvat ihop det här så gör de det snyggt...tycker inte de sitter på så jättefarliga förmågor för byn. Jag har väl mest lirat med BDGs åsikter men båda är duktiga på att lägga fram sin sak...Röd x2
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Men är verkligen det här så himla smart strategi att ha det första vi gör? Att lägga de två första rundorna (om nu inte basse eller hellzon är med på tåget) på att få ut en enda spelare (som det inte ens är säkert är ulv!)? Det är mycket tid förspillt och två nattmord mot vårt enda utröstande. Alltså jag fattar att vi inte ska basera vårt röstande efter förmågor, men lite hänsyn måste vi väl ändå ta?
Är Empi ulv ska vi rösta ut honom även om det kostar två nattmord. Jag ser inte hur vilken runda vi är i påverkar den slutsatsen.

Om vi nu ska ska ta hänsyn till förmågorna kanske det till och med är bättre att nacka Empi nu när roleblockers finns i spel? Om Empi är ulv och Basse och Hellzon är döda eller ulvar så blir det jobbigt senare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Det är det som är så bra med strategin. Att göra ett medvetet dåligt val för att bedyra sin oskyldigt med dåligt spel. Men detta är inget jag kan bekräfta utan analyserar hur andra jag spelat med har spelat.

Jag har ingen stark åsikt om vem som ska hängas. Det är mitt problem, har inte hittat någon som jag har starka argument för eller emot. Och jag vill inte drivas av magkänsla.

Men för att ge något så är min magkänsla.

Ljusgröna:
Hellzon, känner att han svarade bra på mitt inlägg och jag har en inbyggd bias mot honom som jag nämnt tidigare.

Gula/ingen stark känsla: de flesta

Orangea:
BDG, Vimes, Basenaji: mycket prat och kan inte erbjuda mer än min magkänsla på det. Vilket kan anses vara dålig kutym.
Ja alltså, du får väl vara ursäktad till viss del med att du är ny, men jag tror många kan intyga att du inte känner varken mig eller Vimes så bra om du tror att någon av oss skulle försöka bedyra vår oskyldighet med dåligt spel, vi är alldeles för stolta för det båda två :) Jag vill vinna för att jag spelar bra och inget annat

Och ja, dålig kutym får jag ju verkligen säga att det är att flyga så här extremt lågt och utan att bidra med varken argument eller diskussion annat än en 'magkänsla', det är ju så svårt för oss andra att veta hur vi ska värdera din 'magkänsla' särskilt när vi inte har spelat med dig förut. Men jag tycker det ändå verkar som att du har rätt bra koll på maffia? Så bättre än så här kan du nog!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Är Empi ulv ska vi rösta ut honom även om det kostar två nattmord. Jag ser inte hur vilken runda vi är i påverkar den slutsatsen.

Om vi nu ska ska ta hänsyn till förmågorna kanske det till och med är bättre att nacka Empi nu när roleblockers finns i spel? Om Empi är ulv och Basse och Hellzon är döda eller ulvar så blir det jobbigt senare.
Som sagt, jag KAN panga extralivet, om det finns nog starka misstankar mot Empi.
 
Top