Varulv [Häxmästarnas rådslag] Andra rundan

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Men om du nu tror BDG är röd varför inte Xyas?

I inlägg #44 skriver du:

"Rimligtvis siar man väl i första hand de man misstänker mest? Inte de man är osäker på? Om du läser BDGs inlägg jag citerar, tycker du på riktigt att det följer ur det att sia Xyas? Jag tycker att det finns massor av spelare som borde vara mer intressanta för BDG att sia om vi utgår från hans inlägg.

Att sia xyas tillför mycket mindre information till spelet än nästan alla andra spelare."


Varför tillför just Xyas mindre information än andra spelare och borde inte det här inlägget innebära att du igår trodde att BDG har siat sin ulvkompis?




Bra Halo, du hittade märklighet på Vimes.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Återvänder till det här och föreställer mig att Halo och BDG är onda:

R1 said:
2:03:18 - Kim Nolemo -> Hellzon (5-6) - Här peakar Hellzon-drevet.
2:06:32 - Empiricus -> Björn den Gode (2) (Halo9000 0) - Empi hoppar på mitt försök till BDG-drev.
2:07:14 - Impetigo -> Halo9000 (1) (Hellzon 5)
2:08:04 - Hellzon -> Basenanji (1)
2:08:23 - LJSLarsson -> Halo9000 (2) (Kim Nolemo 2) - Larsson hakar på Impetigo mot Halo.
2:09:19 - Björn den Gode -> Empiricus (1) (Hellzon 4) - Starten på Empiricus-drevet (då är det andra egentliga alternativet Hellzon, i min läsning. Att BDG som varit Hellzon-drevets härförare lämnar det är kanske starten på att det dör ut.)
2:09:39 - Vimes -> Empiricus (2) (Björn den Gode 1)
2:09:58 - Basenanji -> Vimes (1) (Kim Nolemo 1)
2:11:32 - Halo9000 -> Vimes (2) (Hellzon 3) - Halo är snabbt på Basses Vimes-drev. Det blir inte något av det dock.
2:11:50 - Korpa -> Sidd (1) (Kim Nolemo 0)
2:12:25 - Sidd -> Ingen (Hellzon 2) - Sidd lämnar Hellzondrevet som en råtta från ett sjunkande skepp.
2:15:52 - Xyas -> Halo9000 (3) - Här är Halo-drevet ett viable alternativ till det döende Hellzon-drevet och de uppseglande Vimes och Empiricusdreven.
2:16:35 - Halo9000 -> LJSLarsson (1) (Vimes 1) - Plötsligt Larssondrev!
2:16:43 - Sidd -> LJSLarsson (2)
2:17:05 - Korpa -> LJSLarsson (3) (Sidd 0) - Här är Larssondrevet delad etta med Halo-drevet.
2:17:20 - Basenanji -> Halo9000 (4) (Vimes 0) - Här blir Halo-drevet störst
2:18:03 - Hellzon -> Korpa (1) (Basenanji 0)
2:18:30 - Impetigo -> Empiricus (3) (Halo9000 3) - Och här landar plötsligt alla i att det är Empiricus som ska ut. Värt att notera att det innebär att Halo-drevet inte längre är störst.
2:18:42 - Korpa -> Empiricus (4) (LJSLarsson 2) - Här är inte Larsson ett viable alternativ längre
2:19:45 - Kim Nolemo -> Empiricus (5-6) (Hellzon 0) - Spiken i kistan för Empi
2:20:34 - Hellzon -> Empiricus (7)
Om Halo och BDG är onda (detta resonemang stämmer nog även om det mot förmodan är så att BDG är grön och Halo röd) är rimligtvis Xyas och Basenanji gröna. Antagligen är Sidd eller Korpa (eller båda om BDG är grön) Halos ulvkompisar. Om de är det är sannolikt även Larsson grön.

Det är också intressant (och det här gäller alla som var på Hellzondrevet men hoppade av det hastigt och lustigt - inklusive BDG nb) att Hellzon var ett så hett alternativ under första rundans första dag, för att sedan bli nattmördad.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nu dyker jag in i jobb, lär inte vara tillbaka förrän vid 16-tiden, med kanske en kortare lunchtitt.

Jag menar att Kim Nolemo är den allra mest lämpliga kandidaten just nu. Han:

Har skrivit sammanlagt åtta inlägg och när jag läser genom dem nu så ser jag en person med erfarenhet av maffia och liknande spel. Kim är alltså ingen helt färsk nybörjare, utan skriver saker som att sammanhållningen är viktig för byn, tycker "alltid" att första rundan är svår, han har koll på röstläget (#252) men är också redo att rätta in sig i ledet (för att döda en bybo-Empi), vill tona ned sin självdokumenterade erfarenhet, mm.

Det är knappast svårt att läsa alla Kims poster så gör det ni med.

Min röst ligger väldigt bra känner jag just nu.

Och röstläget (med reservation för felaktigheter)

Kim Nolemo (3): Impetigo, BDG, Basenanji
Basenanji (2): Halo9000, Sidd
Impetigo (1): LJS
Halo (1): Xyas
BDG (1): Vimes
Sidd (1): korpa

Ingen (2): Nolemo x2
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
@Sidd! Du och jag kan ju spela riktigt bra ihop: vad får du ut av Kims post #122?
Svarar ärligt och förståligt att han är osäker på de olika punkterna vilket jag tycker är ok.
Har svårt med Bdg (vilket jag haft med) - inget konstigt.
Är väldigt svammlig om Hellzon: känner tydligen Hellz, tycker Hellz har stark förmåga
Röstar på Hellzon: förståligt att nya hänger på tåget som var där
Frågar efter mer info
Vill inte att Basse röstar på Kim.

Vad är det jag missar Basse?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag har också roat mig med att läsa om Kims poster från R1. Det som sticker ut för mig, utöver den totala bristen på inlägg i R2, är att han uttrycker pepp över att analysera förmågeanvändande R2 och framåt, men sen bara inte gör det. Jag har Kim som gul och tyckte att det var ett ärligt intryck under R1, men jag vill definitivt höra något från honom under den här rundan.

Sidd är fortfarande kvar som rödast i min lista, men jag tycks inte ha så många medhåll på den punkten och det krävs extra ansträngning att rösta ut ointressantikern.

Röst: Kim Nolemo
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Gällande Kim Nolemo håller jag med om Basenanjis analys. Det är jobbigt att komma in som ny lite sent i spel och vi har blarrat i flera sidor. Jag fattar att man blir lite överväldigad. Men... Genesis har bjudit in Kim till spel, rimligtvis har Genesis också berättat något om varulvsspelskulturen på WRNU. Och Kim har, som påpekat, sagt sig ha erfarenhet av maffia/varulv. Vi lär ju inte ha chockat ihjäl honom med våra textväggar. Och som Basse säger: hur troligt är det att Kim bara ger upp och lägger ner i det här läget när det är hans polare som arrar? Så visst finns det fog för att misstänka Kim för ulvigt lågflygeri.

För min del tycker jag dock att Björn den Gode ÄR en hetare kandidat. Utöver de saker jag skrivit om honom tidigare vill jag tillägga att det här interpersonella spelandet han kört med den här rundan - han har varit sur och lite elak, ångrar det och pratar om bleed i varulvsspel o.s.v. - gillar jag inte. En gång i forntiden (Star Wars-varulvsspelet) hamnade ulv-BDG i clinch med Han/RIchard (tror jag det var) och det blev dålig stämning. BDG skrev ett långt inlägg om hur han var ledsen (både för hur han själv betett sig och för vad Han hade skrivit) och hade funderat på att hoppa av. Det var bara bullshit förstås och efter spelet sa BDG något i stil med "Allt i spelet är spelet. LOL". Brilljant och lite elakt (ulvarna vann för övrigt). Att dra in det som är utanför spelet i spelet är, i varje fall när BDG gör det, ett tydligt ulv-move i mina ögon.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Korpa -> Kim Nolemo (Sidd 0)

Kim Nolemo (4): Impetigo, BDG, Basenanji, Korpa
Basenanji (2): Halo9000, Sidd
Impetigo (1): LJS
Halo (1): Xyas
BDG (1): Vimes

Ingen (2): Nolemo x2

---

Noterar att Korpa röstat på Sidd ett antal gånger, men alltid hoppat över till något bättre drev senare. Om Korpa är ulv är det rödande för Sidd enligt min mening.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Gällande Kim Nolemo håller jag med om Basenanjis analys. Det är jobbigt att komma in som ny lite sent i spel och vi har blarrat i flera sidor. Jag fattar att man blir lite överväldigad. Men... Genesis har bjudit in Kim till spel, rimligtvis har Genesis också berättat något om varulvsspelskulturen på WRNU. Och Kim har, som påpekat, sagt sig ha erfarenhet av maffia/varulv. Vi lär ju inte ha chockat ihjäl honom med våra textväggar. Och som Basse säger: hur troligt är det att Kim bara ger upp och lägger ner i det här läget när det är hans polare som arrar? Så visst finns det fog för att misstänka Kim för ulvigt lågflygeri.

För min del tycker jag dock att Björn den Gode ÄR en hetare kandidat. Utöver de saker jag skrivit om honom tidigare vill jag tillägga att det här interpersonella spelandet han kört med den här rundan - han har varit sur och lite elak, ångrar det och pratar om bleed i varulvsspel o.s.v. - gillar jag inte. En gång i forntiden (Star Wars-varulvsspelet) hamnade ulv-BDG i clinch med Han/RIchard (tror jag det var) och det blev dålig stämning. BDG skrev ett långt inlägg om hur han var ledsen (både för hur han själv betett sig och för vad Han hade skrivit) och hade funderat på att hoppa av. Det var bara bullshit förstås och efter spelet sa BDG något i stil med "Allt i spelet är spelet. LOL". Brilljant och lite elakt (ulvarna vann för övrigt). Att dra in det som är utanför spelet i spelet är, i varje fall när BDG gör det, ett tydligt ulv-move i mina ögon.
Du menar som att plötsligt dra in ett 12 år! gammalt varulvsspel som argument till varför någon är ulv? Det måste väl också anses vara utanför spelet i så fall?

Sen var jag tvungen att gå tillbaka och kolla, för jag hade en känsla av att du hade rätt, att jag nog kan ha sett det på det sättet på den tiden, jag var betydligt mer hard core när det gäller spel i allmänhet förr. Men jag tycker inte att den beskrivning du hittar stämmer riktigt med vad jag skrev efter det spelet, inte i inlägget jag hittade iaf:
BDG said:
Slutligen, stort tack till alla och jag ber om ursäkt ifall jag gjort någon upprörd, vi kanske inte var helt överens om vilket socialt kontrakt vi spelade med men det känns ändå som att vi lyckades hålla det på en bra nivå.
Sen tror jag det hjälpte att Han inte verkar ha haft några kvarhängande känslor efter partiet också, för jag vill i vart fall hoppas att jag redan då inte ville göra folk arga/ledsna på riktigt.

Om vi ändå ska argumentera om det partiet där jag var ulv och vann, så är det så här jag spelar när jag är ulv:
BDG said:
Min taktik gick ut på att hela tiden säga precis så lite som jag kom undan med, vilket funkade rätt bra,
Eller så var det 12 år sen och kanske inte så relevant i dagens parti, för om jag ska vara ärlig så var det nog länge sen jag skrev lite varken som bybo eller ulv :)

I övrigt tycker jag ditt inlägg här känns som att du börjar brasklappa dig lite, det är förstås bekvämt som ulv att ligga kvar med samma röst hela dagen, men om du skulle få ut mig och det visar sig att jag är grön så är det förstås bra att ha pratat om hur du såg andra som ulviga också.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Korpa -> Kim Nolemo (Sidd 0)

Kim Nolemo (4): Impetigo, BDG, Basenanji, Korpa
Basenanji (2): Halo9000, Sidd
Impetigo (1): LJS
Halo (1): Xyas
BDG (1): Vimes

Ingen (2): Nolemo x2

---

Noterar att Korpa röstat på Sidd ett antal gånger, men alltid hoppat över till något bättre drev senare. Om Korpa är ulv är det rödande för Sidd enligt min mening.
Sista är en bra spaning för mig Vimes.
Går det att vända på resonemanget om Korpa är grön...?
Njaee kanske inte...
...och om Korpa och Vimes (som ulvar) har lagt upp den här planen för att brunsmeta mig så...
Summa sumarum: jag röstade i alla fall inte ut Empi som ni gjorde...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
"till detta är jag nödd och tvungen" eller hur det är. Nä, men inga brasklappar. Jag tycker uppriktigt talat att du är mest ulvig, BDG.

Det är också lite lustigt hur du i ett inlägg typ säger att jag "griper efter halmstrån" i mina anklagelser och i nästa säger att jag lägger in brasklappar. Försöker jag desperat rösta ut dig eller är jag nöjd med att ligga med en död röst på dig? Oklart hur du tänker om mitt privata (numera) korståg.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Okej det var i samma inlägg ser jag nu. Sak samma. Ännu mer oklart i så fall.

@Sidd - är Korpa grön säger det inget om din fraktionstillhörighet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
@Sidd - är Korpa grön säger det inget om din fraktionstillhörighet.
Eller ja... det blir ju mer sannolikt att det är du, Halo och BDG som är ulvarna, istället för Halo, BDG och Korpa förstås. Men vad gäller Korpas sätt att rösta säger det inget.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
@Björn den gode - du har rösten på Kim Nolemo just nu. Jag antar att det innebär att Kim är den du helst vill rösta ut i nuläget. Tycker du inte att det känns lite... riskabelt att bara gå på inaktivitet (jag håller förstås med om att inaktivitet är dåligt och att byn som helhet tjänar på aktivitet)? Det är ju jättesvårt att säga något om Kims fraktionstillhörighet. Så jag tänker att han med 60 %:s sannolikhet är bybo. Om vi röstar ut honom som bybo har vi inte kommit någon vart till nästa runda. Eller? Finns det andra alternativ?

(Nej, jag försöker inte rädda Kim för Kims skull på något vis. Men jag tycker att:
1. Det är ett jävligt sejfigt val av drev - att rösta på honom är lite scummigt
2. Det ger inget om han är bybo - R3 blir lättare om vi röstar ut någon annan)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Eller ja... det blir ju mer sannolikt att det är du, Halo och BDG som är ulvarna, istället för Halo, BDG och Korpa förstås. Men vad gäller Korpas sätt att rösta säger det inget.
Antingen försöker du inte läsa mig med god vilja men det verkar väl snarast att du läser mig med illvilja.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Min styrka har aldrig varit att starta drev och få andra med mig, tyvärr. :( Jag vill se Sidd hänga och det står jag för, men en ensam röst på Sidd är bortkastad i rundans slut. Det finns två ulvar till.

Ungefär såhär avancerade är mina nuvarande ulvtankar:

Sidd (1)
Impetigo/BDG (0-1)
LJSLarsson/Basse/Kim N (1-2)
Vimes/Halo (Känns gröna, men inte 100%)
Xyas (Grön 100%)

Sen vilka tre är lite svårare. Har jag tur så får jag en lucka mellan dagens och kvällens planer så att jag kan fnula på tänkbara trios, men det hinner jag inte just nu.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
@Björn den gode - du har rösten på Kim Nolemo just nu. Jag antar att det innebär att Kim är den du helst vill rösta ut i nuläget. Tycker du inte att det känns lite... riskabelt att bara gå på inaktivitet (jag håller förstås med om att inaktivitet är dåligt och att byn som helhet tjänar på aktivitet)? Det är ju jättesvårt att säga något om Kims fraktionstillhörighet. Så jag tänker att han med 60 %:s sannolikhet är bybo. Om vi röstar ut honom som bybo har vi inte kommit någon vart till nästa runda. Eller? Finns det andra alternativ?

(Nej, jag försöker inte rädda Kim för Kims skull på något vis. Men jag tycker att:
1. Det är ett jävligt sejfigt val av drev - att rösta på honom är lite scummigt
2. Det ger inget om han är bybo - R3 blir lättare om vi röstar ut någon annan)
Ja, jag vill helst rösta ut honom, jag tycker han har varit både inaktiv och ulvig. Sen när det gäller safe val av drev, när jag bytte till Kim så satt jag ju på ett drev med (fyra röster var det väl? hinner inte gå tillbaka och kolla) på Impetigo, det safea hade väl varit att bara ligga kvar där och hoppas att det håller. Om han kommer med och börjar göra grönande inlägg så kommer jag definitivt att byta bort dock, så kom in i matchen @Kim Nolemo !

På två har du förstås rätt, det ger knappt något om han är bybo (fast liter ger det allt ändå, jag kommer ju till exempel kolla skummare på både Basenanji och Korpa, för om han är bybo så är min läsning att Impetigo verkligen är ulv, ingen av hans ulvkamrater ville hoppa på hans nya röst direkt, men så fort dom såg att det var en till och det fanns en chans att drevet hamnar där istället så tog dom chansen. Jag tror dock inte att båda av dom är ulvar i det scenariot men antagligen en av dom.) Men återigen så tycker jag du tänker för mycket på vilken bybo vi ska rösta ut, för på en skala från 1 till 100 så ger det oss kanske "80-100" i information att rösta ut en ulv och sen ligger byborna kanske mellan 0-15 i infogain eller nåt sånt, jag tycker helt enkelt det är betydligt viktigare att vi lyckas hitta en ulv än att oroa oss för vilken bybo som ger mest info.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Absolut ska vi i första hand rösta ut en ulv. Jag har svårt att se hur man kan landa i (inaktivitet till trots) att Kim är det bästa alternativet.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Eller är det Impetigo-Halo-Vimes? De har inget att frukta från siaren runda ett för 2 av 3 är immuna mot sianden. De låter BDG leva för att misstänkliggöra siaren i runda 2 och för att ta ut Hellzon som är blocker. De kan nu sitta och dreva ut siaren med argumentet att denne överlevde och sedan nattmörda vem de vill. Sedan nästa runda kan de hävda att Halo är grön för BDG var det (det är därför BDG behöver röstas ut, och inte nattmördas, så alla kan se att han var grön) och Vimes kan ljuga ihop ett siande som "BDG" förser honom med från graven.

Denna teorin, till skillnad från den förra, stämmer ju rätt ok med hur folk har spelat också.
- Vimes och Impetigo hoppar på tåget mot Empi när BDG gav den öppningen i runda 1.
- Både Vimes och Impetigo går hårt åt BDG denna rundan, och kommer helt säkert rösta där till slut.
- Halo lägger en extremt slapp röst på Impetigo för att ulvarna ska distansera sig i alla fall lite från varandra.
- En hel del beröringsskräck mellan de här tre.
Jag gillar detta inlägg, tycker det är bra funderat även om jag ju inte håller med om att mitt namn ska stå på ulvlistan (basse kan ju blocka min förmåga ska påpekas)

men det sista: ”en del beröringsskräck...”

Alltså, jag har ju varit på vimes genom hela r1 och en hel del i r2 och genomgående hållt fast vid att han är orange, röd eller rosa. Senast i morse högg jag ju mot att han inte nenromantiserar tillräckligt.

Jag skapade drevet mot halo i r1 (var det inte det vimes kom fram till i sin röstanalys? Bdg högg ju på mig tidigare när jag ville ta cred för halodrevet och menade att jag var tredje röst där (jag svarade att jag inte mindes säkert men att känslan varvatt det var jag som deog igång drevet) men vimes genomgång gav väl mig rätt? Jag röstade sen på halo direkt i r2 och har haft honom som näst rödast på min lista.

Så ”beröringsskräck” är ju helt felaktigt, eller hur @Xyas ?

För övrigt kommer jag inte ”helt säkert” rösta bdg, min röst ligger bra på kim åtminstone tills han kommit in i matchen med ett gediget försvar. Sen är det definitivt ingen hemlighet att jag vill hänga bdg. It is known.
 
Top