Varulv [Häxmästarnas rådslag] Andra rundan

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Just nu tror jag att BDG och Halo är ulvar, flankerade av Sidd eller Korpa.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Halo: Misstänkt nog för att det var där jag skulle lägga min röst förra rundan. Tycker spelet sedan dess varit lika blandningar hattigt och lågtflygande. Känslan av att gripa efter halmstrån från förra rundan kvarstår. Röd

Basse: Har fortfarande jättesvårt att läsa Basse. Tycker han spelar mer likt sig själv i denna rundan, men känns också mer defensiv. Gul

Impetigo: Spelandet känns genuint och är inte rädd för att sticka ut nacken. Det känns grönande överlag. Grön

BDG: Stred som ett sårat djur i början på rundan men har sedan taggat ned (tack för det, tycker stämningen kan bli lite väl hätsk ibland i varulvsspel). Jag tycker det är svårt att plocka ut de ulviga bitarna ur sånt högaffektivt spelande, men jag vet att jag suttit och nickat med flera gånger när jag läst andra personers case mot honom. Röd

Kim: Ännu sämre data än förra rundan. Verkar helt ha checkat ut. Tråkigt. Hoppas det är pga överväldigad nykomling och inte ulvtaktik. Gul

Sidd: Spelar fortsatt stabilt tycker jag. Inget som pingat hitintills. Grön

Vimes: Har också taggat ned denna rundan. Känns ganska byboig i sitt spel denna rundan, men jag vill inte riktigt ge honom frikort för förra rundans solidiferande av drevet mot Empi. Gul

LJS: Fortsatt svårläst. Gul

Korpa: Jag får ganska gröna vibbar då resonemanget och agerandet känns som en bybo som försöker vara maximalt hjälpsam. Samtidigt är det en hel del lågflygande. Gul



Så summa sumarum får min röst ligga kvar på Halo9000. Jag håller det för troligt att BDG också är ulv, men det finns ju en chans att han är grön och att ulvarna mördar honom inatt, så slipper vi den diskussionen imorgon.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Jag tror BDG är mest ulv. Men det finns och informationsvinster i att rösta ut honom om han visar sig vara bybo:
1. Xyas grönhet blir bekräftad
2. Halo bör rimligtvis vara grön om BDG är det
3. Vad gäller mjuk info har BDG varit aktiv och kommenterat andra och blivit kommenterad av andra
4. Vi får dessutom ett ytterligare siande från dödsriket
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
2. Halo bör rimligtvis vara grön om BDG är det
Nej den slutsatsen kan vi inte alls dra, och jag tycker faktiskt att det är märkligt att du inte ser det. Läser du ens mina inlägg? Eller försöker du bara peka med hela Vimes-handen och etablera det som sanning utan motstånd?

Jag är ok med att rösta ut BDG denna rundan, men jag är inte med på att det auto-grönar Halo om det skulle visa sig att BDG är grön.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Jag tror BDG är mest ulv. Men det finns och informationsvinster i att rösta ut honom om han visar sig vara bybo:
1. Xyas grönhet blir bekräftad
2. Halo bör rimligtvis vara grön om BDG är det
3. Vad gäller mjuk info har BDG varit aktiv och kommenterat andra och blivit kommenterad av andra
4. Vi får dessutom ett ytterligare siande från dödsriket
Det är på morgonen det händer alltså, imponerande mycket ändå som händer vid 5-6tiden här, och jag tycker att jag går upp tidigt nuförtiden. Mitt arbetande kommer vara lite mer intensivt idag men kommer förstås inte kunna hålla mig härifrån. Jag ska verkligen försöka lyfta blicken ytterligare lite, jag har ju svårt att se Impetigo som något annat än ulv efter så som vi har hållit på, men jag ska pröva.

Det här inlägget tycker jag dock är ganska förrädiskt, alltså, det är ju inte så att han har fel i sak, eller jo det finns ju risk för det, men väldigt mycket av det där bygger ju på att Vimes själv är grön. Nummer ett är ju bara helt rätt, inte ens den mest hårdnackade debattanten kommer väl hävda något annat än att Xyas är grön när det visar sig att jag är grön, däremot så är det ju extremt stor risk att Xyas dör under natten så att det inte ger så mycket, ulvarna kommer ju se att jag är på väg ut och då verkar det ju självklart att skjuta den gröna (men dom kan förstås vara rädda för väktaren).

Nummer två om jag har förstått det rätt bygger på teorin att ulvarna om Halo ingick bland dom naturligtvis skulle ha skjutit av mig, eftersom det hade varit safe att döda siaren. Jag håller nog till stor del med, men jag vet av erfarenhet att det aldrig är så lätt att förutsäga ulvstrategier som man tror, och med tanke på hur mycket heat jag ändå hade på mig första rundan så tycker jag inte det är en orimlig strategi att låta mig leva lite till, förhoppningsvis kommer ju den backfirea på dom men om jag hade dött så hade det ju dessutom sett rätt dåligt ut för Halo, för som väktare är det ju ändå siaren som är förstavalet att skydda, alternativt sig själv om han verkligen trodde jag var ulv (men det verkar han ju inte tro) och varför skulle han då överleva en runda till.

Tre är ju också sann men som Vimes var inne på tidigare, vi får extremt mycket mer information om vi hittar en ulv, för om vi faktiskt får tag på en ulv så säger det jättemycket om hur folk har röstat och agerat, så länge det potentiellt röstats mellan två bybor så blir alla andra resonemang kring detta så mycket svagare.

Fyra är ju sann såvida Vimes är god, men ett sett att få ännu fler sianden är ju att låta mig överleva.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Vill påpeka att det inte alls är otroligt att både kim och korpa är ulvar och i så fall kan de enkelt vinna i kväll om vi röstar ut en grön genom att korpa mördar en grön och de sedan direkt i nästa runda lägger en röst på en grön. De vinner då den utröstningen med 4-4 (först lagda röst).
Inga Korpamord kan ske förrän nästa runda ens om jag hade velat använda den igen.

Sämsta scenariot för dagens utröstning är att vi hänger en bybo och ulvarna tar en till. Då är 3/8 ulvar och vi _måste_ ta en ulv i R3. Gör vi inte det lär vi förlora oavsett, om inte väktaren lyckas skydda någon.

Om vi leker med tanken att jag skulle ha luden päls så skulle det ändå inte leda till seger så länge vi hänger en ulv R3 för då har vi 2/5 ulvar istället för 2/6 ulvar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Röstflyttar sen 16-tiden i går (med reservation för misstag, jag scrollar ju på telefonen):

Basse flyttar till mig, tätt följd av larsson

Sidd flyttar till ”ingen”

Korpa röstar på sidd

Röstläget

BDG (2): Vimes, Impetigo

Impetigo (4): Halo, BDG, basse, ljs

Halo (1): Xyas

Sidd (1): korpa

Ingen (3): Nolemo x2, sidd

Jag börjar bli riktigt missnöjd med min röst. Jag tänker inte skriva mer om varför jag tycker bdg är skum men att svaret på mitt drev mot honom blir att han och alla hans ulvkompisar (de jag pekat ut som misstänkta ulvkompisar) röstar på mig känns som för dåligt ulvspel.

Jag tror ju att kim är ulv och hur röd jag än tycker att bdg är så har han ändå bidragit. så jag flyttar min röst dit.

Vill påpeka att det inte alls är otroligt att både kim och korpa är ulvar och i så fall kan de enkelt vinna i kväll om vi röstar ut en grön genom att korpa mördar en grön och de sedan direkt i nästa runda lägger en röst på en grön. De vinner då den utröstningen med 4-4 (först lagda röst).

Röst: Kim Nolemo
Med reservation för att jag ju varit rätt kass på att läsa regler i det här partiet, vet vi inte att Korpa nyttjade sin hit på Empiricus (annars hade han inte dött?) och alltså inte kan använda sin förmåga den här rundan? Nu kanske det är dumt av mig att börja tjafsa mot ett inlägg där du flytter bort rösten från mig, men riktigt så här alarmistiska behöver vi väl inte vara? Däremot tycker jag det är riktigt bra lyft det där med att dubbelrösten i kombination med första rösten när vi börjar närma oss slutet är en extremt stark ulvkombo som vi nog måste se upp med eller i vart fall ha med i våra beräkningar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Nej den slutsatsen kan vi inte alls dra, och jag tycker faktiskt att det är märkligt att du inte ser det. Läser du ens mina inlägg? Eller försöker du bara peka med hela Vimes-handen och etablera det som sanning utan motstånd?

Jag är ok med att rösta ut BDG denna rundan, men jag är inte med på att det auto-grönar Halo om det skulle visa sig att BDG är grön.
Ja, där tycker vi olika uppenbarligen. För min del vore det seriöst grönande för halo om BDG är grön.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Nevermind, jag kan inte läsa ordentligt. Men såhär då: Med Kim som ulv har ulvarna 4 röster när de är tre kvar. Byn har fortfarande 5, så det är knappast kört i R3. Vi måste bara vara väldigt enade.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Men nu får du väl skärpa dig. Du skriver att det skaver nå överjävligt och sen visar det sig att du inte vet vad du pratar om ens?
Nu lugnar vi ner oss så.
Alla fixar inte att klippa och klistra och göra statistik å tabeller i exel mm hur lätt som helst..
Kikade tillbaka lite och posterna 93 och 140 tex...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Nevermind, jag kan inte läsa ordentligt. Men såhär då: Med Kim som ulv har ulvarna 4 röster när de är tre kvar. Byn har fortfarande 5, så det är knappast kört i R3. Vi måste bara vara väldigt enade.
Vilket vi ju har visat oss varit väldigt bra på så här långt ;) Men ja, du har rätt, men det hade varit extremt bra om vi lyckades ta en ulv idag.

Sen hinner jag inte gå tillbaka och läsa nu, men någon sa att Kim inte hade varit så tyst om han blivit coachad/pushad av sina ulvpolare, fast grejen är ju att det har fungerat extremt bra för honom, och i det läget kan ju hans ulvpolare bara säga att 'eh, vi fattar inte riktigt varför men så länge byn ger dig frikort och dessutom tycker det är ok att du inte ens röstar undan nästan hela rundan så är det ju guldläge att få glida in med en dubbelröst i ett sent läge'

Och jag tycker det är slut på frikort nu, jag har inga superstarka misstankar mot Kim, det är ju svårt att ha när han har skrivit så lite, men det är ju inte heller mycket som pingat grönt, och särskilt med dubbelrösten så tycker jag inte att det är för lite att kräva lite mer engagemang. Så jag vill ha ställningstaganden! Röster! Och om du är ulvkompis med Kim så är det dags att ringa in honom för annars kan jag inte dra någon annan slutsats än att han är röd, att smyga med en dubbelröst är liksom så extremt mycket ulvigare, och dessutom får jag inte ihop den taktiken med att vara nybörjare, han måste ju ha sett hur vi andra håller på och röstar och anklagar fram och tillbaka, och då känns det lite väl kaxigt att tänka att 'Fast jag är ju mycket bättre än dom där som håller på och tjafsar så jag väntar med min röst till sista timmen så att den blir avgörande' ok att han runda ett hade ursäkten att han trodde att man bara kunde rösta en gång, men vad är ursäkten nu?
Röst: Kim Nolemo
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Ja, där tycker vi olika uppenbarligen. För min del vore det seriöst grönande för halo om BDG är grön.
Så du håller alla scenarion där ulvarna kan tänkas vilja knäppa Hellzon före BDG som helt osannolika?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Okej, så nu har blickarna börjat vändas mot Kim? Jag läste honom.

R2 är uppe i tio (!) sidor och...

Kim har inte skrivit ett enda inlägg!

Han är dessutom kompis med Genesis. Hur stor är chansen tror ni att han bara "glömmer bort" att skriva när hans kompis arrangerar ett spel?

Jag tar till Ockhams rakkniv här: lågflygeri är den enklaste och vanligaste strategin för en ulv. Jag som Kaoz-Kungen vill ju helst se fantastiska komplotter och mysterier i varje hörn, men här är nog saken ganska enkel. Jag tror också att en del nybörjarulvar kan bli lätt chockade av hur byborna själva klarar av att brunsmeta varandra.

Röst: Kim Nolemo

Det gör ju också resten av resonemanget intressant: vem är Kims ulvpolare om strategin har varit att lågflyga?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Anklagelserna haglar ju verkligen över i stort hela gänget (ulvarna har mysdagar).
Ulvarna gör det alltså jobbigt bra.
Jag har för närvarande släppt Bdg och därav Xyas, tror Kim är nygrön, kan inte hitta nåt på Larsson och Halo, läser Impetigo grön (får bara röster på sig pga arghet) hoppas innerligt att Korpa är grön...
De jag är mest osäker på är Vimes och Basse.
Hänger fundersamt på Bassetåget.

Röst: Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Okej, sitter och läser Kim Nolemos poster i R1 och hörni, jag tycker att vi alla för bildningens skull ska titta riktigt noga på #122 Kims andra post

Jag ser ju nu en del ganska spännande tells. Gör ni det med?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Har en what if-teori som kom till mig när jag precis höll på att somna igår. Den känns väl egentligen inte supertrolig, men jag vill ändå dela med mig.

Om ulvarna är Impetigo, Halo och Basse så har de ju inget större behov av att nattmörda siaren direkt, för 2 av 3 ulvar kommer vara immuna mot siande och Basse säkerställer att de inte kommer bli blockade. Det förklarar också varför de haft så bråttom med att ta ut den andre blockern (Hellzon). Genom att låta siaren leva så blir denne mer och mer misstänkt. De kan dock inte låta siaren leva hur länge som helst, eftersom när BDG åker ut kommer hans sianden att bekräftas, så om inte byn tar honom kommer de själva att göra det till slut.
Eller är det Impetigo-Halo-Vimes? De har inget att frukta från siaren runda ett för 2 av 3 är immuna mot sianden. De låter BDG leva för att misstänkliggöra siaren i runda 2 och för att ta ut Hellzon som är blocker. De kan nu sitta och dreva ut siaren med argumentet att denne överlevde och sedan nattmörda vem de vill. Sedan nästa runda kan de hävda att Halo är grön för BDG var det (det är därför BDG behöver röstas ut, och inte nattmördas, så alla kan se att han var grön) och Vimes kan ljuga ihop ett siande som "BDG" förser honom med från graven.

Denna teorin, till skillnad från den förra, stämmer ju rätt ok med hur folk har spelat också.
- Vimes och Impetigo hoppar på tåget mot Empi när BDG gav den öppningen i runda 1.
- Både Vimes och Impetigo går hårt åt BDG denna rundan, och kommer helt säkert rösta där till slut.
- Halo lägger en extremt slapp röst på Impetigo för att ulvarna ska distansera sig i alla fall lite från varandra.
- En hel del beröringsskräck mellan de här tre.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Just nu tror jag att BDG och Halo är ulvar, flankerade av Sidd eller Korpa.
Men om du nu tror BDG är röd varför inte Xyas?

I inlägg #44 skriver du:

"Rimligtvis siar man väl i första hand de man misstänker mest? Inte de man är osäker på? Om du läser BDGs inlägg jag citerar, tycker du på riktigt att det följer ur det att sia Xyas? Jag tycker att det finns massor av spelare som borde vara mer intressanta för BDG att sia om vi utgår från hans inlägg.

Att sia xyas tillför mycket mindre information till spelet än nästan alla andra spelare."


Varför tillför just Xyas mindre information än andra spelare och borde inte det här inlägget innebära att du igår trodde att BDG har siat sin ulvkompis?




 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Så du håller alla scenarion där ulvarna kan tänkas vilja knäppa Hellzon före BDG som helt osannolika?
Mja. Såhär är det väl: scenarion där ulvarna väljer att knäppa Hellzon före BDG kräver ganska specifika konstellationer av ulvar. Det är klart... om du, Korpa och Halo är ulvar är det kanske mer värt att få kol på Hellzon. Typ. Sen tänker jag också att Hellzons farlighet för ulvarna ligger i framtiden, han kan fucka upp deras vinnande blitz-move om det står och väger i slutet. Men i R1? Rimligtvis borde BDG varit ett hetare mål. Därtill fanns det ju en stark opinion i byn att Hellzons förmåga var farlig för byn...

Ockham säger mig att ulvarna sköt Hellzon för att de inte kunde skjuta BDG. Och om BDG är grön innebär det att Halo också är det.

Som BDG säger är det förstås vanskligt att analysera den här typen av ulvstrategier (jag minns i Robinson-spelet när jag och KK valde att mörda Brynolf och Recca var tokig på oss i ulvtråden för att hon hade värsta smarta planen för honom... Det är inte alltid ulvarna är helt rationella liksom).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Varför tillför just Xyas mindre information än andra spelare och borde inte det här inlägget innebära att du igår trodde att BDG har siat sin ulvkompis?
Hade jag varit ulv-siare hade jag inte i R1 "siat" en ulvkompis grön. Jag hade valt en ganska anonym spelare vars grönhet inte säger så mycket om spelet. Det är ju livsfarligt att ljuga! Säg att Xyas är BDG:s ulvkompis, om BDG röstas ut som röd kommer det ju vara en måltavla på Xyas rygg rundan efter. Det här tror jag är ganska självklara grejer för BDG.
 
Top