Varulv [Häxmästarnas rådslag] Andra rundan

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,681
Location
Oktoberlandet
Tittade på mina anteckningar från R1.
Skummade igenom dagens tråd.
Och satte på mig motsatta glasögon, alltså kritiskt läst...
...skulle jag inte gjort för det bidde snurrigt...för mycket i mina moves som inte lirar bra...
Ulvarna dribblar tydligen bort mig bra...
Jag tappar självförtroendet också när det är typ inga 👍och mer medhåll på mina förslag...

Det är kanske för krystat att bygga för mkt på att Bdg och Vimes hittat på sitt ”gräl”och div missförstånd...jag tycker fortfarande siandet på Xyas var svagt (jag skulle gärna vara mer säker på att tex Passantiker spelar ärligt)
Björnen jobbar på förtroligt och jag läser ärligt spel...

Röst: Ingen
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det där hade jag helt missat! Varför blockade du Hellzon? Det vill jag högst gärna veta Basse
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,694
Jag tycker ju att jag har varit både konsekvent och listig

Jag valde aktivt att be om hjälp kring användandet av min förmåga.
Jag har sagt att det vore bra att vi pratar mycket om hur vi ser på våra förmågor och hur vi vill använda dem.
Jag har initierat disklussioner om Korpas förmåga som kan vara falrig i ulvhäönder, men kanske anvöndbar hos en bybo. Tyclker att Korpas senaste inlägg tyder på det.

"Men hur menar du att du är listig?"

Nu VET vi att Korpa är beredd att använda sin förmåga på den hon ser som misstänkt, men kanske inte annars. Om hon i R2 mördar någon går hon emot sig själv och kan då med rätta betraktas som en ulv som vill extramörda. Den kunskapen hade vi inte haft om jag valt at blocka henne istäållet för Hellzon.

Hellzon då? Ja, hans kleptoförmåga var absolut den jag bedömde som farligast. Om en ulv-Hellzon stjäl den förmågan...lär den väl ta extramordet tex? Eller stoppa siandet? Så, det kändes naturligt att blockera den förmågan.

Till sist: mitt paranoida jag talar
Jag har övervägt om det inte var en slump att ulvarna tog ut Helzon just för att i R2 kunna säga ungefär det (jag uppfattar) att Vimes säger: "Basse är ulv eftersom han blockerade Hellzon, så himla misstänkt!"
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Nu VET vi att Korpa är beredd att använda sin förmåga på den hon ser som misstänkt, men kanske inte annars. Om hon i R2 mördar någon går hon emot sig själv och kan då med rätta betraktas som en ulv som vill extramörda.
Men Basse, Korpa kan inte mörda någon denna rundan. Förmågan kan bara användas varannan runda av samma spelare, och den användes i första rundan.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag tycker ju att jag har varit både konsekvent och listig

Jag valde aktivt att be om hjälp kring användandet av min förmåga.
Jag har sagt att det vore bra att vi pratar mycket om hur vi ser på våra förmågor och hur vi vill använda dem.
Jag har initierat disklussioner om Korpas förmåga som kan vara falrig i ulvhäönder, men kanske anvöndbar hos en bybo. Tyclker att Korpas senaste inlägg tyder på det.

"Men hur menar du att du är listig?"

Nu VET vi att Korpa är beredd att använda sin förmåga på den hon ser som misstänkt, men kanske inte annars. Om hon i R2 mördar någon går hon emot sig själv och kan då med rätta betraktas som en ulv som vill extramörda. Den kunskapen hade vi inte haft om jag valt at blocka henne istäållet för Hellzon.

Hellzon då? Ja, hans kleptoförmåga var absolut den jag bedömde som farligast. Om en ulv-Hellzon stjäl den förmågan...lär den väl ta extramordet tex? Eller stoppa siandet? Så, det kändes naturligt att blockera den förmågan.

Till sist: mitt paranoida jag talar
Jag har övervägt om det inte var en slump att ulvarna tog ut Helzon just för att i R2 kunna säga ungefär det (jag uppfattar) att Vimes säger: "Basse är ulv eftersom han blockerade Hellzon, så himla misstänkt!"
Men hur skulle Vimes kunna veta att du skulle blocka Hellzon. Du var ju borta hela kvällen på Big Ben. Hade du hintat om att du såg Hellzon som farligast i tidigare inlägg?

Ingen kunde väl ana att Hellzon skulle knycka EMPS förmåga men det var ju ett bra val givet att ulvarna verkar vilja ha ut honom till varje pris.

Halva byn röstade på Hellzon. Men bara en ulv där eller vad tror du?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,694
Men Basse, Korpa kan inte mörda någon denna rundan. Förmågan kan bara användas varannan runda av samma spelare, och den användes i första rundan.
Ja det har du rätt i...aaargh vilken miss av mig. Typiskt en sån jag gör. Nåja, bättre att tolka fel åt det hållet än tvärtom.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ha jag menade att halva byn röstade på Emp. Nu är jag för trött för varulvspel dags att sova!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,694
Men hur skulle Vimes kunna veta att du skulle blocka Hellzon. Du var ju borta hela kvällen på Big Ben. Hade du hintat om att du såg Hellzon som farligast i tidigare inlägg?
Jag hintade det innan jag gick på stand-up (se här)

Basse said:
Just nu vill jag använda min förmåga på Korpa eftersom en ulv-Korpa är farlig för byn och hon har lågflugit. Ett alternativ är att använda den på Hellzon som annars kan sno någons viktiga förmåga. Dvs: vem anser vi vara mest ulvig av Hellzon och korpa?

Hjälp mig att fatta ett klokt beslut för byn! Kom med åsikter!

Ses senare!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Planen var att bara kika på Impetigo och BDG, men sen råkade jag skumläsa andras inlägg också.

Min uppdaterade misstankelista ser ut såhär:
Sidd: Jag får fortfarande röda vibbar. Hans inlägg består av en del tankar om spelgrejer, ytliga ställningstaganden gentemot andra och många meningar om att han är grön. Man behöver inte övertyga andra om det om man vet att man är bybo.

Impetigo: Hade märkliga röstmotiveringar i R1 och grälet med BDG är rödande i sig, vilket är synd. Hade det varit mindre hård ton så hade det varit lättare att läsa och tolka.
eller
Björn den gode: Medhåll på att Xyas var ett märkligt val att sia, det fanns många fler alternativ som garanterat också hade överlevt och hade gett mer. Det plus medföljande gräl samt den stora mängden text gör det svårt för mig att avgöra vad som är rimligt.

Jag tror att inte båda är rödorange utan bara en (eller om vi har maximal otur så är det två bybor som låste horn med varandra), men vet inte vem. Jag ska ta ett varv till och se efter om jag blir något klokare av det.

LJSLarsson: Jag är fortfarande skeptisk gentemot LJSLarsson, men hoppas på att bli motbevisad.

Basenanji: Jag är inte beredd att gröna Basse riktigt än, men i brist på sånt som är rödande så får det bli gul färg. Kaos-Basse har lyst med sin frånvaro vilket är lika delar skönt och oroväckande. ;)

Kim Nolemo: Jag har gått från ärliga vibbar till viss frustration över lågflygandet (hej sten och glashus!), så från grönt till gult. Det kan fixas lätt med fler inlägg att ta ställning till.

Vimes: So far so green. Eller kanske gröngul? Många argument och en del gräl med andra, men magkänslan säger att Vimes är på rätt lag.

Halo9000: Jag stöttar argumentet att en röd Halo ger en död siare kombinerat med att jag läser Halo som bybo.

Xyas: Gröna vibbar från spelet samt siad grön (som förvisso kan vara fejk, men det känns osannolikt).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Ja, jag kanske är överkänslig, sorry isf, men:

R1 #141:


R1 #257:


R2 #22


Den här är på gränsen, men hänger ihop med det som följer:
R2 #89


R2 #93



Men! Jag kan hålla med om att det är en överkänslig/orättvis läsning. Det är ju bra att vi är på tårna och misstänker varandra. Men det hjälper inte bybon att uttrycka sig vagt. Om du vill har jag gärna en diskussion kring mitt val att blockera Hellzon, det som jag antar rödar mig rent konkret just nu?
Alright. Nä, jag tycker du överreagerar faktiskt. Min bedömning av dig i R1 var ändå tämligen välvillig (jag gjorde en avcheckning och konstaterade att jag inte tyckte att det höll för att rösta på). Och vad gäller en del av inläggen tycker jag de saknar kontexten de behöver för att kunna analyseras. Angående att du blockade Hellzon förstår jag absolut. Hade jag haft din roll hade jag nog också blockat Hellzon. Det var bara lite spännande att din block sammanföll med Hellzons förmågeval och ulvarnas nattmord (men det sammanträffandet kan man säkert tolka som ett argument för att du inte är ulv).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
LJSLarsson: Jag är fortfarande skeptisk gentemot LJSLarsson, men hoppas på att bli motbevisad
Jag måste erkänns att jag inte fattar alls varför ni röstade Larsson förra rundan, eller varför han dyker upp som rödish i R2. Kan du eller någon annan av samma åsikt sammanfatta vad det gäller?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag måste erkänns att jag inte fattar alls varför ni röstade Larsson förra rundan, eller varför han dyker upp som rödish i R2. Kan du eller någon annan av samma åsikt sammanfatta vad det gäller?
Jag röstade på Larsson för att jag tyckte att hans analys av Halo var överdriven och byggde på något som jag läste helt annorlunda (rösten på mig i början), alltså att han drog stora växlar på en skitgrej för att få Halo att verka skum. Jag var inte superimponerad av spelet i övrigt i R1, men jag får se om jag får ändra mig efter min andra skumläsning av R2.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag lyckades inte vara tyst så länge, men nu ska jag gå och lägga mig, jag lovar:

Jag har läst om r2 och tagit till mig basses tips att tänka: ”Om jag har fel om bdg, hur ligger det då till?”



Gröna listan blir klart längre vilket känns trevligt:

Impetigo

Empiricus

Hellzon

Bdg

Xyas



Känslan är att det är mycket lite som faktiskt säga av väldigt många, jag gastar för full hals på bdg vilket inte är bra eftersom det blir en ljudkuliss där många verkar gömma sig.



Jag tycker basse skriver klokt och grönar sig ordentligt. Jag tycker inte det är
konstigt alls att han blockar hellzon. Jag vill nog räkna honom till det grönare laget en stund.



Vimes har skrivit mycket och lagt fram en del intressanta vinklar så han får leva även om han fortfarande är orange.



Halo är ganska tyst, grönar sig inte utan verkar hoppas på att bli bortglömd i kaoset. Vimes har redogjort för modellen att röd halo förutsätter röd bdg så i detta exemplet blir det ju grönande. Jag har ju dock min gamla teori om att ulvarna ändå kan vänta en runda med att mula siaren om de chansat på att han skulle sia hellzon (som ändå mördades) och på så sätt rädda kvar en röd halo9000.



Ljslarsson resonerar fortfarande byboigt men det är inte så mycket riktigt konstruktivt som kommer härifrån. Kan vara en behärskad och duktig ulv.



Kim är så tyst så att jag tycker att han måste räknas som röd. Hade jag inte haft första röst på bdg hade jag på allvar övervägt att flytta min röst dit. Jag hade tyckt att byn gjort klokt i att ställa ett drev mot kim bredvid bdg-drevet. Drevet mot mig tycker jag som sagt står på en klart ostadigare grund än kims rödande tystnad.



Korpa kan mycket väl vara ulv. Troligtvis finns ulv bland väktare/militant, annars skulle det inte vara så stort värde för ulvarna att piffa hellzon.



Sidd tyckte jag i r1 verkade ocoachad. Jag har inte varit alls lika säker det senaste, jag tror nu att han skulle kunna vara ulv med sin förmåga att gömma sig in plain sight och skapa ljudkuliss där andra ulvar kan röra sig.



I detta scenario tror jag på kim, halo och antingen sidd, larsson eller korpa som ulvar.



Eller om Occham får skära lite: kim, korpa och antingen sidd eller larsson

Med vimes som ständig bubblare.


Klart trevligare än min egentliga lista utifrån representationen av lågflygare.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,681
Location
Oktoberlandet
Så om Bdg är sjysst lirare vilka ulvar dribblar bort oss mest dåra.
Lite korta reflektioner:
- Jag tycker Basse inte är sig själv och förstås svårläst. Scum.
- Jag tycker Vimes är riktigt lurig. Triggar Bdg, triggar det dåliga Empi-tåget, kör statistik, rödar mig... S
- Impetigo verkar lacka till lite väl mkt och surröstar på Bdg. Men jag läser mer by.
- Halo, Larsson, Xyas känner jag nu mer som gröna.
- Korpa: lågflugit, jagar alltid mig, dödar gladeligen Empi vilket visade sig fel. Scum.
Slutsats: Jag skulle i nuläget vilja rösta på nån av Basse, Vimes, Korpa.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,681
Location
Oktoberlandet
Jag måste erkänns att jag inte fattar alls varför ni röstade Larsson förra rundan, eller varför han dyker upp som rödish i R2. Kan du eller någon annan av samma åsikt sammanfatta vad det gäller?
Jag tyckte Larsson verkade skum i diskussion med Halo vilket jag reagerade på med röst. Efter att tittat över det igen har jag ändrat uppfattning och hoppas båda dessa är gröna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,681
Location
Oktoberlandet
Jag lyckades inte vara tyst så länge, men nu ska jag gå och lägga mig, jag lovar:

Jag har läst om r2 och tagit till mig basses tips att tänka: ”Om jag har fel om bdg, hur ligger det då till?”



Gröna listan blir klart längre vilket känns trevligt:

Impetigo

Empiricus

Hellzon

Bdg

Xyas



Känslan är att det är mycket lite som faktiskt säga av väldigt många, jag gastar för full hals på bdg vilket inte är bra eftersom det blir en ljudkuliss där många verkar gömma sig.



Jag tycker basse skriver klokt och grönar sig ordentligt. Jag tycker inte det är
konstigt alls att han blockar hellzon. Jag vill nog räkna honom till det grönare laget en stund.



Vimes har skrivit mycket och lagt fram en del intressanta vinklar så han får leva även om han fortfarande är orange.



Halo är ganska tyst, grönar sig inte utan verkar hoppas på att bli bortglömd i kaoset. Vimes har redogjort för modellen att röd halo förutsätter röd bdg så i detta exemplet blir det ju grönande. Jag har ju dock min gamla teori om att ulvarna ändå kan vänta en runda med att mula siaren om de chansat på att han skulle sia hellzon (som ändå mördades) och på så sätt rädda kvar en röd halo9000.



Ljslarsson resonerar fortfarande byboigt men det är inte så mycket riktigt konstruktivt som kommer härifrån. Kan vara en behärskad och duktig ulv.



Kim är så tyst så att jag tycker att han måste räknas som röd. Hade jag inte haft första röst på bdg hade jag på allvar övervägt att flytta min röst dit. Jag hade tyckt att byn gjort klokt i att ställa ett drev mot kim bredvid bdg-drevet. Drevet mot mig tycker jag som sagt står på en klart ostadigare grund än kims rödande tystnad.



Korpa kan mycket väl vara ulv. Troligtvis finns ulv bland väktare/militant, annars skulle det inte vara så stort värde för ulvarna att piffa hellzon.



Sidd tyckte jag i r1 verkade ocoachad. Jag har inte varit alls lika säker det senaste, jag tror nu att han skulle kunna vara ulv med sin förmåga att gömma sig in plain sight och skapa ljudkuliss där andra ulvar kan röra sig.



I detta scenario tror jag på kim, halo och antingen sidd, larsson eller korpa som ulvar.



Eller om Occham får skära lite: kim, korpa och antingen sidd eller larsson

Med vimes som ständig bubblare.


Klart trevligare än min egentliga lista utifrån representationen av lågflygare.
Jag lovar dig att jag skulle gärna velat vara mer coachad: ge mig reaktioner, reflektioner och förslag på mina poster.

Sen så tror jag nog att om jag skulle haft ulv-coacher så skulle de varit lacka som bara den på hur jag spelar och ge mig en rejäl uppsträckning för länge sen (typ Basse senast)...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,681
Location
Oktoberlandet
Jag håller med Impetigo om att det är svårt för byn med spelare som är för tysta aka Kim och i slutet av R1 Empi....
Kim kan vara scum men det är inte han som dribblar bort oss i alla fall i surret...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,681
Location
Oktoberlandet
Eftersom Kim väntar så länge med sina 2 röster så kan han lite avgöra byns val.
Vi behöver säkra att Kim är grön så att röstningarna faller i grön favör.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
- Korpa: lågflugit, jagar alltid mig, dödar gladeligen Empi vilket visade sig fel. Scum.
Absolut, det nekar jag inte till.
Jag har bara spelat med dig som ulv och har antingen en väl utvecklad känsla eller ett väldigt starkt bias.
Jag använde förmågan så att byn faktiskt kunde hänga Empi, något jag varit öppen med från början.
Nope!

Men hörrni, det är en total röra vad gäller Impetigo och BDG. Jag har inte blivit klokare av att läsa om åtta sidor text då det finns saker på båda sidor. Jag är inte ensam om att kasta onda blickar på Sidd, så om det finns fler som tror att det definitivt gömmer sig en ulv där så är det ett alternativ. Om ni tror att Impetigo eller BDG definitivt är en ulv så ska ni förstås inte joina mig. Jag är bara rädd för att konflikten har gjort de båda rödare än vad de är.

Röst: Sidd

Motivering: Spelar i min mening på ett sätt som inte bidrar, tar sällan stark ställning till saker och beter sig så som jag sett honom spela ulv förut.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,681
Location
Oktoberlandet
Absolut, det nekar jag inte till.
Jag har bara spelat med dig som ulv och har antingen en väl utvecklad känsla eller ett väldigt starkt bias.
Jag använde förmågan så att byn faktiskt kunde hänga Empi, något jag varit öppen med från början.
Nope!

Men hörrni, det är en total röra vad gäller Impetigo och BDG. Jag har inte blivit klokare av att läsa om åtta sidor text då det finns saker på båda sidor. Jag är inte ensam om att kasta onda blickar på Sidd, så om det finns fler som tror att det definitivt gömmer sig en ulv där så är det ett alternativ. Om ni tror att Impetigo eller BDG definitivt är en ulv så ska ni förstås inte joina mig. Jag är bara rädd för att konflikten har gjort de båda rödare än vad de är.

Röst: Sidd

Motivering: Spelar i min mening på ett sätt som inte bidrar, tar sällan stark ställning till saker och beter sig så som jag sett honom spela ulv förut.
Jag håller ju precis med dig om Bdg och Impetigo. Kolla upp din känsla på Vimes el Basse i stället för att rösta ut en som försöker vara transparent, sätta upp frågeställningar, svara på funderingar och tar ställning.
Fråga på:
 
Top