Varulv [Häxmästarnas rådslag] Första rundan

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Översikt Basenanji:

Basse har skrivit 12 inlägg totalt. Tidigt i spel verkade han och jag tänka lika angående hur spelet skulle spelas. I många av de tidiga inläggen ser det ut såhär: (inlägg #31) "Så, som jag sa tidigare: ställningstagande, röster och motiveringar => där har vi ett vinnande koncept!" Och det håller jag ju med om. Problemet är bara att det Basse lägger tid på framför allt är att diskutera och spekulera om rollerna. Han gör två listor med analyser av rollerna. Det är förstås inget fel med det i sig, men det som skaver för mig är att Basse med ena handen säger (tänk er att han har en handdocka på den som pratar) att vi ska kolla på "ställningstaganden, röster och motiveringar" och med andra handen gör något annat. När den här initiala fasen är över går Basse över till att försöka dreva Halo. Jag tycker att hans case (som handlar om att Halos resonemang om förmågorna och hur han röstar är inkonsekvent) är ok - men det är också ganska lätt att förklara Halos inlägg även om Halo är bybo. Igår kväll vid niotiden avbryter Basse drevförsöket mot Halo - helt utan motivering vad jag kan se - och röstar på "ingen". Något senare flyttar han över rösten till Kim utan någon egentlig motivering (här får jag intrycket av att rösten på Kim - likt den i början - mest handlar om att sätta press på och aktivera Kim).

Summerat:
- säger en sak och gör en annan
- släpper drevet mot Halo av oklara anledningar
- har just nu en omotiverad röst

Så, lite småulvigt i varje fall. Jag förstår att det är frestande och lätt hänt att man hamnar i diskussion om förmågorna. De finns där och är en uppenbar punkt att ta upp för analys och diskussion. Så det kan mycket väl vara byboigt. Basse gör ett försök att analysera spelare, men släpper det lättvindigt (vad jag kan se) och röstar nu utan egentlig motivering - det har jag svårare att acceptera.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
LJS Jag tycker alltså att Korpa roll är farligare för byn än Hellzons eftersom den är farlig både i händerna på en bybo och en ulv. En bybo Hellzon kan välja vilken roll han vill använda det kan inte Korpa och jag vetmed erfarenhet av Vigilante rollen att det är svårt att motstå frestelsen att panga.

Jag slängde därför min första röst på Korpa men bytte fort när jag tyckte mig se något med Empiricus spel. Spel>roll, jag har varit konsekvent där trots att vi är oense om vems roll som är farligast.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Har också för mig att jag redan berättat att jag tycker vigilante rollen är farligare än kleptomantikern?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Ska börja med att säga att jag går igång väldans på det här spelupplägget då det känns som det erbjuder precis den typen av spelmekaniskt pusslande som jag tycker är kul. Så får Vimes bli hur sur han vill över att jag pratar roller.

En grej jag funderat en del på är hur effektivt ulvarna kommer kunna använda de rollerna som de fått. För det kommer ju vara mer eller mindre tydligt om det är en ulv som sitter med avtryckaren.
Antimantikern och Militantikern står ut här som att om de använder sina förmågor på ett ulvig sätt kommer det synas ganska snabbt (militantikern för effekt och antimantikern för avsaknad av sådan). Detsamma gäller för reservplantikern (dvs jag) men om den skulle aktiveras är jag ju redan ute och diskussionen om min bybo/ulv-status högst akademisk.
Observantikern är lurigare om den besits av en ulv, eftersom denne ju kan ”sia” folk korrekt. Möjligen finns det något mönster att se i vem som denne skulle välja att sia, men det blir lite långsökt.

Passantikern skulle kunna utgöra problem för byn med missinformation, men det är ju typ bara om både denne och militantikern är ulvar.

Kleptomantikern är värst som ulv eftersom man inte får information om att ens förmåga påverkats. Till exempel Om vi har två nattmord inatt så har vi ingen aning om det var korpa eller hellzon som utförde det, och vi hinner inte spendera två rundor på att ta ut båda, för då hinns det med ett andra extramord.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Ny dag och nya tag! Jag inser att jag fastnade lite väl mycket i diskussionen med Vimes igår och att det inte blev konstruktivt, jag antar att jag drabbades lite av ett 'Someone is wrong on the internet' då vi båda verkar ha väldigt starka åsikter om just det här. Men även om jag inte hittar det nu så har jag för mig att vi har haft en väldigt liknande diskussion om powerroller helt utanför spel, och jag tror att vi helt enkelt tycker väldigt olika om powerroller där Vimes menar att en bra by klarar sig lika bra (eller bättre?) om det inte finns några powerroller alls, och jag är av motsatt åsikt att de flesta bybovinster, särskilt i traditionell maffia som är det som jag sett mest, kommer antingen direkt eller indirekt från hur powerrollerna spelat.

Jag tycker visserligen att det finns en del saker som inte verkar helt ärliga från Vimes sida, som när han vill få det till att han aldrig varit emot Hellzondrevet i sig, vilket ju är exakt vad han har varit, hela hans argumentation har ju byggt på att det är världens sämsta drev av världens sämsta anledning så nog har han varit emot drevet. Men jag tycker ändå det lutar mer åt att Vimes är bybo, särskilt med det som kommer senare i det här inlägget.

Men först lite om Hellzon:

Hursomhelst måste vi ju gå till beslut om ifall vi tror på mig, Korpa och Xyas. Därför är jag inne på att inte skydda mig vid en utröstning, så vi slipper harva mig i två rundor innan vi går vidare.
Jag tycker att han har försvarat sig bra, och den här specifika delen, att han inte planerar att skydda sig själv (nåja, lutar åt att inte göra det iaf), tycker jag är det mest byboiga. Grejen är att det är en svår fråga hur en bybo ska göra i det läget, och det går att föra fram argument både för och emot, men jag håller nog med om att om Hellzon är bybo så är det bästa att släppa taget. Om han är ulv däremot så är det ju förstås inte det bästa, och även om det kanske känts lite meningslöst att försöka (eftersom Basse då ändå skulle kunna blocka honom) så tror jag ändå att man som ulv hade försökt föra ett resonomang om att det byboiga som bybo måste vara att försöka överleva, för att göra det svårare för byn om inte annat. Men säger du, som ulv kan han ju också ljuga om att han inte kommer skydda sig själv och sen göra det? Jo, fast det skulle ju då bli extremt uppenbart att han är ulv om han först säger att han inte tänker göra det och sen ändå gör det så det hade varit för dåligt spel.

Så jag kollar vidare, men har tyvärr inte hunnit gå igenom allt, och eftersom Empiricus röstar på mig så tänker jag rösta på honom Röst: Empiricus

Alltså, jag tycker det uppenbart bybra med min roll är att ulvarna har svårt att få väck mig utan att antingen behöva ha antimantiker eller kleptomantiker på sin sida. Ulvarna behöver antingen själv besitta någon av de rollerna eller övertyga dem om att använda sina krafter på mig för att kunna grunda för utröstning eller nattmord.

Björn den gode - Alltså, BDGs enda case mot Hellzon är alltså att rösta för att Impetigo gjorde det och sedan snacka en massa med Vimes i långa haranger samtidigt som han sitter och analyserar spelet, tidigare spels runda ett-utröstningar och liknande. Det finns 7 sidor text och interaktioner denna runda men inget bra ställningstagande till någon spelare från BDG. Ju mer rundan har fortskridit desto rödare blir BDG i mina ögon.

Vimes - Känns tveksam. Gul åtminstone om inte orangebrun, många saker har klingat smått illa under rundan som medföljandet på Halo mot mig, långa gnabb i säkra territorier samtidigt som de anklagelser som kommit mot andra spelare har varit relativt tandlösa. Det känns lite väl tamt, som att bybå-eggen saknas eller att Vimes helt enkelt inte hittat något tydligt att gå loss på.

Röst: Björn den gode
För en liten stund så var jag sugen på att bara reta upp Vimes ännu mer och inte motivera min röst mer än så, men riktigt så kul ska vi inte ha. Jag röstar inte på Empiricus för det som hände i början, jag ser det som mestadels meningslöst och om något så är Halo den som kom skummare ur det. Men jag röstar på honom för det här inlägget. För vi är nu i ett läge där både jag och Vimes verkar ha insett att vi inte kan fortsätta bråka om det här, Vimes röstar visserligen fortfarande på mig men har redan flaggat för att han ska börja kolla in andra namn och antagligen inte kommer rösta på mig när rundan är slut eftersom han inte tror att drevet kommer lyckas.

I det läget så bestämmer sig Empi för att slänga in en fackla, en oljedränkt fackla i elden och rösta på mig, hans förhoppning är antagligen att det ska leda till att Vimes börjar dra igång mot mig igen istället och att vi ägnar resten av dagen åt den striden där jag tvingas in i försvarsställning. Och så har ulvarna lyckats med att få hela diskussionen att handla om valet mellan två bybor och kan lugnt välja sida som dom känner för.

Men på det så flaggar han i samma inlägg Vimes som gul åtminstone om inte orangebrun, han ser det alltså som rätt troligt att både jag och Vimes är ulvar och det förstår jag verkligen hur ingen sökande tänkare kan komma fram till. Däremot så är det ju en bra brasklapp ifall drevet skulle lyckas för då när det visar sig att jag är grön så har han guldläge att vända sig mot Vimes som "lurade" honom att rösta på mig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Har läst igenom Halos poster igen, och är allt mer säker på att vi har en röd ulv där.

I sin första post (5) röstar Halo på Korpa eftersom hens roll är farlig. Halo är sedan kort efter det på Empiricus (post 12) för att han slöröstar på Basse tidigt i rundan.

[Halo förklarar till Emp varför han röstar på honom]


Det är alltså viktigt att rösta på sen som man vill se utröstad, och Halo röstade tidigt på Korpa för hennes roll är farlig. Check.

Egentligen borde väl Halo ha röstat på Hellzon, eftersom den rollen är farligare än Korpas, men det är tidigt i rundan. Halo är kanske som jag och kan inte på en gång se detta. Men den insikten lyfts inför byns ögon i och med diskussionen mellan BDG och Vimes.

Men i post 89 skriver Halo så har om den diskussionen:



Det här låter inte som en spelare som från första sekund tyckte det var viktigt att rösta ut farliga roller (som Korpas), det låter snarare som något jag skulle skriva efter först ha sagt att jag helst skulle vilja analysera spelstilar framför förmågorna.

Sedan får vi det här i post 97:



Så i början av spelet var det viktigt att rösta ut Korpa för att hon var farlig, men Hellzon blir utröstad för att Vimes och BDG tjabbar för mycket? Halo säger sedan samma sak en gång till i post 128:



Så drevet mot Hellzon är på lösa grunder, trots att Halo var tydlig med att han ville rösta ut Korpa på grund av hennes förmåga.

Det här låter inte som naturliga bybotankar, utan fabricerade ulvtankar. Halo blir därför min kandidat att hänga i första rundan.
Jag tycker det här är en bra analys, men den är inte så stark så att jag vill rösta ut väktaren runda ett, om inte annat för att om vi gör det är jag ju helt säker på att jag inte kommer få leva till runda två när ulvarna kan safe-panga mig. Visst om Halo är ulv så kan dom ju safepanga mig oavsett men så skum att jag vill ge upp hoppet tycker jag inte att han har spelat.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
För en liten stund så var jag sugen på att bara reta upp Vimes ännu mer och inte motivera min röst mer än så, men riktigt så kul ska vi inte ha. Jag röstar inte på Empiricus för det som hände i början, jag ser det som mestadels meningslöst och om något så är Halo den som kom skummare ur det. Men jag röstar på honom för det här inlägget. För vi är nu i ett läge där både jag och Vimes verkar ha insett att vi inte kan fortsätta bråka om det här, Vimes röstar visserligen fortfarande på mig men har redan flaggat för att han ska börja kolla in andra namn och antagligen inte kommer rösta på mig när rundan är slut eftersom han inte tror att drevet kommer lyckas.

I det läget så bestämmer sig Empi för att slänga in en fackla, en oljedränkt fackla i elden och rösta på mig, hans förhoppning är antagligen att det ska leda till att Vimes börjar dra igång mot mig igen istället och att vi ägnar resten av dagen åt den striden där jag tvingas in i försvarsställning. Och så har ulvarna lyckats med att få hela diskussionen att handla om valet mellan två bybor och kan lugnt välja sida som dom känner för.

Men på det så flaggar han i samma inlägg Vimes som gul åtminstone om inte orangebrun, han ser det alltså som rätt troligt att både jag och Vimes är ulvar och det förstår jag verkligen hur ingen sökande tänkare kan komma fram till. Däremot så är det ju en bra brasklapp ifall drevet skulle lyckas för då när det visar sig att jag är grön så har han guldläge att vända sig mot Vimes som "lurade" honom att rösta på mig.
Bra analys. Jag var förstås glad för att Empi hoppade in i samma drev som mig, men tyckte motiveringen var minst sagt märklig. Här visar du tydligt hur den kan förklaras om Empi är ulv.

Jag är på.

Röst: Empiricus
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Basenanjis misstankar efter dag ett/R1.

Skala: röd-orange-gul-snel hest


Halo9000: rödorange

Jag har tidigare visat på saker i Halos spel som jag menar gör denne misstänkt. Jag blir misstänksam mot att han anser att Korpas roll är en bra roll för en ulv att gömma sig bakom (WTF?) och att han inte som väktare lägger större vikt vid potentiella rollblockerare. Halo vill inledningsvis ha ut Korpa och Empiricus, vilket jag tolkar som att en ulv-halo vill ha ut bybor med störiga förmågor men numera ligger rösten på Hellzon, vilket kanske är rimligare, men motiveringen är verkligen ursvag:

Det är ju såklart inte fel att diskutera hurvida roll bör utgöra grund för röstning eller inte men att rulla på sådär hela dagen börjar kännas som att det kanske finns starka viljor att diskutera just det ämnet för att avstyra just ett sådant drev?

Röst: Hellzon
Basenanji: snel hest

Hellzon: gröngul

Jag gillar Hellzons spel inledningsvis, särskilt post #110. Den sista rösten på mg är slapp och lite ”jaja röstar Basse, han är ju alltid skum…” en helt okontroversiell åsikt det är skönt att gömma sig bakom som ulv. Nåt virrigt snack om att jag inte fattar min roll (?). Hellzon, jag försökte brainstorma allt möjligt som kunde vara bra med en bybo-antimantiker. Sorry om jag inte var raketforskarbra när jag analyserade rollen, men vafan, ska du dra gränsen där alltså?

Impetigo: grön

Förra spelets stora stjärna ger ett synmpatiskt intryck och skriver för mig vettigt, jag gillar tex post #117 där Korpa kan användas för att desarmera en potentiell ulv-Empi. Sedan är det inledningen som gör mig osäker, där Impetigo är inne och snurrar tidigt, men jag tycker att han hämtar upp det med senare poster. Jag håller med om hans läsning av Halo9000.

Björn den Gode: orange-gul

Björn har vid flera tillfällen spritt misstankar omkring sig utan att följa upp med röst eller annan hård analys. Tex #41 där han går på mig mellan raderna, #58 där han börjar tjafsa med Vimes, #68 är en anklagelse riktad mot Empiricus som kunde varit bra, för där har faktiskt BDG en poäng samtidigt som Empis spel är ganska lätt att tolka som tafflig ”förstapost”, Sidd i #71, vilket Vimes sedan plockar upp. Vimes vs BDG är en ganska tröttsam historia: jag kan se Vimes en viss rimlighet i Vimes anklagelser, men mest tolkar jag det som när Vimes drevade ut mig i Zombieliret.

Jag tycker i och för sig att BDG:s senare poster är något mer nyktra och vill nog mest tolka BDG vs Vimes som att det är Vimes som är terriern som vägrar släppa.

Och så det öronbedövande faktum att BDG är siare. Jag vill inte rösta ut siare eftersom deras siande är värdefull information för byn, åtminstone inte i R1.

Kim Nolemo: orange

Svarar bra på frågorna men har ju skrivit på tok för lite. Förmågan att rösta dubbelt tycker jag känns läskig eftersom den har potential att omintetgöra hela idén bakom drev. Om det kan bli röstkaos i vanliga fall kan Elefantikerns förmåga innebära en helt ny dimension av kaos.

Sidd: orange

Min ulv- och bybokamrat. När vi lyckas hitta varandra i varulvsspel är vi helt klart en kombo att räkna med! Jag gillar idén bakom transparens i förmågeanvändning eftersom det tvingar oss att ta ställning, vilket ger byn god information. Jag är inte lika paranoid som Björn den Gode och tror nog att Team Ulv själva förstår hur de ska spela bäst. Det jag ser som viktigare är att vi kan förstå oss på varandra så bra som möjligt: vi bybor behöver helt enkelt bättre förstå vilka som är gröna.

Men! Sidd har verkligen inte skrivit mycket tyvärr. Och det är mycket snömos. Första inläggen är snurrigt om förmågor/felläsning och sen är det mycket spelteori och en kommentar till mig där Sidd försvarar Halo. Hm.

Hänger Vimes och Sidd ihop på något sätt? Vimes går ju bananas på BDG för att denne inte vill släppa spelteorin, men lämnar Sidd helt orörd trots att Sidd vill ”larva sig” med Vimes innan spelstart, vilket Sidd skriver i sitt svar till Björn den Gode – ett inlägg som Vimes själv har identifierat som potentiellt ulvigt!

Lämnar Sidd för nu, men kommer nog återkomma till honom, Vimes och Halo9000.

Vimes: rödorange

Först: Vimes och BDG är ju självklart enormt bra på det här spelet. De är skarpa, roliga, skriver bra och kan verkligen bygga upp case. Deras enda (?) svaghet är i min läsning att de är stolta. Vi vet att ni är bra, men måste det bevisas hela tiden? Kom till saken!

Eller så ägnar sig Vimes aktivt åt brunsmetning, dvs strategin att få en bybo att verka vara ulv så att andra bybor rötar på den brunsmetade. Jag tycker att Vimes gör några kanske tafatta försök till brunsmetning av mig i inlägg #106 och #123.

#106 är väl ett försök att vara spexig, men blir ändå smådrygt utan att det hjälper byn:

Men vad skönt då är det ju tre ulvar i klustret Hellzon/Xyas/Larsson/Korpa/BDG/Kim! Förstår inte varför du röstar "ingen" i ett sådant guldläge! :)
Vimes senaste post är också en reaktion på hur jag byter från Halo9000 till Kim, utan att ens beröra hur det är betänkligt att rösta ut en väktare i R1! Det är som att Vimes aktivt avstår från att reflektera över rollernas funktion och värde i spelet, vilket förstås är oviktigt för Team Ulv om de sitter på bra förmågor.

Så Vimes, du gömmer dig också i ett tryggt varulvsrum: ”Varför vill ni bara prata förmågor och inte spelare?” Det här rödar Vimes i min läsning. Det också rödande att Vimes inte kommenterat vad en förlust av en siare/väktare skulle kunna betyda för spelets fortsättning. @Vimes ser du någon särskild anledning till att det gynnar byn att bortse från siarens och väktarens förmåga?

Sedan är det intressant hur Vimes försvarar Halo9000 mot Impetigo:

[#135] Kan du motivera det här? Du kanske har skrivit om Halo tidigare, men jag missat det. Vad är det som gör Halo till din mest misstänkte (även om du tydligen tänker rösta på Hellzon i slutändan ändå)?
Hänger Halo9000. Vimes och Sidd ihop? Det är en arbetshypotes för mig just nu men jag ska akta mig för att dra igång en Basse-Kaozplan utan tillräckligt underlag.

Empi: gulgrön

Jag tycker överlag att Empi spelat rätt vettigt, med undantag för en märklig inledning. Här vill jag också läsa in att Empi har ett krävande jobb och inte hunnit spela så mycket. Det som gör mig något osäker är hans förmåga och hur Empir resonerat kring den, se tex inlägg. Jag hade gillat om Emi också kunnat se vad en ulvroll med han förmåga hade inneburit.

För övrigt ganska få poster, men förklarligt (se ovan).

Xyas: gröngul

I vanlig ordning få poster, men jag avundas faktiskt Xyas eminenta förmåga att skriva vad som behövs och inget annat. Tänkvärda analyser (se särskilt #120) och rimliga frågor till andra spelare (#133). Jag tycker att Xyas bidrar mer till spelet än vanligt genom sitt sunda spel. ”Värt att ta efter, Basse!” tänker jag för mig själv.

LJSLarsson: gröngul

Jag har bias här. Jag vill att LJS ska få spela lite mer än bara en runda. Tycker också att han är värd bättre betyg än vad han gett sig själv de senaste spelen. Det som gör mig lite nojjig är att jag läser in hur han lägger sig nära mig (#115), men det är nog bara jag som vill tolka det så. Ställer bra frågor, se särskilt #114. Följer upp misstankar mot Halo9000 med röst. Stabilt bybospel överlag vill jag säga, men vi har med en Mesterulv att göra så jag sparar lite osäkerhet ändå.

Korpa: gul

Ok, Korpa har haft lite tid, och vi får hoppas att det tas igen idag för hon har ju en fantastisk känsla för det här spelet. Jag vet det, eftersom jag spelat ulv mot magkänsla-Korpa.

#119 är värt att kommentera:

Det följs upp av en röst på Kim N, vilket jag tycker känns lite slappt. Svprt att läsa spelet i R1, rädd för slumpens betydelse angå rollerna, viktigt att motivera röster (vilket gäller dig också väl?). Så sammantaget tycke jag inte att det här känns lika skarpt som den ”vanliga” Korpa.

Nu när Kim har svarat lär du byta röst Korpa! Jag ser redan fram emot din motivering och andra tankar kring spelet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag hade helst röstat ut Halo9000 i R1, men eftersom han är väktare blir det nummer två i misstankegrad: Vimes.

Röst: Vimes

Motivering: se ovan. I korthet tycker jag att han har spelat onödit aggressivt, det verkar finnas en koppling mellan Halo9000, Sidd och Vimes och det är anmärkningsvärt hur lite Vimes har berört frågan om siarens/powerrollernas betydelse för byn.

Och - på förekommen anledning - diskussionen om powerrollernas betydelse för byn är något helt annat än en allmän diskussion om förmågorna i det här spelet.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
För analysens skull, min aktuella färglista:

ROLLER

  1. @Halo9000: Väktare. Rödorange. Jag har redogjort för varför i tidigare post.
  2. @Basenanji: Antimantiker. Gulorange. Sitter på en dynamitförmåga för byn men verkar inte riktigt förstå det själv (utifrån hur han pratar om sin förmåga) vilket ger misstanke om att han läser med ulvögon. Spretig och oklar initialt och i mitten av rundan men mycket mer samlad i sina senaste inlägg och därför grönats något.
  3. @Hellzon: Kleptomantiker. Gulorange. Lyfter ”det finns ju inget case att försvara sig mot” som försvar: Som bybo är det ju ditt jobb att gröna dig, eller hur? Det finns ingen ”innocent til proven guilty” att luta sig på. Hotar faktiskt öppet byn med att sabba den demokratiska processen med sin förmåga (!) vilket bdg tycker sig kunna förlåta (what?) men jag har svårt att acceptera från en bybo.
  4. @Impetigo: Vetefantiker. Grön. Undertecknad.
  5. @Björn den gode: Observantiker. Gulgrön. Väldigt imponerande om bdg är ulv och skriver så mycket text som är så grönande. Jag tycker definitivt att han är grönare än vimes i deras battle royal.
  6. @Kim Nolemo: Elefantiker. Gulorange. Skrivit lite och lågflugit. Kan mycket väl vara pga att han är ny, men om det är genesis kompis så förstår ju alla att han är skarp och kan förstå att utnyttja en nybörjarstatus som ursäkt för att lågflyga.
  7. @Sidd: Ointressantiker. Gulgrön. Typiskt bybosiddigt spel i min begränsade erfarenhet. Om detta är coachat så är det vääldigt snyggt, men jag tror att svårighetsgraden är för hög för att ge sig på nåt sånt.
  8. @Vimes: Nekromantiker. Orange. Framför allt är det vimes opåkallade aggressivitet som skaver och på samma tema hans uttalade ovilja att ta till sig argument som inte passar med hans bild av spelet. Känns som en ulv som försöker använda pondus för att styra både drev och duskussionsklimat. Grönat sig rejält på slutet dock varför han inte är överst på min badlista längre.
  9. @Empiricus: Secondhandtiker. Gul. Jag har inte fått några gröna vibbar från empiricus, å andra sidan vet jag att jag har en bias att läsa honom ulvigt.
  10. @Xyas: Reservplantiker. Gulgrön. Har gjort ett solitt jobb som bybo med sina få inlägg. Kan förstås vara ett lysande ulvjobb också men magkänslan säger inte det.
  11. @LJSLarsson: Passantiker. Gulgrön. Genomgående bra bybojobb, kan förstås vara en storspelande ulv.
  12. @Korpa: Militantiker. Gulorange. Måste komma in i spelet mer snart, det lilla som skrivits har inte väckt några starka misstankar men lågflygandet... lågflygandet!!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sitter på en dynamitförmåga för byn men verkar inte riktigt förstå det själv (utifrån hur han pratar om sin förmåga) vilket ger misstanke om att han läser med ulvögon.

Impetigo, om du läser min analys av rollerna ser du att jag är ganska positivt inställd till möjligheterna att använda antimantiker.

För du har väl läst den?
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Åh åh, vad svårt det är med text.
@Hellzon jag var mosig för att klockan var nära 3 inatt. Ett gruvligt dåligt val att inte skriva tidigare.

Ni som känner de bättre. Är det vanligt att BDG och Vimes går i luven på varandra?
Det kan annars vara en bra dubbelstrategi för ulvar. Bråka och stöka dag ett. Gå ihop och bilda gemensam front dag två.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
5: ... vi kan urgå från att ulvarna har nattmord... nej



8: ... passiv förmåga som hjälper observantikern... nej



Hugger mot empi med väldig blodlust



17: resonerar kring upplägg och röstning på ett bra sätt



(Ulvar kan förstås gömma sig bakom samma resonemang som även lyfta fram av till exempel BDG och undertecknad)



29: ... ljs förmåga är potentiellt väldigt farlig... nja



80: rör om lite i grytan men ganska långsökta resonemang



87: regelfråga som inte adresseras till genesis



89: tror att ulvarna vill skydda hellzon med spelar/roll-argumentet. Så kan det ju vara, men det är som påpekats också en bekväm zon att töra sig i som ulv.



96: ... ”en ulv-basse”... varför just ulv-basse? Varför inte ulv-hellzon?



97: förtydligar sin röst, oklart resonemang om varför den flyttades (pga bdg och vimes diskussion?)



98: lyfter vimes-bdg-axeln. Viktig tanke. Även basse-sidd-axel som känns helt ”va?” Lite spretiga anklagelser alltså



124: förtydliganden/försvar. Jag fattar inte riktigt



128: hellzon röst baseras på bdg/vimes. Fortfarande oklart



132: vill veta varför han uppfattas som skum. Vill ha motdrev mot hellzondrevet. Ligger kvar med sin röst.
Det jag menar är att det finns en möjlighet att Vimes och BDG satt och fabricerar hela konflikten iallafall fick jag den känslan och även om det bara är Vimes så är det indikation på att någon på ett tryggt sätt försöker skydda Hellzon. Vimes har flera ggr försvarat mig men aldrig försökt försvara Hellzon(?) på det viset, vilket är skumt.

Nu verkar BDG och Vimes övergett sin konflikt för att åter rösta på Empiricus, jag vet inte om det är rätt i detta läge att följa dem eftersom jag misstänker ulv i den konstellationen.

Röst: Vimes

Håller inte med Basse om att Vimes spelat aggressivt utan snarare tvärtom så har det känns som att Vimes mest velat avstyra drev, vilket är soft för en ulv att göra. En tidig halvmotiversd röst på Empiricus och sedan anklagelser mot BDG med hänvisning till hur han brukar spela. Jag ser själv ingen större skillnad i BDG spel från tidigare spel så det kan ha varit en trygg motivering i spel fullt med nya spelare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Åh åh, vad svårt det är med text.
@Hellzon jag var mosig för att klockan var nära 3 inatt. Ett gruvligt dåligt val att inte skriva tidigare.

Ni som känner de bättre. Är det vanligt att BDG och Vimes går i luven på varandra?
Det kan annars vara en bra dubbelstrategi för ulvar. Bråka och stöka dag ett. Gå ihop och bilda gemensam front dag två.
Enligt Vimes så bråkar vi bara när jag är ulv och han är bybo, enligt mig så händer det oftare. Men oavsett så nej, det hade varit en helt superdålig strategi att lägga så mycket av spelets fokus på oss två. Och den här analysen är rätt svag och dessutom ganska irrelevant, vem vill du ska hänga? Varför?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det kan också vara så att Vimes som ulv tycker att det är värt att på detta sett försöka styra av Hellzon drevet även om Hellzon är bybo. Det skulle ge grönpoäng ifall Hellzon röstades ut.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Nu verkar BDG och Vimes övergett sin konflikt för att åter rösta på Empiricus, jag vet inte om det är rätt i detta läge att följa dem eftersom jag misstänker ulv i den konstellationen.
Det här är en bra spaning. Nu tror jag verkligen inte att det är omöjligt att by-vimes och by-BDG skulle kunna hamna i ett sån här argumentation, men det känns heller inte så långt bort att en av dem faktiskt är ulv (dock inte båda, det är väl magstarkt) och då har ju Empiricusdrevet minst en ulv i sig. Om BDG är ulv, varför skulle han peka handen så tydligt mot sin ulv-kompis, och om Vimes är ulv, varför skulle han så snabbt hoppa på tåget mot sin ulv-kompis? Så situationen är ju svagt grönande för empiricus tycker jag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Okej, nu måste jag prioritera jobb, möten och ikväll blir det stand-up med min yngste son. Kul!

Jag kommer nog kunna ramla in vid 20.45, men måste tyvärr flagga för att jag inte kan delta som jag borde i slutet på rundan. Min röst ligger just nu på den jag misstänker mest: Vimes. @Vimes jag vill att du utvecklar din syn på siaren/väktaren i det här spelet. Dessutom får du gärna hjälpa mig att förstå varför Empiricus är ett så självklart val. Även om han är misstänkt, vilken betydelse anser du att hans skyddsväst har för spelet i R1?

Ska försöka ha koll och händer det dramatiska saker är jag beredd att flytta min röst.

********Viktigt!************

Just nu vill jag använda min förmåga på Korpa eftersom en ulv-Korpa är farlig för byn och hon har lågflugit. Ett alternativ är att använda den på Hellzon som annars kan sno någons viktiga förmåga. Dvs: vem anser vi vara mest ulvig av Hellzon och korpa?

Hjälp mig att fatta ett klokt beslut för byn! Kom med åsikter!

Ses senare!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Gårdags-Korpa var nästan skarp nog för att skära i rumsvarmt smör. Anyway, här kommer min rödgrön-lista som saker känns nu (med betoning på känns, så förvänta er inte djuplodande analyser).

Halo9000: Harald Treutiger. Jag lägger inte så stor vikt vid den där första rösten på mig, jag läste det som mer som en bybo som agerar instinktivt hellre än ulvigt. Sen vet jag inte om det i sig räcker för att gröna, så Halo9000 hamnar på gult för mig.

Basenanji: Antimantiker. Jag litar inte på att min magkänsla kan fånga ulv-Basse, men jag får bra vibbar än så länge så det får jag gå efter.

Hellzon: Kleptomantiker. Inga starka pingar åt något håll. Men jag kan komma med en rekommendation: OM du blir utröstad, lev med det. I egenskap av att ha spelat bybo som återvände så är det nästan inte värt det. Gul.

Impetigo: Vetefantiker. Märkligt resonemang kring hur han röstar, särskilt röstbytet nu senast med tillägget att han ändå kommer rösta på Hellzon i slutändan ändå pga Hellzons roll. Det ÄR en farlig roll om en ulv gömmer sig bakom den, men man ska i slutändan rösta på någon man tror är ulv, även i det här spelet. Gulorange.

Björn den gode: Observantiker. Samma sak som med Vimes, det är så mycket skrivet att jag verkligen inte pallar läsa allt. BDG är också bra på varulvsspel så det finns vettiga saker skrivet bland de tusen inläggen. Gul, jag behöver mer tid för att kunna få en mer korrekt bild.

Kim Nolemo: Elefantiker. Jag får ärliga vibbar från Kim. En total newbie som spelat vanlig varulv kan tro att man får rösta en gång per runda. Jag ska definitivt inte ligga kvar med rösten här.

Sidd: Ointressantiker. Sidd har lagt en röst totalt hittills och det är på Hellzon pga att det är en farlig förmåga. Det duger inte. Jag vill se en rödgrön-lista och faktiska ställningstaganden. Sidd har i princip bara skrivit om förmågor och förmågeanvändande, inkl att man ska öppet deklarera hur man använder förmågorna (vilket man verkligen inte ska göra i förhand!). Rödorange.

Vimes: Nekromantiker. Så. Många. Inlägg. Min övergripande känsla är att Vimes spelar på ett drivande och småkaxigt sett, vilket jag vet att han är kapabel till oavsett om han är ulv eller bybo. Han har många bra poänger (t.ex. att ett drev mot Hellzon baserat på roll är ett dåligt drev), men min förmåga att analysera honom dör när jag ser hur mycket han skrivit. Gul.

Empiricus: Secondhandtiker. Apropå hans förmåga så skriver Empi det här som svar på Impetigos förslag att jag pangar extralivet:
Alltså, jag tycker det uppenbart bybra med min roll är att ulvarna har svårt att få väck mig utan att antingen behöva ha antimantiker eller kleptomantiker på sin sida. Ulvarna behöver antingen själv besitta någon av de rollerna eller övertyga dem om att använda sina krafter på mig för att kunna grunda för utröstning eller nattmord.
Det finns många bättre måltavlor för ulvarna att döda än någon med extraliv, så de bryr sig knappast om det. Så nej, det är en förmåga som egentligen bara är gynnsamt för en ulv. Jag har inte jättebra vibbar från Empi hittills, så han hamnar på gulorange.

Xyas: Reservplantiker. Jag får bra vibbar från Xyas som skriver (som vanligt) lite men relevant.

LJSLarsson: Passantiker. Jag reagerade på LJS analys av Halo9000 som kändes väldigt hård. Nu kan det bero på att jag inte bryr mig lika mycket om den initiala rösten som Halo la på mig i början av rundan, men analysen blev för mig väldigt nit-picky. Gulorange.

Korpa: Militantiker. För att använda en Basseterm: Snel hest.

Röst: Sidd

Ge mig en rödgrön-lista så kan jag tänka om.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
********Viktigt!************

Just nu vill jag använda min förmåga på Korpa eftersom en ulv-Korpa är farlig för byn och hon har lågflugit. Ett alternativ är att använda den på Hellzon som annars kan sno någons viktiga förmåga. Dvs: vem anser vi vara mest ulvig av Hellzon och korpa?

Hjälp mig att fatta ett klokt beslut för byn! Kom med åsikter!

Ses senare!
Jag kommer inte att använda min förmåga den här rundan (om vi inte vill panga ett extraliv för det kan jag gå med på). :) Jag inser förstås att min åsikt i just den här frågan inte väger lika tungt, men jag hade valt Hellzon isf.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Just nu vill jag använda min förmåga på Korpa eftersom en ulv-Korpa är farlig för byn och hon har lågflugit. Ett alternativ är att använda den på Hellzon som annars kan sno någons viktiga förmåga. Dvs: vem anser vi vara mest ulvig av Hellzon och korpa?

Hjälp mig att fatta ett klokt beslut för byn! Kom med åsikter!
Är det Empiricus som ska röstas ut så måste du använda din förmåga på honom, annars hänger han ju bara kvar. Jag tycker ju dock inte vi ska rösta ut Empi.

I annat fall är det Korpa eller Hellzon du ska blocka, och det utan att berätta vem av dem du tänker blocka, för då blockar du båda. Ingen av dem kommer våga nattmörda om de vet om att det kommer synas vem av dem det var (och ja, jag ser mardrömsscenariot i att Basse/Korpa/Hellzon är ulvar i någon kombination, men vafan, förhoppningsvis leder den här planen till att varken Basse, Korpa eller Hellzon vågar anvädna sin förmåga till byns nackdel om de nu skulle vara ulvar).
 
Top