"grisodling" är en dålig felöversättning och borde inte användas

Det var nytt för mig, aldrig hört att lågfantasy skulle handla om att det utspelar sig i vår värld tidigare.
Jag har hört det ibland, och det är helt tokigt varje gång. Det innebär att Conan skulle vara High Fantasy, när hela poängen är att det inte är High Fantasy (utan S&S).

Använd inte "Low Fantasy". Det finns inte och betyder inget, det är bara hittepå.

Njae, karaktär har väl inte använts som det engelska ordet character denna sidan 1900-talet, förutom då efter att det importerats tillbaka från det engelska språket? På svenska har ju karaktär senaste hundra åren eller så betytt egenskaper, personlighet. Generisk betyder "som avser ett visst släkte el. en viss kategori", alltså inte alls som det används. Gille är jag själv osäker på, men @Khan hade beklagat sig över att det inte var rakt av utbytbart mot skrå för att historiskt hade det olika grad av proffessionalism eller något.
Faktiskt är karaktär som ”roll på teater” belagt i svenskan från Gustav III. Så på svenska är det till och med ett låneord från franskan.

Jag har hört det ibland, och det är helt tokigt varje gång. Det innebär att Conan skulle vara High Fantasy, när hela poängen är att det inte är High Fantasy (utan S&S).

Använd inte "Low Fantasy". Det finns inte och betyder inget, det är bara hittepå.

Exakt vad Low Fantasy innebär kan ju diskuteras, men bara för att begreppet finns betyder det ju inte automatiskt att all annan fantasy är High Fantasy.

Om Conan är High Fantasy eller inte beror ju på hur man definierar High Fantasy, inte på vad som menas med Low Fantasy.
Sword&Sorcery är ett äldre begrepp än High Fantasy, så att Conan kallas S&S säger i sig ingenting om ifall Conan skulle vara High Fantasy eller inte, eftersom Sword&Sorcery inte myntades för att stå i kontrast med High Fantasy.

Low Fantasy finns och används som begrepp, och är inte mer eller mindre hittepå än "High Fantasy" eller "Sword&Sorcery". (De är ju alla påhittade begrepp som någon hittat på för att beskriva en viss typ av fantasy.)

Back