Nekromanti GothCon2013 - vad gjorde du?

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag älskar att läsa konventsrapporter och även om jag inte hinner med mycket forum annars är det något jag försöker prioritera att få läsa. Så vad gjorde du?

Själv så:
Grillade jag med mina spelledare och tebaren på torsdagen.
Fredagen bestod i ett pass Gentlemännen utan skuggor, vi hade med oss spelledare till alla lag och fick till och med en till övers.
Lunch på Pasta ect
Spelare spel i brädspelsbaren med min fyraårige son
Startade Helt mysteriskt, men hann inte gå och lyssna så mycket, scenariot rullade på utmärkt i alla fall. Själv hängde jag istället mest i barnrummet med frun och sonen tills det var dags att åka och hämta dottern och sedan åka hem och natta barnen.
Efternattning spelade vi spel med kompisen som bott här under konventet.
Lördag rätt mycket samma sak, Gentlemännen, alla får spela tack vare två spelledare från konventet (om jag fattat allt rätt hade en spelat det dagen innan och tyckt det var så kul att han ville spelleda det!)
Lunch på fd Tintin
Startar Helt mysteriskt, endast ett lag, men när jag går ut ur salen så står det lag jag spelledd på fredagen och har precis inte fått spela något annat, så jag erbjuder dem rollspel och de tackar ja.
Kollar till de som spelar Helt mysteriskt!
Går iväg och käkar middag och firar en kompis som fyller år.
Spelar pingvinspel i caféterian.
Verbal Kombat, efter missat det i tre år är det grymt kul att vara med och hög klass på deltagarna. Kul med återväxten, tror det bara var en jag mött tidigare. Går tre matcher och känner mig grymt nöjd med det. Kul också att få ta min gamla LinCon-roll som Butlern.
Nu är det söndag förmiddag och vi ska hämta upp barnen snart från svärföräldrarna och ta de så att dottern på snart två år kan få vara med lite på sitt tredje GothCon.

-Gunnar (nästa år ska jag nog nöja mig med ett scenario, speciellt som flera andra runt mig pratar om att skriva)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Lirade spel: Best Friends, The Shab Al-Hiri Roach, InSpectres, The Shab Al-Hiri Roach igen, Psychodrame light, The Quiet Year, Wicked Archipelago

Jag är rätt nöjd med spelandet i år. Två spel jag inte spelat tidigare, två gånger kackerlackan, som jag inte spelat på länge, och ingen omgång spelade jag ett spel jag skrivit själv. Jag fick med mig två kompisar från Karlskoga, och det var jättekul att lira lite med Kim, som nu blev gothconfrälst.

Min själviska spelomgång var Psychodrameliret, då jag lade beslag på både DeBracy och Gnomvid i typ fyra timmar, vilket ledde till viss spelledarbrist i Indierummet, men jag är glad att vi sade nej när Vico frågade om vi kunde undvara någon. Vi var sex pers totalt (jag, Debbie, Gnomvid, Max Raven, Kim och Ekofest) och det är rätt mycket för Psychodrame, så vissa roller hamnade lite i skymundan. Min vana trogen tog jag kanske lite för mycket plats. Spelomgången rivstartade med en riktigt tung scen i början och fortsatte på samma spår. Vi led rätt mycket allihop. Helt underbar spelomgång. Gnomvids rollprestation som den narcissistiske Franck som får reda på att hans dotter inte är hans egen var lysande. Han varierade mellan att göra hel fel, att göra helt rätt och att göra rätt sak av fel anledning.

Sista liret Wicked Archipelago med Debbie, Kim och Vico var också härligt, även om det gärna hade fått ha lite mer tid på sig. Kärlek, högmod, giftmord och mörka ritualer på ett döende Venus.

Alla andra spelomgångar var också riktigt bra. Att spela pensionerade östermalmtanter ena stunden för att därefter spela igenom satanistiska sexritualer med telepatiska kackerlackor nästa var skitkul, och jag är glad att GT dök upp när vi spelade den förstnämnda omgången och inte den andra.

Extra kul var att jag träffade två olika spelare från Örebro som var jätteroliga att spela med och som bägge sökte spelgrupp, samma vecka som två av spelarna i min nuvarande spelgrupp lirade sin sista omgång och inte har tid längre. Hur stora är oddsen för det, liksom?

Sugigt var att jag var tvungen att sticka vid 22 på lördagkvället, att jag inte fick spela med Arvid och att Lu-kaaszh inte kunde vara med på Psychodrame.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Genesis said:
Sugigt var att jag var tvungen att sticka vid 22 på lördagkvället, att jag inte fick spela med Arvid och att Lu-kaaszh inte kunde vara med på Psychodrame.
Jag var ändå bara där 16-19 på lördagen och spelade Archipelago III för tre besökare. Sen kände jag mig så utmattad att jag gick hem igen. (Sjuk)

Kändes ändå ganska värt det. Alla var nya till konceptet och det blev bra. Vi spelade ett splittrat vättesamhälle i ett grottsystem. Tre rollpersoner var vättar, en var den bittra halvlängdsmannen Herman som tvingats bosätta sig i grottan. I enlighet med hans öde så kom han undan med skatten i slutet, och det visade sig att han var den sista levande halvlängdsmannen, ha ha :gremlaugh:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hade jätteroligt, trevligt och fantastiskt.

Helgen förgylldes av alla forumiter jag träffade i verkligheten. Spelade en del olika spel. Testade AW för första gången (det var skitbra). Var nästan med på ett fantasylajv men medelåldern var så låg att jag flydde ur lokalen. Var på en jättebra föreläsning; Nördfeminism som handlade om tjejer i rollspel- och lajvhobbyn. Såg Verbal Kombat teatern, spelledde (typ) Best Friends. Det blev rätt galet men kul. :gremsmile:
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,581
Location
Göteborg
Jag gjorde egentligen inte så mycket, spelade Talisman i brädspelsbaren, fajtades med gummisvärd och fick storstryk...

Sen var jag på GothCon-puben och fick hälsa på JohanK, Möller (tror jag i alla fall, norrbottning), Gizmo och Vicotnik... SÄkerligen någon mer men i så fall får ni ursäkta min glömska. EDIT: Jo, Korpa också, och det blev genusprat med Ghostface, Korpa, Slanfan och jag. Och en till nu när jag tänker efter...

Jag hade nog velat spela något i Indierummet om det funnits möjlighet men jag kände att jag var lite för blyg för att liksom bara tränga mig på.

Jag var också förbi Spelmakarrummet och morsade på Krille, samt hämtade mitt förhandsbeställda exemplar av More Than Human. Jag hade velat språka lite med Krank och kanske bli lotsad genom karaktärsskapande men jag kunde liksom inte med att fråga efter honom, det hade känts lite Fanboyigt.

Sprang också på Björn den Gode men hann mest morsa.

Nästa år måste jag spela massa massa grejer!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
* Traskade runt i butikerna(köpte "More than human" och "Wings of Glory WWI")
* Snackade med massa folk
* Drack gott Gothcon-te
* Hängde lite i steampunkrummet
* Spelade spel ("Mansions of Madness", "Elder sign" och "Richochet robot")
* Deltog i skrivartävlingen.

Mer hann jag liksom inte med då jag bara var nere på fredagen. Jäkla oskick att folk lägger andra arrangemang man vill vara med på samtidigt som Gothcon...

/Ulfgeir
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Jag är nöjd med mitt första Gothcon-besök.

Jag spelade mest rollspel, men det blev lite annat också som Ricochet Robots och Maffia.

Jag började konventet med att lajva Det Förflutna Rummet med en liten men dedikerad grupp. Det var kul och man kom in i kläderna :gremsmile:

I spelbutikerna förvånades jag av att Noas sista drag till Bortom redan kommit ut och detta tillsammans med nya tärningar och en tärningspåsar blev självklara inköp.

Jag lyckades spela i en hel del scenarier som inhoppare, eftersom jag inte hade anmält mig som eller i ett lag.

Det första bordsrollspelsmötet var friformsscenariet Krigsmaskinen.

Alla vill spela Stalin var underhållande, men också förvånande. Jag har läst mycket om hemskheterna under Stalin och med tiden blev det tydligt att äventyret hade starka drag av satir och förväxlingsdramatik. Nu efteråt ser jag i papprena att min egen karaktär (en officer) beskrevs på det mest "seriösa" sättet och det var nog det som mest påverkade att jag inte blev lika utflippad som de andra :gremsmile:

Utforskandet av Svavelvinter och dess regelsystem fortsatte och min karaktär i arvstvisten som spelades ut passar helt klart storyuppläget väl. Jag ska inom kort "pensionera" min nuvarande karaktär i den pågående Svavelvinter-kampanjen och spelet på Gothcon fungerar lite som inspiration.

Det sista spelet blev och Ad maiorem Dei gloriam till Pirater. Swashbuckling, pirater och ockultism i Karibien kan inte slå fel.


Min Indy-spelsdebut skedde med A Taste for Murder, det var riktigt skoj. Efter lite diskussioner i anslutning till Indyrummet har jag lite bättre koll på de olika indy-spelen och är mer sugen på att spela.

Förutom spelen hann jag också träffa både bekanta och nya gamers, vilket alltid är trevligt :gremsmile: Gothcon besöker jag igen, var så säker!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
BMOC said:
Jag hade nog velat spela något i Indierummet om det funnits möjlighet men jag kände att jag var lite för blyg för att liksom bara tränga mig på.
Tränga dig på? Indierummet är ju drop-in, liksom. Synd att vi inte fick spela med dig. Hoppas du tränger dig på nästa gång!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Konventsrapport Gothcon 2013

Jag vill börja med att säga att jag hade ett jävligt bra con. Jag är supernöjd och full av fjärilar i magen och pepp och energi. I år var GC som GC ska vara för mig; en kraftsamling, en vitamininjektion, något som hissar istället för att dissa. I kontrast med förra året, då jag spenderade hela konventet med att ha ångest och huvudvärk samt att försöka undvika allt vad aktiviteter och folk som inte var Xhakhal hette, typ.

Här är vad jag gjort:

Makarrummet för första gången
Jag var i Makarrummet med More than Human, Null State och Evolutionens Barn. Xhakhal och Ronja skötte butiken så jag slapp vara med hela tiden, men jag kunde vara där när jag ville. Vilket för mig var det bästa av två världar 25 sålda More than Human, fyra Evolutionens Barn och sju Null State. Jag är nöjd! Eller, jag hade ju med mig böcker hem, så det är klart det kunde gått bättre, och kanske hade jag sålt mer om jag stannat hela söndagen. Men, det är som det är.

Pratade med Krille, Neogames-gänget, Fenixgänget, Fria Ligan, Åsa Roos och många, många fler. Jag älskar att nätverka och prata med andra spelmakare och kände mig välkommen och glad när jag var i rummet. Tack alla som tittade förbi och pratade, och såklart till alla som köpte saker och så när jag inte var där =)
Betyg: 10/10

Artist's Corner
Jag köpte flera Ackegårdsbilder (såna utan tuttar på, det fanns faktiskt flera stycken), bland annat en Luna City-karta som jag omgående ska scanna in och möjligen ha som bakgrundsbild på någon dator. Jag hittade också två duktiga tjejer som gjorde personer och natur och grejer, och som var intresserade av att medverka i rollspelsprojekt. Jag köpte grejer från Elin Josefsson (eller möjligen Lindberg, det står olika på de visitkort jag har), men de försvann nånstans. Kanske ligger de hos Matolo. Den andra var Nellie Johansson, som tyckte att hon skulle ha hutlöst låga priser för t.ex. bilder på karaktärer till projekt. Om jag jobbar med henne kommer jag att försöka truga på henne mer pengar än hon frågade efter.
Betyg: 8/10

Butikerna
Inga av butikerna hade Netrunner när jag ville köpa, men annars fanns i vanlig ordning rikligt med skatter. Jag ska skriva en lootlista senare.

I övrigt noterade jag återigen att det var hos Gamer's Vault den obehaglige sexisten jag grälade med för ett par år sedan stod bakom kassan. Jag köpte inget hos dem i år heller.

Bäst var dels Narren men framför allt Arcane, med välfyllda begagnatlådor fyllda av rikedomar.

Betyg: 6/10

Coriolis: Den tredje kaptenen
Jag vet inte om det var scenariet eller vår SL som var problemet, eller en kombination, men det här var ett riktigt bottennapp. Sämsta rollspelsupplevelsen på ett con hittills, vilket iofs inte säger så mycket i mitt fall.

Spelledarens mognad låg väl ungefär på en genomsnittlig femtonårings nivå eller så. Det var oerhört intressant, tyckte han, att beskriva precis hur lättklädda fjortonåringarna som passade upp på den vidrige stereotype arabiske tjocke köpmannen, och sedan var det också väldigt viktigt att berätta att samme arab hade en "kuk tjock som en underarm". Bäring för scenariet? Inte speciellt. Alla kvinnor var antingen gjorda av is eller horor. Och kurtisaner var samma sak som horor, gillade sina jobb och hade en stor "aptit". Och alla kurtisaner, av något kön, är i Coriolis' värld "extremt feminina".

Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera, faktiskt. Så jag skrattade nervöst, suckade, påpekade att det där med kurtisanernas femininitet isf var ändrat från grundboken, antydde att jag tyckte att porträtten var lite väl stereotypa. Mina medspelare vred sig i plågor över hur pinsamt det var och jobbade hårt för att styra undan från sexuella situationer utom i något enstaka fall där vi trodde att det åtminstone skulle föra oss framåt i scenariet. Gjorde det det? Nej.

Spelledaren tolkade min uppgivenhet som att i att jag höll med om hans kvinnoporträtt: "Ja, typiskt kvinnor".

Spelledaren pratade också högt och öppet om att "nu säger scenariet att de här scenerna ska ligga i den här ordningen", etc. Dvs ganska dåligt hanterande av själva spelledandet. För att inte tala om rent motarbetande av alla försök att hålla sig till scenariet, planera saker, undersöka saker, eller få fram någon information utan våld.

Här kommer jag till saker som gäller scenariet, eller den variant av scenariet vi fick: Det kändes som en cool idé och plotten var ball, och hela idén med ett mordmysterie var bra. Däremot fanns egentligen inga ledtrådar utöver allmänna misstankar; det fanns ingenting att gå efter när det gällde flera av de misstänkta, ingenting att snacka med dem om, inga krokar eller ingångar. Plikttroget vandrade vi mellan stereotypa kurtisaner, tjocka handelsmän, etc. Alla ledtrådar man kunde hitta doldes bakom tärningsslag, och misslyckades tärningsslagen fick man inte ledtråden. Och det verkade inte finnas några fler sätt att få ledtrådarna.

Slutet var OK; lite tråk-rälsat och så blev det lite hastigt eftersom vi var tvungna att hålla tiden. Men det var egentligen inget jättestort problem, eller hade iaf inte varit det om upplevelsen i övrigt varit bra.

Regelsystemet var ganska precis det jag väntade mig. Det var Fate, liksom. Vi fick det aldrig riktigt att flyta, det kändes alltid meta och alltid krystat att dra in aspekter, aspekterna kändes inte alltid logiska (trasig informationskiosk har aspekterna "trasig" och "gängkrig", vilket enligt SL betyder att aktivering av aspekten startar ett gängkrig. wtf?), och det kändes definitivt som att SL mest jävlades med oss för sitt eget nöjes skull, för att han kunde och trodde att man skulle, snarare än att det var dramaturgiskt korrekt eller så.

Om Fria Ligan är intresserade av att veta vilken SL det var vi hade såpass dåliga erfarenheter med så har jag inget namn, men väl en bild. Jag kan inte tänka mig att det här är vad Fria Ligan ville ha. Fast de kanske har listor redan, och kan hitta honom? Jag tänker dock inte hänga ut honom offentligt.

Betyg: 2/10. Det var åtminstone lite trevligt att få spela med Matolo, Surukai och Robert Jonsson. I övrigt var det här asdåligt, och jag kommer att se till att jag inte får den här spelledaren igen. Jag avstår hellre från spel.


Skuggstaten
Ett i vanlig ordning mycket välförberett scifiäventyr av Robert Jonsson. Välskrivna och komplexa rollpersoner som hade bra och intressanta kopplingar som underlättade inlevelse och utlevelse. Ett spännande scenario där vi fick planera en "kidnappning"/arrestering och sedan förhör med fången. Vi spenderade MASSOR med tid med planering, rita kartor, bilar, och ändring av kartor baserat på ny information. Alla kände sig ganska delaktiga, och alla övriga spelare har, i samtal med mig, uttryck sin beundran inför Robert som SL och rollpersonerna och scenariet.

Jag vet att Robert upplevde det som lite trist att vi inte hann med allt. Vi spelade två timmar mindre än vi "skulle"; först sade vi avslut 3 istf 4, och sedan blev klockan 2 ju 3 precis där i slutet... Men; jag kan försäkra om att vi ÄLSKADE planerandet och funderandet och föredrog helt klart att spendera scenariet med 100% awesome och interaktion och planering och förhör jämfört med att hasta igenom alltihop actionmässigt. Det var helt OK med en sammanfattning av slutet.
Betyg: 10/10



Och det var typ mitt konvent. Förutom Tredje Kaptenen var det överhuvudtaget ett jävligt bra con. Tack alla!
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Hängde mest i spelmakarrummet, vid vårt bord och snackade med andra spelmakare och kanske mest med Gilbrings.

Försökte rekrytera spelledare till Coriolisscenariot, Den tredje kaptenen med medelmåttig framgång - slutkläm 6 av 10 anmälda lag fick spela.

Snackade en hel del om Mutant År Noll och Nya Coriolis med diverse folk.

Besökte några sjyssta krogar - visserligen inte på GothCon, men ändå.

Enda inköp: More than Human. Fail att få tag i FATE-tärningar.

Fria Ligans officiella rapport: http://frialigan.se/2013/tillbaka-till-gothcon/
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Antal Te-koppar: 8

Antal spel:7 (Supergänget,fiasco,AW,Mouse gard, The Shab Al-Hiri Roach, inspectors,Kagematsu)

Bästa karaktärs namn: Shitface

Antal disneyprinscessor spelade:1

Antal besök i Makarrummet det krävdes innan jag lyckades träffa krank där:6

Bästa utsendebeskrivningen: Coolare än vin Diesel

Konstigaste beskrivning av spelscenario jag spela: Vi bekämpade Telepatiska kackerlackor med Satanistisa sexritualer.

Antal gånger jag var lekledare:2,5 (zombie cinema, Supergänget och delat ledarskap i fiasco)



Kortfattat så var det en fantastisk Gothcon och jag önskar nästan att vi kunnde fortsätta flera dagar till.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Puh... Kollapsar framför datorn hemma i lägenheten i Malmö, och ska försöka göra någon slags rimlig beskrivning av konventet, och för att slippa upprepningar så kör jag kärnan i det hela på en gång: Åh jävlar i min lilla låda vilket snor-roligt fett jävla göttande till påskhelg det varit!!!!!!

Underbara forumiter!!!
Älskade underbara rollpersoner!!!
Fantastiska spelpass!!!!
Grymma berättelser!!!
15 koppar kaffe, minst!!!!

Så, okej, sans och vett.

Jag och brossan (Cazzler) kom till Göteborg på torsdag kväll, och stack direkt till gothcon-puben. Väl där spelade vi Citadels med Recca, Dimfrost och Gurgeh. Mycket kul, och skönt för oss som kände oss lite bortkomna bland alla gamla rävar. Skön start!!

Fredagen inleddes med The Daughters of Verona med Gnomvid, Faraoen, Cazzler, Bunny och Ubereil. Imponerande spel med riktigt snygga regler- men sjävla passet lyfte inte riktigt. Jag tror vi gjorde det lite rörigt för oss i början och lyckades inte ta oss ur. Dock gött att få in typ ett hundratal sexuella anspelningar i samma pass, skicka sluga kommentarer till "publiken" och bua och hylla sina medspelare!

Därefter Thou art but warrior med Bunny, Gnomvid och Gizmo, och jag blev helt såld på både spelet och vårt spelpass. Underbara scener och jag kärade ner mig i Gizmos mesiga prins och Gnomvids fullständigt vidriga konvertit. Själv han jag inte riktigt med att utforska Al-Aziz kärleksaffär med en kristen man, eller konflikten med Emirens fru. Bunny hade nog lite samma upplevelse, att tiden inte riktigt räckte till. Dock var det en kick i röven att skaffa Polaris och försöka kicka igång en kampanj på hemmaplan.

Ett spel jag slängt blickar efter är Panty Explosion och äntligen fick jag nu testa det, dessutom med Gnomvid som SL. De andra spelarna var Korpa, MiniMoni (?), Gizmo och en kille som jag inte minns namnet på. Sjukt kul. Övertrötta allihop och riktigt osympatiska karaktärer. Tycker så synd om min stackars Makiko som försökte förklara sin kärlek till Hiromi men fick kalla handen, usch och fy!!! Det bästa var ändå Minimonis beskrivning av Korpas psykiska krafter: det första (!) hon kom att tänka på när hon skulle komma på vad som skedde var att Korpas karaktär Ume delades upp i 300 Ume som anföll monstret. Wierd!!! :gremsmile:

Sömn, och någonstans under dagen inskaffade både jag och brossan More than human, som vi har läst på tåget ner. Grymt!!!

Lördag inledes med ett förtrollat fucking fett spelpass med Korpa och Cazzler. Vi körde Zombie cinema, som jag längtat flera år efter att få köra. Det blev fucking Åmål möter zombies och höjdpunkterna är bara för många för att återge. Riktigt kul.

Därefter Fiasco med Bunny, Gizmo och Lu-kaazh. Vi valde universitets-play set och det rullade igång lite långsamt, tror vi alla var trötta. Efter tilt och paus brakade det dock loss så in i h-lvete!! Ruskigt sköna slutscener, och jag diggade att min karaktär Timothy JNR klarade sig hyfsat ok i livet trots att farsan tog från honom alla rikedomar, arv och ägor. En skön surfarsnubbe (i skottland...) i alla lägen!

Tanken var nu att vänta in folk och köra ett pass till. Vi fick dock erkänna oss besegrade av tröttheten och gick till hotellet och sov.

Under hela konventet och även i flera år har det varit ett (ja faktiskt!) jävla tjat från Bunny, Faroen och gänget om Den yttersta domen, och på söndagförmiddag fick jag och brossan prova spelet. SL var Korpa. Trots det enorma uppsnacket så överträffades mina förväntningar med gigantiska mått. Helt oustanding. Jag spelade en vidrig PTSD-skadad ex-soldat som kom hem och upptäckte att min syster snott kvinnan som jag skulle gifta mig med, som varit det enda som gjort att jag kunnat ta mig hem. Därifrån eskalerade skiten åt alla håll. Jag vill verkligen, verkligen spela DYD igen.

Så. Det var det hela. Puh, som sagt. Nu sömn. :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag genomförde för första gången ett perfekt konvent: ett där jag spelade rollspel samtliga sju pass.

Först var det The Daughters of Verona med GnomviD, Nässe och hans bror Calle, Übereil och Markehed. Roligt, men det blev lite spretigt och svårt att hålla ordning på vad som skedde. Min vana trogen var jag också sliten efter Gothconpuben, så min kapacitet att jonglera tio roller var kanske lite eftersatt.

Därefter Monsterhearts, med Pilzeman, Calle, Markehed och ickeforumiten (så vitt jag vet) Linn. Skitkul! Min rädsleätande ghoul Sharona var fantastiskt taskig, och Calles infernal Conny tragiskt ond. Synd bara att Linn, som inte kände oss andra sedan tidigare, hade sådan otur med tärningarna att det blev lite svårt att komma in i handlingen.

Kvällspasset fredag spelledde jag Projekt Lazarus konventsscenario Avgrundens Årstider, en World of Dungeons-driven expeditions- och grottkrälshistoria i turneringsform. Laget jag spelledde, Diplomatghoulerna, vann också turneringen. Grattis till dem! Specialpotions och lootkistor väntar på lajvet.

Lördagen inleddes med att jag tillsammans med Markehed, Pilzeman, Linn och deras kompis, som jag dessvärre inte minns namnet på, körde det mytomspunnet svårspelade Värmedöd. Vår setting var Game of Thrones, där Sansa, Cersei och Tyrion ganska kvickt försvann och ersattes av proxies. När spelet var slut fanns Tywin kvar utan några större band till resten av spelgruppen, medan Bronn, Arya Stark, Brienne av Tarth och den döde Renly Baratheon hade ett eget litet kluster i ett hörn av relationskartan. Arya hade egentligen dödat Renly, men alla relationer som pekade på detta hade suddats ut, så hon bara drällde runt med Brienne. Roose Bolton var isolerad för sig själv och hade mest rollen av någon sorts rolig gubbe. Tyrion hade ersatts av någon som bara hette "dvärgen" och fick vara i bild men aldrig prata, utan bara gjorde roliga miner.

Efter detta följde Apocalypse World, där jag spelledde Recca, Zimith och en gosse vars namn jag inte minns. Absolut coolast här var en cliffhanger då Reccas hardholder Mother Superior lät en löjtnant skjuta Zimiths chopper Goldie i ryggen, varpå den tredje spelarens angel Doc kastade sig i vägen för kulan... precis innan vi tog matpaus. Skitbra cliffhanger!

På kvällen kom då den ädlaste av personliga Gothcontraditioner, Den Yttersta Domen med GnomviD, Korpa, Bunny, Markehed och Wilmer. Som vanligt enormt bra och intensivt när vi följde en nomadisk kibbutz i den förödda Jerusalemzonen. Antagligen vår mörkaste spelomgång hittills, där alla rollpersoner utom en, vaktchefen Jessika, dog eller uppgick i zonens kollektiva medvetande.

På söndagsmorgonen testade först Wilmer, Markehed, Bunny och jag Microscope, vilket verkade kul, men nog krävde mer tid och mindre trötthet. Vi började spela berättelsen om hur människorna arla i urtid tog sig ur det grymma reptilfolkets slaveri, fram tills dess att den första staden Lavash förintades av gudarnas vrede, men hann bara med en scen. Bunnys blinda profet Pandora skapade virusen som skulle utplåna reptilfolket en gång för alla, hennes högra hand Malek (Markehed) dog i strid, min onde vetenskapsman Bolkus sköt flygande reptilfolk med giftpilar från sin ödlemech och Wilmers reptilmansöverlöpare Sass blev poloniumförgiftad.

Vi demade också vårt kärva dialogspel, VERY FAST HOCKEY PUCK. Wilmer spelade mot mig. Hans rollperson fick pucken i kuken, blev rullstolsbunden och började missbruka kokain.
 

Cazzlor

Veteran
Joined
16 Jan 2009
Messages
10
Location
Malmö
Gud vilken helg!

Nässe och Faraonen gick ju genom en del av sakerna jag sysslade med.

Måste bara lägga till ett ruskigt episkt spelpass "Dogs in the vineyard" med GnomVid som sl. Varit mycket nyfiken på Dogs ganska länge, GnomVid bekräftade alla goda tankar jag hade om spelet. Svåra val och moraliska gråzoner i mänger.

Vill tacka alla arrangörer och deltagare som fanns vid indierummet under konventet. Ni gjorde mitt första Gothcon fantastiskt.

Ps.
@Korpa
Plockat fram mitt orörda zombie cinema nu, frälst!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Svarte faraonen said:
Efter detta följde Apocalypse World, där jag spelledde Recca, Zimith och en gosse vars namn jag inte minns. Absolut coolast här var en cliffhanger då Reccas hardholder Mother Superior lät en löjtnant skjuta Zimiths chopper Goldie i ryggen, varpå den tredje spelarens angel Doc kastade sig i vägen för kulan... precis innan vi tog matpaus. Skitbra cliffhanger!
Han heter faktiskt Max och fyller sjutton i december.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Recca said:
Svarte faraonen said:
Efter detta följde Apocalypse World, där jag spelledde Recca, Zimith och en gosse vars namn jag inte minns. Absolut coolast här var en cliffhanger då Reccas hardholder Mother Superior lät en löjtnant skjuta Zimiths chopper Goldie i ryggen, varpå den tredje spelarens angel Doc kastade sig i vägen för kulan... precis innan vi tog matpaus. Skitbra cliffhanger!
Han heter faktiskt Max och fyller sjutton i december.
Max! Så var det ja! Jag tror han presenterade sig när jag var i full färd med att presentera playbooks.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
krank said:
Konventsrapport Gothcon 2013

Coriolis: Den tredje kaptenen
Jag vet inte om det var scenariet eller vår SL som var problemet, eller en kombination, men det här var ett riktigt bottennapp. Sämsta rollspelsupplevelsen på ett con hittills, vilket iofs inte säger så mycket i mitt fall.

Spelledarens mognad låg väl ungefär på en genomsnittlig femtonårings nivå eller så. Det var oerhört intressant, tyckte han, att beskriva precis hur lättklädda fjortonåringarna som passade upp på den vidrige stereotype arabiske tjocke köpmannen, och sedan var det också väldigt viktigt att berätta att samme arab hade en "kuk tjock som en underarm". Bäring för scenariet? Inte speciellt. Alla kvinnor var antingen gjorda av is eller horor. Och kurtisaner var samma sak som horor, gillade sina jobb och hade en stor "aptit". Och alla kurtisaner, av något kön, är i Coriolis' värld "extremt feminina".

Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera, faktiskt. Så jag skrattade nervöst, suckade, påpekade att det där med kurtisanernas femininitet isf var ändrat från grundboken, antydde att jag tyckte att porträtten var lite väl stereotypa. Mina medspelare vred sig i plågor över hur pinsamt det var och jobbade hårt för att styra undan från sexuella situationer utom i något enstaka fall där vi trodde att det åtminstone skulle föra oss framåt i scenariet. Gjorde det det? Nej.

Spelledaren pratade också högt och öppet om att "nu säger scenariet att de här scenerna ska ligga i den här ordningen", etc. Dvs ganska dåligt hanterande av själva spelledandet. För att inte tala om rent motarbetande av alla försök att hålla sig till scenariet, planera saker, undersöka saker, eller få fram någon information utan våld.

Här kommer jag till saker som gäller scenariet, eller den variant av scenariet vi fick: Det kändes som en cool idé och plotten var ball, och hela idén med ett mordmysterie var bra. Däremot fanns egentligen inga ledtrådar utöver allmänna misstankar; det fanns ingenting att gå efter när det gällde flera av de misstänkta, ingenting att snacka med dem om, inga krokar eller ingångar. Plikttroget vandrade vi mellan stereotypa kurtisaner, tjocka handelsmän, etc. Alla ledtrådar man kunde hitta doldes bakom tärningsslag, och misslyckades tärningsslagen fick man inte ledtråden. Och det verkade inte finnas några fler sätt att få ledtrådarna.

Slutet var OK; lite tråk-rälsat och så blev det lite hastigt eftersom vi var tvungna att hålla tiden. Men det var egentligen inget jättestort problem, eller hade iaf inte varit det om upplevelsen i övrigt varit bra.

Regelsystemet var ganska precis det jag väntade mig. Det var Fate, liksom. Vi fick det aldrig riktigt att flyta, det kändes alltid meta och alltid krystat att dra in aspekter, aspekterna kändes inte alltid logiska (trasig informationskiosk har aspekterna "trasig" och "gängkrig", vilket enligt SL betyder att aktivering av aspekten startar ett gängkrig. wtf?), och det kändes definitivt som att SL mest jävlades med oss för sitt eget nöjes skull, för att han kunde och trodde att man skulle, snarare än att det var dramaturgiskt korrekt eller så.

Betyg: 2/10. Det var åtminstone lite trevligt att få spela med Matolo, Surukai och Robert Jonsson. I övrigt var det här asdåligt, och jag kommer att se till att jag inte får den här spelledaren igen. Jag avstår hellre från spel.

Om Fria Ligan är intresserade av att veta vilken SL det var vi hade såpass dåliga erfarenheter med så har jag inget namn, men väl en bild. Jag tänker dock inte hänga ut honom offentligt.
Deppigt att läsa detta, men jag vet vem SLn är och han lär inte SL:a några mer scenarion för oss. Vi hade som sagt brist på SLs så vi tog emot de som anmälde sig via Gothcon.

Avseende FATE, så får jag känslan av att SL inte hade koll på hur det funkar (avseende "gängkrig" tex.)

Jag delar gärna med mig av scenariot till dig - om du vill - bara för att visa att det iaf plotmässigt inte är menat att bli om ni fick uppleva det. Tex så är alla ledtrådar som krävs för att gå vidare gratis - a la ToC.

Hörde samma sak ang SL av Robert Jonsson som beskrev det som du - värsta SL-upplevelsen ever.

Kan bara beklaga :gremfrown:

Hoppas du inte ger upp Coriolis ändå (även om FATE inte är din cuppa).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
kosta said:
Deppigt att läsa detta, men jag vet vem SLn är och han lär inte SL:a några mer scenarion för oss. Vi hade som sagt brist på SLs så vi tog emot de som anmälde sig via Gothcon.
Det var det intryck jag fick, ungefär, ja. Och jag tvivlar inte ett ögonblick på att ni ville bättre än så, så att säga.

kosta said:
Avseende FATE, så får jag känslan av att SL inte hade koll på hur det funkar (avseende "gängkrig" tex.)
Jag också. Jag har ju läst Diaspora och även om jag inte kände att det passade mig så jättebra så kändes det ändå som ett begripligt, fungerande system... =)

kosta said:
Jag delar gärna med mig av scenariot till dig - om du vill - bara för att visa att det iaf plotmässigt inte är menat att bli om ni fick uppleva det. Tex så är alla ledtrådar som krävs för att gå vidare gratis - a la ToC.
Jag tittar gärna på det! Är väldigt nyfiken. Om inte annat vore det najs att ha för spelledande här hemma, om det är bättre i original =) Min mailadress är krank23 snabela gmail punkt com om du vill maila det.

kosta said:
Hoppas du inte ger upp Coriolis ändå (även om FATE inte är din cuppa).
Nej för höge farao! Coriolis är fortfarande ballt som koncept och jag älskar allt annat ni gjort; framför allt att ni gjorde Kuasystemet användbart genom den där Fenixartikeln och att ni kommer att släppa Ikonernas Nåd. Coriolis är ju ett av de svenska spel jag gillar allra mest rent konceptmässigt. Och jag kan alltid hacka in ett annat system om jag inte trivs =)

Håller tummarna för att Ikonernas Nåd kommer snart =)
 
Top