Nekromanti GothCon2013 - vad gjorde du?

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Johan K said:
Det enda som var synd där var att vi skulle lirat lite rollspel på lördagen, tyvärr så fanns det inga SL.. =(
Men det är ju då som du borde sökt upp mig, det finns spelledarlöst rollspel också :gremwink:

-Gunnar (som arrat det nu i tre år i följd och är stolt nöjd med hur många som kommer tillbaka år efter år till det)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
  • Jag sov på Hotell Lorenzberg. Det var mycket trevligare än att sova i sovsal på konventet - framför allt var frukosten riktigt bra.
  • Jag köpte ingenting. Jag ville köpa grundboken till Hunter: The Vigil men den fanns ingenstans. Däremot fanns femtielva uppsättningar av Witch Finders som jag redan har. Jag var lite besviken.
  • När jag uttryckte denna besvikelse i Indierummet med de som råkade stå där så sa GnomviD, som råkade stå där, "vill du köpa min kopia? Jag köpte det för jag tänkte att det kanske jag vill köra det igen igen men det lär aldrig bli av ändå." Då kände jag mig, för ett ögonblick, som en såndär person som har tur.
  • Båda gångerna jag åt ute så åt jag på... ett sushiställe? Jag gillar ju inte ens sushi!
  • Det var förjävla kallt.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Johan K said:
Kom upp på torsdagen & reggade mig p´å konventet, av någon anledning så var de sena på att öppna.
Påsklovet börjar inte förrän den här veckan i Göteborg, så det var fortfarande elever kvar på skolan (och i matsalen) fram till klockan 3 på eftermiddagen på torsdagen. Tidigare år har påsklovet varit samma vecka som skärtorsdagen, och då har vi kunnat komma in och börja bygga mycket tidigare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
kosta said:
Jag delar gärna med mig av scenariot till dig - om du vill - bara för att visa att det iaf plotmässigt inte är menat att bli om ni fick uppleva det. Tex så är alla ledtrådar som krävs för att gå vidare gratis - a la ToC.
Kommer övriga kunna få händer på scenariot på något sätt? Kommer ni att lägga upp det som pdf, eller släppa det som äventyrsbok?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Doh!!

Men det är ju då som du borde sökt upp mig, det finns spelledarlöst rollspel ock
*Muttar något om att man är gammal & glömsk som inte kom på detta*
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Zimith said:
Jag spelade Skuggstaten (Leviathan) med Krank, Mazooga (IRL Mats?) och en till jag missat namnet på, tyvärr.
Matolo/Mahlex och Surukai; Mats och Niklas i köttrymden =)

Det är bra att du också skriver att du tyckte om det, så Robert inte får för sig att jag skriver för att vara snäll =) Du har helt rätt, it was awesome. Jag vågar inte ranka Robert på någon lista eller så, för jag har haft så djävulskt bra spelledare i olika spel och spelstilar, men han är helt klart skitduktig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag testade också Sushi för första gången hemma hos Matolo. Det var... spännande. Vi kom fram till att sjögräs nog verkligen inte var min grej, för det övriga jag uppmuntrades att testa var helt OK.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
För första gången på åtta år så arrangerade jag inget utan hade bord i spelmakarrummet tillsammans med Oldtimer. Hur sjysst som helst men skulle förberett mycket mer. Visade mina spel och lite kartritartrix för intresserade. Sedan snackades det kartritning med några andra spelmakare så det lär bli lite sånt jobb framöver - kul!

Nästa år blir det gärna både spelmakarrummet och arrangemang om tiden räcker till - är riktigt taggad att göra ett awesome äventyr. Och nästa år skall jag ha det snyggaste bordet i spelmakarrummet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Vill du säga något ord om vad Oldtimer höll på med på GC? Det var ju ett tag sedan han var på forumet.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
wilper said:
Vill du säga något ord om vad Oldtimer höll på med på GC? Det var ju ett tag sedan han var på forumet.
Den personen visade/demade sitt Dunder & Drakar för intresserade.
 

ekofest

Veteran
Joined
2 Apr 2012
Messages
42
Location
Örebro
Detta var mitt första GothCon, och jag har kommit hem igen fylld av inspiration till vidare rollspelande!

Jag besökte spelskaparrummet och blev glad och impad av alla superduktiga kreativa människor som lägger sin tid och sina pengar på att trycka upp spel som möter en (jämfört med vissa andra spel och medier) ganska liten publik. Men vilka upplevelser den publiken får!
Kul att ni jobbar på!!

Det var meningen att jag skulle spelleda Spelet om Morwhayle men det var för få anmälda och jag hittade inga lediga spelgrupper så jag begav mig till indierummet. Blev väldigt fint mottagen och stämningen här kändes mycket inkluderande och öppen :gremsmile:
Hoppade på ett precis påbörjat "Psychodrame".
Detta var mitt första möte med "indierollspel" och det var skitkul att sätta karaktärer och scener. Sedan var det plågsamt (på ett bra sätt!) att spela igenom scenerna.
Någon sa att vår omgång var som att se en bra film som man kan rekomendera, men man väntar nog innan man ser den igen :gremsmile:
(Du kan väl PMa mig Genesis om ni spelar i Örebro)
friform blir definitivt något jag prövar igen, synd bara att jag inte orkade med fler pass såsom jag trodde att jag skulle. Tack alla för en schysst, opretentiös plats!

Sedan spelade jag Western "Mannen i svart" och shit vilket välskrivet äventyr!!!
Det var SÅ många lager och roliga, speliga saker att göra och dra i.
Vi var två grupper spelare som inte kände varandra, och det bidrog till nerven som skaparna hade lagt upp med interna motsättningar i gruppen.Vi hade även en jättebra spelledare (tack, Måns).
För mig som spelandes pinkertondetektiven Sam blev äventyret en berättelse om kvinnors olika vägar att leva och ta makt över sina liv. Min polare spelade prisjägaren Mathew Douglass och såg rasismen och de svartas situation. Inget av detta tog så stor plats i vad vi utåt sa och gjorde, så häftigt att det kan betyda något inom mig som spelare.
Har inte förut riktigt fattat storheten med Western men det kändes så himla GEDIGET. En botten i verkliga företeelser, anarko-kapitalism, rasism sexism starkes rätt o.s.v och så blir det en källa till något intressant som går att SPELA.

O.K tack för mig
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
Ännu ett GothCon-avklarat och nu sitter jag äntligen hemma med den traditionella GothCon-pesten. Men jag ska försöka skriva en liten rapport med. För jag vill inte vara annorlunda! :gremwink:

Jag anlände till konventet ackompanjerad av värme, sol och glädje. Jag förstår verkligen inte att folk tyckte det var kallt. Det var prima väder och jag ångrade verkligen kängorna: borde blivit sandaler. Jag tror både mina fötter - och min sovsal - hade varit tacksamma för det. :gremtongue:

Under torsdagen anlände jag förbi konventet och anlände till MylingSpel för att hämta lite reklam att dela ut till spelgrupperna som jag hade. Jag sprang förbi Fria Ligan då som var där inne och eftersom jag suger, så kände inte jag igen dem. Skäms på mig. Fy. Mötte sen upp min medarrangör, IcarusDream, och vi checkade in. Sen blev det sova, vilket var välkommet eftersom jag av flertal olika skäl somnade först framåt 3 på morgonen jag skulle iväg.

Under pass 1 och 3 spelledde jag Skuggstaten, men jag återkommer till det separat. Under pass 2 vandrade jag runt i butiker och köpte ingenting. Jag kom in i makarrummet där krank glatt hoppade upp och ned med min >Human-bok. Eller ja, han gav mig den i alla fall. Jag träffade även Fria Ligan och hamnade i en diskussion med Kosta och Nils där vi talade om metaplotter som kunde ha uttryckts bättre (både i Bortom och Coriolis). Fria Ligan var riktigt sympatiska (men jag är inte överraskad). Sen drog jag och Icarus... äsch John heter han. Jag och John gick iväg och åt. Efteråt tog jag ett pass i MylingSpel-butiken på kvällen innan spelpass 3.

Sov kortare under natten, men kanske berodde på att somnade senare. Framåt 3.30-4.00 och sen upp nästa morgon vid 8.00. Varför? För jag kunde! (Eller tekniskt sett sa min rygg "Get the fuck up" åt mig.)

Tog ett pass i MylingButiken, innan jag åt (med) John. Det var gött att få lite mat i sig, och då han försvann iväg mot auktionen satt jag lite i Mylingbutiken. Det här var första året på länge som jag inte besökte den. Jag ville, men jag var uppbokad på spelpass då min budget var begränsad i år. Tyvärr verkade det inte som jag missade något, då de vanliga utroparna inte var där och ersättarna var bedrövliga enligt vittnesmål. De drog ut på tiden också.

Tyvärr blev inte min vistelse mycket bättre under det inplanerade spelpasset med krank, Matolo och SurukarA (sp?). Det var bedrövligt på grund av spelledaren, men jag tänker inte tala mer om det. krank har redogjort mycket om det redan.

Tyvärr skapade den dåliga upplevelsen och stressen en obehaglig känsla för mig efter spelpasset. Jag fixade mat och kom upp till spelpasset, där SL jagade mig på uppgifter. Rummet visade sig vara låst, saker tog tid, jag slängde i mig mat. Jag mådde rejält illa, stressen fick mig att må dåligt och min mage var i uppror. Inte perfekt för ett spelpass och egentligen ville jag bara gå och lägga mig. Men jag uthärdade och tydligen gick det rätt bra och det för oss in på talet om Skuggstaten.

Jag spelledde tre pass av berättelsen. Då jag skrev det tappade jag behärskningen och vid speltestet insåg jag att det blev för långt. Med lite vilja skulle äventyret klaras av på tre spelpass. Aningen för långt med andra ord. Det blev till att fila ned och jag fokuserade på första akten och skrev om lite så man fick in slutet. Jag var dock lite orolig för längden i sig fortfarande, då det var på gränsen vid ytterligare speltest.

Resultatet jag fick var väldigt varierande: i den första gick världen under, i den andra blev det ett lyckligt slut och slutligen så kom vi ungefär halvvägs in i spelpasset krank och Zimith (och SurukarA och Matolo) spelade i. Mycket tid gick där till planeringen, så jag kände mig nödgad att ta ett beslut relativt tidighalvvägs in t att avrunda det vid akt 2:s slut (av 4 akter) för att det skulle få en bra closure. Att starta en ny akt skulle bara resultera i ett framstressat slut och det hadej ag erfarenhet från speltest så det ville jag inte upprepa.

Skuggstaten verkade dock gå hem hos spelarna. Jag sitter och är förvånad över de vänliga ord jag fått, särskilt då jag kände mig missnöjd av flera olika skäl efteråt. Jag rodnar inför kranks och Zimiths vänliga ord. Det viktiga är inte att jag känner mig bra: det är att spelarna tycker det är roligt och jag verkar ha gjort något rätt. :gremsmile:

Negativa saker var att jag var för dålig att sälja in Noas sista drag till besökarna för att vara nöjd med min insats, men ett litet steg att bearbeta min blyghet. Och att dissas av Studiefrämjandet var inte heller roligt, men men... Vad som var roligt var att träffa på alla nya forumiter och gamla bekanta. Det hjälper till göra konventet så awesome som det är. Stort tack till er alla!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Nässe said:
Puh... Kollapsar framför datorn hemma i lägenheten i Malmö, och ska försöka göra någon slags rimlig beskrivning av konventet, och för att slippa upprepningar så kör jag kärnan i det hela på en gång: Åh jävlar i min lilla låda vilket snor-roligt fett jävla göttande till påskhelg det varit!!!!!!

Underbara forumiter!!!
Älskade underbara rollpersoner!!!
Fantastiska spelpass!!!!
Grymma berättelser!!!
15 koppar kaffe, minst!!!!

Så, okej, sans och vett.

Jag och brossan (Cazzler) kom till Göteborg på torsdag kväll, och stack direkt till gothcon-puben. Väl där spelade vi Citadels med Recca, Dimfrost och Gurgeh. Mycket kul, och skönt för oss som kände oss lite bortkomna bland alla gamla rävar. Skön start!!
Det var kul att träffa er! Jag hade lite svårt att koppla att det var du först, jag var lite förvirrad och kom dessutom knappt ihåg namnbytet. :gremsmile: Bra att ni kände er välkomna, och verkligen skoj att få ansikten på några av de få Terone-fans som finns. :gremsmile:

Själv var GothCon-puben det egentligen enda rollspeliga jag tog mig för (och där jag tydligen var hyfsat nära att vinna kostymutmaningen trots att jag inte hade ansträngt mig alls; man kanske skulle gå in för det nästa år och ge Vicotnic en match?). Vi hade ett bord tillammans med Krille och krank men jag var nästan aldrig där, för jag spelade magic mest hela tiden. Med begränsad framgång, bör kanske tilläggas, men som helhet var konventet ändå rätt trevligt. Förutom vädret. GothCon-vädret ska ju vara vårvärme, någon måste ha missuppfattat någonting.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
  • Indierummet sparkade röv i år. Bra lokaler, ett brett utbud där väldigt många spel dessutom blev spelade, samt bra spelledare + hangarounds. Dessutom hade vi väldigt bra med besökare i år, jämfört med tidigare år. Inte en enda stund behövde jag stå utan spel eller vänta på spelare, snarare tvärtom. På lördagen lovade jag vid tre-tiden att spelleda Dogs för en grupp vid klockan fem, och det kändes smått att behöva hänga runt i ett par timmar och tacka nej till att spelleda folk.
  • Kaffet var dåligt i år, till skillnad från hur det annars brukar vara. Det var blaskigt och vekt hela helgen och mjölkapparatsmjölken tog slut på lördag kväll. Det sög. Det enda plåstret på såren var väl att det gjorde att Indierummets avstånd från kafeterian kändes av mindre.
  • Jag hittade en asnajs Primordial-tröja på Shock, vilket blev min första nya bandtröja på ett par år. Dessutom upptäckte att jag inte ens hört deras senaste platta,
  • Iår tillät jag mig själv att släppa all form av självbehärskning vad gällde bokinköp, och jag for hem med en fullpackad väska och två tygkassar i händerna. Lite knöligt, men nu har jag en massa fint att läsa. >Human blev det enda nya rollspelet iår, men det är väl effekten av att Goblin klappat ihop.
  • Gamla och nya bekantskaper är guld. I år kände jag mig verkligen som en i kärngänget när jag dök upp i Indierummet, vilket var en jättesjyst känsla. Jag snackade nog inte så mycket med folk som jag skulle ha velat, men jag fick å andra sidan spela en del med både gamla och nya bekantskaper - mest med Nässe och Cazzler, vilket var kul. Vi klickade väl, och jag spelar gärna igen nästa år. Det var också kul att få spela med Genesis och gizmo igen, och med Max Raven för vad jag tror är första gången. Och alla er andra; gah, jag önskar jag kunde spela med allihopa. Ni får ta kramar genom datorskärmen!
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
GothCon nr 2 för mig.
Den häftigaste insikten var egentligen att det visade HUR mycket har hänt för mig under bara ett år. Det är speciellt i att jobb och andra aktiviteter i mitt liv bara säger mig oh no, har det redan gått ett helt år igen, tiden bara rusar iväg utan att det egentligen händer någonting. Men rollspelsmässigt har det hänt massor i bara ett år.

När jag kom till GothCon 2012 kände jag kanske fyra människor, och försökte spela lite indierumspel, osäker att jag skulle få till det öht. I år kunde jag se fram emot att träffa igen en hel del forumiter jag kände till, och jag ville spela indierumspel.
Nu vill jag ta med Polaris till konvent i Rostock i sommar, och för GothCon 2014 vill jag se till att kanske kunna erbjuda något spel jag med.

Jag spelade Kagematsu (Korpa, Linn, Lu-kaazh, Bunny), Thou art but a warrior (Bunny, Gnomvid, Nässe), Panty explosion perfect (Gnomvid, Korpa, Johanna, Be0Wulf, Nässe), Mouseguard (Illern, Möller, Uebereil, Lu-kaazh), Fiasco (Lu-kaazh, Bunny, Nässe), och Apocalypse World (Pilze, Linn, Lu-kaazh, Henrik).

Nöjd med antalet spelade spel för 2,5 dagar. Tredje passet om dagen märker jag tydligt hur inspirationen sackar.
På något sätt blev det rätt mycket spel med samma personer. Det var trevligt, men jag borde ha sett till att spela lite mer med olika. Tre spel på lördagen, alla med Lu-kaazh, det är egentligen inte rätt sätt att utnyttja konvent.
Fast det är också en fördel att kunna vara med hur samma person spelar olika typer karaktärer. De mest livliga minnen kommer jag att ha kvar från Nässes olika karaktärer som han animerade så att man ser dem framför sig i färg.

Med mig själv är jag... i alla fall mer nöjd än förra året. Jag sitter fortfarande och lyssnar med häpnad och beundran när t ex Gnomvid och Nässe bara går och helt orädd spelar vemsomhelst så att man ser och hör karaktären framför sig, men lite bättre har jag iaf blivit under 2012. Jag får ha tålamod med mig.

Jag gillade de nya lokalerna och att det fanns rum med dörr.
Jag kunde spela i lånad rollspel.nu t-shirt men grönt hobbit skrift - tack, Organ!
Jag blev förälskat i steampunk optiken och hoppas Möller tog bilder av rummet och aktörerna.
Jag frös.
Jag fick blodrubinstärningar i present :gremsmile:.
Det verkar att jag kom undan utan GothCon pest. Vi kan iaf konstatera att Arvidos inte längre är smittande. Tack, Arvid, att jag fick vara gäst trots att du var sjuk.
Åkte tåg i år och är rätt nöjd med det med, snabbt och bekvämt, även om man går miste om pre- och eftersnacket under resan.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
gizmo said:
Jag kunde spela i lånad rollspel.nu t-shirt men grönt hobbit skrift - tack, Organ!
Det var så lite så. Frun tackar. Hon har ätit bröd så det står härliga till. :gremsmile:

/Anders
 

Jojjon

Veteran
Joined
11 Jan 2013
Messages
3
Location
Norrköping
Jojjon är visst en forumit! Jag är bara inte här så mycket, eller, kanske inte helt hemma ännu... :gremtongue:

Jag hade också sjukt kul när vi spelade Panty Explosion, helt galet och helt fantastiskt!

I övrigt hängde jag på Isis hela dagen som det var :gremsmile:
 
Top