Nekromanti GothCon2013 - vad gjorde du?

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag hade ett lite ovanligt konvent, för min del. Oroade mig en massa (äh, litegrann) över att Zimith och Recca drällde runt och var försvunna hela tiden. Ungdomar alltså! Men de verkar ha haft väldigt bra konventsupplevelser, nåja =)

GothCon-puben var trevlig som vanligt. Träffade ett par nya forumiter, den enda jag nu minns ansiktet på är slanfan.

Jag hängde mest hela tiden i indierummet. Började med totalt fyra pass Once Upon A Time, de två senare gångerna med Pilzes underbara piratkopia. Jag gillar spelet men skulle vilja se ett hack så det blir co-op.

Jag lekledde en massa också. Tre omgångar A Taste for Murder, två omgångar Null State. Första gången jag gjort något sådant med båda spelen. Det gick för det mesta riktigt bra. En av gångerna stod Inspector Chapel för en av de mest imponerande rollspelsprestationerna jag varit med om.

Stod och sjåade med administration, hälsade på besökare etc. gjorde jag också. Har massor av åsikter om hur indierummet var, blev och ska bli, självklart. Overall så tyckte jag att det flöt på riktigt bra. Ett tag hade vi 51 rollspelare igång utspritt på 9 grupper. Det är helt sjukt.

Tillslut spelade jag indie också - Best Friends med Recca som lekledare, Max Raven som assisterande lekledare samt en Jesper tror jag. Helt jävla urflippad knar-GTA-action. Jag hade mycket roligt, men regelsystemet kom kanske inte till sin rätt och något mycket intrigerande blev det inte. Jag skyller framförallt på trötthet.

Mouse Guard SPQM lirade jag också, med Illern som SL och Lu-kaazh, gizmo och Übereil som mina medspelare. Det var riktigt bra. Större »skala«, mer politik etc. än vanliga Mouse Guard vilket jag uppskattade. Mouse Guard är något av en tärningsexcersis där man får rollspela litegrann i pauserna, men likväl är jag sugen på att spela mer. Det kommer en tråd om att göra vanliga MG-världen lite mer till tyska ordern.

Jag överarbetede mig en aning i indierummet. Borde ha tagit mig tid att spela mer med forumiter. Det är en avvägning, indierummet är både för oss trevliga spelledare från WRNU samt för alla besökare. De flesta verkade hitta en viss balans, jag kan inte klaga på att alla spelledare spelade med varandra hela tiden. Inte jag dock. Jag skulle vilja hänga mer i makarrummet, snacka mer med forumiter, fotografera mer. Men samtidigt så tycker jag så synd om de besökare som inte får lira brittiska incestuösa adelsfamiljer.

Mina fotografier kommer upp innan veckan är slut hoppas jag. Som vanligt kan jag kontaktas om ni vill förhandsgranska bilder på er eller inte alls vill publiceras.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Möller: Christoffer Hagström heter jag, bor i Trollhättan, ursprungligen från Katrineholm.
Glasögon, sandréfärgat hår, skägg och spelat mycket World of Darkness-spel genom åren, men de senaste åren har jag prövat på mycket annat som Svavelvinter, Dresden Files, Bortom och Pathfinder.
Jag vet inte om det togs någon bild på mig i Indy-rummet :gremsmile: Men jag finns med på en del bilder från lajvet det Förflutna rummet.

Jag tror det var Radioaktiv som var den som mest introducerade mig till A Taste for Murder :gremsmile: Inte så aktiv på rollspel.nu och vi spelade då vi var rätt trötta :gremsmile:
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
krank said:
Konventsrapport Gothcon 2013
Coriolis: Den tredje kaptenen
Jag vet inte om det var scenariet eller vår SL som var problemet, eller en kombination, men det här var ett riktigt bottennapp. Sämsta rollspelsupplevelsen på ett con hittills, vilket iofs inte säger så mycket i mitt fall.

Spelledarens mognad låg väl ungefär på en genomsnittlig femtonårings nivå eller så. Det var oerhört intressant, tyckte han, att beskriva precis hur lättklädda fjortonåringarna som passade upp på den vidrige stereotype arabiske tjocke köpmannen, och sedan var det också väldigt viktigt att berätta att samme arab hade en "kuk tjock som en underarm". Bäring för scenariet? Inte speciellt. Alla kvinnor var antingen gjorda av is eller horor. Och kurtisaner var samma sak som horor, gillade sina jobb och hade en stor "aptit". Och alla kurtisaner, av något kön, är i Coriolis' värld "extremt feminina".
Sånt är alltid trist. Vi hade en liknande, eller kanske samma, SL till Walls of Luvenstein. Sexistiska kommentarer i överflöd. Men jag återkommer till Walls of Luvenstein, och tänkte beskriva min Coriolis-upplevelse.

För oss kändes scenariot halvfärdigt. När vi pratade med spelledaren efter vi var klara så verkade det som att det saknades information också. Ännu en nackdel var att vi inte spelar Coriolis i vanliga fall, och de (världs)frågor vi hade verkade inte vår spelledare kunna svara på. Dåligt beskrivna karaktärer. Enligt SL så fanns det inget i hans papper om Röda spindeln eller den infomat som nämns i hens handout. Fyra misstänkta som ska undersökas kändes också som väldigt mycket att hinna med på ett femtimmarspass. Speciellt när karaktärerna inte verkar tillhöra någon sorts elit, vilket alla fyra misstänkta gör. Så nej, jag är besviken på scenariot.

The Walls of Luvenstein. Det här är spelet som gör att Coriolis-scenariot bara får ett "meh, jag är lite besviken men det var okej liksom" från mig. Vi börjar en halvtimme för sent, för spelledaren (arrangören) var fast i auktions-inlämningskön. Fine, sånt händer. Eftersom vi bara är fyra så tycker han att vi kan slå en t1000 för att få reda på vilket föremål vi får, "för det blir roligare så". Det blir min polares tur, som spelar halvlängsman. Hans karaktär är kock, och han vill ha en gryta som han släpar runt på. "Nä, du får en halfling-betjänt istället". Ett varningstecken om något. Nåväl, äventyret börjar. Vi sitter på en vagn i en karavan på väg till Luvenstein. Halvlängsmannen vill röka pipa, men får inte för spelledaren, för det finns inte i hans equipment list. Däremot får snickaren tälja en pipa av en björkgren. Om han lyckas med tärningsslaget.

Katastrofen fortsätter. Det blir strid, min karaktär tar ett stop öl, lite liquid courage passar ju en dvärg bra liksom, innan han ska bege sig ut, men slocknar efter det -- för han misslyckades med sitt Toughness-test. Vaknar inte förrän nästa dag, för jag fortsatte misslyckas med tärningsslagen. En annan karaktär ger sig dock in i striden och dödar banditledaren. Banditledaren höll i en pistol när han dog. Efter striden säger spelledaren "nu är det dags att loota liken" och min uppgivenhet vet inga gränser. Det var 30 banditer och en ledare. Som tur är så är det bara en spelare som vill göra något sådant, och han är bara ute efter banditledarens pistol. Fast han misslyckas med sitt tärningsslag, så han hittar inte pistolen.

Jag tänker inte plåga er med en blow-by-blow-beskrivning av den här katastrofen, men ni har nog fått ett hum om den nu. Needless to say så var det här årets bottennapp (även om det inte var sämre än förra årets Star Wars-scenario). Vid ett tillfälle så känner inte min karaktär (fortfarande dvärg, gruvarbetare och stenhuggare) igen granit, för han misslyckades med slagen. Väpnaren som är kusin med en Elector Count kan inte läsa, men har academic knowledge. Halvlängdsmannen, som är där för att sabotera bygget av muren, får inte sabotera bygget. Tärningsslag överallt och hela tiden. Våra karaktärer tar till spriten, för det är enklare att låta ens karaktär vara avsvimmad än att få höra "nej, det gör du inte" hela tiden.

Krigsmaskinen, som var vårt första scenario, var helt underbart. Vi fick den som skrev scenariot som SL, och jag vet inte om han hänger här, men all kärlek till honom. Fick en kopia av scenariot, som jag ska köra här nere i Växjö; mest för att se hur andra grupper löser uppgiften.

Edit: i övrigt slavade jag mest i cafeterian, vilket jag gör alla år.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Vad är The Cat of Excellence? :gremsmile:
En rollspelsdikt (eller något) som typ är en improövning. Det står skrivet i klartext vad man ska göra: först ska värden introducera priset (The Cat of Excellence) som ska delas ut, och i vilket ämne. Sedan presenterar värden de två nominerade. Sedan sitter de nominerade och pratar med varandra en stund, och påminner varandra om misstag de gjort i sina karriärer. Sedan kommer de stolta föräldrarna (spelade av värden, om man inte är fler än tre) och peppar de nominerade. Sedan drar man lott om vinnaren. Till sist hålls ett tacktal, och ceremonin är slut.

Arvidos MC said:
Vad tyckte du om lokalerna? Jag tyckte de var bättre än förra året. Synd att vi inte kunde få ett stort fint rum bara, annars var ju lösningen med tre små rum ganska fiffig.
Drömläget vore väl ett stort rum, med några små rum i anslutning, som lå centralt. Jämfört med det vi haft innan var detta bra – främst på grund av läget. Det var många som såg oss bara genom att vandra runt och titta. Eftersom det är ett stort steg att få ännu större och bättre lokaler är den realistiska saken att fråga efter numera detta:
– Att behålla de tre rummen och uppläggningsbordet utanför
– Allt vi kan få ifråga om rum att gå iväg och sätta oss i. Här finns ett par punkter:
–– Det stod lite fler musiksalar som var låsta under hela konventet. Används de, har GothCon möjlighet att få tag i dem?
–– Vi satt mycket i korridorer, men några av bordsuppställningarna närmast vårt rum fick tydligen skit av brandsäkerhetsskäl. GothCon-staben hade tidigare sagt att det såg okej ut, så här vill vi väl mest ha klartecken från början.
–– Det finns rollspelssalar som ligger runtomkring som var bokade till alla pass men inte användes alla gånger. Det är inte ovanligt att spelledare inte dyker upp, att grupper får förhinder, eller att det helt enkelt bara är tre grupper bokade ett av passen och fyra till de andra, och då blir en sal tom i fem timmar. Om vi får veta detta kan vi ofta hinna dra nytta av det, om det så bara är tre timmar från att vi nås av budet tills att nästa pass drar igång.
–– En eller flera avsides salar som faktiskt är våra, hela konventet eller bara vissa pass, vore ju också guld. De kan faktiskt få ligga ganska avlägset och dumt till, så kan man använda dem för när man drar igång AW och väntar sig hålla på i 5 timmar plus matpaus.

Så snart jag orkar borde jag starta en tråd i föreningsforumet om detta, som utvärderar Indierummet och tar emot idéer till nästa år.


För övrigt försöker jag skriva hen när texten i övrigt inte ger möjlighet eller anledning att veta personens kön.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Robban said:
The Walls of Luvenstein. Det här är spelet som gör att Coriolis-scenariot bara får ett "meh, jag är lite besviken men det var okej liksom" från mig. Vi börjar en halvtimme för sent, för spelledaren (arrangören) var fast i auktions-inlämningskön. Fine, sånt händer. Eftersom vi bara är fyra så tycker han att vi kan slå en t1000 för att få reda på vilket föremål vi får, "för det blir roligare så". Det blir min polares tur, som spelar halvlängsman. Hans karaktär är kock, och han vill ha en gryta som han släpar runt på. "Nä, du får en halfling-betjänt istället". Ett varningstecken om något. Nåväl, äventyret börjar. Vi sitter på en vagn i en karavan på väg till Luvenstein. Halvlängsmannen vill röka pipa, men får inte för spelledaren, för det finns inte i hans equipment list. Däremot får snickaren tälja en pipa av en björkgren. Om han lyckas med tärningsslaget.
Det där låter oerhört bekant. Om jag förstod rätt så var rollpersonerna i Coriolis inte könsbestämda i beskrivningarna; vår katastrof-SL lät oss då slumpa om spelaren eller SL skulle välja kön. I de fall han fick välja blev det tråkigast möjliga alternativ (manlig desillusionerad soldat, kvinnlig kurtisan). För att det "blir roligare så".

När jag frågar varför min rollperson till varje pris ska skydda kurtisanen (står på pappret) och uttryckligen säger att jag helst inte har någon kärlekshistoria eftersom det känns för kliché, så bestämmer SL att jag är kär i henne. Jag försöker igen, och får en liten nödlösning som blir "påminner om din dotter". Bestämma själv fick jag verkligen inte göra; trots att jag hade funderingar på att bygga någon form av historia ihop där hon räddat mitt liv eller whatever. Men visst.

"Nä, du får en...", "nä, du..." Överhuvudtaget neggning av spelarinput. Och ett extremt lyckat slag för att övertala en dina att avslöja allting leder till en sexscen - och att kurtisanen av oklara anledningar inte minns något av konversationen, eftersom SL aktiverar "lättdistraherad".

Fan, ju mer jag tänker på det där spelmötet desto mer uppgiven blir jag. Jag är dock beredd på att lägga större delen av det negativa hos SL.

(Och vår SL hindrade oss från att besöka den nämnda informaten eftersom den "låg för långt bort", men det fanns en annan "runt hörnet" - det var den med aspekten "gängkrig").
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Robban said:
Våra karaktärer tar till spriten, för det är enklare att låta ens karaktär vara avsvimmad än att få höra "nej, det gör du inte" hela tiden.
Hahaha, åh herregud!

krank said:
Fan, ju mer jag tänker på det där spelmötet desto mer uppgiven blir jag. Jag är dock beredd på att lägga större delen av det negativa hos SL.
Uppgiven? Jag skulle krigat!
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
krank said:
"Nä, du får en...", "nä, du..." Överhuvudtaget neggning av spelarinput. Och ett extremt lyckat slag för att övertala en dina att avslöja allting leder till en sexscen - och att kurtisanen av oklara anledningar inte minns något av konversationen, eftersom SL aktiverar "lättdistraherad".
Måste vara samma person. Han tillät oss att använda "charm" på varandra också, vilket alltid är roligt.

Ska kanske nämna att vår SL gjorde ett sjujävla jobb (till Coriolis alltså) och ska ha cred för sin insats. Jag har glömt bort namnet, men han var från rollspelsbaren i alla fall.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Fulhögar och fulhögar; jag tror jag kommer att ha mer egentlig nytta av de där Torg-äventyren och Planescape-äventyret än jag kommer att ha av Neotech Offensiv faktiskt =)
Meh! Hur många vapenbeskrivningar finns det i Neotech Offensiv? Hur många finns de i Torg-äventyren?!

Precis! Offensiv slår dem alla. Ju mer vapen desto bättre!

Men... jättebra att de kommer till användning. De gör då bättre nytta än att ligga och samla damm i min hylla.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Själv lyckades jag arrangera tio pass Svavelvinter (varav jag spelledde tre) och tyckte mig få mycket goda omdömen för äventyret av såväl spelare som spelledare, säkerligen mycket tack vare handoutsen som Fria Ligan låtit mig beställa av illustratören Per Folmer!

Detta gav mersmak, minst sagt, och jag skissar redan på en uppföljare. Medarrangörer krävs nog om det ska bli något arrangemang i mitt regi på nästa GothCon...

I övrigt så fick jag tillfälle att språka med såväl mina medarrangörer (av vilka lejonparten hade rekryterats av konventet), med delar av Fria Ligan (vilka jag inte haft nöjet att träffa tidigare), med redaktionen av Sverox (för vilka jag mest slog i min egen trumma för), och sist men inte minst med gamla goda rollspelande vänner vilka jag träffar alltför sällan. Hade inte ett lag gått upp i rök på lördagsmorgonen hade jag inte hunnit med någonting annat att arrangera/spelleda Svavelvinter...

Slutligen ett jättetack till mina medarrangörer och till Fria Ligan som sponsrade med hjälp, tärningar, produkter och glada tillrop!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Känner lite blandade känslor över att proffsimprovisatörerna tagit sig in i Verbal Combat. Det blir högre kvalitet, men de glada amatörerna som tävlingen borde handla om blir chanslösa.
Nu tycker jag du får det att låta värre än det var, två av tre från gbg-impro blev ju utslagna av oss glada amtörer i första matcherna och i semin så tror jag att Spiker the Biker inte var så långt ifrån att spöa ut Glenn-Ronny.

Plus att historiken är att Jens började med Verbal när han var med på konventet och spelledde, samma sak att Toftfält som var "Rollspelaren" hade sin egna tvättäkta ASF-tshirt på sig. Men de som kommit med på sistonet kanske inte haft någon koppling till hobbyn.

Det som man kan fundera på är om man inte igen borde kräva ett pass spelledande eller inträde av deltagarna igen, jag tror det har slunkit undan som att alla som är med på scen är funktionärer (typ).

-Gunnar (som tycker det var synd att rapparen var sexistisk, killen verkade ha mycket mer potensial än snuskiga rim)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Robban said:
Ska kanske nämna att vår SL gjorde ett sjujävla jobb (till Coriolis alltså) och ska ha cred för sin insats. Jag har glömt bort namnet, men han var från rollspelsbaren i alla fall.
Tror det måste varit Henrik Rindlöw, jag ska passa komplimangen vidare till honom ;-)

-Gunnar (som vet det för att han bodde hos oss och ville ha ett fjärde pass och hans vänner bara gav honom tre :p)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Pilzeman said:
–– Det stod lite fler musiksalar som var låsta under hela konventet. Används de, har GothCon möjlighet att få tag i dem?
Jag trodde inte GothCon brukade få några musiksalar över huvudtaget, eller i alla fall väldigt få. Liksom kemisalar och en del andra special. Vissa år har de haft tillgång för enstaka tror jag. I år var det också rekord på rollspelspass i modern tid (eller någonsin), så alla ville ha salar...
Dock borde de kunna samlas fakta om oanvända salar, jag rapporterade vad vi inte använde för salar till receptionen (men inte oanvända korridorsplatser, ska vara bättre på det också till nästa år)

-Gunnar
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Nässe said:
Ett spel jag slängt blickar efter är Panty Explosion och äntligen fick jag nu testa det, dessutom med Gnomvid som SL. De andra spelarna var Korpa, MiniMoni (?), Gizmo och en kille som jag inte minns namnet på. Sjukt kul. Övertrötta allihop och riktigt osympatiska karaktärer. Tycker så synd om min stackars Makiko som försökte förklara sin kärlek till Hiromi men fick kalla handen, usch och fy!!! Det bästa var ändå Minimonis beskrivning av Korpas psykiska krafter: det första (!) hon kom att tänka på när hon skulle komma på vad som skedde var att Korpas karaktär Ume delades upp i 300 Ume som anföll monstret. Wierd!!! :gremsmile:
Hon var en icke-forumit vid namn Jojjon (Johanna). :gremsmile:

Nässe said:
Under hela konventet och även i flera år har det varit ett (ja faktiskt!) jävla tjat från Bunny, Faroen och gänget om Den yttersta domen, och på söndagförmiddag fick jag och brossan prova spelet. SL var Korpa. Trots det enorma uppsnacket så överträffades mina förväntningar med gigantiska mått. Helt oustanding. Jag spelade en vidrig PTSD-skadad ex-soldat som kom hem och upptäckte att min syster snott kvinnan som jag skulle gifta mig med, som varit det enda som gjort att jag kunnat ta mig hem. Därifrån eskalerade skiten åt alla håll. Jag vill verkligen, verkligen spela DYD igen.
Spela med mig nästa år också! Jag måste spelleda DYD fler gånger och gör det gärna på Gothcon!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Måste lägga till lite tankar:

Tre höjdare med konventet:
1. att flera vänner blev sugna på att arrangera: Henrik Rindlöw ett scenario igen, Sara och Anna rollspel för att det inte verkar vara några andra tjejer som gör det och Oscar vill återuppta Rollspelsbaren
2. Steampunkrummet, det gav mig inspiration!
3. att spelleda, att träffa nya lag gör det värt att lägga ned mellan 50 och 100 arbetstimmar på scenariot

Saker som jag önskat jag gjort annorlunda:
1. hittat tid att lyssna hela passen på folk som spelade Helt mysteriskt! Det jag hörde var grymt underhållande
2. gått tidigare i butikerna, så jag köpt något åt sonen
3. kommit ihåg lådan från vinden för auktionen

Men grymt bra konvent, men regeln som jag ska leva efter är ett arr mindre per barn, jag började på tre arr per GothCon och nu borde jag gå ned till ett :gremtongue:

-Gunnar (som inte hade velat välja bort något av året scenarion, men ska försöka bara arrangera ett nästa år)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Anarchclown said:
MEST OLIK ROLLSPELARE: Jag tillbringade en del av Gothcon-puben med att prata med Gnomvid. Han och jag verkar spela rollspel på minst sagt olika sätt och uppskatta olika saker. Ändå går det alldeles utmärkt att diskutera och få ut vettiga saker ur ett ämne om man visar respekt och intresse. Hoppas han upplevde det lika givande som jag gjorde.
Ja, jag hade jättetrevligt. Vårt snack om gamla Svavelvinter fick mig att fatta varifrån Apocalypse Worlds Fronts-tänk vuxit fram ifrån och den Ars Magica-deriverade kampanjen du snackade om har liksom etsats sig fast. Får se om det blir något av tankarna eller ej. :gremsmile:
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Mitt andra GothCon har varit fantastiskt trevligt!

Jag har hunnit med att prata med nya och gamla bekantskaper, kramat och kramats, spelat rollspel och sovit för lite. Jag har också lyckats med att dra hem konventspest, men det får det nästan lov att vara värt.

I rollspelsväg så har jag spelat eller spellett sju(!) pass. Jag har feber och vill egentligen sova, så det kommer i icke-kronologisk ordning!

A Taste for Murder: Jag är, ärligt talat, inte ett stort fan av det här spelet, men när det kom en grupp besökare som ville spela så tog jag på mig att vara med. Det var tur att jag gjorde det, för första gången så blev det en omgång med bara tjänstefolk! Det funkade oväntat bra och när vi skulle slumpa fram gruppscenerna så slumpade vi alltid fram vad herrefolket gjorde och anpassade oss därefter. Andre butlern visade sig vara helt oskyldig, istället var det kammarjungfrun som låg bakom det förskräckliga mordet på den stackars kocken.

Kagematsu: Jag fick spelleda Kagematsu också. Mina spelare var Bunny, icke-forumiten Linn, Lu-kaazh och gizmo. Byn låg belägen på en sluttning och livnärde sig främst på att odla ris. Hotet som byn stod inför var ett upprört spöke som hade påverkat råttorna som fanns i byns omgivning. Ju längre spelet pågick, desto mer samspela och desto mer påverkade blev råttorna av det här spöket. Kagematsu anlände, en rik man som såg byn som en möjlighet att varva ner och se över sin utrustning innan det är dags att fortsätta resa. Han ställde krav och förväntade sig att få mat, vatten och bostad utan att själv ge något i gengäld. Han bekände sin kärlek för två av bykvinnorna och låg med en tredje. I slutändan var det Tama, spelad av Lu-kaazh, som fick Kagematsu att lova att bekämpa hotet. Allt som krävdes var att hon bl.a. hotade med att dränka sig själv. Spöket blev besegrat och livet återgick till det normala, Kagematsu stannade i byn och höll fast vid löftet som han gav Tama. Han besökte ofta hennes minnessten och sörjde länge hennes död.

Panty Explosion Perfect:
Jag spelade på fredag kväll, de flesta var trötta och vi hade pratat om att inte köra seriöst för en fläck. Det gjorde vi inte heller, i slutet blev det bara craaazy och tyvärr så uppnådde min Ume (en mobbare och svin) sitt personliga mål att bli vackrare än Kotori. Då Ume är en notorisk fuskare så lyckades hon genom att göra Kotori fulare. Det kan inte vara okej att blanda in snigeldödarmedel i någons hudvårdsprodukter...

Zombie Cinema:
Fucking Ängboda! Vi körde angstiga tonåringar som gick tvåan på gymnasiet. Rollerna var en ärkeliberal högerfjant (om man frågar min roll), en Livets Ord-are som hade haft ett förhållande med min Ulle under högstadiet och så sist men inte minst Ulle. Zombiesarna dök inte upp jättesnabbt, vi tog det ganska lugnt på den fronten och njöt av tonårsintrigerna istället. Både högerfjanten och Ulle lyckades fly, Livets Ord-aren uppgick i zombiernas gemenskap (tänk hivemind). Det var fantastiskt trevligt!

Fiasco: Det var jag och en bunt besökare, vi spelade Fiasco eftersom att jag var enda tillgängliga spelledaren och hade begränsat med tid. Vi valde Transatlantic och det blev en historia om misstagna identiteter (enäggstvillingar), en excentrisk dilettant som hittar huvudet av sin far amiralen i sin hytt, en kvinna som fraktade sagda amiralen för att visa upp kroppen i New York och få en massa pengar och en sabotör som hade brittiska flottan hack i häl. Det slutade dåligt för alla, om man inte hamnade i fängelse så hände något annat jobbigt.

Den Yttersta Domen x2: På lördagen spelade vi (Jag, GnomviD, Bunny, Markehed, Svarte Faraonen och Wilmer) årets DYD-äventyr. Vi gick ut hårt och spelade djärvt. I första scenen så får min roll, Jessika, sin pappa att döda sin äldsta vän. Det satte som tonen för resten av spelpasset. Det var fantastiskt bra och jag är så sjukt glad över att jag fick hoppa in i deras grupp redan förra året! Det här passet var, utan tvekan, konventets bästa pass.

På söndagen så förlorade jag min DYD-SL-oskuld så att GnomviD skulle få möjlighet att spela det också. Utöver honom så var det Nässe, hans bror Cazzlor och icke-forumiten (?) Sandra. Vi spelade förra årets äventyr, Det är hit man kommer när man kommer hem. Det gick fort och det blev bra, jag var nervös men det som är så tacksamt med DYD (och särskilt det äventyret) är att det i princip spelar sig själv. Allt jag behövde göra var att sätta lite svårigheter ibland och sånt. Jag tänker mig att jag gör om DYD-spelledandet fler gånger, det var roligt plus att då kan fler få spela DYD och det är faktiskt ett spel som borde spridas!

ISIS: På lördagen förvandlades Steampunkrummet till ISIS, där erbjöds föreläsningar om nörderier, feminism, att spela statusroller på lajv och väldigt intressanta diskussioner under och efter varje föreläsning. Jag hoppas att det här återkommer nästa år och att det blir mer synligt. I år så fanns t.ex. schemat inte på hemsidan utan det dök upp först på konventet. Det var ett fruktansvärt bra initiativ och jag hoppas att det återkommer nästa år.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kom upp på torsdagen & reggade mig p´å konventet, av någon anledning så var de sena på att öppna. Men det var skit det samma, då han man ju lira lite spel & träffa folk. Efter att man hade checkat in på konventet & fixat sig en sovsal så var det dags att gå på GothConpubben för andra gången i mitt liv. Får ju säga att det var skoj att träffa lite nytt forumfolk & spela spel
Fredagen ägnades först & främst åt att lira en del brädspel, träffa folk, spela mer brädspel & lira Western-äventyret Mannen i svart. Detta rollspelsscenario var kalasbra!!
Ägnade mig också såklart åt att fota & sådant..
Lördagen kan man säga att man gjorde en favorit i repris,... Det enda som var synd där var att vi skulle lirat lite rollspel på lördagen, tyvärr så fanns det inga SL.. =(
Söndagen var lite av en dimma, var sådär lagom sliten & insikten av att man icke är 20 lägre kändes både i kropp & själ.....

Men för att sammanfatta det hela, GothCon är & förblir ett konvent som jag lär åka till ett bra tag till!!!
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Som konventsoskuld var det hela mycket förvirrande i början, måste jag säga. Jag hade inte orkat begripa det här med hur man föranmäler sig i lag, så jag var inte föränmäld till en mängd lir som jag skulle velat köra. Det är möjligt att det finns en bra förklaring till det nuvarande systemet (och på GC's usla hemsida) men för mig blev det en tröskel. Nu hade jag folk att fråga så det funkade ändå.

Jag spelade Best Friends med Recca, Genesis och två jag inte vet vilka de var. Helt okej spel men blev väldigt skruvat och comic relief, men det är antagligen ett sånt spel.

Jag spelade Kol & Stål med Anarchlown, Radioaktiv, Recca och... fuck det har jag glömt nu. Spelledare var em.. spelförfattaren. Jättekul, traddigt, pilligt. Actions, meter och eldhastighet. Kul!

Apocalypse W med Svarte Faraonen, Recca och en Max som var väldigt ung. Det var lite av en turn-off för mig eftersom jag föreställde mig AW som sexigt, våldsamt och läbbigt men eftersom är jag lärare så jag kopplar väldigt snabbt bort sånt från agendan om det är minderåriga vid bordet. Tur han var skitduktig iaf. Jag tycker att Svarte F hanterade vår märkliga spelgrupp beundransvärt. Tack!

Zombie Cinema med Radiaktiv, Anarchlown, Recca och Luukash-haah (lekledare). Jättekul och snabbt (tog väl max 1 timme). Jag skrattade så jag dog nästan hela tiden.

Jag spelade Skuggstaten (Leviathan) med Krank, Mazooga (IRL Mats?) och en till jag missat namnet på, tyvärr. Vi blev spelledda av Robert Jonsson och det var det i särklass seriösaste jag kört på konventet. Robert var helt Amazing som spelledare, de färdiga karaktärerna var samtliga intressanta, komplexa, trovärdiga och sexiga. Scenariot var skitspännande och välgjort - och jag slet verkligen för att inte botcha min del i det. Jag var också riktigt imponerad av de andra spelarna, som satte sina karaktärer från första minuten. Det skulle hålla på till 4 på morgonen och jag kunde tyvärr inte vara med sista delen men jag hade askul. Robert Jonsson var helt klart en av mina absoluta top 3 spelledare, och jag har spelat sedan -88.

Spelade jag verkligen inte fler spel? :gremshocked: Amazing. Jag shoppade, rökte, svassade runt och drack kaffe och hängde med min top 1 gamerflört rätt mycket, iof, och det var awsome.

Tack till mina busskompisar Anarcklown, Radioaktiv, Ubereil, Recca, krank, Möller, Luukash-aha och Vikotnic. Tack Vic för att du organiserade hela eländet och faktiskt körde hela vägen från Stockholmen t&r. Det borde bli whiskey för det! Jag är helt klart GC-frälst.

Edit: Jo jag gick på ISIS asbra föreläsningar om Nördfeminism. Riktigt ruggigt bra (för de redan frälsta, tror jag, tyvärr). Lyssnade även på Åsa Roos om nklrngsrollspelet - kul och lärorikt även om mitt intresse för F-skattsedlar är lite ansträngt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
  • Spelade två arrangemang (
  • Spelade
  • Hade nöjet att, som
  • Lootet för i år var ett exemplar av
  • Det var en del extra kära återseenden (
  • Jag nommade förstås sushi. Jag tycker det där Take & Away-stället har så fräsch, god och billig mat att jag inte vågat gå och äta sushi någon annanstans av rädsla för att bli besviken.
 
Top