Nekromanti GothCon2013 - vad gjorde du?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Kan man få höra lite mer om hur det var på Isis? Jag prickade in din föreläsning men det var tyvärr allt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag tänkte komplettera med lite bilder. Det blev inte så många i år, tyvärr. Tagga er gärna, och skrik till om ni vill att något kort ska tas bort.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag och Marina, som jag lyckats lura med mig, anlände till Göteborg på torsdagskvällen rätt trötta. Så det blev en kort vända på puben där vi mest bara satt i ett hörn och insöp lite atmosfär, för att sedan smita iväg till hotellet för att sova.

Ingen av oss hade varit på GothCon tidigare. Själv var jag några timmar på LinCon i fjol. Men senast jag var på ett konvent innan det var när det hölls ett på Stockholms universitet (jag tror att det var Äventyrsspel som arrangerade det), vilket jag tror var i slutet av 80-talet. För Marina var det hennes första konvent för huvud taget.

Tydligen verkade vi ha hamnat i en våg av personer till receptionen, för kön var bara en fjärdedel så lång när vi väl hade blivit avprickade och fått våra GothCon-märken. Just innan vi kom fram till receptionen kände jag igen Krank i kön bredvid och hälsade på honom.

Efter incheckningen passerade vi förbi Indie-rummet en snabbvända. Mest för att Vicotnic hade pratat om att ha en liten rundvandring där han skulle guida runt andra förstagångsbesökare. Men jag ville också ge Marina chansen att se lite andra sorters rollspel än de jag har. Själv har jag inte varit intresserad av "Indie-träsket" då de ofta känns ha lite för spelig mekanik och för mycket på meta-nivå. Mer om det senare... Vicotnic tog sig an en spelgrupp, men då vi jobbar tillsammans hade an mig upplagd i telefonen, så han skulle höra av sig är det var dags. Att det visade sig vara en siffra fel i numret gjorde dock att vi missade den rundvandringen. Lite synd, då det hade varit ett bra tillfälle att lära känna de andra i rundvandringen.

Så vi begav oss vidare mot butikerna. Marina införskaffade sin första egna uppsättning tärningar. Ett uppdrag både hon och försäljaren tog på högsta allvar och de tog god tid på sig, för att se till att allt skulle bli rätt. Själv lyckades jag hitta Alliance Source Book till WEG's D6 Star Wars i en av lådorna i en annan butik. Inköpet av tärningar hade gjort slut på kontanterna, så vi gav oss ut för att hitta en bankomat vilket vi hitta vid ett närliggande torg. Vi passade på att äta lunch på ett ställe som hade både kinesiskt och pizza, för att sedan ta en allmän rundvandring på konventet fram till föreläsningen i spelvetenskap.

Föreläsningen var mycket trevligt framförd, och det blev många skratt. Det blev några nya tankar, även om mitt usla namnminne gör att jag redan glömt begreppen.

Efter det gick vi tillbaka till Indie-rummet, då det låg nära föreläsningssalen. Felaktigheten i telefonnumret blev uppdagat och åtgärdat, och vi botaniserade lite mer i högen med spel. Det kom en fråga om vi ville spela något, och i ett svagt ögonblick svarade jag ja. Indie verkar funka som med sushi. Det uppfattas lätt som lite konstigt, och vid första och andra anblick ter det sig ointressant. Så tar man ett kliv ut i träsket och fastnar. Det var spelomgången som Übereil nämnde tidigare.

Übereil said:
Efter det hamnade jag i en spelomgång Utpost med Genesis kompis Kim, Lupus Maximus och Lupus Maximus... någonting. Samt en till person som också känner Genesis. Omgången utspelade sig i ett fort som vaktade en demonportal och som styrdes av en religiös orden som såg till att tristessen var fullkomlig. Jag hade jättekul. Gruppen som sådan innehöll ett par som inte var jättevana vid rollspel och dels för att spelledarrollen roterade vilket gjorde att alla gavs möjlighet att sätta scener (och tog det lite tid så gjorde det ingenting). Dessutom så var omgången i sig jätterolig med både humor och spänning och svåra och lite överraskande val. Jag tror inte jag hade spelat en så bra spelomgång varken på GothCon eller i Utpost innan det.
"Lupus Maximus... någonting" sammanfattar det hela nog rätt bra och motsvarar nog vad många som känner oss väl också säger. :gremtongue: Hm... "En kompis som bor hos mig, som också råkar vara ett ex" kanske funkar?

Den karaktär jag valde från de vi skapade var en "duvmästare", som tog hand om utpostens brevduvor. En gammal man som levt i stort sätt hela sitt liv på detta ställe, där tristessen har varit deras största hot. Hans högsta vilja är att komma från utposten, och han vet överprästens hemlighet. Den hemligheten visade sig senare vara att utposten hade flyttats, för att "den riktiga demonportalen" låg ännu värre till. Men då man hade byggt den nya utposten hade man tagit med sig några statyer från den ursprungliga platsen, vilket var den egentliga portalen. Portalen blev nästan öppnad, men en gemensam kraftansträngning lyckades vi göra oss av med föremålet som gav portalen kraft. Många intriger och konflikter hans med på kort tid.

Att spela med konfliktresolution och roterande scensättande, där alla kan gå in och peta i vad som inte redan är satt, var ett helt annat "mind space" än traditionellt rollspelande för mig. Men det jag hade riktigt roligt, och jag kan bara konstatera att mitt första kliv fick mig att fastna. Förutom att det känns som det är lättare att köra korta one-shots med Indie (alla trad-idéer jag har envisas med att växa till potentiella kampanjer), så känns det som bra övningar i att agera ut karaktärer.

Under lördagen blev det två till föreläsningar; Jennifer Brozek pratade om att skriva böcker till någon annans IP och Åsa Roos pratade om nyckelringsrollspelet. Lunchen tog vi på ett sushi hak som hade de största bitar jag sett. Hade jag vetat hur stora de skulle vara hade jag nog valt hälften så många.

Det blev en till vända i butikerna, där det införskaffades lite EON-moduler, ett exemplar av nyckelringsrollspelet, samt att jag hämtade upp mitt exemplar av More than human.

Efter butikerna kände vi oss båda rätt trötta, och funderade på att smita till hotellet. Men vi stannade till där Sverok hade lite demo av "boffer-vapen" och vi pucklade på varandra lite. Det gav ny energi och vi fortsatte rundvandringen.

Middagen tog vi på en pizzeria, och då vi ätit klart kom Kim och den den andra killen "som också känner Genesis" in med några andra personer. Så vi stannade kvar och pratade med dem medan de väntade på sin mat. Samtalet gled snabbt in på på Utpost i och med att Kim presenterade oss som "två av spelarna från gårdagens Utpost spelande". Efter att vi pratat om det ett tag visade det sig att en av de andra i den gruppen var Simon, skaparen av Utpost.

Lite till promenerande i lokalerna och sedan begav vi oss tillbaka mot Indie-rummet för att eventuellt prova på något mer. Dock han det inte bli något mer spelande den kvällen för vår del. Vi siktade i stället på att komma upp till frukost (något vi lyckades med, med fem minuters marginal).

Det han bli en till Indie-lir, där Lu-kaazh höll i en snabbvända Supergänget. Det blev superhjältarna Dona, med flygförmåga, superhörsel och superskrik. Samt Löjtnant Finland med fokuserad Sisu (höja eller sänka folks viljestyrka), superstyrka, samt en Nokia super communicator. Vi fick ta oss an Lisebergmannen och hans hantlangare fiskaren, vars mål var att stoppa Gothcon. Givetvis lyckades Dona och Löjtnant Finland stoppa deras plan, och GothCon kan leva kvar. Var riktigt kul.

Tåget hem för oss var först på måndagen, så vi spelade Pathfinder på hotellet efter vi gick tillbaka dit. Vi fortsatte även med Pathfinder på tåget, vilket kanske var ett mindre lyckat val med tanke på mängden böcker samt att det inte är ett system jag kan bra.

Utöver det han jag växla några ord här och där med några forumiter, samt tydligen missat minst ett "uppmärksamhetsslag" och inte sett folk jag borde känt igen under rundvandringen. Får helt enkelt höja den egenskapen till nästa konvent :gremsmile:

I det stora hela var det en trevlig helg. :gremsmile:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Sum Caligini said:
wilper said:
Vill du säga något ord om vad Oldtimer höll på med på GC? Det var ju ett tag sedan han var på forumet.
Den personen visade/demade sitt Dunder & Drakar för intresserade.
Har du någon aning om vad han tänkt runt spelet nu då? Fortsätter han och arbetar på det, tänker han trycka? Kommer han uppdatera nått på sin hemsida?

Oldtimer får såklart gärna svara själv, det är bara så sällan man ser till han här eller på sitt eget forum.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Lupus Maximus said:
Middagen tog vi på en pizzeria, och då vi ätit klart kom Kim och den den andra killen "som också känner Genesis" in med några andra personer. Så vi stannade kvar och pratade med dem medan de väntade på sin mat. Samtalet gled snabbt in på på Utpost i och med att Kim presenterade oss som "två av spelarna från gårdagens Utpost spelande". Efter att vi pratat om det ett tag visade det sig att en av de andra i den gruppen var Simon, skaparen av Utpost.
Jahaaaa, så det var du! Började misstänka det redan i början av inlägget (hörde ekot av Kim som sa att han nu kom ihåg att det var Marina och inte Martina). Jag var ju skägget som dök upp med Kim och Genesis. :gremlaugh:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
DeBracy said:
Jahaaaa, så det var du! Började misstänka det redan i början av inlägget (hörde ekot av Kim som sa att han nu kom ihåg att det var Marina och inte Martina). Jag var ju skägget som dök upp med Kim och Genesis. :gremlaugh:
Ah :gremsmile: Kul.

Jo, han lyckades förvränga hennes namn några gånger :gremtongue:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Lupus Maximus said:
DeBracy said:
Jahaaaa, så det var du! Började misstänka det redan i början av inlägget (hörde ekot av Kim som sa att han nu kom ihåg att det var Marina och inte Martina). Jag var ju skägget som dök upp med Kim och Genesis. :gremlaugh:
Ah :gremsmile: Kul.

Jo, han lyckades förvränga hennes namn några gånger :gremtongue:
Min taktik för att undvika att sånt ställer till problem är att inte använda namn...

Übereil, som är expert på att se till så det inte märks att han inte använder namn
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Übereil said:
Min taktik för att undvika att sånt ställer till problem är att inte använda namn...

Übereil, som är expert på att se till så det inte märks att han inte använder namn
Du är inte ensam om den expertisen. :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Kul att du hade kul med Utpost! Kim erkände att han glömt bort några regler och improviserade, men du har ju fått en PDF nu, så om du läser den märker du väl själv. Rödskjortor ska inte ha några tärningar och biroller ska ha en personlig plats.

Och killen "som också känner Genesis" heter Johan.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Genesis said:
Kul att du hade kul med Utpost! Kim erkände att han glömt bort några regler och improviserade, men du har ju fått en PDF nu, så om du läser den märker du väl själv. Rödskjortor ska inte ha några tärningar och biroller ska ha en personlig plats.
Redan läst igenom den en första vända. Tackar :gremsmile:

Det var så pass sällan det sattes en scen att en extra tärning för birollens plats hade gjort någon större förändring. Genom att ge rödskortor tärningar så kunde i alla fall "Soldat 37" avancera till att nästan bli biroll, och heroiskt stå på sig när hela gardet söp sig fulla. Men jag kan tänka mig vissa komplikationer om man kör ett längre spel och en större utpost.

Och killen "som också känner Genesis" heter Johan.
Så heter han ja. Namnminne som en guldfisk... :gremblush:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
ekofest said:
friform blir definitivt något jag prövar igen, synd bara att jag inte orkade med fler pass såsom jag trodde att jag skulle. Tack alla för en schysst, opretentiös plats!
När du skriver friform, menar du indie eller spelade du något friformsscenario också?

-Gunnar (som visserligen länge hävdat att indie bara är en variant av friform, men nu känner sig begreppsförvirrad)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
GothCon var rätt bra i år. Dök in på puben så där jättesent (GC hade långa köer i år), typ tio, och spenderade kvällen med att snacka med folk och vifta med Äventyrssommar-speltest-blädderex.* Fick ont i halsen av den höga ljudnivån och fuktade nog inte strupen nog. Ja ja. Krank föreslog Lovecraft-inspirerat scenario i Sverige. Awesome.

Spenderade mycket stor del av GC i spelmakarrummet (som en blodigel?) - det blev en del snack med Xhakhal och en annan(osäker om denne har wrnu-konto?) samt Krille, med lite snack med krank. Klantade mig bara en gång vad gäller butiken (förlåt!). Knåpade ihop ett scenario till Äventyrssommar*... Som inte blev spelat. Meh. Gick runt vid något tillfälle och snackade med en från Fria Ligan, Mylingspel-folket, Megaton Games och de där som gjort/sålde Noctum/Cold and Dark. I ett par timmar. D:

Lördagen blev det lite mer blandat. Spelade demonisk gammal gubbe i Psychodrame (med Genesis, DeBracy, Gnomvid och två jag inte kände, se Genesis post). Fick lite bra feedback från Übereil och spelade lite Sjätte Inseglet. Mot kvällen blev det en omgång Best Friends med Möller, Recca och en till (som jag kände att jag kanske styrde aningen lite mycket i, som cool tuff tjej [tyckte det verkade som det var mycket jag och Recca som styrde spelet, men tror det kan ha varit min inbillning. :gremsmile: ]). Aftonen avslutades med en omgång Verbal Combat** - mycket trevligt.

Söndagen gjorde jag inte så mycket - bollade idéer med Krille kring Äventyrssommar - Kusliga Ungar*, köpte ett ex av >Human och ett par boosters Rocketmen och svävade runt. Hittade Möllers rollspelsbok som hade hamnat under mina speltestex av Äventyrssommar*. Hopps.

Överlag, ett trevligt konvent.

*På det stora hela tror jag att jag var lite mycket i Äventyrssommar-läge - å andra sidan fick jag gött med feedback.
**BLOD!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
gizmo said:
På något sätt blev det rätt mycket spel med samma personer. Det var trevligt, men jag borde ha sett till att spela lite mer med olika. Tre spel på lördagen, alla med Lu-kaazh, det är egentligen inte rätt sätt att utnyttja konvent.
Jag håller med, du är jätte trevlig att spela med men när jag insåg att du också var med i AW så funderade jag på att hitta något annat bara för att få spela med någon annan.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Friform och indie

MrG said:
När du skriver friform, menar du indie eller spelade du något friformsscenario också?

-Gunnar (som visserligen länge hävdat att indie bara är en variant av friform, men nu känner sig begreppsförvirrad)
Det vi spelade var det franska Psychodrame, fast Genesis hack på speltestversionen. I praktiken ganska klockren friform faktiskt, ända ner till att plocka in klassiska tekniker som monolog och fågeln i örat.

Senaste åren har det gått upp för några av oss indietomtar att du nog hade rätt redan för 6-8 år sen då vi inte var nog bekanta med friformsteknikerna och tänken för att se likheterna. Sedan amerikanerna fick nys om Jeep är friform till och med en explicit influens i en del spelmakande i indiekretsen så gränserna har blivit ännu mer luddiga.

Jag tror jag hakade upp mig så mycket på min förutfattade bild av friform (stark spelledare, förberett scenario) att jag aldrig tänkte tanken att folk som spelar friform hemma i stugorna kanske bygger ihop sina upplägg kollaborativt precis som vi gör och inte nödvändigtvis kör med stark spelledare. Lustigt att det ska ta så många år att få perspektiv.

Minst tre av spelen vi körde i Indierummet i år – Psychodrame-hacket, Daugthers of Verona, Archipelago – är friform.
 

ekofest

Veteran
Joined
2 Apr 2012
Messages
42
Location
Örebro
Re: Friform och indie

DeBracy said:
MrG said:
När du skriver friform, menar du indie eller spelade du något friformsscenario också?

-Gunnar (som visserligen länge hävdat att indie bara är en variant av friform, men nu känner sig begreppsförvirrad)
Det vi spelade var det franska Psychodrame, fast Genesis hack på speltestversionen. I praktiken ganska klockren friform faktiskt, ända ner till att plocka in klassiska tekniker som monolog och fågeln i örat.
Tack DeBracy, jag är helt nollad på vad det kallas. Vet bara att det var kul och pågick i Indierummet :gremtongue:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Spelade spel:
Magic the Gathering (Team Sealed): 0-2 drop
7-wonders 5/5
Infiltrator 2/3
Diplomacy (riktigt arr) 1/7
Dungeon Lords 2/4 & 1/4
British Quiz game (SL)
Dogs in the wineyard ?/5 är ju alltid svårt med rollspel men jag kom nog bara 3a.

Sen så handlade jag 3 konstverk, 1 spel, och hängde en del och tittade på Guld och Bly figurspelet.

Så hur vad Dogs? (Att jag tog 17 center i ett 1907 parti i dippy är det förstås ingen som kommer att fråga om): Jo det var en väldigt skön känsla att till slut få spela det, och med en erfaren SL som visste vad hen höll på med. Systemet var i vägen, men det var ju liksom meningen och det var rätt snyggt hur eskalering och så där fungerade. Är nog inget favoritspel men stämningen under det här passet blev väldigt bra. Någon gång skulle jag vilja prova Psychodrame också, det verkar så fruktansvärt häftigt.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Max Raven said:
Spenderade mycket stor del av GC i spelmakarrummet (som en blodigel?) - det blev en del snack med Xhakhal och en annan(osäker om denne har wrnu-konto?) samt Krille, med lite snack med krank.
Det är nog Ronja Melin du tänker på. Illustratör+omslag till Evolutionens Barn och >Human.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Mitt GothCon var jättebra!

Jag spenderade det med att:

¤ sitta i makarrummet för tre butiker samtidigt.

For the win and awesome.

Bordstetris var nog det enda verkliga spelet jag spelade under konventet, men det gör ingenting för det är rätt kul det med, och sitta och rita en hel helg medan det kommer förbi trevliga forumiter och litet övrigt folk sporadiskt i slumpmässig ordning? I can dig it.

Lootlistan för i år är:
¤ Nyckelringsrollspelet (at long last)
¤ >Human
¤ Nor Bannog I & II

Ser nu fram emot/ska titta närmre på:
¤ Mer More than Human
¤ Evolutionens Barn v.2.0
¤ Mutant: År Noll
¤ Svavelvinter, som jag har förstått är ett spel som handlar om kartor och kartritare.
¤ Blå Himmel
¤ Supergänget översatt till minst två språk till lagom i tid till nästa GC.
 
Top