Nekromanti Gothcon, ffs!

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
jag upptäcker en massa typer i "medeltidskläder" som skriker och bråkar i en kulle.. Jag visste att jag var nära.. Skämdes dock lite.. Lajvarna såg jättelöjliga ut..

'Världens sämsta fantasylajv'? De var ju helt underbara - jag gillade speciellt magikern i röd/blå badrock, och dvärgen (tror jag det var) iförd luva, tomteskägg och mantel gjord av en svart plastsäck. (-:

Runt 14-15-tiden så snackade jag med en typ som kände Trygg-Torkelmakarna personligen och som berättade lite intressant bakgrundsinformation omkring det otroligt roliga spelet.

Hmm... Nämndes 'Gurra'?

--
Åke
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,536
Location
Helsingborg
Trygg-Gurra och Ryggkliar-Torkel [OT]

"De var ju helt underbara - jag gillade speciellt magikern i röd/blå badrock, och dvärgen (tror jag det var) iförd luva, tomteskägg och mantel gjord av en svart plastsäck. (-:"
Hmm.. Å min sida ska jag aldrig mer skaka på huvudet åt amerikanska lajvare.. :gremsmile:

"Hmm... Nämndes 'Gurra'?"
Gurra? Vem är det? Hmm.. Jag känner igen namnet.. *slår upp Trygg-Torkel.. Ser på sidan 2:*

"Vi vill tacka
Antgames, som gjorde 'Gurra Strikes Back', för idén."

Jaha.. Den Gurra.. Näe, det nämndes inte.. Däremot att Trygg-Torkel var tänkt att ha 100 Gp från början men det glömdes bort... samt förklaringen till meningen "Tredje upplagan blev inte av"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som vill bläddra lite i en "Gurra Strikes Back" och som vill veta hur spritt det var
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Mitt första GothCon

"I så fall är du inte riktigt lik dig själv på bilden "

Bilden föreställer inte alls mig, vilket dock alla verkar tro. :gremsmile:

"Vi har alltså träffats? "

Jag var med på två Västmarkspelledarträffar där du också var, även om jag mest satt still och såg frånvarande ut. Jag frågade dig även om hur du hade hanterat relationen mellan Eli och Riddar Guthric. Tunnhårig skåning med glasögon, råttfärgat skägg och brun skinnjacka.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: You've longed for it, you've feared it!

Fasen...
en sådan här rapport gör ju att man blir ännu mer deppig över att man inte var där... Känns som det kanske är dax att få tummen ur & se till att komma iväg på diverse konvent...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Trygg-Gurra och Ryggkliar-Torkel [OT]

/Han som vill bläddra lite i en "Gurra Strikes Back" och som vill veta hur spritt det var

Inte speciellt; såvitt jag vet såldes den bara i egenkopierad upplaga på ett par konvent några år innan Trygg-Torkel kom. Miljön är annorlunda (Gurra är en tysk pansargrenadiär) men själva idén och spelmekaniken funkar likadant.

Trygg-Torkel är en helt okej produkt i sig, det är bara en pet peeve jag har när folk hyllar efterföljarna utan att känna till originalen. Som Tabbar i Rollspel och Murphy's Rules. Eller Ob-tärningar. (-:

--
Åke
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Wtf?

Vad är det för fasoner!? Hur ska jag nånsin våga ta emot chips från dig igen om det är så här du behandlar mig efteråt...

*snyft*

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
PK be damned! - Jag har spellett en neger!

Det ryktas om att det var minst en svart(färgad, neger, vadduvill sålänge det är PK) kille på konventet, och då pratar jag inte om svart som i solbrillor, färgat hår och läderrock.
Jorå. Jag spelledde honom/en av dem sista passet. Mycket duktig och hade många bra ideer, men fick inte bidra med så mycket på problemlösarfronten eftersom han speladen läkaren och de andra hade vett nog att inte bli skadade.

/Joel
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
GothCon Magnum Rapport

Eftersom alla andra verkar ta upp vad dom gjorde runt konventet också så borde jag kanske berätta att jag hade ett litet rollspelskollektiv med Dnalor och Zaphod innan.. Naah.

Som ni läst i andra inlägg så samlade vi IndieCon-arrangörer (egentligen är jag ingen officiell arrangör, man får bara ha två..) oss i Indierummet på torsdagskvällen, som visade sig vara helt grymt. Vi hade drömt om att bära upp en soffa och bord till GothCon, och här fanns det redan - Flera stycken!
Konstigaste händelsen: Jag fick dela soffa med Mogge, och brottades om täcket. Sedan nöp han mig i näsan hela tiden av en anledning jag inte alls kunde förstå.


Fredag börjar lugnt, och när ingen droppat in på vårt arrangemang så spelleder jag "Staden: Fyrverkerimästarens gåta" för walium, Morgoth, Dnalor och Ymir.
walium spelar Staden-rollen han var född att spela, en portvakt med både fötterna i den arbetarskitiga jorden.
Dnalor ger ett suveränt porträtt av en liten gatuflicka som överaskar scenarioskaparen, och som "inte vill bli: fnask"
Morgoth röjer loss med favoritrollen Gimeaus Holt, en charmig kortspelare som känner Boris Karloff.
Ymir väljer efter en stunds eftertanke en lite överlägsen adelsdam. Föga anade jag vidden av detta beslut..
Scenariot var kul att spelleda, men alla höll med om att det var en bra idé som skulle blivit bättre med mer tid på oss och bättre förberett.
Mest speldistraherande: En droskkusk som heter Boris Karloff, en cafévärd som kallar sig "Doktor Kärlek" och spelare som försöker komma på vilken SLP som är baserad på vilken person i verkligheten.

Sedan kommer ett gäng in och vill spela Dogmaspel, men dom kan inte bestämma sig för vilket, så jag föreslår en crossover, något jag har hoppats på, och det blir det: Syfilis/Piraterna från Pluto/Trollspel! (Sedan Rising bad att vi skulle vara respektlösa hade jag velat göra en Vigilantez/Hamster-crossover eller så)
Spelandet blev improviserat och whack, men spelarna verkade gilla det ändå - Iallafall de två som pratade på mest, precis som Han skrev så pratade två mest, medan en pratade medel, och två var inte alls särskilt aktiva.. Lite synd.

Vi avslutade när groddjuret, trollen, och troll/grod-varelsen fick fart på det kraschade etersegelskeppet för att ge sig ut i rymden på jakt efter ett botemedel mot Syfilis, och tyvärr kunde vi inte återuppta det igen. Nåja, mer tid för mig att spela Elefantkyrkogården, vilket inte blev så kul förstås.

Vi gick vidare med ZonkPop, där jag spelar den stenhårde Leon, tillsammans med Zaphods kleptomaniske pretto-to-be, Naugs populära zonkartjej, ermines undanskymda plåster, och Ymirs.. överlägsna zonkartjej, som han paxat i förväg. Möjligtvis för att få hänga på mig.
Scenariot var coolt, men tydligen så hade Mogge ambitiösare planer än vad han kunde få plats med i ett konventsscenario - Vi spelade klart 6 av 10 scener på två spelpass, och scenarioformatet kunde inte på ett bra nog sätt stödja alla idéer som skulle komma med. Njutbart dock, med en ond Pontus Gårdinger och härligt flytande Revolver-regler för strid.
Största överraskningen: "Va? Är jag bara femton år?!"
Sjukt roligast: Vår sjuka SL Mogge, som envisades med att beskriva hur fåniga vi såg ut med riktiga ansiktsutrycksbomber vid varje misslyckat Se Tuff Ut-slag, eller som spelade DJ.. "You gotta monkeyswonk the donkey if you wanna honk the swonkeyponk to the donk!" eller något..

Sedan blev det sömn igen, och den här gången sov Mogge på skinnfotöljen istället.
Tröttsammast och sjukast: Zaphod ska berätta något viktigt när alla verkligen vill sova, men börjar om hela tiden tills folk hotar honom med stryk, och då kommer han till sin poäng, att "det känns som att vara Cindy Crawford", och då börjar folk slänga kalsonger på varandra.


Lördag: Nästa morgon - Mutant! Jag avslutar min "Mutantspel med Eskil-konventstrilogi" (egentligen så är serien på fyra scenarion, men vi missade ett) med Eskil som Errol, och mig som Rhea istället för Delta Max som traditionellt, även om jag inte skulle vilja byta ut min roll i efterhand.
Vi spelade med en kille som visade sig ha ritat baksidan på min tröja (Blaren), en tjej som visade sig vara med i Dnalors spelförening, och en kille som visade sig vara rätt tyst. Scenariot förändrades en del efter hur vi spelade, men det verkade bli till det bättre.
Häftigast: Slutstriden, där jag får låta Rhea posa med Errol, och klättra in i en bil och styrkeslice:a av en ondingens hand med laserpistol. Rhea är tuff. Kanske lika tuff som en schizofren C3PO-wannabe med en mörk sida.

Sedan lite Elefantkyrkogården, som hade ett trevligt tema, och härliga rollpersoner - Tyvärr gick det lite segt och jag orkar inte skriva mer. Och även om jag gjort det så hade ni inte orkat läsa det. :gremwink:

Sedan avslutade vi ZonkPop på ett ställe som kändes rätt, and there was much rejoicing.

Denna natten bjöd på IceHouse och en överraskning - Här gången kommer en charlatan utifrån vid namn Jonathan, som börjar förföra pojkarna i vår kärleksfulla gemenskap. Det löste sig dock, och alla kramades.
Bästa presentationerna av forumiter: Japp.


På söndag fick jag spela Västmark med Ymir, ermine och Illern, med Foggmock som spelledare. Jag var rätt trött, vilket var synd, och det kändes som vi inte kom någonvart, vilket också var synd. Sedan visade det sig att det var fullt legitimt att ta ut svängarna och bara glida igenom dagarna fram till Tokarnas Natt, vilket var lite synd. Hade jag vetat det i förhand hade jag absolut njutit av scenariot mer, och kunnat dra ut på egna eskapader. Jag spelade iallafall Eli, the one and only. Illern var Esgith, den stabila och starka, ermine var Alvhild, som förra året hade varit rent demonisk till den grad att jag som spelare var säker på att hon var av älvafolket egentligen.. Men i år var hon bara kyoot. Och Ymir hade i förväg paxat den smådryga Venja. Plötsligt gick det upp för mig omfattningen av det val av Staden-rollperson Ymir gjort med ett litet leende! Cirkeln var komplett!
Rollpersonerna är iallafall lysande, jag saknar dom så här i efterhand, precis som jag saknade Mutant-personerna.. Jag vill veta hur andra spelade dom! Jag vill dela alla deras upplevelser!

Upps, det är ju det som brukar definera kärlek för mig.. :gremcrazy: Å andra sidan så känner jag inte kärlek på ett romantiskt sätt ändå, så det funkar väl rätt bra..
Bästa sätt att byta ämne: Äh, jag kommer inte på något..

Ähum.
Tyvärr hann vi inte spela klart, precis som Foggmock skrev, men vi hann posa iallafall - Illern till höger, som inte gjort så mycket intryck på mig tidigare, visade sig förresten vara en riktigt grymt soft kille.
Och så promotade vi oss på avslutningen, jag, Mogge och Dnalor. Mogge gav pris till snyggast ben, men fick ångest efteråt.

Överhuvudtaget tyckte jag det var ett soft konvent, det blev ingen stress eller dödtid alls, eller så kändes det bara inte så, eftersom jag hade IndieCon att dra mig tillbaka till, och mer erfarenhet av konvent än förr. IndieCon blev förresten så lyckat jag hade hoppats, med en tillräcklig mängd besökare och allt.. Men nästa år.. Då jävlar.

Tills dess, adjöss!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Magnus Blixt"

vi ska namndroppa forumiter så kunde jag, Fogge och Dnalor komma på följande forumiter på GothCon:
Magnus Blixt


Vem är det? (-:
Bara Seter som använder sina superkrafter igen; han har ju lyckats bli tagen för både dig och mig tidigare. Nu återstår bara att avgöra om han gör det som Rogue (snor andra spelskapares identitet om han vidrör ditt nakna skinn) eller Taskmaster (han behöver bara se någon skriva ett spel för att han sedan skall kunna skriva på samma sätt!)

Erik, ringer SHIELD
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,210
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: GothCon Magnum Rapport

Och Ymir hade i förväg paxat den smådryga Venja. Plötsligt gick det upp för mig omfattningen av det val av Staden-rollperson Ymir gjort med ett litet leende! Cirkeln var komplett!
Nu blir jag oerhört nyfiken. Vad är det för iakttagelse du gjort? Vad var det för cirkel som slöts? Berätta!

- Ymir, som tyckte Venja var oerhört rolig att spela
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Mitt första GothCon

"Föresten fick du något vettigt svar eller babblade jag bara på i all oändlighet? "

Tja, du verkade mycket mer snäll och trevlig än vad alla påstår. :gremlaugh:

Jag snodde för övrigt din idé om det rinnande blodet och saltcirkeln även om det istället var den gode Joaquin som bidrog med blodet.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det rafflande svaret:

Ja, du spelade ju smådryga damer med status i ZonkPop, Staden och Västmark. Jag fick typ höra samma rollspelsröst från dig hela konventet.

Ledsen, det var nog allt.. :gremcrazy:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,481
Location
Stockholm
Om nu någon missade det...

<hes>

...så var jag på GothCon mot mitt bättre vetande, så om någon pratade med mig eller försökte prata med mig och jag verkade förvirrad och otrevlig så var det för att jag är förvirrad och otrevlig som person...

...eller, nej, det var för att jag hade halsfluss och inte fick prata för Herr Nils. Eller för att jag hade smärta i halsen när jag pratade. Trodde jag var frisk men pratade sönder mig själv på torsdagen och fredagen. Kastade mig på ett tåg hem på lördagen, och sov två dar i sträck.

Träffade många forumiter, minns inte vilka, allt är som en dimma. Minns dock att Dungeon of Doom verkade vara uppskattat. Och att Krille satt två bord från oss. Och att vi var in en sväng på indierummet. Och att jag sa hej till Olle säkert tre gånger. Och att jag fick en Dragon av Baldyr.

Är lessen för att jag inte kunde hänga med fler wrnu:are, men ni dyker väl upp på LinCon?

M. (host, host)

</hes>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,481
Location
Stockholm
You will be assimilated

Muhahahahahahaha!

I am the overlord. Resistance is futile. I am the alfa and the omega.

Eller nått sånt. På listan över folk jag misstagits för finns även Rikard Wolff, och basisten i Pineforest Crunch. Men de är ju inte rollspelare, så de räknas väl inte. :gremlaugh:

Och någon trodde en gång att jag var Herr Nils bror. Av någon anledning.

Och en gång blev jag misstagen för att vara någon helt annan av min dåvarande flickvän. Skum upplevelse.

M.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: "Magnus Blixt"

Nu återstår bara att avgöra om han gör det som Rogue (snor andra spelskapares identitet om han vidrör ditt nakna skinn) eller Taskmaster (han behöver bara se någon skriva ett spel för att han sedan skall kunna skriva på samma sätt!)
Jag skulle tippa på Taskmaster. Mig veterligen imiterar han bara andra, utan att få dem att falla i koma medan imitationen pågår.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
möööh...

Ymirs.. överlägsna zonkartjej, som han paxat i förväg

Ymir fick ju välja sist. Du och Zaphod valde först, sedan fick Naug och ermine välja, och Ymir fick det som blev över! Ju!
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Trygg-Gurra och Ryggkliar-Torkel [OT]X2

Vaa! Känner du till orginalet till Murphys laws? Världens mest felciterade citat?

Förlåt, jag är alltid på jakt efter The True Law. :gremsmile:

Vet någon förresten om man kan komma över Trygg-Torkel och dess orginal (?) Gurra?

Vore kul att lägga till samlingarna av tokiga saker att ha när spelhelgerna ballar ut. :gremsmile:
 
Top