Nekromanti Gothcon, ffs!

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Skärpning!

Jag vill inte dra ner på glädjeblodkropparna som rinner i blodet på alla vi som var där, men modemanvändarna skulle nog uppskatta ifall de fick runt 6Mb mindre att ladda när de efter en lång GothCon-helg kom hem och ville läsa denna tråden.

Nåja, jag hade en rejält rolig helg i alla fall. Spelade inte så mycket, var väl mest att gå runt och dega, hänga brevid Dungeon of Doom och titta på när Chrull och Yassilus slaktade kunder och berättade var det stod pianon.
Men man fick i alla fall spela (i kronologisk ordning) "Turister på villovägar", "Karnevalen i Karle" och "Dubbelspel i Durango".

Under pre-GothCon-festen fick man spela "Are you a Warewolf", mycket kul (funderar på att köpa) samt officiell speltest av Fluxx Drinking Game, lite jobbigt när X=X+1, Drink 5 samt The Party! låt ute... All cards random var dock riktigt rolig (förutom när någon råkade dra och lägga Get on the wagon). Man skrattade arslet av sig när det började spelas TryggTorkel, var kul att hitta det till försäljning senare under konventet.

Vad var då dåligt under GothCon?
Jo, att det inte fanns spelledare nog för oss att spela Tokarnas natt var tråkigt, att jag är tvungen att jobba (dela ut morgontidningar) på nätterna mellan lördag och söndag är tråkigt (men det har ju inte att göra med själva konventet), att det bara var tre dagar... kanske skulle vara roligare med fler dagar och kanske två pass per dag, 7 dagar med 2 stycken 6-timmarspass skulle vara bra. För övrigt passade spelledarna tidsgränsen mycket bra.

Vad hoppas jag på nästa år?
Jag hoppas ha klart den idé jag fick när jag frågade Olle vad han skulle spela härnäst och han svarade "Kaffe", d.v.s. jag hoppas få klart rollspelet "Kaffe". Jag hoppas att Fluxx Drinking Game kommer att finnas klart och tillgängligt för försäljning. Det skulle också vara trevligt med fler spelledare så man får spela allt roligt man anmäler sig till. Sist men inte minst hoppas jag på att ha mycket mer pengar att spendera på roliga spel.

/Seinet Wintermute - Det råkade visst bli ett "Vad gjorde jag på gothcon"-inlägg av den här uppmaningen att inte lägga in stora bilder i inläggen.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: You've longed for it, you've feared it!

Alla lag utom ett fick SL det passet, men det laget HADE visst en SL som bangade på grund av kass röst, så jag försöker förtränga mitt dåliga samvete.
Ifall du menar pass nummer 5 kommer jag aldrig förlåta dig! Det var mig och min spelgrupp du svek i sådana fall, fy på dig!

/Seinet Wintermute
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: You've longed for it, you've feared it!

AMMAGAWD! :gremshocked:

Hade varit kul att få spelleda två forumiter till (minst?).
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: You've longed for it, you've feared it!

Tja, får väl tvinga mig till Lincon då så kanske du får chansen igen? Eller också en private session nästa GothCon :gremwink:

/Seinet Wintermute
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Vaknade fredagen klockan 09.. Visste inte vad jag skulle göra i helgen..

Hade tråkigt klockan 11.. Tänkte "Undrar om det går någon buss ner till Göteborg"..

Satt på en buss klockan 14 som passerande Jönköping på väg ner till Göteborg, läsandes Eon-romanen "Dräparen".. Irriterade mig något enormt över språket i boken.. Gud, vad kass den är.. Har 17 kr 50 öre kvar i plånboken.. Resten hade gått åt till biljetten.. Spenderar dessa på en läsk som kostar 18 kronor (erf i Köpslå!)..

Någon gång efter 17 gick jag omkring någorlunda vilse i Göteborg.. Jag hade bara åkt bil en gång tidigare till GothCon så jag visste bara ungefär åt vilket håll skolan låg.. Kom senare på att jag inte ens visste vad skolan hette.. Råkade passera en gata som det stod "Hvitsfeldska gatan" på och trodde mig vara nära..

20 minuter senare, efter ha frågat 3 personer efter vägen så börjar jag se mig om efter ytterligare någon att fråga, när jag upptäcker en massa typer i "medeltidskläder" som skriker och bråkar i en kulle.. Jag visste att jag var nära.. Skämdes dock lite.. Lajvarna såg jättelöjliga ut..

Runt 18-tiden hittade jag till IndieCon-stället.. Såg Arvidos spelleda en crossover på tre dogmarollspel med två gamla konventsrävar (de som snackade med Krille Foggmocks paparazzibilder) och tre ungdomar.. Räverna snodde oftast hela showen under spelomgången..

Kanske klockan 20 köpte jag två Deadlandsböcker för 100 kronor från SF-bokhandeln, vilket innebär en rabatt på 350:-.. Vem sade att SF-bokhandeln var dyra?

Minglade med forumiter resten utav kvällen.. Blev överraskad att alla ville använda de andras riktiga namn hela tiden.. Jag är kass på namn.. Tur att jag lärt mig någras namn redan innan.. En Jonatan som ingen kände(?) kom in på IndieCon och ville krama alla..

05:30 luktar Arvidos på mina kalsonger.. Innan dess hade jag slängt dem på en Zaphod som inte kunde hålla tyst..

08.. Vaknar.. Kallt som satan.. Tar på mig en t-shirt och somnar om..

Runt 14-15-tiden så snackade jag med en typ som kände Trygg-Torkelmakarna personligen och som berättade lite intressant bakgrundsinformation omkring det otroligt roliga spelet.. Innan dess kan jag ha berättat för Mörker vad "steaming" är för något, vilket kan ge upphov på vad "steampunk" egentligen går ut på.. :gremwink:

Drar till auktionen med en Andreas(?) runt 16 som tidigare varit med och spelat några spel med oss innan på IndieCon.. Ropar in Vägen för 40 spänn.. Har alltid velat läsa det rollspelet.. Ropade in Agone för 100 kronor.. Det enda jag visste om spelet innan var att jag sett en bakgrundsbild till skrivbordet på datorn.. Intressant att se Illerns Terra Draconis utropas, att äldre DoD-regler och Eon-reglerna ropades in på drygt 200 kronor.. DoD6 runt 140 kronor.. Mutant: UA för 110 kronor(!!) och Chronopia för hela 250 kronor(!).. En tjej som satt bakom mig var helt chockad över det och klagade i flera minuter.. Att en väldigt tidig DnD-regelbok endast gick för runt 100 kronor gjorde att hon fick ännu mer eld på brasan.. Stackars sate.. Själv ville jag mest ropa in något och sedan trycka ner det i halsen på henne för att slippa hennes gnatande i fortsättningen..

Söndagen kändes avslagen.. Prestenterade Trygg-Torkel för Morgoth..

Väskan är tung när jag går genom Göteborgs gator klockan 15:20 på grund av alla nytillkomna böcker (fick igen några böcker av chrull som jag glömde sist).. Min rygg värker..

Bussresa hem 16:20.. Forsätter läsningen av Dräparna.. Urrk.. Min rygg är besvärlig..

21:00.. Äntligen hemma..

22:00.. Jag är sjuk.. Natten mot lördagen var för kall.. Jag har även fått någon sorts inflammation i ljumsken..

03.. Sliter mig från vrållådan och går och lägger mig.. Helgen är över.. Är 900 kronor fattigare..

Det var trevligt att bara spontant dra någonstans.. Jag ska nog göra det någon annan gång.. Betalade inget inträde så jag drog mest omkring.. Det funkar det också.. Har några kvarvarande minnen från konventet.. Ljumsken är den mest tydliga och kvarvarande..

Forumiter jag tydligen missade: Yrkoon, Ripperdoc, bastion(?), Solinde, H2O.. [edit] Samt Rosen, Mekanurg och Balderk..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som besökte GothCon för andra gången och är nöjd över upplevelsen

<FONT SIZE=1>[edit] Efter att ha läst Arvidos namedropping så inser jag att jag missat än fler forumiter.. Så jag raddade bara upp dem jag hade hört talas om att de befann sig på konventet..[color:"green"]
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: You've longed for it, you've feared it!

Jo, Ulfgeir sa ju att han skulle komma... ni får låta bli att tanka hem det och tjyvläsa det och dessutom skaffa två spelare till (gärna forumiter!) så ska jag spara alla handouts. Det är det minsta jag kan göra.

Foggmock - rättfärdigar sig
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: You've longed for it, you've feared it!

Jo, Ulfgeir sa ju att han skulle komma... ni får låta bli att tanka hem det och tjyvläsa det och dessutom skaffa två spelare till (gärna forumiter!) så ska jag spara alla handouts. Det är det minsta jag kan göra.
Försent... :gremfrown: Nåväl om jag kommer till Lincon vilket beror på hur min ekonomi är. Men med tanke på allt annat jox jag försöker stoppa in i mitt huvud så lär jag enligt vissa forumiters förvirrade tankar glömma det som jag redan kan... :tekopp:

/Ulfgeir
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: You've longed for it, you've feared it!

Fast drar man dit så kostar det pengar, pengar man kanske istället vill ha lagt på Gates of Metal (se Finntroll igen, supa med polare och sådant).

Tja, kanske kan få någon att sponsra min resa till Lincon?

/Seinet Wintermute - Slänger in Finntroll på playlisten i Winamp "Ut långt, långt, långt i skogen... där brinna en eld!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
The man, the user, the reality

bastion(?)

Mannen heter XertaiX, och han är superlugn, snäll och soft i verkligheten.

Egentligen hade jag tänkt posta en konventsrapport i rollspelarkulturtråden, men den här är så mycket hetare, så ni får nog en till här imorgon.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Bara mesar...

...åker hem på söndagen! Vi coola katter stannar naturligtvis kvar och slutstädar tillsammans med de hårda killarna i Piasava. :gremcool:

Och som vanligt har jag inte fastnat på några vettiga bilder så väldigt få forumiter vet hur jag faktiskt ser ut.
För övrigt borde jag ha varit mycket mer social och snackat med mycket fler personer än jag gjorde även om jag egentligen inte gillar kramgalna killar som jag inte känner även om de heter Jonathan. Forumiter som jag skymtade men inte ens hälsade på:

Solinde
Vyrkoon
Baldyr
Balderk
Och säkert en massa andra, för att inte tala om de som jag faktiskt mötte men knappt pratade med. Jag skyller på trötthet och allmän blyghet.
Trygg-Torkel är den coolaste grejen sedan musten. Fy fan vad vi skrattade på vägen hem ifrån Göteborg. Och Han blir bara häftigare och häftigare för varje gång som jag möter honom. Jag rekommenderar alla att pröva på Cp-spelet. :gremsmile:
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Lite barnförbjudet

Okej... det här är inte helt rumsrent, men jag måste få svar!
Denna bild har eggat min fantasi länge nog, det är dags att lägga alla kort på bordet. Vad fan håller den lille lymmeln Rasmus i på den här bilden?!

 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Bara mesar...

Waaaaah!

Du såg mig? Um. När då? Förutom på scenen vid avslutningen då när jag höll mitt grandiosa avslutningstal som varade i kanske .. 7 sekunder?

Se till att hälsa nästa gång, och om du spelar mitt scenario så säg till i förväg så kan jag personligen ta död på din karaktär :p.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Bara mesar...

Jag tror att du var inne och vände på IndieCon vid något tillfäller när jag var där. Eller så såg jag dig någon annanstans, men jag är säker på att jag såg dig i alla fall.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag var där!

Jag vet inte om ni såg mig, jag var utklädd till Krille nämligen. Dessutom låtsades jag vara rollspelsmakare - pfft! Vad folk är lättlurade.

(Detta inlägg skulle inte ha skrivits om jag inte var avis på er alla!)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Mitt första GothCon

Efter ett bad och en god natts sömn är jag nu redo för en mer utförlig rapport om Påskens konventsbesök.

Torsdag
Åkte ifrån Linköping strax innan klockan 17 tillsammans med de två Piasava-bussarna. Spellede Uscm på vägen till Göteborg men hann inte klart. Mötte IndieCon-possen på parkeringen. Inspekterade deras feta lokaler och följde sedan med hem till Arvidos när de hämtade sov-prylar och lagade böngryta. Återvände till IndieCon vid tolvsnåret för att sova.

Fredag
Kollade in affärer, mötte Ymir och spelade ett Staden-scenario som den anspråkslöse portvakten Hugo Kopp. Träffade Han. Spellede Västmark med en person som tydligen aldrig spelat rollspel tidigare. Gick och lade mig sent.

Lördag
Vaknade upp och mådde halvkasst, trött, oinspirerad. Funderade på att strunta i dagens Västmarks-spelledande, men bestämmde mig ändå för att genomföra det. Fick en riktigt bra och rolig spelgrupp så det visade sig vara ett riktigt bra beslut. Spelade Trygg-Torkel och Cp-spelet med Han. Skitkul båda två. Spelade ett nytt spel ifrån Gigaskop gänget bakom "Spank the Monkey". Lade mig tidigt.

Söndag
Spellede sista passet Västmark direkt på morgonen. Blev infixad i slutstädet av Piasava. Föga anade jag vad det skulle komma att innebära...
Tillbringade resten av dagen med att städa Vasaskolan(?) tillsammans med Piasava och till tonerna av "Imperial March". Fick smörgåstårta och ett märkligt ölstop av konventsledningen. Spelade klart Uscm-scenariot men lyckades bara döda en rollperson.

Måndag
Städade klart på Vasaskolan(än en gång ?) och södra Hvitfeldska. Åt omelett och blev inbunden i packband av de onda personerna i Piasava. Konventet bjöd alla slutstädare på middag på en lokal Kina-restaurang. Naturligtvis fick mitt bord mat sist. Lämnade Göteborg klockan 21 och återvände till Linköping 00.30. Spelade Trygg-Torkel hela vägen hem när jag inte försökte sova.

Tisdag
Stannade hemma ifrån skolan för att sova ut och skriva det här. :gremsmile:

Konventets bästa köp
Trygg-Torkel, världens bästa solospel!

Omaka par
Pendragon och Ymir som inte ens talade samma dialekt. :gremsmile:

Mustkonsumtion
Tre liter vilket ledde till oräkneliga toalettbesök.

Konventets elaking
En trött och nöjd Dante som tog sig en välförtjänt cigg utanför cafeterian efter att ha haft ihjäl 100 förhoppningsfulla äventyrare i "Dungeon of Doom".

Mutant 1
Arvidos som blir mer och mer lik en blandning mellan en galen hippie och ett troll för varje gång som jag träffar honom. Ett intryck som bara förstärks när man hör honom prata. :gremlaugh:

Mutant 2
En duva med endast en tå på höger ben. Många teorier om hur detta kunde komma sig framlades.

Sunk 1
Den mur av svettlukt som slog emot alla som öppnade dörren till det rum som vi skulle samlas i inför det tredje spelledarpasset av Västmark.

Sunk 2
Den blomsterlåda ovanför trappan ner till aulan i Vasaskolan som jag rengjorde för hand. Innehöll fossilerat skräp vars ursprung jag nog inte vill veta.

Mordlusta
När jag vaknade tidigt på söndagsmorgonen och inte kunde somna om för att det lät som om Arvidos hade ett eget sågverk kombinerat med en kattplågarfirma. Då var jag ytterst nära att kväva honom med min kudde.

Besvikelse 1
Att min bror åkte hem ifrån konventet redan under lördagen för att han blev förskyld.

Besvikelse 2
Att jag inte umgicks med fler intressanta forumiter som till exempel Herr Nils som gav ett mycket sympatiskt intryck under alla spelledarsamlingar inför Västmark.

Besvikelse 3
Att jag inte hittade några intressanta rollspel trots alla affärer som fanns representerade.

Besvikelse 4
Att jag inte tog med någon egen kamera eller fastnade på någon annans bilder.

Antal T-shirts
Tre

Loot
Massor av onyttigt godis och nummer ett av Fenix som ironiskt nog innehöll en intervju med Fenix.

Inför nästa GothCon
Tänker jag ta med ett liggunderlag.

Konventlåt nummer ett
Den jazziga storbandsversionen av "Imperial March" som jag säkert måste ha hört minst 20 gånger undet städningen. :gremsmile:

Rollspelsminne 1
Den Västmarksspelgrupp som var jätteduktiga och fick för sig att de själva skulle leta reda på den ny kungen genom att leta efter konstigt formade födelsemärken på slottsfolket. Väpnaren Joacin och jägare Aelfdan var heta kandidater. :gremlaugh:

Rollspelsminne 2
När Uscm-spelarna övervägde att svetsa fast en 20 m.m:s kulspruta på en kundvagn för att kunna lämna en fientlig stad.

Ett stort tack till alla konventsbesökare och speciellt de stenhårda grabbarna i Piasava som var vänliga nog att adoptera mig som prao-elev. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Oj

Jag visste att jag glömt Ezping Orm, men jag var säker på att jag fått med dig.. Det blev så många vi räknade upp en stund, så några han jag inte skriva ner..

LjusetsRiddare var tydligen där också.
 
Top