Nekromanti GOT näst sista avsnittet SPOILERS

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
entomophobiac;n320264 said:
Jag håller helt enkelt inte med. Men kanske läser jag in mer i det än serien faktiskt visat, eftersom böckerna inte är lika besatta av badassery som TV-serien.
...........................................................................................

Ja, jag har ju aldrig läst böckerna så jag går enbart på vad som visas i TV-serien.

Att hålla TV-serien ansvarig för något som bara funnits i böckerna tycker jag är lite fel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
entomophobiac;n320259 said:
Jag tycker det känns som en efterkonstruktion, personligen. Har hon fattat en del knasiga beslut? Absolut. Men ofta har det gått att läsa som en sorts ideologisk naivitet lika mycket som grymhet. Det har funnits en grund att stå på. Jag hade kunnat gå med på senaste avsnittens karaktärsutveckling om de hade skett över en faktisk character arc som fått pågå flera säsonger. Men den nivån karikatyrlik ondska hon uppvisar får Ramsay att framstå som sund och trevlig. Hon blir som någon sorts convenient bad guy för badass-besatta manusförfattare.
Spöjler gånger en massa gånger så att spoilers inte syns på ett obra sätt!

Jag tyckte i princip precis som du när jag såg avsnittet, men efter en trave filosoferande så är jag mer kluven. Under de senaste två avsnitten så har hon:
* Blivit övergiven av sin spymaster
* Blivit sviken av sin Hand
* Blivit rejected av den hon älskar som även är hennes konkurent till tronen
* Fått sin andra älskarinna avrättad av Cercei
* Fått sitt "barn" (draken) dödad
* Hennes relation till Queen of the north har inte utvecklats på ett toppensätt och hon var med i svekkedjan runt Handen, spymaster etc.

Så i korthet så har hon haft en förbannat tuff vecka om man säger så. Därtill så är detta en sådan situation där det även rent politiskt kan vara rätt sätt att säkerställa att det blir mindre tjafs om vem som skall sitta på järntronen efter att själva slaget är över. Fear it is helt enkelt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,614
Location
Uppsala
Rymdhamster;n320265 said:
Att hålla TV-serien ansvarig för något som bara funnits i böckerna tycker jag är lite fel.
TV-serien gör allt lite sämre än böckerna. ;)

Förutom *en* sak, kan jag tycka. Serien är väldigt bra på att presentera saker genom dialoger och att ha dialoger som skapar världsbyggande. Listorna av adelshusbannér och annat blir rätt tjatigt i böckerna ibland. Dock är det ett par säsonger sedan det gick bort från den sortens dialoger och blev rent spektakel istället. Så det som hände i senaste avsnittet passar ju helt klart med den i övrigt rätt tramsiga handling som varit senaste säsongerna.

Nyfiken på att se serien avslutas hur som helst. Men tycker det är tråkigt med alla karaktärsmord. För så tolkar jag det åtminstone. Slappa writers.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,614
Location
Uppsala
Ram;n320266 said:
Så i korthet så har hon haft en förbannat tuff vecka om man säger så. Därtill så är detta en sådan situation där det även rent politiskt kan vara rätt sätt att säkerställa att det blir mindre tjafs om vem som skall sitta på järntronen efter att själva slaget är över. Fear it is helt enkelt.
Mitt problem med det är att det känns mer som ett sätt att avrunda en serie än att göra Dany rättvisa. Hon har inte precis haft nedförsbacke tidigare heller.

Men jag är i allmänhet ganska grinig kring story, plot, etc., och inte alls förtjust i senaste årens spektakelfokus med allt från Marvel till nu Game of Thrones. Så jag börjar från en utgångspunkt av "meh", vilket knappast gör det lättare att tycka om det.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Nu minns inte jag var i the red keep järntronen stod, men går den ens att sitta på längre?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
entomophobiac;n320268 said:
Mitt problem med det är att det känns mer som ett sätt att avrunda en serie än att göra Dany rättvisa. Hon har inte precis haft nedförsbacke tidigare heller.

Men jag är i allmänhet ganska grinig kring story, plot, etc., och inte alls förtjust i senaste årens spektakelfokus med allt från Marvel till nu Game of Thrones. Så jag börjar från en utgångspunkt av "meh", vilket knappast gör det lättare att tycka om det.
Ja, DET kan jag absolut hålla med om.

Jag tycker lite att det känns så generellt dock. Generellt sett så upplever jag hela sista säsongen som... Asså, den känns nedklippt och stressad. De har vattnat ur figurerna jättemycket. Bran har presenterats och nyttjats torftigt, Tyrion har blivit en total nolla. Danys förfall tycker jag skulle kunna vara naturligt men det går för fort och det gör att hon upplevs som känslostyrd och irrationell på ett ocharmigt sätt. Jon går mest runt och ser butter ut (vilket i och för sig ligger väl i linje med hans generella karaktär i serien). Cerceis och Jamies slut kunde gjorts så mycket bättre även givet spontanious death syndrome som genomsyrar hela serien. Etc etc. Hundens avslutning gillade jag dock.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
entomophobiac;n320267 said:
Men tycker det är tråkigt med alla karaktärsmord. För så tolkar jag det åtminstone. Slappa writers.
.................................................................................................................

Bara på Tyrion, och det har ju pågått ända sen säsong sex.

Om vi snackar bildligt, alltså :p
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
ÅkeZorkh;n320271 said:
Nu minns inte jag var i the red keep järntronen stod, men går den ens att sitta på längre?
Spoilers och massa skit som ingen skall veta eller läsa etc...

Nej, den borde inte gå att sitta på längre då det i avsnittet i en scen visas tydligt hur draken eld/spränger rummet med lejonglasruttan ovanför tronen. Så tronen borde ha eld/sprängts den med, men jag skulle gissa att det är Daenerys minsta problem efter att hon har gjort Westeros motsvarighet till att atombomba en stad fullpackad med civila i.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Minimoni;n320284 said:
Spoilers och massa skit som ingen skall veta eller läsa etc...

Nej, den borde inte gå att sitta på längre då det i avsnittet i en scen visas tydligt hur draken eld/spränger rummet med lejonglasruttan ovanför tronen. Så tronen borde ha eld/sprängts den med, men jag skulle gissa att det är Daenerys minsta problem efter att hon har gjort Westeros motsvarighet till att atombomba en stad fullpackad med civila i.
Fast hon eftertraktar den där stolen väldigt mycket :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
ÅkeZorkh;n320301 said:
Fast hon eftertraktar den där stolen väldigt mycket :)
Spoilers och annat tjafs som måste vara med...

Ja, hon gör ju det... Kanske hon kan tillverka en pall att sitta på av de få delar som finns kvar. Eller så gör hon en tron av sina döda fiender skallar och går fullt ut med att vara ”Darth Daenerys” scorcher of innocents, slayer of the unborn, nemesis of her own character arc and Queen of ashes.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Riktigt dåligt avsnitt. Men visst något bättre än de föregående två.

Väldigt bra closure på Gregor Cleganes historia. Annars var väl allt annat dåligt i manusväg. Bra regisserat.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag trodde att det var fler avsnitt kvar, ety jag kan icke räkna - Sir Spammo

En grej jag tänkte på: visst fanns det drakar när man byggde Red Keep? Ändå rasar det samman spanare en drake petar på det. Med tanke på att drakeld spränger sten så (men inte alltid, så det kan ändå vara en ide att gömma sig bakom värdens tunnaste mur för att undkomma drakeld ibland). I övrigt var det ju konstigt att drakdödar pilbågarna helt plötsligt var värdelösa.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Drakeldsbombandet var tramsigt nog något av det som störde mig mest. Det går emot all tidigare etablering (även om det finns något slott i boken som missformats av drakeld) och tillför faktiskt nästan ingenting. Stadseldandet kunde fortgått ändå om det var de man ville åt. Det och skorpionerna. Hade de velat ha ihjäl en drake till kunde väl de odöda fått sänka en?, typ den som i avsnitt 3 flög iväg med några hundra zombies krälande över sig.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bara jag som gillade avsnittet? Tyckte porträtteringen av en stad som attackeras av artillerield i krig var grymt bra. Tänkte på alla bomber som östs ner i olika konflikter, för makt och olja och prestige, och de civilas lidande. Och att det inte finns någon "god" sida i krig, någonsin. Full pott. Förutom det extremt förutsägbara slutet på Hundens berättelse. Men det var ok eftersom brossan var cool.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Det som stör mig med denna sista säsong är att saker är så inkonsekventa.
Ibland är drakar märkligt sårbara, ibland ostoppbara mördarmaskiner (vilket är mest rimligt). Skorpioner löjligt träffsäkra till att inte kunna träffa något. Fortifikationer är så värdelösa så att de används inte, man ställer alltid upp sina styrkor framför murarna (fast det är klart, sten brinner tydligen så jag kan förstå att de är skeptiska...).
Det är också irriterande att man med ett svärdsstick kan hugga rakt genom ett plåtharnesk, hade varit snyggare med stick och hugg i glipor eller mer användning av krossvapen.
Flottor borde vara helt värdelösa mot drakar. Varför anfaller man inte på natten? En nattlig räd med drakar hade gjort de flesta avståndsvapen verkningslösa. Eller flygbombning med krus fulla med brännbart material eller stora stenar?
Nej, jag är lite besviken på säsongen, verkar som de mest vill få till storslagna stridsscener som när man granskar dem faller lite platt.
Nu lär väl Ariya snitta Danny och Snow blir kung..?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER

Jag gillade också avsnittet :) Eld, blod och lågor och en duell i ett rasande torn - whats not to like.

Vad gäller Danys karaktärsutveckling tycker jag att det är väletablerat egentligen från början. Sedan är det kanske inte helelegant utfört, och jag är lite kluven - 1) å ena sidan bra att ge en tydlig demonstration av vad som händer om hejar på en karismatisk autokrat.... finns gott om "befrielsehjältar" som förvandlats till paranoida, mordiska monster, 2) å andra sidan skär det lite att det verkar gå inflation i "galna drottningar" och att Targaryens tydligen är genetiskt onda (i TV-serien alltså, i böckerna är det kanske lite mer nyanserat).

Vad gäller skorpioballistorna tycker jag att det är hyfsat konsekvent. I förra avsnittet överraskas drakarna av en "bredsida" från hela flottan, men redan då visade Dany att Drogon, med henne som ryttare, kunde manövrera undan. Den här gången saknas överraskningsmomentet och Dany har anpassat sig (dessutom på sin största drake).

Däremot blev det lite väl mycket umpf i drakelden, när den slår ut hela kvarter i taget. Och håller helt med de som stör sig på den westerosiska traditionen att bygga slott och murar som kulisser, uppenbarligen bara för att deras armeer skall se snygga ut när de ställer upp framför...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
PalMer;n320342 said:
Fortifikationer är så värdelösa så att de används inte, man ställer alltid upp sina styrkor framför murarna (fast det är klart, sten brinner tydligen så jag kan förstå att de är skeptiska...).
Well, tidigare gånger har det ju funnits rätt bra anledningar. Boltons överlägsna armé, nattkungens odöda som var just odöda och alltså hadde övertaget i alla belgringar...

Men nu, efter framgången mot den första (well... andra) draken så är jag också lite överraskad att de inte bara satt bakom murarna och sköt prick på alla och en var. En sån där kobra borde ju kunnat döda Danni lika lätt som en drake, och därefter hade de nog kunnat sitta och titta på medan den belägrande armén löstes upp.
 
Top