Nekromanti GOT näst sista avsnittet SPOILERS

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ram;n320194 said:
Wait, what? Vad har jag missat?
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler.

Gubben är 70 år gammal och har inte direkt visat något större intresse på att bli klar. ”Winds of Winter” har han skrivit på i åtta år samtidigt som han släppt ”A World of Ice and Fire”, ”Fire and Blood” och en kartsamling som heter ”Lands of Ice and Fire”. Allt detta utan att vi hört något om ”Winds of Winter” sen 2015 då han senast diskuterade den. Om han mot all förmodan lyckas få ut den boken så har han minst EN bok till, ”A Dream of Spring” kvar och det är föga troligt att han hinner/vill eller ens orkar göra.

Jag tror personligen han är nöjd med att slippa skriva klart och istället låta HBO göra det han själv inte mäktade med.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,635
Location
Uppsala
Minimoni;n320198 said:
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler.

Gubben är 70 år gammal och har inte direkt visat något större intresse på att bli klar. ”Winds of Winter” har han skrivit på i åtta år samtidigt som han släppt ”A World of Ice and Fire”, ”Fire and Blood” och en kartsamling som heter ”Lands of Ice and Fire”. Allt detta utan att vi hört något om ”Winds of Winter” sen 2015 då han senast diskuterade den. Om han mot all förmodan lyckas få ut den boken så har han minst EN bok till, ”A Dream of Spring” kvar och det är föga troligt att han hinner/vill eller ens orkar göra.

Jag tror personligen han är nöjd med att slippa skriva klart och istället låta HBO göra det han själv inte mäktade med.
Dock inte särskilt vänligt att spekulera i någon annans död, måste jag säga. Något han själv flera gånger protesterat mot.

Oavsett om böckerna blir färdiga eller ej så kommer många ha serien i bakhuvudet när/om de läser dem. Så på sätt och vis är det nog svårare än någonsin att skriva klart. Personligen tycker jag böckerna och serien har lite samma problem i att trovärdigheten sjunker ju längre de pågår, vilket gör att jag på sätt och vis är nöjd med att böckerna stannar där de är. Men skulle givetvis läsa om det kom ut fler böcker. Det är ju många trådar som inte finns i serien överhuvudtaget. Lady Stoneheart, Aegon Targaryen, etc.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
entomophobiac;n320202 said:
Dock inte särskilt vänligt att spekulera i någon annans död, måste jag säga. Något han själv flera gånger protesterat mot.

Oavsett om böckerna blir färdiga eller ej så kommer många ha serien i bakhuvudet när/om de läser dem. Så på sätt och vis är det nog svårare än någonsin att skriva klart. Personligen tycker jag böckerna och serien har lite samma problem i att trovärdigheten sjunker ju längre de pågår, vilket gör att jag på sätt och vis är nöjd med att böckerna stannar där de är. Men skulle givetvis läsa om det kom ut fler böcker. Det är ju många trådar som inte finns i serien överhuvudtaget. Lady Stoneheart, Aegon Targaryen, etc.
Spekulerar inte vidare i någons död, bara att han inte vill spendera sin tid med att skriva klart något han inte tycks brinna för. Att påpeka att någon är 70 år och har en jävla massa kvar att skriva då det tycks att personen hellre gör annat är knappast oartigt eller smaklöst utan snarare ett konstaterande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Jag ska börja med att skriva en helt ovidkommande mening så att ingen får sitt liv förstört av oönskad information. Sedan tänkte jag säga att jag aldrig har tyckt att Game of Thrones har haft speciellt fantastiska manus eller handling; det som lockat har alltid varit skådespelarna, produktionen och spektaklet. Jag tyckte att avsnittet var så bra som man kan förvänta sig, under förutsättningen att hela serien måste knytas ihop till något som vagt påminner om ett slut.

Bra saker:
* Arya fick inte ninja ihjäl Cercei, utan betedde sig som en riktig människa som hamnar i en stad under en bombattack.
* En lite mer rimlig version av hur effektiva stora armborst monterade på båtar borde vara mot en flygande drake.
* Snygg massförstörelse.
* Daenerys har alltid känts som ett tjurigt barn som är på gränsen till att börja slå sönder sina leksaker i vredesmod. Nu trillade hon över gränsen, och det hade jag ingenting emot, men det kunde ha sålts in lite bättre.

Mindre bra saker:
* Flera exempel på den tråkiga klyschan att mitt i allt krig och all förödelse lyckas ändå de där två personerna som är ute efter att krama eller döda varandra mötas.
* Hundens bråk med sin bror var ganska ointressant, eftersom brodern dels inte hade någon personlighet alls, utan bara varit en statist genom hela serien, och dels eftersom han REDAN VAR DÖD!
* Det vore kul om manusförfattarna kunde låta Tyrion verka lite smart i alla fall en gång den här säsongen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,635
Location
Uppsala
Gurgeh;n320210 said:
* Daenerys har alltid känts som ett tjurigt barn som är på gränsen till att börja slå sönder sina leksaker i vredesmod. Nu trillade hon över gränsen, och det hade jag ingenting emot, men det kunde ha sålts in lite bättre.
Kan hålla med om det. Men då hade det behövts mer än ett avsnitts sparsmakad karaktärsutveckling. Som det blev nu fanns ingen karaktärsutveckling som kunde svara för det. Tycker jag. Istället kändes det superfånigt och näranog som karaktärsmord, vilket jag tycker är synd eftersom Dany haft en av de intressantare story arcsen (enligt mig).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,635
Location
Uppsala
Minimoni;n320207 said:
Spekulerar inte vidare i någons död, bara att han inte vill spendera sin tid med att skriva klart något han inte tycks brinna för. Att påpeka att någon är 70 år och har en jävla massa kvar att skriva då det tycks att personen hellre gör annat är knappast oartigt eller smaklöst utan snarare ett konstaterande.
Blir intressant att se hur som helst. Han lär inte behöva skriva klart det ekonomiskt, och vad han än skriver lär få Misery-nivå reaktioner från fans. :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Jo, just ja. En sak till. Det jag saknar i den här säsongen är karaktärsögonblicken, och jag förstår inte varför de valt att skippa dem. Vad jag menar är att jag inbillar mig att det som gör tv-serien dyr är scener med hundra soldater i rustning, drakar som välter hus och liknande, medan en scen med Tyrion och Jamie i en rumskuliss som redan är byggd borde vara ganska billig. Men det är ändå de scenerna de sparat in på.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER massa spoiler

Gurgeh;n320210 said:
* Hundens bråk med sin bror var ganska ointressant, eftersom brodern dels inte hade någon personlighet alls, utan bara varit en statist genom hela serien, och dels eftersom han REDAN VAR DÖD!
Hur vågar du?!

 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
entomophobiac;n320211 said:
Kan hålla med om det. Men då hade det behövts mer än ett avsnitts sparsmakad karaktärsutveckling. Som det blev nu fanns ingen karaktärsutveckling som kunde svara för det. Tycker jag. Istället kändes det superfånigt och näranog som karaktärsmord, vilket jag tycker är synd eftersom Dany haft en av de intressantare story arcsen (enligt mig).
Fast hon har psykopat avrättat folk med drake och brinnande hus och korsfästning och skit i flera säsonger. Hon har liksom alltid legat på Chaotic Neutral påväg mot Chaotic Evil och det har blivit värre med tiden.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Spoilers spoilers spoilers

Försäkerhetsskullspoilers



Väldigt besviken på hur sista säsongen hanterats. Först en slags låt-alla-överleva-episod under slaget mot isgubben, och nu tvärtom, ta död på alla så fort som möjligt för att när en story arc väl är uppfylld så måste karaktären dö. Kan tänka mig flera mycket intressantare slut än löjliga tvekamper där båda kämparna dör. Hade mycket högre förhoppningar på slutet, särskilt med tanke på att teamet fick ett extra år på sig att göra sista säsongen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,635
Location
Uppsala
God45;n320221 said:
Fast hon har psykopat avrättat folk med drake och brinnande hus och korsfästning och skit i flera säsonger. Hon har liksom alltid legat på Chaotic Neutral påväg mot Chaotic Evil och det har blivit värre med tiden.
Jag håller helt enkelt inte med. Det har alltid funnits en motivation till hennes ogillan tidigare. Brutalitet, absolut, och i böckerna även porträtterat som en del ungdomlig naivitet; men aldrig godtyckligt, som i det senaste avsnittet. Istället blir hon den senaste i en lång rad karikatyraktiga skurkar som serien presenterat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
entomophobiac;n320230 said:
Jag håller helt enkelt inte med. Det har alltid funnits en motivation till hennes ogillan tidigare. Brutalitet, absolut, och i böckerna även porträtterat som en del ungdomlig naivitet; men aldrig godtyckligt, som i det senaste avsnittet. Istället blir hon den senaste i en lång rad karikatyraktiga skurkar som serien presenterat.
Fast när hon tog över den där staden och det blev kontrarevolution av killarna med guldmasker lät hon avrätta random familjeöverhuvuden av typ ingen anledning. Och när hon låste in folk i ett tomt kassavalv. Och när hon brände den där häxan som blivit våldtagen levande. Det här är bara lite större skala. Hon har mer eller mindre varit blonda Sauron ett tag nu.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
entomophobiac;n320230 said:
Jag håller helt enkelt inte med. Det har alltid funnits en motivation till hennes ogillan tidigare. Brutalitet, absolut, och i böckerna även porträtterat som en del ungdomlig naivitet; men aldrig godtyckligt, som i det senaste avsnittet. Istället blir hon den senaste i en lång rad karikatyraktiga skurkar som serien presenterat.
Först tänkte jag som dig men den största motivationen till detta tror jag var att Dany tror att hon är den ända som kan bringa fred till världen och ända allt förtryck. Hon tror också att om hon styrde med barmhärtighet och kärlek så skulle hon aldrig kunna behålla tronen eftersom Jon är mer älskad en henne i Västeros. Det är alltså en stor motivation som hon också förmedlar till Jon. Sen finns det en aspekt av att hon tror sig vara helt ensam mot förutom typ Grey worm. Alla andra har dött runt henne och hon litar inte längre på varken tyrion eller Jon. Sen är hon också fruktansvärt ledsen och arg eftersom hon på kort tid förlorat Mormont, två drakar och hon tolken (glömt namnet) samt Jon. Lägg också till en gnutta galenskap från targareyen så tycker jag inte att hennes agerande är helt orimligt faktiskt. Fråmst eftersom hel hennes liv byggt på att få makten och hon tror att hon bara kan behålla den genom att sprid rädsla
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,635
Location
Uppsala
God45;n320232 said:
Fast när hon tog över den där staden och det blev kontrarevolution av killarna med guldmasker lät hon avrätta random familjeöverhuvuden av typ ingen anledning. Och när hon låste in folk i ett tomt kassavalv. Och när hon brände den där häxan som blivit våldtagen levande. Det här är bara lite större skala. Hon har mer eller mindre varit blonda Sauron ett tag nu.
Tycker avsnittet igår saknar all form av kontext, det är skillnaden. Tidigare fattade hon sina beslut med bas i en grundmoral som var hyfsat tydlig: slaveri är fel, etc. Igår kändes det bara godtyckligt. Det enda som går att koppla till det är kommentaren i samma avsnitt om "Fear it is". Resten är bara en orgie i specialeffekter. Det är dessutom en grundläggande problematik i det. Hon blir "bara en tyrann", där hennes karaktär faktiskt haft betydligt mycket mer djup tidigare. Det blir även en annan problematik kopplad till arvssynd i det, eftersom hon blir "som sin pappa".

Jag gillar det inte alls, helt enkelt. Det är ett uruselt sätt att bygga upp en ny konflikt inom ett par avsnitt och sedan avsluta med någonting som egentligen saknat betydelse tidigare. Något jag upplevde att Breaking Bad gjorde i sina sista avsnitt med.

Men i slutänden är det ju den mest välproducerade fantasy vi sett på TV ... så en får hoppas att det inspirerar fler.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Håller med entomophobiac om Dany. Det känns lite som att manuset "syns igenom". Manuset behöver en Mad Queen --> snap, så blir Dany tokig. Manuset vill att draken skall vara farlig igen --> vips så är superballistorna hjälplösa och drakelden får hus att explodera. Manuset vill att Arya inte skall döda Cersei --> plötsligt ändrar hon sig 2 meter från målet. Osv. Det blir lite oengagerande.

I övrigt var det ju ett sjukt snyggt avsnitt, och spännande och med känslosås osv, så det är lite extra irriterande att de inte får övriga delar ihop.

Just nu undrar jag dock mest vilken färgs ögon Dany har..?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
entomophobiac;n320212 said:
Blir intressant att se hur som helst. Han lär inte behöva skriva klart det ekonomiskt, och vad han än skriver lär få Misery-nivå reaktioner från fans. :)
Spoiler Spoiler Spoiler och ännu mer Spoiler, kanske!?

Jag tror just att bristen på ekonomiskt incitament är det som håller tillbaka orden. GRR Martin lyckades ganska sent i livet med att bli ”ekonomiskt oberoende” och ha möjligheten att helt göra precis vad han vill med sin tid. Det är just det han nu gör med sin tid, det han själv vill och att skriva klart något gammalt och dammigt han först gav ut 1996 tycks inte höra dit.

Jag hoppas jag har fel men jag förstår hur han tänker om det visar sig att det inte blir fler böcker i ASOIAF-serien även om han så skulle leva i 300 år till.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
entomophobiac;n320234 said:
Tidigare fattade hon sina beslut med bas i en grundmoral som var hyfsat tydlig: slaveri är fel, etc. Igår kändes det bara godtyckligt.
Heh, eh... nej =)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tidigare har hon förvisso ofta börjat med nån slags moralisk ståndpunkt att utgå från, som just att slaveri är dåligt. Men så fort folk har gått emot henne. I synnerhet om de börjat med att rätta sig i ledet och sedan svikit henne, så har hennes grundinställning alltid varit "döda alla".

Enda gångerna hon inte gjort det har varit för att nån i hennes närhet bönat och bett och i extrekt tydliga ordalag förklarat det är bättre att inte döda alla.

Och då har hon lyssnat. Motvilligt. Mer och mer motvilligt dock, för vi har sett en stadigt ökande motvillighet, där hon till och med ett par gånger ignorerat de rådet hur goda de än varit.

Och Cercei har sannerligen sviket henne, och hånat henne, och trotsat henne. Och på en drake uppe i luften finns det ingen som kan komma med goda råd och i extremt tydliga ordalag förklara för henne varför det är en dålig idé att döda alla bara för att hon inte fick som hon ville på en gång.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,635
Location
Uppsala
Rymdhamster;n320258 said:
Och då har hon lyssnat. Motvilligt. Mer och mer motvilligt dock, för vi har sett en stadigt ökande motvillighet, där hon till och med ett par gånger ignorerat de rådet hur goda de än varit.
Jag tycker det känns som en efterkonstruktion, personligen. Har hon fattat en del knasiga beslut? Absolut. Men ofta har det gått att läsa som en sorts ideologisk naivitet lika mycket som grymhet. Det har funnits en grund att stå på. Jag hade kunnat gå med på senaste avsnittens karaktärsutveckling om de hade skett över en faktisk character arc som fått pågå flera säsonger. Men den nivån karikatyrlik ondska hon uppvisar får Ramsay att framstå som sund och trevlig. Hon blir som någon sorts convenient bad guy för badass-besatta manusförfattare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
entomophobiac;n320259 said:
Jag hade kunnat gå med på senaste avsnittens karaktärsutveckling om de hade skett över en faktisk character arc som fått pågå flera säsonger.
Det är ju det den har =D

......................................................................................

Den började ju i och med hela "Kal Drogo som zombie"-karusellen och har äntligen lett oss hit.

"Du gjorde mitt barn till demon och min make till zombie? Brinn din jävel, brinn!"

"Ni vill inte acceptera mig som Khalesi? Brinn era jävlar, brinn!"

"Du vill inte ge mig pengar och försöker stjäla mina drakar? Brinn din jävel, brinn. Och er andra låser jag in i ett inbrottssäkert valv där ni får svälta ihjäl."

Och det där är ju bara i säsong ett till två. Hon är och har alltid varit rätt blodtörstig, envis och impulsiv.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,635
Location
Uppsala
Rymdhamster;n320263 said:
Och det där är ju bara i säsong ett till två. Hon är och har alltid varit rätt blodtörstig, envis och impulsiv.
Jag håller helt enkelt inte med. Men kanske läser jag in mer i det än serien faktiskt visat, eftersom böckerna inte är lika besatta av badassery som TV-serien.
 
Top