Nekromanti GOT näst sista avsnittet SPOILERS

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,635
Location
Uppsala
Mundo;n320430 said:
Robert Baratheon återuppväcks och tar tronen igen!
...och planerar genast en resa till Winterfell för att be den lika återuppväckta Ned att bli hans Hand—full circle.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,635
Location
Uppsala
Minimoni;n320427 said:
[J]ag trot det var oundvikligt med tanke på alla trådar som skulle knytas ihop och då blir det ofrånkomligt att det inte blir bra för alla som tittar.
Det jag kan önska är att fler trådar kunde lämnas ifred istället. Det de gör nu är att de dödar varenda gram mystik som kunde finnas kvar. Bokstavligen dessutom.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
entomophobiac;n320432 said:
Det jag kan önska är att fler trådar kunde lämnas ifred istället. Det de gör nu är att de dödar varenda gram mystik som kunde finnas kvar. Bokstavligen dessutom.
Kan inte annat än att instämma, nu är det självklart lätt att vara efterklok men serien borde ha varit mer strömlinjeformad från början.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Minimoni;n320433 said:
Kan inte annat än att instämma, nu är det självklart lätt att vara efterklok men serien borde ha varit mer strömlinjeformad från början.
Lämnats i fred eller kanske ännu bättre avslutats tidigare och utan att tvinnas samman med de andra trådarna, speciellt när det nu var detta slutet de siktade på. Det konstiga nu, ett avsnitt från slutet, är att inte bara mycket i säsong 1-6 framstår som ovidkommande sidospår utan att även mycket av innehållet i säsong 7 och 8 mest framstår som utfyllnad.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Sådärja, nu har även jag sett det näst sista avsnittet. Så den sista draken förvandlades till ett supervapen och drakdrottningen bestämde sig för att härska över ruiner. Det var ju... inte särskilt bra alls.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bifur;n320451 said:
Lämnats i fred eller kanske ännu bättre avslutats tidigare och utan att tvinnas samman med de andra trådarna, speciellt när det nu var detta slutet de siktade på. Det konstiga nu, ett avsnitt från slutet, är att inte bara mycket i säsong 1-6 framstår som ovidkommande sidospår utan att även mycket av innehållet i säsong 7 och 8 mest framstår som utfyllnad.
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler och så där.

Ja, än en gång kan jag inte annat än att hålla med. Många av sidospåren eller rent av huvudspåret har visat sig att inte vara mer än oavslutade handlingar utan betydelse. Det är självklart inte bra på något sätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
luddwig;n320456 said:
Så den sista draken förvandlades till ett supervapen
Well, angående det...

.........................................................................

Vi får ju komma ihåg att det här är den drake som överlevt både iskungar och ninja-hawkeye-båtar redan. Dvs detta måste vara den överlägset mest kompetenta av de tre drakarna.

Det naturliga urvalet for the win =D
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Minimoni;n320457 said:
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler och så där.

Ja, än en gång kan jag inte annat än att hålla med. Många av sidospåren eller rent av huvudspåret har visat sig att inte vara mer än oavslutade handlingar utan betydelse. Det är självklart inte bra på något sätt.
Känns lite som en genomsnittlig rollspelskampanj =)

När SL inte orkar spela längre: "En galen drottning på en megagrym drake bränner ner hela staden, alla SLP dör och ni tar er precis ut med livet i behåll. Äventyret är slut, ni får 15 XP. God natt!"
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n320463 said:
Well, angående det...

.........................................................................

Vi får ju komma ihåg att det här är den drake som överlevt både iskungar och ninja-hawkeye-båtar redan. Dvs detta måste vara den överlägset mest kompetenta av de tre drakarna.

Det naturliga urvalet for the win =D
Och om man alls ska ha någon tilltro till hur Targaryen lyckades ta makten så borde alla tre drakar ha varit mer eller mindre supervapen som är näst intill omöjliga att döda. Meraxes gick väl ner i Dorne under Aegon Erövrarens skapande av Westeros som ett förenat kungadöme(uteslutet Dorne då). Och om jag minns min ”Fire and Blood” rätt så var det med en lyckoträff från just en enorm armborst/ballista/arbalest/Scorpion rätt i ögat där det naturliga drakpansaret inte skyddade. Så om något tycker jag drakarna har varit väldigt tama, ja rent av ”underpowered” genom serien och då främst mot slutet då det är främst då som de varit ”vuxna”.

Nu antar jag att Meraxes var ännu större och starkare än Rhaegal och Viserion, ja förmodligen även Drogon när han blev nedskjutnen utanför Hellholt så det kan ursäkta drakarnas svagheter en del. Men tycker fortfarande att de inte har varit starka nog, bortsett från senaste avsnittet då och det är så vuxna drakar borde varit genom alla avsnitt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rangertheman;n320466 said:
Känns lite som en genomsnittlig rollspelskampanj =)

När SL inte orkar spela längre: "En galen drottning på en megagrym drake bränner ner hela staden, alla SLP dör och ni tar er precis ut med livet i behåll. Äventyret är slut, ni får 15 XP. God natt!"
Haha, ja jag känner igen mig i det där. Jag har tråkigt nog gjort mig skyldig till en och annan synd som SL när jag varit trött på en kampanj och då har inte RP överlevt. Men det var längesedan nu och jag hoppas att jag är både äldre och visare nu :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
To the winner go the spoilers

And more spoilers
Minimoni;n320391 said:
Ja, jag håller med helt. Borde inte ”Riddarna av dalen” brytt sig i alla fall lite när deras ”lord protector” blir mördad?
Att Sansa avslöjade att Littlefinger mördade Lysa Arryn gjorde nog dem mindre benägna att försvara honom.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Staffan;n320510 said:
To the winner go the spoilers

And more spoilers

Att Sansa avslöjade att Littlefinger mördade Lysa Arryn gjorde nog dem mindre benägna att försvara honom.
Spoilers to everyone!!!

Mjo, så var det säkert och det finns självklart massa orsaker till att saker hände som det hände. Men jag tycker fortfarande att det skulle ha gjorts elegantare. Dels har serien etablerat att det i Westeros finns ett ”rättssystem”, om än ett barbariskt sådant. Baelish hann inte ens be om att få någon att slåss för hans sida utan blev knivmördad innan något sådant hann hända. Och oavsett om han mördat Lysa Arryn, John Arryn och förmodligen en massa fler individer, så var Baelish utsedd av Lord Robin Arryn att leda dennes styrkor till att försvara norden. Av det vi sett av Lord Robin Arryn så lär han inte direkt ha blivit glad när hans kusin knivmördar ”Farbror Petyr”.

Det är inte strategiskt att riskera alliansen med ”The Vale” bara för att få döda Baelish på ett tråkigt och nästan komiskt ologiskt vis. Flera av orsakerna till varför jag tycker Sansa uppför sig på annat sätt än hennes karaktär etablerats som har jag redan nämnt och går inte vidare in på här. Jag vet att Baelish inte var älskad av Lorderna från ”The Vale” men att de helt sonika låter Starks mörda honom utan att tyckas bry sig köper jag inte som speciellt intressant eller logiskt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Minimoni;n320512 said:
Spoilers to everyone!!!

Mjo, så var det säkert och det finns självklart massa orsaker till att saker hände som det hände. Men jag tycker fortfarande att det skulle ha gjorts elegantare. Dels har serien etablerat att det i Westeros finns ett ”rättssystem”, om än ett barbariskt sådant. Baelish hann inte ens be om att få någon att slåss för hans sida utan blev knivmördad innan något sådant hann hända. Och oavsett om han mördat Lysa Arryn, John Arryn och förmodligen en massa fler individer, så var Baelish utsedd av Lord Robin Arryn att leda dennes styrkor till att försvara norden. Av det vi sett av Lord Robin Arryn så lär han inte direkt ha blivit glad när hans kusin knivmördar ”Farbror Petyr”.

Det är inte strategiskt att riskera alliansen med ”The Vale” bara för att få döda Baelish på ett tråkigt och nästan komiskt ologiskt vis. Flera av orsakerna till varför jag tycker Sansa uppför sig på annat sätt än hennes karaktär etablerats som har jag redan nämnt och går inte vidare in på här. Jag vet att Baelish inte var älskad av Lorderna från ”The Vale” men att de helt sonika låter Starks mörda honom utan att tyckas bry sig köper jag inte som speciellt intressant eller logiskt.
Alltså, the fucker needed to die. Han hade förråt ALLA han arbetat med. Så du mördar honom innan han hinner förråda dig IGEN! Dessutom, hämnd är hämnd. Det var både emotionellt och taktiskt rätt val.
 
Top