Nekromanti GOT näst sista avsnittet SPOILERS

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Nässe;n320341 said:
Bara jag som gillade avsnittet? Tyckte porträtteringen av en stad som attackeras av artillerield i krig var grymt bra. Tänkte på alla bomber som östs ner i olika konflikter, för makt och olja och prestige, och de civilas lidande. Och att det inte finns någon "god" sida i krig, någonsin.
Just det här har jag inte hört någon som har problem med. Tvärtom, de flesta verkar tycka att det är jättesnyggt. Jag har sett om scenen där porten exploderar typ fyra gånger - det är så jäkla coolt. Samt uppföljande slakt av civila and what not.

Problemet är väl snarare karaktärers agerande som får folk att lacka ur. Typ som att Jamie inte har en character arc, han har tydligen en character circle istället. Eller att Varys, som varit spionmästare åt typ fyrtio olika kungar tycker det är smidigt integrerande att knalla rakt fram till Jon och fråga hur han känner inför att mörda Dany och ta hennes tron. Eller Skorpionerna som numera är värdelösa (vilket de alltid borde varit, tbh). Eller att Eurons hela karaktärsdriv kokas ned till en high-school rivalry med Jamie - tydligen var hela hans liv byggt runt att one-uppa honom. Eller att Tyrions intellekt i princip ligger på en sophög tillsammans med allt vad basic bitch militärtaktik är.

Men sämst av allt? Efter nio år av serie så väljer de att ge Dany hennes Targaryan madness. Ok, fine, whatever. Men vad triggas det av? Jo, Jonte vill inte ligga med henne. Den sista konversationen hon har innan hon bestämmer sig för att folkmörda en halv stad är att hon är ledsen för Jon vill inte va ihop med henne längre.

Waaah, waaah, min pojkvän gillar inte mig mer. Nu blir jag galen och bränner ned en stad :( Jag är en irrationell kvinna som inte borde ha en tron för jag har inte en penis, precis som Varys sa. Waaaaah :(

Vad i hela helvete liksom? På samma nivå som att Brinnes arc ska avslutas med att hon gråter som ett våp efter ett one-night stand.

Det är så jävla dåligt och det är så jävla sunkigt.

Sen kan vi lägga till på sidan om att alla färgade karaktärer antingen är onda eller döda, så inser man vilket helvete deras nästa projekt kommer bli, TV-serien Confederate som utspelar sig en alternativ historia där sydstaterna vann kriget. Oh my God...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det bästa med den här säsongen (utöver specialeffekterna) är alla memes den gav oss. Precis som Star wars prequel-filmerna, så är det alltid bland det värsta som man hittar mest och bäst memes.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min favorit är dock Qyburn som dabbar för att hypa upp Cleganebowl.

 

Attachments

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Intressant resonemang kring varför berättarstilen tycks vara så annorlunda nu jämfört med tidigare.

Att Dany lackade ur och eldade upp King's Landing kändes mycket mer GoT än t.ex. striden mot de odöda. Dels för att den illustrerar farorna med att kombinera maktanspråk och Westeros motsvarighet till atombomber (Drogon), dels för att massor av huvudkaraktärer gick åt. Avsnittet hade varit ännu bättre om Dany faktiskt avrättade Jon också tillsammans med Varys. Jon är tveklöst seriens tråkigaste karaktär, ett viljelöst mähä som underligt nog hyllas som hjälte trots att han mest ställt till med problem.

Jag tror att Dany kommer att röja Jon ur vägen i sista avsnittet och att någon i sin tur dödar henne, kanske Tyrion. Arya skulle kunnat göra det men jag tror inte att de låter henne bli avgörande igen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Rangertheman;n320354 said:
Jag tror att Dany kommer att röja Jon ur vägen i sista avsnittet och att någon i sin tur dödar henne, kanske Tyrion. Arya skulle kunnat göra det men jag tror inte att de låter henne bli avgörande igen.
Jag hoppas det. Det tråkigaste, och det jag tyvärr tror kommer hända, är att Jon dödar Danni och blir en motvillig med god härskare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Rymdhamster;n320368 said:
Jag hoppas det. Det tråkigaste, och det jag tyvärr tror kommer hända, är att Jon dödar Danni och blir en motvillig med god härskare.
Det är ju lite set-up för att Arya ska bli sur efter vad hon upplevde i King's landing på grund av Dany, men å andra sidan så är ju "set-up and delivery" inte precis Game of Thrones starka sida längre... Så förmodligen blir det Jonte, kanske Tyrion.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,103
Location
Göteborg
Inför detta avsnitt frågade mina kollegor på jobbet vem jag "håller på" i spelet om tronen.

Jag svarade att jag hoppas de smälter ned järntronen och utropar republik.

Och jag har ju redan fått 50% rätt. Eller, tja, den kanske inte är smält utan bara begravd under enorma rasmassor. But I'll take it!

Sedan har ju tyvärr inte några rent anti-rojalistiska tankar förberetts under serien. Enstaka förströdda kommentarer från Varys, men annars ingenting. Så det är inte särskilt troligt.

Men kanske det här folkmordet åtminstone förpestar tanken på en storkung såpass mycket att Westeros splittras upp i sju småriken igen?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Mundo;n320369 said:
kanske Tyrion.
Jag hoppas på Tyrion! Det vore en väldigt episk och lågmäld avrundning på den tråden om Tyrion slutligen erbjuder Danni en mugg vin för att skåla henes seger, och det visar sig att han förgiftat kannan med samma gift som Goffrey dog av. Och Jonte kommer in när de ligger där i dödskramperna och Tyrions sista ord är "rule well" och Jonte bara stänger dörren om dem, och går och sätter sig på en halvsmällt järntron.

DET hade jag kunnat köpa.

Eller möjligen att alla de tre skålar och dör, för att Tyrion känner att Targareyns blodslinje måste ta slut, så kan Sansa ta tronen sen.

DET vore till och med trevligt =)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Spoiler spoiler spoiler spoiler och annan skit!

Jag tycker inte en motvillig kung Jon skulle vara hemskt. Allt beror egentligen på hur motvillig han är och hur miserabel han är. Om det visar sig att han verkligen måste ge upp allt han själv vill för att styra för resten av Westeros bästa så är det ett helt värdigt slut enligt mig. Då är ”vinsten” något ”vinnaren” måste offra en jävla massa för, och det passar temat som serien trots allt har visat många gånger i tidigare säsonger.

Att det blir revolution och alla utropar proletariatets-diktatur skulle för mig upplevas betydligt värre rent tematiskt. Att alla plötsligt skulle tro på demokrati bara för att vi i serien sett några dåliga härskare bland enormt många innan dem som vi inte fått se i serien, upplever jag som högst ologiskt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n320371 said:
Jag hoppas på Tyrion! Det vore en väldigt episk och lågmäld avrundning på den tråden om Tyrion slutligen erbjuder Danni en mugg vin för att skåla henes seger, och det visar sig att han förgiftat kannan med samma gift som Goffrey dog av. Och Jonte kommer in när de ligger där i dödskramperna och Tyrions sista ord är "rule well" och Jonte bara stänger dörren om dem, och går och sätter sig på en halvsmällt järntron.

DET hade jag kunnat köpa.

Eller möjligen att alla de tre skålar och dör, för att Tyrion känner att Targareyns blodslinje måste ta slut, så kan Sansa ta tronen sen.

DET vore till och med trevligt =)
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler

Men Darth Sansa tycks vara minst lika maktkåt och tyrannisk som alla andra... Att Tyrion förgiftar Daenerys och sig själv vore passande men att han helt plötsligt skulle vilja mörda Jon bara för att han är en Targaryen känns inte logiskt eller rätt. Jon, trots att han är en Targaryen verkar inte helt kåt på att fortsätta släktens incesttraditioner så han borde kunna skapa en dynasti som är bra mycket bättre än de tidigare.

Jag skulle vilja se Drogon elda Daenerys och välja Jons sida istället, det hade varit nice!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Minimoni;n320382 said:
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler

Men Darth Sansa tycks vara minst lika maktkåt och tyrannisk som alla andra...
Hennes rättegång mot Littlefinger var ju en jävla fars. "Du är en taskig person, så dig tänker jag beordra bli nedhuggen här mitt på golvet av min lönmördare LMAO."

Ganska långt från Starks tradition av "Let whoever passes the sentence, swing the sword."
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mundo;n320387 said:
Hennes rättegång mot Littlefinger var ju en jävla fars. "Du är en taskig person, så dig tänker jag beordra bli nedhuggen här mitt på golvet av min lönmördare LMAO."

Ganska långt från Starks tradition av "Let whoever passes the sentence, swing the sword."
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler

Ja, jag håller med helt. Borde inte ”Riddarna av dalen” brytt sig i alla fall lite när deras ”lord protector” blir mördad? Dessutom har hon av någon outgrundlig anledning börjat klä sig i någon mix av BDSM-kedjor, Sith-kåpa och SS-uniform. Visst, den ser cool ut men det ger också klara vibbar av att Sansa inte är så oskyldig eller för den delen empatisk längre. Nu kritiserade jag någons klädval och det råkade vara en kvinna, men jag ursäktar mig själv med att det är en fiktiv person och skyller mer på att producenterna av serien mest ändrat just på kvinnornas klädsel medans männens klädsel varit ungefär samma genom serien. Visst att Tyrions klädsel också gått mot det mörkare slaget i de senare säsongerna men hans klädsel borde istället ha gått till att vara mer färgglada och mer lika en clown då han knappt kommit med ett enda bra förslag de senare två säsongerna. Hoppas han får återupprättelse i sista avsnittet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bolongo;n320397 said:
De gillade honom aldrig.
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler

Nej, så mycket var tydligt med tanke på scenerna med Lord Royce och Sweet Robin. Men att de bara ignorerade när deras av ”The Lord of the Vale” utsedda ledare blir mördad i en rättegång som hämtad ur McCarthy-erans kommunistjakt. Det blir lite väl ologiskt och tillsammans med det som Mundo säger, att ”den som ger orden också svingar svärdet” gör det hela väldigt olikt vad en Stark borde ha gjort.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,103
Location
Göteborg
Minimoni;n320398 said:
ch tillsammans med det som Mundo säger, att ”den som ger orden också svingar svärdet” gör det hela väldigt olikt vad en Stark borde ha gjort.
Vilket jag tycker är ett anakronistiskt krav som förutsätter att en lord alltid är en muskulös man. Precis den sortens fördomar som Sansa behöver rensa upp bland.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Bolongo;n320413 said:
Vilket jag tycker är ett anakronistiskt krav som förutsätter att en lord alltid är en muskulös man. Precis den sortens fördomar som Sansa behöver rensa upp bland.
Tror poängen, som Ned också klargör när Bran frågar om det, handlar om att om du själv måste verkställa domen så tänker du ett par gånger till innan du dödar någon. Lättare att döma någon till döden om du själv inte får dina händer smutsiga. Om man ska vara riktigt krass så bygger nästan alla rättsystem på det motsatta, en slags samvetsbefrielse där domaren kan skydda sitt samvete genom att säga att de inte faktiskt dödade personen, medan bödeln alltid kan skylla på att de bara följer order.

Det ska nog tas mindre bokstavligt och mer bildigt talat, i min mening. När Jon hänger folket från Night's watch krävs det ingen kroppsstyrka för att göra det, men han gör det ändå själv, tex.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Minimoni;n320382 said:
Men Darth Sansa tycks vara minst lika maktkåt och tyrannisk som alla andra...
Ja, det har jag inga problem med...

..........................................................

Jag har ingenting emot om Danni tar tronen på riktigt heller. Jag ser det bara som väldigt otroligt att hon inte kommer bli dödad av NÅGON.

Det jag specifikt vänder mig emot är att Jon sätter sig på tronen som en motvillig med god monark, eftersom det är så jäkla tråkigt och klichéartat.

The one good man in västerås, liksom. Blä!

Lite samma sak med Tyrion på tronen, han skulle liksom bli en för bra kung, så det är tråkigt.

Det är troligen det som kommer hände, det är bara inte det jag vill ska hända
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mundo;n320423 said:
Tror poängen, som Ned också klargör när Bran frågar om det, handlar om att om du själv måste verkställa domen så tänker du ett par gånger till innan du dödar någon. Lättare att döma någon till döden om du själv inte får dina händer smutsiga. Om man ska vara riktigt krass så bygger nästan alla rättsystem på det motsatta, en slags samvetsbefrielse där domaren kan skydda sitt samvete genom att säga att de inte faktiskt dödade personen, medan bödeln alltid kan skylla på att de bara följer order.

Det ska nog tas mindre bokstavligt och mer bildigt talat, i min mening. När Jon hänger folket från Night's watch krävs det ingen kroppsstyrka för att göra det, men han gör det ändå själv, tex.
Ja, precis det här! Så med det etablerat och lite extra text för att ingen ska bli spoilad så kan vi med lite enkel sadistisk fantasi inse att Sansa kunnat ”svinga svärdet” själv utan att låta ”Judge Dredd Arya” helt sonika mörda någon utan att egentligen hålla någon som helst form av rättegång. Littlefinger fick inte ens chansen att låta någon slåss i hans ställe och med tanke på att serien lägger mycket vikt vid att de som bryter mot ”seder och traditioner” också straffas så gör det hela scenen ännu märkligare.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag måste bara passa på att fråga även om det kanske inte riktigt hör hemma här:
Några år fram i tiden om man ser om serien och vet det vi vet nu (inkl. slutet som kommer).
Kommer man tycka annorlunda om den då?
Eller kommer man uppskatta den lika mycket varje gång som t.ex. Band of Brothers (Som jag i mitt tycke är den bästa och mest välproducerade serien någonsin, om än i bara 10 avsnitt)?
Dom första 6 säsongerna av GoT har verkligen sugit fast mig. Då var serien grymt bra!
Säsong 7 fick mig att börja fundera, men jag trodde det var en tillfällig dropp och jag gillade den fortfarande.
Men nu säsong 8 är jag faktiskt besviken och undrar om jag kommer uppskatta säsong 1-6 lika mycket nästa gång, när jag vet att så mycket som driver storyn framåt bara är red harrings?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n320426 said:
Jag måste bara passa på att fråga även om det kanske inte riktigt hör hemma här:
Några år fram i tiden om man ser om serien och vet det vi vet nu (inkl. slutet som kommer).
Kommer man tycka annorlunda om den då?
Eller kommer man uppskatta den lika mycket varje gång som t.ex. Band of Brothers (Som jag i mitt tycke är den bästa och mest välproducerade serien någonsin, om än i bara 10 avsnitt)?
Dom första 6 säsongerna av GoT har verkligen sugit fast mig. Då var serien grymt bra!
Säsong 7 fick mig att börja fundera, men jag trodde det var en tillfällig dropp och jag gillade den fortfarande.
Men nu säsong 8 är jag faktiskt besviken och undrar om jag kommer uppskatta säsong 1-6 lika mycket nästa gång, när jag vet att så mycket som driver storyn framåt bara är red harrings?
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler........

Nej, jag tror inte serien kommer ses som det mästerverk den en gång gjordes. Men jag trot det var oundvikligt med tanke på alla trådar som skulle knytas ihop och då blir det ofrånkomligt att det inte blir bra för alla som tittar.

Min personliga favoritserie ever är HBO-Rome, den kan jag se hundra gånger om och tycker fortfarande att den är lika bäst. GoT kommer jag nog dock ändå alltid se som en mycket bra serie men inte lika bra som Rome.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Rymdhamster;n320424 said:
Ja, det har jag inga problem med...

.................................................. ........

Jag har ingenting emot om Danni tar tronen på riktigt heller. Jag ser det bara som väldigt otroligt att hon inte kommer bli dödad av NÅGON.

Det jag specifikt vänder mig emot är att Jon sätter sig på tronen som en motvillig med god monark, eftersom det är så jäkla tråkigt och klichéartat.

The one good man in västerås, liksom. Blä!

Lite samma sak med Tyrion på tronen, han skulle liksom bli en för bra kung, så det är tråkigt.

Det är troligen det som kommer hände, det är bara inte det jag vill ska hända
Robert Baratheon återuppväcks och tar tronen igen!

 
Top