Nekromanti GOT näst sista avsnittet SPOILERS

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Spoilers spoilers spoilers spoilers spoilers

Det här avsnittet var more like it! Kaoset i staden som
höll på att dö var riktigt fantastiskt!

Vad tyckte ni?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Spoilers Spoilsers Spoilers Spoilers


Jag tyckte att set här avsnittet var det enda som nådde upp till den kvalitet som jag ändock tycker GoT har haft under alla år. Folk dog som flugor och en del på ett sätt som gör mig ledsen då jag alltid hoppats att deras död skulle vara mer ”hjältelik” eller i alla fall låtit en karaktär fullfölja sin arc. Men det är väl just det som gör Westeros bra, att de flesta faktiskt inte får fullfölja någon arc och att ingen är en riktig hjälte.

Det var det snyggaste avsnittet i hela serien enligt mig och som fristående avsnitt också ett av de bästa, tråkigt att avsnittet innan inte var något av de nämnda tingen. Nu hoppas jag på en smart och passande avslutning, vi får se om det är för mycket att hoppas på..?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
SPOILERRRRRSSSS...

Som stand alone avsnitt? Mycket, mycket bra! Som nästan avslut på GoT? Värdigt. Med tanke på den minst sagt rejäla nedgång i kvalitet vi sett var det här närmast ett mirakel.

Ska jag klaga på något, vilket nästan tar emot, så är det att det är beklämmande att se hur Varys och Tyrions roller har hanterats. Som sagt, bort ser man från tidigare säsonger och böcker så är det så klart inte så konstigt med rådsherrar som förråder varandra, men de här två är alldeles för smarta för att trilla ner i en så enkel fälla. Klagomål #2. Euorn. Vafan... Han simmade alltså iland precis på rätt ställe vid rätt tidpunkt? Inte nog med att det var en ganska rejäl simtur, han höll dessutom bra fart och var inte speciellt trött när han gick iland. Det hade varit 1000ggr bättre om Jamie nästandött i en meningslös strid mot någon soldat som irrat ner till stranden.

Men, all in all. Ett riktigt bra avsnitt. Vi fick se Dany bli The Mad Queen! Arya lyckades, tack och lov, inte fullborda sin lite tramsiga storyarc utan fick ett betydligt intressantare öde. Inte för att hon gjorde så mycket, men just den där grymma meningslösheten tycker jag är en av seriens (och böckernas) styrkor. Tyvärr slarvas det bort lite för ofta. Bröderna Cleganes duell var lite småkul. Men mest gillar jag hur Cercei bara drar förbi dem: "Åååkej... Det här får ni lösa. Bye bye". Finalen i källaren var också fin.

Överlag gillar jag verkligen utvecklingen. Det smärtar att vägen hit varit så svajig för här visar de ju att de fortfarande har lite koll. Men kanske var det så att slutet varit klart länge. Men ingen fattade hur de skulle ta sig dit på ett intressant sätt.

Ja, oavsett. 4 drakägg av 5!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Mer spoilers spoilers spoilers spoilers spoilers spoilers


så är Jamie och Cersei döda nu eller inte?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Spam, Sausage, Spam, Spam, Spam, Bacon, Spam, Tomato and Spam...

And spam.

God45;n320137 said:
så är Jamie och Cersei döda nu eller inte?
Jag hoppas det. Jamie bör ju oavsett vara dödligt sårad redan efter sin strid. Men faktum är att GoT inte har haft några återuppväckanden. Jag trodde länge Stannis the Mannis skulle komma tillbaka. Men icke. Enda sättet att komma tillbaka verkar vara om man blir iszombie eller återuppväckt av Lord of Light och både dessa sätt (ice & fire) verkar ha gått förlorade.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,041
Mycket bra avsnitt! Det första den här säsongen som känns som att Martins ande vilar över det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Spoilers Spoilsers Spoilers Spoilers!!!!

Visuellt var det jättesnyggt. Porten som exploderar i ett hav av eld och Aryas sjuhundra scener hon fick i stadskaoset är alla fantastiskt coola att kolla på. Ganska skönt att skorpionerna är värdelösa igen, såsom de borde varit hela tiden.

Tematiskt är det en annan femma...
I första episoden av säsong ett så kastar nämligen Jamie ut Bran genom ett fönster, vilket är sjukt snygg foreshadowing till hur serieskaparna kommer kasta Jamies arc ut ur fönstret i säsong 8.

Vad fan hände, Jamie? "I never really cared about them"? Motherfucker! Hela anledningen till varför du högg ned Aerys the Mad King är för att du blev sne för han tänkte bränna alla oskydliga människor levande. Burn them all!

Sen måste ju duellen mellan honom och Euron vara den töntigaste ever. Var det tänkt att vi skulle tycka det här var en stor match? Cleganebowl har ju varit hajpat sen säsong 1-2 liksom. Här verkar Euron ha ett mindrevärdexkomplex mot Jamie och försöker one-uppa honom hela tiden... And that's about it.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Min lösning som skulle gjort allt ungefär 200 intelligenspoäng mindre korkat: Låt Rhaegal inte dö av Eurons flotta. Låt Rhaegal sitta på ett torn precis bredvid Dany medan staden ger sig, och låt något klantarsle ta ett skott (när han är still, inte flyger) som träffar han rätt i skallen så han dör. Då blir Dany istället Damp-Dany och bränner ned hela stan. Det skulle kännas lite mer rätt, av flera olika anledningar.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Meningslös utfyllnad, likt A Dance of Dragons.

Måns;n320139 said:
Jag hoppas det. Jamie bör ju oavsett vara dödligt sårad redan efter sin strid. Men faktum är att GoT inte har haft några återuppväckanden. Jag trodde länge Stannis the Mannis skulle komma tillbaka. Men icke. Enda sättet att komma tillbaka verkar vara om man blir iszombie eller återuppväckt av Lord of Light och både dessa sätt (ice & fire) verkar ha gått förlorade.
Qyburn verkar ju ha hittat på ett sätt att göra en vetenskapszombie också, men det lär inte heller vara en möjlighet längre.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Lagom många rader...



Bara jag som tycker detta ändå mest var pannkaka? Visst det var snyggt i stora delar men jag vet inte... det är bara alltför många delar som inte hänger ihop, tidigare etablerade sanningar och personers karaktärsdrag som plötsligt inte längre gäller. Det stör liksom illusionen för mycket för att jag ska kunna bli ordentlig engagerad.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Min förutsägelse om hur det slutar verkar stämma, men Tyrion lär göra sällskap med Varys nu. Jon (alt. Arya) kommer döda Daenerys, och sedan försvinner Jon till bortom muren i norr, sorgsen och med ett krossat hjärta. Korrigering: Det blir Lökriddaren som kommer styra Södern och Sansa Norden. Bran blir nån slags "overlord" eller rådgivande Merlin/Gandalf-figur. Samwell börjar skriva "En sång om is och eld". THE END.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Lite extra utrymme här.

En sak till, som irriterar mig mer än det borde:

Jag kan köpa att man i TV-serien skippar transportsträckor vilket ger intrycket av att Westeros är mycket mindre än det är. Se t ex hur Littlefinger i tidigare säsonger flänger fram och tillbaka över Westeros på ingen tid alls.

Men i det här avsnittet satte man faktiska siffror på det: Jon säger, när han dyker upp, att hans trupper är vid The Trident och kommer att vara framme vid King's Landing om två dagar. The Trident är i och för sig ett ganska vagt område då det är ett helt flodsystem, men även vid den närmaste punkten är det runt 400 miles (enligt de kartor jag hittat) däremellan (användandes the Wall som skala, i och med att den har angetts till att vara 100 leagues = 350 miles lång).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Visst var detta ett gigantiskt FUCK YOU till alla fansen...

...men eftersom jag till slut SÅG NÅGOT är jag beredd förlåta mycket.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag har en liten fundering på en sak, så jag tänkte dels med mig av den till er.

(Tror dock inte det kommer hända, men...)

Hela vägen genom berättelsen har blod, eld och offer spelat en vital del när det kommer till att vinna slag, skuggmörda fiender, återuppliva döda och få drakägg att kläckas...

Hur mycket blod, eld och offer blev det inte i detta avsnittet? Vad kan det väcka under the Red Keep?

Jon behöver ju en egen drake för att klara Dany & Drogon.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Spoilers spoilers spoilers spoilers alltså den här funktionen är ju så märklig just med såna här trådar.

Så kan det gå...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
jag gillade det!

..............................


Fighten mellan Hunden och Berget var klockren! Cool set piece battle i ett fallande torn som jag nog kommer försöka sno till nått rollspel nån gång. Lite ledsen över att hunden dog så klart, men jag tror inte det hade känst rätt om han lyckats döda Berget utan att göra det.

Poetiskt rätt så klart att Frankenstein blev dödad av sitt eget monster =D

Hela brännandet av Kings Landing kändes också det helt rätt. Efter all jäkla frustration, all död, allt lidande... total skövling var faktiskt den enda rimliga i det läget. En smärtfritt, puttenuttigt övertagande hade liksom inte kunnat vara tillfredställande nog för Norrborna och Danni. En skuld behövde betalas och enda gångbara betalningsmedlet var blod!

Det var bara två saker som jag var lite missnöjd med. Jag hade gärna sett en lite mer utbroderad mindbattle mellan Varys och Imp, så att Imp hade fått kännas lite mer smart igen. Och även om jag gillade att Cercei och Slimey äntligen dog så tyckte jag att det blev lite mjäkigt. Jag hade hellre sett att Cercei hittade Jamie ihjälblödd på golvet och fått skrika lite innan taket ramlade ner. Men, men... det är resultatet som räknas gissar jag =)

Kul att den gröna elden kom tillbaka lite också! Det slöt liksom cirkeln fint att den galne kungens plan äntligen gick i lås =D

Nu hoppas jag bara att Jon i sista avsnittet trotsar Danni, blir dödad för det, varpå Arya avlivar Danni.

Allt detta påminner mig dock om en sak... vad har hänt med Alaria Sand? Sist vi såg henne satt hon väl fängslad nånstans och förvåntades tillbringa många, långa år med att stirra på sin sista dotters ruttnande lik? Nästan så jag hoppas att Cercei och Jamie överlevde takraset nu så att Alaria får dyka upp i sista avsnittet, vild och galen och murderstabba dem i hundrasjuttio!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Spoiler för det behövs...
Arfert;n320175 said:
Min förutsägelse om hur det slutar verkar stämma, men Tyrion lär göra sällskap med Varys nu. Jon (alt. Arya) kommer döda Daenerys, och sedan försvinner Jon till bortom muren i norr, sorgsen och med ett krossat hjärta. Korrigering: Det blir Lökriddaren som kommer styra Södern och Sansa Norden. Bran blir nån slags "overlord" eller rådgivande Merlin/Gandalf-figur. Samwell börjar skriva "En sång om is och eld". THE END.
Mm, vi får se... Min förutsägelse ända sedan bok två har varit att Tyrion eller Sansa kommer sitta på järntronen. Jag misstänker att Jon, Dany och Arya kommer dö i en slutlig lågmäld konfrontation. Alternativt så ser faktiskt Tyrion till att avliva Dany.

Bra avsnitt tycker jag. Tycker lite synd om Cercei med anhang dock. Fick känslan att både skyttar och laddare till megagigantoarbalesten från förra avsnittet fått ledigt. Fick B-laget iväg totalt fem pilar? Javisst, det var förvisso rimligare men kanske en droppe inkonsekvent...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n320184 said:
jag gillade det!

..............................


Fighten mellan Hunden och Berget var klockren! Cool set piece battle i ett fallande torn som jag nog kommer försöka sno till nått rollspel nån gång. Lite ledsen över att hunden dog så klart, men jag tror inte det hade känst rätt om han lyckats döda Berget utan att göra det.

Poetiskt rätt så klart att Frankenstein blev dödad av sitt eget monster =D

Hela brännandet av Kings Landing kändes också det helt rätt. Efter all jäkla frustration, all död, allt lidande... total skövling var faktiskt den enda rimliga i det läget. En smärtfritt, puttenuttigt övertagande hade liksom inte kunnat vara tillfredställande nog för Norrborna och Danni. En skuld behövde betalas och enda gångbara betalningsmedlet var blod!

Det var bara två saker som jag var lite missnöjd med. Jag hade gärna sett en lite mer utbroderad mindbattle mellan Varys och Imp, så att Imp hade fått kännas lite mer smart igen. Och även om jag gillade att Cercei och Slimey äntligen dog så tyckte jag att det blev lite mjäkigt. Jag hade hellre sett att Cercei hittade Jamie ihjälblödd på golvet och fått skrika lite innan taket ramlade ner. Men, men... det är resultatet som räknas gissar jag =)

Kul att den gröna elden kom tillbaka lite också! Det slöt liksom cirkeln fint att den galne kungens plan äntligen gick i lås =D

Nu hoppas jag bara att Jon i sista avsnittet trotsar Danni, blir dödad för det, varpå Arya avlivar Danni.

Allt detta påminner mig dock om en sak... vad har hänt med Alaria Sand? Sist vi såg henne satt hon väl fängslad nånstans och förvåntades tillbringa många, långa år med att stirra på sin sista dotters ruttnande lik? Nästan så jag hoppas att Cercei och Jamie överlevde takraset nu så att Alaria får dyka upp i sista avsnittet, vild och galen och murderstabba dem i hundrasjuttio!
Spoilers Spoilers Spoilers Spoilers

Hållet med om allt, det ett bra avsnitt med mycket snygga effekter. Elaria sand och hennes förgiftade dotter lär dock tråkigt nog vara utskrivna ur GoT och lär inte få någon tid i sista avsnittet. Detta är synd då deras bevisade existens också hade visat att Dorne inte bara är en fantasiplats i sista säsongen. Borde inte den nya Lorden av Dorne som nämnts, vilja vara med och anfalla KL? Och tid lär hen ha haft eftersom Westeros inte längre är större än Öland.

Jaja, det var ett underhållande avsnitt i alla fall och nästa avsnitt lär bli det närmsta vi får ett riktigt slut eftersom GRR Martin aldrig kommer skriva klart.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Minimoni;n320189 said:
... lär bli det närmsta vi får ett riktigt slut eftersom GRR Martin aldrig kommer skriva klart.
Wait, what? Vad har jag missat?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
God45;n320112 said:
Spoilers spoilers spoilers spoilers spoilers

Det här avsnittet var more like it! Kaoset i staden som
höll på att dö var riktigt fantastiskt!

Vad tyckte ni?
Motsatsen. :)

Tyckte det var bland det sämsta jag sett på TV överhuvudtaget, och respekterade vare sig karaktärerna eller deras tidigare historier. Platt och billigt effektsökeri, dock sannolikt det dyraste avsnittet att producera i hela serien.

Blä.
 
Top