Rollspelspolisen är en lögn. Ingen kommer och destruerar era rollformulär om ni bryter mot blorbangelium. Det delas inte ut priser till den som spelat mest trve mot någon speciell rollspelsteori under året.
Jag skriver inte under på blorben själv, jag brukar säga att jag spelar fisktank, men för att ta ditt exempel och försöka föreställa mig hur det skulle spelat ut sig vid mitt bord. Jag tror spelstilarna överlappar tillräckligt i det här fallet.
En av rollpersonerna är gravid och vill göra abort. Vi har i preppen innan spel etablerat att det är olagligt i Oktoberlandet, och också skamfullt för en alv som hon. I sessionen letade rollpersonen efter en olaglig abortläkare. Hon gick till en vän, en tjänare på Akademin som är för ordningen (och alltså mot abort) för att lura honom att berätta vad han vet om olagliga abortläkare.
Vi utforskar spelvärlden tillsammans. Som spelledare är jag "referee" för spelet och inte "author". Jag försöker vara opartisk och inte göra coola saker bara för att de är coola. Om det skall vara coolt så skall det vara för att det uppstår när vi spelar.
Vi stannar inte spelet bara för att vi snubblade in i något som är oförberett. Vi faller tillbaka på enklare redskap.
Jag hade låtit spelaren slå ett motståndsslag av någon sort. På lyckat kan de få en ledtråd, för det är ju inte otänkbart att kontakten har lite aningar om vilka som skulle kunna hålla på med sådant även om de inte har tillräckligt med bevis än. På perfekt kanske till och med får en riktigt bra ledtråd. På misslyckat inget framsteg. På fummel så inser kontakten vad rollpersonen är ute efter och använder henne för att kunna få fällande dom. Slaget görs dolt för att bibehålla spänningen även om vi OFTAST slår slagen öppna så är spelarna med på noterna om att den här typen av slag blir mer rafflande om de är dolda.
Som spelledare har jag inte dikterat vad som händer, jag har bara varit en uttolkare av våra förberedelser såhär långt säger. Och då det inte fanns en abortläkartabell i preppen, eller uttryckligt skrivet vad kontakten hade för resurser, så fick det bli ett motståndsslag. Dvs, jag upptäcker berättelsen tillsammans med spelarna, för det är inte jag som skriver berättelsen.