Going blorb...?

Intressant, och lite av ett sidospår, att det är exakt detta som 100% förespråkas av exempelvis Lazy DM. Som ju är ett mycket populärt sätt att spela på just nu. Dvs, preppa coola scener och handvifta fram dem.
Det är så jag spelleder, och så jag vill spelleda igen när jag klättrat upp ur det här blorbexperiment-hålet 😂

Oktoberlandet känns inte som en särskilt bra setting att försöka blorba - den moderna tiden är för komplex för att man ska kunna preppa den på rimligt vis. Blorbens paradsetting är D&D-fantasy, särskilt OSR, där den väldigt socialt enkla världen (enklare även än den verkliga historiska) kan definieras någorlunda väl. Jag kan också se hur blorben skulle fungera bra Efter Katastrofen.

Fast det är de ju inte, och då blir de väldigt tydligt ett anti-blorbverktyg som SL godtyckligt kan använda för att styra handlingen.

Om man inte tror/strävar efter blorben så kan man ju uppfatta detta som en styrka: när det passar/blir tråkigt/annat så ticka upp en klocka.

(Det gäller lite grejen med att använda AW som regelmotor för att köra blorb. Man måste ju ändå jobba lite för att bli av med godtyckligheten och ersätta med tärningsslag och göra en hel del regler och tabeller mer konkreta. Och det ganska överallt. Därför undrar jag vem som egentligen sa att AW går väl att använda med blorb, var det 2097/Idiomdrottning eller Baker?)
Vet inte om jag var otydlig här. Jag trodde innebörden av Blorb var att allt var för-preppat och SL inte hittar på själv under spel utan ledsagar spelarna utifrån den etablerade preppen. Jag menar att klockan ska vara preppad så att klockans händelser inträffar som ett svar på vad som händer i spelvärlden (inte alls godtyckligt eller för att styra handlingen, utan tvärtom fördefinierat). "När x gör y så tickar klockan och z inträffar".

Vet inte om jag var otydlig här. Jag trodde innebörden av Blorb var att allt var för-preppat och SL inte hittar på själv under spel utan ledsagar spelarna utifrån den etablerade preppen. Jag menar att klockan ska vara preppad så att klockans händelser inträffar som ett svar på vad som händer i spelvärlden (inte alls godtyckligt eller för att styra handlingen, utan tvärtom fördefinierat). "När x gör y så tickar klockan och z inträffar".
Sådana klockor låter ju högst blorbkompatibla! Hade bara inte stött på den betydelsen av klocka.

Jo. Och det utlösande villkoret kan väl också vara slumpmässigt, t ex resultatet av ett tärningsslag - huvudsaken att det just inte är SLs godtycke.

Jo. Och det utlösande villkoret kan väl också vara slumpmässigt, t ex resultatet av ett tärningsslag - huvudsaken att det just inte är SLs godtycke.
För mig är det här motståndet mot SLs godtycke problemet med Blorb som förklaringsmodell/teoribygge. Sen kan det ju fortfarande ha värde som metod :)

Back