Going blorb...?

Jag förstår väl egentligen att man (precis som i andra spelstilar) inte behöver vara bokstavstrogen när man spelar "Blorb", men jag upplever samtidigt att det inte krävs alltför mycket justering från bokstavstrogna Blorben till en plats där jag tror väldigt många svenska rollspelare började. I ett helt vanligt äventyr från Äventyrsspel där det finns en tydlig handling, färdiga SLP´s, slumpmässiga möten, tidsangivelser, tydligt beskrivna platser och rum etc etc. Jag tänker att det var precis så man spelade (än mer i gamla introduktionsäventyr där äventyret till och med hade specifika förklaringsrutor för SL).
Fast poängen är väl egentligen inte så mycket var man står utan mer åt vilket håll man vill och var man ser idealet. Jag misstänker att få såg det som ett medvetet mål att minska SL godtycket, om en inskriven handling dyker upp i äventyret så följer man det utan tanke om rätt eller fel, medan man med blorbhatten uppfattar det som ett rött skynke, liksom annat som skulle kunna dyka upp som bryter mot principerna.

Men jag håller i stort med, spelmässigt så behöver det inte vara så revolutionerande mot för hur man redan kör. Jag tror också effekten av "magin" i blorb kan vara väldigt beroende på hur utsatt man har varit av motsatsen, alltså spelledare som har missbrukat sin makt.

Back