God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: MERP/Rolemaster (GothCon 1994)
Till: MERP
När: 1994
Av: Frans Englund

Jag vet att folk börjat bli nostalgiska för MERP och Rolemaster den senaste tiden. Så låt mig öppna med att systemet inte är värt att vara nostalgiskt över, det är allting som är fel med ”Mer komplexitet är bättre” skolan av design. Jag tittade på statsen och skakade sakta på huvudet innan jag läste vidare. Det har dock väldigt lite med äventyret i sig att göra så det kommer inte påverka min bedömning.

Äventyret utspelar sig Shadow World som är en kampanjvärld till Rolemaster som är väldigt traditionell fantasy med lite sci-fi inslag. Det är en standard rollspel fantasy värld alltså, du behöver inte läsa Shadow World för att hänga med, men det är väll lite kul att veta är saker full Dune inspirerad space opera med rymdskepp och stuff!

Tyvärr öppnar ävenryret med beskeivningar av karaktärerna som är sjukt tråkiga och generiska.

Karaktärerna kommer till en by som ingen (inte de heller) kan lämna på grund av en förbannelse! För att lösa förbannelsen behöver man besöka lite äventyrsplatser och lösa lite problem. Dragplåstret här är megasvåra pussel. Det finns två pussel här, ett shackpussel och ett ordpussel, som jag aldrig hade klarat av. Alltså, jag tror inte jag hade knäckt dem någonsin trots att de är helt rättvisa. Jag har inte sett många liknande pussel i andra dungeons heller och när jag sett dem har de sällan hållit den här kvaliteten.

Så scenariot är väldigt standard, skrivet på ett sätt som gör det svårt att använda för spelledaren, inte särskilt kul beskeivet och handlar inte om mina favoritsaker i sådana här äventyr. Men de där pusslen är briljanta!

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: I Goternas Land/Ramlar himlen ner över våra huvuden?
Till: Asterix rollspelet
När: 1990
Av: Dennis Mattson, Anders Banke och Mikael Thuvesholmen

Man är i byn från Asterix och enorma stenblock har börjat regna från himlen. Man måste hantera detta eftersom Asterix och Obelix fått stenblock i huvudena och inte kan göra det. Man vandrar runt som om det vore Dagarnas skum medan stenblock regnar från himlen och försöker typ vagt lösa det medan folk lever sina normala liv under absurda omständigheter eller absurda liv under extra absurt väder. Till sist får man reda på vad som händer och kan hantera problemet. Det är liksom inte skratta rakt ut roligt men det är absurt roligt precis som Asterix brukar vara.

Det är väldigt otympligt organiserat och skrivet, nästan som om det vore för hemmabruk endast, och det är för lite innehåll. Men känslan sitter som ett vildsvin i magen på Obelix.

Jag tänker beskriva regelsystemet som dåligt men inte ivägen. Det är inte vad jag hade kört Asterix med.

3 av 5 (sjukt nära en 4:a)
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Så varför skriver du då "Man borde förstöra varenda version av reglerna. Ingen borde spela det."?

Det är onödigt provocerande, kategoriskt och rätt utsagt korkat att tillskriva ett spel en åsikt du inte står för. "Edgelord" är en bra titel för dig, för när du har en sådant här attityd gör dig till en av två väldigt aktiva forumiter som är anledningar till att jag funderar på att lämna forumet.
Känslig much?:LOL:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Intrigspel
Till: Eget system
När: 2005
Av: Mikael Von Knorring

Så det står fel i beskrivningen av scenariot på sidan för där står det att det ingår ett visst teatermoment, något som motsägs av texten i scenariot som säger att det inte finns något teaterelement. Den lilla spillra till spelvärld som finns är parodisk användning av politiska termer.

Sedan är det här en överdrivet komplicerad och onödigt tungrodd version av Maffia. Det är nog kanske värre än att spela Maffia… Och ni vet vad det betyder va?

1 av 5

Det är verkligen bara ett scenario som handlar om hur bra du är på att utsätta folk för härskartekniker. Så är du bra på spelet? Kanske se över den grejen med dig själv? Kanske?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Stor vet bäst
Till: Vampire the Masquerade
När: 1996
Av: Karim Muammar och Erik Winbo

Karim Muammar är en av skaparna av Vampire 5ed som kom ut 2018. Det här är alltså ett scenario av någon som blir ett proffs till samma spel han kommer jobba på 20 år senare vilket är supercoolt! Så, hur är scenariot?

Det är riktigt, riktigt bra! Man spelar inte vampyrer utan barn i en småstad som hamnar i kläm genom släktband till en nybliven vampyr och en vampyrjägre när vampyren, jagad av något ännu värre, återvänder hem. Scenariot är inte rälsat men är designat så att det drivs framåt och drama har maximala chanser att hända. Scenario ger spelarna samma val som Abraham i Bibeln och använder småstadsamerikana tillsammans med World of Darkness urban fantasy för att göra det valet så akut och viktigt som möjligt.

Scenariot är skriven med en personlig röst och talar direkt till spelledaren på det där sättet som bra scenarion skrivna för konvent ofta gör. Det är öppet med att spelarna inte kommer få spela vampyrer och kanske är besvikna över det på samma sätt som det är öppet med andra tankar om scenariot. Det gör det genuint lättare att förstå och använda.

Det är inte konstigt att en av författarna blev ett Vampire proffs!

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Harry's Hellhouse
Till: OSR
När: ?
Av: Björn Wärmedal

Oj vilken fantastiskt elakt twist på en dungeon! Var 12e runda sjunker våningarna i dungeonen ner en nivå i marken och en ny dungeon nivå dyker omedelbart upp ovanpå nivån man är på, något som märks i dungeonen men inte från utsidan. Alla monster och liknande i dungeonen blir också värre, farligare och mäktigare när detta händer. Scenariot har en procedur för att generera nya dungeon nivåer på mindre än två minuter som är lätt att använda och ger bra resultat som är till för att skapa de nya nivåerna.

Monstren är gonzo och weird. Magiska tiggare, clowner som blåser upp sig själva, arga fiskar och telepatiska statyer tillsammans med andra monster i samma stil. De magiska föremålen är också märkliga men användbara och dyrbara. Det hela är så klart resultatet av en galen trollkarl, en klassisk ursäkt för att ha en kul dungeon.

Det är en ny idé, den är skickligt utförd och med kul fluff!

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Händelser i Cornekk (eller Oups!)
Till: Drakar och Demoner expert
När: 1992
Av: Johan Käll och Markus Hallström

Det här är det absolut mest grisodlande scenariot jag någonsin har läst. Allting är smutsigt, småaktigt, elakt, dåligt, vidrigt, uselt och meningslöst. Det har hänt ett fruktansvärt Les Miserable eller Sweeney Todd mord av avundsjuka för en massa år sedan och nu dras spelarkaraktärerna (som är eländiga men välmenande uslingar) in för att lösa det via att någon hyr dem för att hitta en försvunnen bard. Staden de ska göra det är en håla och platserna utredningen för dem till är vägg till vägg bordeller och pissstinkande kvartar. Allting framställs som vidrigt, smutsigt och äckligt. Från lagen, till gruvarbetare, till våld til demokrati och kärlek. Det verkar vara gjort delvis för komisk effekt och delvis för att det är kul när saker är vidriga.

Scenariot är skrivet på en märklig låtsas förr i tiden svenska. Det är som om någon läst lite Bellman, typ en fornnordisk saga, den dålig översättningen av tolkien och sedan rört ner de konstigaste sätten att tala i hur scenariot är skrivet mitt i normal svenska. Det är fucking amazing.

Scenariot är en salig röra som är organiserat så att det är så svårt att använd som möjligt. Det börjar med att beskriva slumpade händelser som kan hända! Bara öppnar med det. En dvärg kan be dig förolämpa honom och gör du inte det försöker han mörda dig! En pestkult kan dra in dig i en idiotisk råtthögtid! En tant säljer dåliga äpplen till en!

Det är första gången jag tänkt att Drakar och Demoner Expert är för högfantasy för ett scenario!

Jag måste beundra dess… Renhet.

4 av 5
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Scenario: Dödsvandrarnas dal
Till: OSR
När: 2021
Av: John A. Jonsson och Amanda Wallgren

Ett OSR äventyr. Det finns en dålig plats man kan gå in i och äventyra.

Så här skriver du ett dungeon rum:

”Detta rum är täckt i exkrementer från slemmasken som finns i rummet bredvid. Exkrementerna är likt ett rött, fränt doftande pulver som väldigt lätt färgar av sig. Att gå igenom det gör att karaktärerna lämnar röda fotspår efter sig resten av dagen om ingen påpekar att de försöker ta bort färgen. Om någon av karaktärerna får färgen på sina kläder kommer de röda småtrollen tro att de är vänligt inställda. Då blir SN för att vara diplomatisk med småtrollen SN 4 istället.”

Det finns en random lista med dåliga ordskämt! 22 stycken, allihop av kvaliteten: "Vilken äventyrare är drakens favoritmat. Paladinen, för han är god."! Det är hur man skriver en NPC.

Allting bara heter vad det är, inga onödiga namn och ingen onödig prosa.

Tyvärr är det inte färdigt, bitar saknas (och det är utmärkt att de saknas) och det kunde vara lite mer saker på vissa ställen, men det här är fortfarande solitt. Jag vill gärna läsa något lite mer genomarbetat av författaren

3 av 5
Lite sen på bollen.. men diggade att du rescenserade mitt äventyr på min födelsedag ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Imperiehyss & Laserspel
Till: Star Wars D6
När: 1995
Av: Tobias Wrigstad

Det är ett fundamentalt misslyckande som ett Star Wars äventyr. Det här känns inte som en Galax långt långt borta, karaktärerna är inte intressant eller spännande knutna till the hero's journey, inga coola Star Wars grejer dyker upp och ingen får vara en hjälte. Man spelar rymdversionerna av shitty värdelösa grisodlare som rälsas runt från oviktig händelse till oviktig händelse och scenariot säger uttryckligen till spelledaren att vara petiga med att låta spelarna göra saker. Det finns en hel sida där författaren går igenom alla smarta saker karaktärerna kan göra och slår ned dem på så småaktiga sätt som möjligt.

Varför är det här ett Star Wars äventyr? Det är inte som filmerna, det är inte som Extended universe som det såg ut 1995, det använder inget unikt från Star Wars universumet och tonmässigt är det här så långt från pulp serials, samurajfilmer och western man kan komma. Det här hade varit en 2:a även utan den här dimensionen för det är ett rälsat och tråkigt äventyr, men det här gör det till en ovanligt låg 2:a.

2 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Scenario: Imperiehyss & Laserspel
Till: Star Wars D6
När: 1995
Av: Tobias Wrigstad

2 av 5
Det kan behöva noteras att jag är osäker på om scenariot är komplett eftersom detta var den mest "hela" versionen jag lyckades gräva fram.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Det kan behöva noteras att jag är osäker på om scenariot är komplett eftersom detta var den mest "hela" versionen jag lyckades gräva fram.
Det är två konstnärer creditade men det finns inga bilder i PDF:en så jag tror något saknas. Men scenariot ”känns” komplett när man läser det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Det är två konstnärer creditade men det finns inga bilder i PDF:en så jag tror något saknas. Men scenariot ”känns” komplett när man läser det.
Yes, det låg en hög tiff-bilder i en mapp, men det var svårt att se vad som hörde till vad så jag lät dem ligga. Får se om jag kan nysta i det någon gång. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Crypt of the Archangel
Till: OSR
När: 2017
Av: Björn Wärmedal

En ärkeängel som gjort sin gud missnöjd har blivit fångad i en krypta och delad i tre personer. De tre personerna vet inte att de brukade vara en person eller en ängel och de är märkligt oförmögna att fokusera på någonting utanför kryptan. Alla tre har en del av en sorts nyckel som kan öppna ett rum i kryptan som gör att de återigen blir ängelen de brukade vara men är oförmögna att själva samarbeta och hantera situationen.

Men det presenteras inte så för äventyrarna! Det här är helt enkelt tre mäktiga weirdos man stöter på när man håller på att utforska dungeonen! Att lista ut att det hela är ett mestadels socialt pussel är i sig en utmaning, för det finns en massa vanliga dungeon grejer man också kan göra i kryptan.

Det briljanta med de tre syskonen är att de sätts upp som en uppenbart mytologisk trio på ett sätt som lockar dig till att försöka metagamea dem. Är de jaget, detet och överjaget? Är de trippelgudinnan? Är de treenigheten? NEJ! De är sin egen grej som känns mytologisk men som inte trackar 1 till 1 till någon existerande mytologisk trio. Det är briljant skrivet, att få den där känslan av att något är mytologiskt och viktigt är svårt utan att falla in i gamla hjulspår. Det fintar en också, man kan tro att de ska vara kroppen, själen och sinnet men det finns en hård twist på ”själen” som lämnar den teorin i dammet.

NPC som pussel till den här nivån är ovanligt i bordsrollspel och det känns lite som något från ett bra skrivet datorspel så som Planescape: Torment. Det här är hårt OSR men på ett sätt som man inte ofta ser för att fokuset oftare hamnar borta från NPC:er.

Mitt enda egentliga klagomål är att dungeonen i sig hade kunnat vara lite matigare, det finns en risk att man går igenom resten som en varm kniv genom smör och det gör det faktiska pusslet lite för uppenbart. Men det är en minimal kritik på det stora hela!

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Ödestaden: Det Levande Helgonets Folk
Till: Systemlöst
När: 2008
Av: Klas Lundqvist

Jag kan inte ens avgöra vad världen är här. Är det post-apokalyps? Är det urban fantasy med en alternativ värld? Vi verkar vara i New York men samtidigt verkar det vara fullt fantasy där man föder upp märkliga hunddjur för mat och mjölk? Folk har superkrafter som inte förklaras och det är något magiskt med dem. Själva scenariot är en hög karaktärsblad med bilder på uppenbart moderna människor med en bakgrund som är en modern stadskarta. Sedan är där ett stycke som ska vara hela scenariot.

Det finns helt enkelt inte ett scenario med här, det här är tyvärr bara karaktärer och minnesanteckningar som inte går att förstå om man inte är författaren. Så inget betyg för det är inte ett användbart scenario.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Scenario: Ödestaden: Det Levande Helgonets Folk
Till: Systemlöst
När: 2008
Av: Klas Lundqvist

Det finns helt enkelt inte ett scenario med här, det här är tyvärr bara karaktärer och minnesanteckningar som inte går att förstå om man inte är författaren. Så inget betyg för det är inte ett användbart scenario.
Du har helt rätt. Scenariot har jag tyvärr inte lyckats få tag på, utan bara karaktärerna. Har även haft kontakt med Klas Lundqvist som tyvärr inte hade något kvar alls.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Dance the Macabray
Till: Dans lajv
När: 2017
Av: Frida Karlsson Lindgren och Sofia Stenler

Baserat på Neil Gaiman grejen med samma namn där de döda kommer till liv och dansar med de levande under tre dagar. Det är lite intro, lite prat, lite dans och sedan en avslutning. Spelet är uppdelat i tre akter på 43 minuter var. Spelarna är de levande, de döda och en spelledarliknande roll är döden. Det handlar nästan enbart om att uttrycka känslor genom dans. Det finns lite shadowing och tekniker och sådant.

Det är supercoolt med dans lajv! Det här verkar vara en kul upplevelse. Men precis som med Neil Gaiman inspirationen så är problemet att det finns ingen twist och medan grundtanken är intressant och har mycket känsla så finns det inget mer här. Det finns inget dolt djup, ingen twist och inget definitivt uttalande. Ja, det ger utrymme att känna saker men inte på ett sätt som är värt det. Som så ofta varit min kritik på senaste tiden, jag vill att scenariot faktiskt säger något och gör mer av jobbet.

Men det är samtidigt ett coolt danslajv med en kul pitch.

3 av 5
 
Top