God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Scenario: Vandrar fjärran
Av: Sus Henrikson, Magnus Lundgren och Calle Sanglert
Till: Call of Cthulhu
När: 1999

Det är ett lite för rälsat Mi-Go äventyr. Det är det hela. Det utspelar sig 1916 och har en del bakgrundsfakta från perioden och platsen, men mindre än i de andra äventyren. Det går mycket hårdare på att förmedla hur man spelleder äventyret och vad som händer snarare än att förmedla känsla.

Det är helt okej, det är inte läskigt alls och det känns inte som ett skräckscenario. Men det här är fullt spelbart och kan vara kul med rätt grupp. Det är någon som vet vad de gör som gjort den grejen. Det är skor gjorda av en skomakare eller en byrå gjord av en snickare. Det är helt okej.

Men jag känner inget.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Scenario: Lugnet
Av: Tobias Persson
Till: Call of Cthulhu
När: 2005

Okej, om du inte vill skriva ett scenario så behöver du inte, okej?! Författaren skriver ut hur han suckar över att behöva skriva en bakgrund i texten! Han noterar att han inte bryr sig om flera aspekter av äventyret eller dess konstruktion. Apatin strålar från scenariot.

Handlingen är också en D&D historia om tvilling trollkarlar och jag vet inte ens. Skräck är det inte.

Men det värsta är ändå människosynen här. Gammal människor är äckliga. Folk med funktionsvariationer är “Missfoster”. Det hade varit okej om det var karaktärer som sade sådant, men allting är i författarens väldigt informella röst.

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Scenario: Det sprakar i säven
Av: Adrian Löwander och William Westman Malmi
Till: Mutant - Undergångens arvtagare
När: 2004

Om du är ute efter Mutant UA känsla så är det här precis lika bra som det officiella materialet. Det är samma stämning, lika välskrivna karaktärer och samma kvalité i språket. Den biten är riktigt, riktigt bra.

Scenariot innehåller också en riktigt tilltalande mini-sandlåda med flera olika grupper, hemligheter man kan hitta, intriger och detaljer nog att köra hela grejen från scenariot. Den lilla byn äventyret handlar om är peak mutant UA och max bra för intrig äventyr.

OCH SEDAN FÖRSTÖRS HELA GREJEN AV EN SUPER RÄLSAD HANDLING?!!!!!

Så äventyrarna traskar in hos en NPC, inser att det är dags att Nope!:a ut för att inte se skyldiga ut och så hoppar snuten fram. Här är äventyret slut, för här kommer en eldstrid utbryta som kommer förstöra hela scenariot eller döda spelarkaraktärerna. Äventyret är till och med medvetet om det och skämtar om det… Jag bara.. Va? Är dina spelare ovanligt lugn och okej med att bli lynchade blir de gripna, förlorar all sin utrustning och en massa skatter de börjar scenariot med, blir ställda inför en skendomstol och dömda till döden utan några bevis eller vittnen. Sedan rullar rälsen på.

Jag vet inte ens hur det här gått till! Alla bitarna för ett bra äventyr finns här! En vettig spelledare kan rycka ut rälsen extremt lätt och ha ett mycket bättre äventyr bara med platsen. Det är som om en författare skrivit platsen och intrigen innan någon annan skrev in rälsen efteråt.

Så mycker potential bortkastad.

2 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
...och nu fick jag äran att komplettera med ytterligare 11 scenarion från GothCon, SydCon och LinCon! :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
God45;n339699 said:
Scenario: Berlin 1936
Av: Björn Hellqvist
Till: Call of Cthulhu
När: 1998

Det här är ett historiebaserat pulp-Cthulhu scenario som utspelar sig runt OS 1936. Jag har ju precis skrikit lite om att det är en CoC-synd att fokuserat på historia i sina scenarion. Och det är det, jag står för det! Det här scenariot är dock öppet med vad det är och det är ett mysterielösande, två-nävat, nazispöande äventyr där man får göra grejer. Tänk Indiana Jones. Men här är grejen som gör scenariot intressant: det är samtidigt extremt komplext. Man måste ha koll på exakta tider, historiska bakgrunder, djupa karaktärsmotivationer och de litterära greppen i Lovecrafts författarskap för att spelleda det!

Det är en KONSTIG men ELEKTRISK mix. Jag vet inte om jag skulle spelleda det någonsin. Men det är ett konstverk. Alla bitarna är bekanta men de är ihopsatta väldigt snyggt. Det balanserar på kanten till att inte fungera alls men faller aldrig över. Det hjälper att allt det tunga ligger hos spelledaren och spelarna mest kan löpa amok genom scenariot om de vill.

Det är ganska 90-tal elitistiskt dock. Jag tänker att det mest är ett resultat av tiden och det på delar inget egentligen.

3 av 5. Spännande, värt att läsa men kanske inte värt att lära sig att spelleda.
Notering: Det finns ett kartmaterial till scenariot som Björn inte lyckats gräva fram än... Oklart om det förändrar ditt betyg, men tänkte ändå att det kan vara värt att nämna :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Scenario: Prinsessa försvunnen!
Av: Jenny Silk och Roger Sjöberg
Till: D&D 3.0
När: 2001


Jag har redan recenserar uppföljaren och ett äventyr inspirerat av det. Men nu är det dags att recensera originalet!

Det är mycket mer ett vanligt scenario fast med en komisk vinkling än uppföljaren. Det dyker inte upp någon magisk IKEA här till exempel. Det gör att scenariot enligt mig är bättre, det ger karaktärerna mer av en chans att själva stå för humorn. Vad det påminner mig mest om är filmen Your Highness med James Franco. Det här är väldigt mycket ”Vad om D&D var en stoner comedy?”

Det är väldigt rälsat. Det innehåller en stor mängd ”Här ska spelledaren använda fiat för att göra vad de tycker ska hända”. Det har ett anti-klimax som sin final men det är inte massivt nog för att vara super effektivt som komedi. Det är väldigt otydligt utskrivet och organiserat vilket gör det svårt att använda om du inte memorerar det. Det är väldigt mycket inte min grej. Det är dock bättre än uppföljaren. Det är roligare (men fortfarande inte super roligt) och att det är ett arketypiskt äventyr (kidnappad prinsessa) hjälper.

Jag vill tala om de färdiggjorda karaktärerna, de illustrerar hela grejen på ett bra sätt tycker jag. Aliandra Shelaya är en fruktansvärd karaktär. Hon är en föräldralös svartkonstnär med en bakgrund där hon blev utsatt för ett våldtäktsförsök när hon var 13 och sedan hittade sin mystisk mentor. Det är en usel karaktär. Bakgrunden är skriven exakt som de till karaktärerna i EON 3. Det är absolut kliche och skräp! Men är det ett skämt?! Jag vet inte. Full Poe's law råder. Är det här parodi eller inte? Är det andra svenska scenarion/spels fel eftersom de är så dåliga att de inte ens går att driva med?

Jag vet inte?

2 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
Alexandria har vuxit rejält senaste dagarna med mycket SävCon, SnöKon samt något GothCon, SydCon och SillyCon-scenario. Utöver det är jag väldigt glad över några scenarion som Anders Björkelid (Upsalasviten) har tillåtit oss att göra tillgängliga ("Malakh", "Jakten på Josef K" och "Vid fyren").
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Scenario: Ödets spjut
Av: Elias Wiklund
Till: Jag kan inte identifiera systemet och det står ingenstans vad det är. Men det finns ett system. Det kanske är ett hemmabygge eller unikt för scenariot?
När: 2017

Det är ett extremt Indiana Jones inspirerar scenario där man reser världen runt 1938 på jakt efter Ödets spjut. Det finns lite pulpigt grottkrälande och lite undersökande.

Det här låter ganska vanligt för ett äventyr men egentligen är det väldigt dåligt. Undersökande är tråkigt och oinspirerat. Grottkrälande lyckas inte uppnå någon känsla alls. Skurken beskrivs som “han är typ odödlig fram tills slutstriden”. De färdiga karaktärerna är tråkiga klichéer. Det är dessutom extremt dåligt researchat både i sin kristendomen kliché handling och i så uppenbara saker som att Israel inte var ett land 1938.

Pitchen är okej. Allting efter den punkten är för dåligt gjort för att det här ska vara värt din tid. Materialet är sedan så mycket en pastisch att det inte går att få ny inspiration av det.

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Scenario: Den stora tårttävlingen eller “Tårtbaket i Sjöstorp”
Av: Alexander Fahlander
Till: The One Ring
När: 2013

Jag brukar inte bry mig om bilder och design. Men sätter du ett snötäckt och julpyntat hobbit hus på framsidan så är jag med på noterna omedelbart.

Det är ett motherfucking tårtkalas i Fylke! Under julen! (Okej, Yule, men come on!) Det är precis så mycket mys som du tror det ska vara. Det finns ett tårtrecept med i scenariot! Ens faster är mystiskt förkyld och man måste hitta ingredienserna till en tårta så att hon kan vinna tårtbakartävlingen ändå! Det finns mysiga gåtor vid ett tillfälle!

Okej, så det där var kanske mer en innehållsförteckning än en recension. Men det är ett medryckande och super mysigt scenario! Jag tänker ge min rekommendation till att du bör spela det redan nu (med tårta till spelarna så klart!). Men scenariot har en del problem… Jag vet inte varför en på liv och död strid med vargar är med här? Den behövs inte mitt i tårtbaket i alla fall. Eller varför scenariots slut avgörs med ett enda tärningsslag? Och informationen är ganska dåligt organiserad (men det är ett kort äventyr så det är ett mindre problem än man kan tro).

Det här är super, super, super, brutalt mysigt och man känner Fylke känslan stråla från PDF:en. Men det är tyvärr bara okej utfört.

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Scenario: Nichevo
Av: Nathalie Andersson
Till: Last Stand
När: 2014

Det här är två och en halv sida text rakt ner utan några rubriker eller någon scenindelning. Mystiska ljus har setts vid båtvrak, man åker ut till dem och dödar sjömonster. Slut på scenariot. Resten av den 11a sidor långa PDF:en är färdiga karaktärer. Det är verkligen bara en ganska dåligt skriven startscen. Det ser mer ut som en spelledares anteckningar än ett skrivet scenario som andra ska kunna använda.

Det är synd när namnet på äventyret är så bra. Någon borde sno det och göra ett bättre scenario.

1 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
God45;n341115 said:
1 av 5
3 av 5
1 av 5
Även om det verkar ha varit tre halvtrista genomläsningar så är jag väldigt glad att du är tillbaka och dömer ut dem... Jag vill verkligen tro att det finns fler guldklimpar i scenarioskatten vi håller på att bärga... så misströsta ej! :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
God45;n341114 said:
Scenario: Den stora tårttävlingen eller “Tårtbaket i Sjöstorp”
Av: Alexander Fahlander
Till: The One Ring
När: 2013

Jag brukar inte bry mig om bilder och design. Men sätter du ett snötäckt och julpyntat hobbit hus på framsidan så är jag med på noterna omedelbart.

Det är ett motherfucking tårtkalas i Fylke! Under julen! (Okej, Yule, men come on!) Det är precis så mycket mys som du tror det ska vara. Det finns ett tårtrecept med i scenariot! Ens faster är mystiskt förkyld och man måste hitta ingredienserna till en tårta så att hon kan vinna tårtbakartävlingen ändå! Det finns mysiga gåtor vid ett tillfälle!

Okej, så det där var kanske mer en innehållsförteckning än en recension. Men det är ett medryckande och super mysigt scenario! Jag tänker ge min rekommendation till att du bör spela det redan nu (med tårta till spelarna så klart!). Men scenariot har en del problem… Jag vet inte varför en på liv och död strid med vargar är med här? Den behövs inte mitt i tårtbaket i alla fall. Eller varför scenariots slut avgörs med ett enda tärningsslag? Och informationen är ganska dåligt organiserad (men det är ett kort äventyr så det är ett mindre problem än man kan tro).

Det här är super, super, super, brutalt mysigt och man känner Fylke känslan stråla från PDF:en. Men det är tyvärr bara okej utfört.

3 av 5
Alltså. Jag kan lätt se hur en hord med hungriga vargar hade passat i ett juligt hobbitscenario. I slutscenen så kommer en anfådd fjädringsman inspringande
"Vargarna kommer! Vi måste ta skydd!"
"Men min tårta? Jag hinner aldrig bära den i säkerhet"
*hobbitar som tittar på varandra*
"TILL VAPEN! FÖR FYLKE OCH TÅRTORNA!"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Cybot;n341122 said:
Alltså. Jag kan lätt se hur en hord med hungriga vargar hade passat i ett juligt hobbitscenario. I slutscenen så kommer en anfådd fjädringsman inspringande
"Vargarna kommer! Vi måste ta skydd!"
"Men min tårta? Jag hinner aldrig bära den i säkerhet"
*hobbitar som tittar på varandra*
"TILL VAPEN! FÖR FYLKE OCH TÅRTORNA!"
Du har precis skrivit om scenariot så att det är mycket bättre :D

Ett problem är att vargarna verkligen bara är ett random encounter mitt i. Men som en slutfight där man måste skydda tårtorna är jag mycket mer på!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Scenario: Själigt betalt
Av: David Jensen Bergkvist och Terje Nordin
Till: Legend (Svenskt rollspel) (Det står felaktigt L5R på arkivsidan)
När: 2006

Det är så jävla nära att vara genuint fantastiskt. Men det gör ett par val som bara.. Argh!

Okej, så den briljanta grundpitchen är som följer:
Karaktärerna är en grupp bluffmakare i moderna Sverige som inte är ett dugg magiska. De lever egentligen i en full Urban fantasy värld men det vet de inte. De har startat ett företag där de köper folks själar för ett par tusenlappar, men när folk sedan får religiös ångest kräver de mycket mer pengar för att sälja tillbaka själarna. En ond trollkarl tycker det är helfestligt och har lyckats lura dem (via en sliskig designbyrå) att sätta ett magiskt sigil på alla kontrakten som gör att affären faktiskt funkar. Så karaktärerna sitter nu på en hel hög faktiska själar som har äkta magisk makt!

Så lång är allting supercoolt! Men här kommer bomben som startar scenariot. Trollkarlen kommer och erbjuder sig att köpa alla själarna och karaktärernas själar för flera miljoner kronor. Scenariot förutsätter att karaktärerna och spelarna är dumma nog att sälja sina själar. Trollkarlen bryr sig ärligt talat inte om karaktärernas själar specifikt, så det finns ingen anledning för honom att inte bara gå med på att köpa de köpta själarna. Men om karaktärerna vägrar sälja sina själar finns det inget scenario.

Resten av äventyret är att karaktärerna ska få tillbaka sina själar. Att var själlös är nämligen otrevligt och det gör att man blir indragen i den övernaturliga undrevärlden. Det är ett okej scenario, mer ett kampanjintro för dödliga i den övernaturliga världen än något annat.

Problemet är att man helt fibblar bort öppningen genom att anta att spelarna ska göra något absolut vansinnigt idiotiskt. Även om de inte tror på själen alls när de säljer den är hela deras affärsmodell att lura folk på exakt det här sättet!

Det är dock kul att ha ett scenario där öppningen är “Din karaktär är den mest kallhamrade psykopaten du kan tänka dig och försörjer sig på att utnyttja desperata människor.”. Det känns max skräckspel. Öppningen överlag är så bra att jag tänker stjäla den rakt av! Men resten är bara okej och det förutsätter att karaktärerna gör något som är väldigt svårt att rättfärdiga.

3 av 5
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Henke;n341061 said:
/.../ "Jakten på Josef K" /.../
Det här kan vara det som gjort mig gladast med din jakt på konventsäventyr hittills. Jag har enormt starka minnen av när jag spelade det här på LinCon (2004?) som ett av det bästa spelmötena i mitt liv. Det var en fröjd att kunna plocka ner det och läsa och känna minnena flöda över mig igen. Stort tag!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
God45;n341132 said:
Scenario: Själigt betalt
Av: David Jensen Bergkvist och Terje Nordin
Till: Legend (Svenskt rollspel) (Det står felaktigt L5R på arkivsidan)
När: 2006

Det är så jävla nära att vara genuint fantastiskt. Men det gör ett par val som bara.. Argh!

Okej, så den briljanta grundpitchen är som följer:
Karaktärerna är en grupp bluffmakare i moderna Sverige som inte är ett dugg magiska. De lever egentligen i en full Urban fantasy värld men det vet de inte. De har startat ett företag där de köper folks själar för ett par tusenlappar, men när folk sedan får religiös ångest kräver de mycket mer pengar för att sälja tillbaka själarna. En ond trollkarl tycker det är helfestligt och har lyckats lura dem (via en sliskig designbyrå) att sätta ett magiskt sigil på alla kontrakten som gör att affären faktiskt funkar. Så karaktärerna sitter nu på en hel hög faktiska själar som har äkta magisk makt!

Så lång är allting supercoolt! Men här kommer bomben som startar scenariot. Trollkarlen kommer och erbjuder sig att köpa alla själarna och karaktärernas själar för flera miljoner kronor. Scenariot förutsätter att karaktärerna och spelarna är dumma nog att sälja sina själar. Trollkarlen bryr sig ärligt talat inte om karaktärernas själar specifikt, så det finns ingen anledning för honom att inte bara gå med på att köpa de köpta själarna. Men om karaktärerna vägrar sälja sina själar finns det inget scenario.

Resten av äventyret är att karaktärerna ska få tillbaka sina själar. Att var själlös är nämligen otrevligt och det gör att man blir indragen i den övernaturliga undrevärlden. Det är ett okej scenario, mer ett kampanjintro för dödliga i den övernaturliga världen än något annat.

Problemet är att man helt fibblar bort öppningen genom att anta att spelarna ska göra något absolut vansinnigt idiotiskt. Även om de inte tror på själen alls när de säljer den är hela deras affärsmodell att lura folk på exakt det här sättet!

Det är dock kul att ha ett scenario där öppningen är “Din karaktär är den mest kallhamrade psykopaten du kan tänka dig och försörjer sig på att utnyttja desperata människor.”. Det känns max skräckspel. Öppningen överlag är så bra att jag tänker stjäla den rakt av! Men resten är bara okej och det förutsätter att karaktärerna gör något som är väldigt svårt att rättfärdiga.

3 av 5
Jag kan verkligen bara hålla med! Jag minns hur nöjda vi var med själva konceptet, men också väldigt frustrerade då vi aldrig lyckades komma på hur tusan det skulle fortsätta.

Det här är bästa tråden på forumet! :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
God45;n341132 said:
Scenario: Själigt betalt
Av: David Jensen Bergkvist och Terje Nordin
Till: Legend (Svenskt rollspel) (Det står felaktigt L5R på arkivsidan)
När: 2006

Öppningen överlag är så bra att jag tänker stjäla den rakt av!
Den får du gärna dela med dig av när du skrivit den :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
Khan;n341133 said:
Det här kan vara det som gjort mig gladast med din jakt på konventsäventyr hittills. Jag har enormt starka minnen av när jag spelade det här på LinCon (2004?) som ett av det bästa spelmötena i mitt liv. Det var en fröjd att kunna plocka ner det och läsa och känna minnena flöda över mig igen. Stort tag!
...och det här är precis sådana tillfällen som driver mig i sökandet och som jag motiverar scenario-författarna med. Tack :)
 
Top