God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Cybot;n336472 said:
Nu vill jag ha en setting där återupplivning är att man helar kroppen och sedan i princip använder gudomligt superlim för att klistra fast själen vid kroppen igen. Den som återupplivat äventyrarna kan när som helst inom en tidsperiod (En vecka? Till nästa fullmåne?) lösa upp det här superlimmet om de misbehagar hen.
Det låter supercoolt! Och det hade varit ett bra hot i det här äventyret. Men vi får inte reda på hur återupplivning fungerar här ens.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Scenario: Julbocken
Av: André Nordin och Terje Nordin
Till: Call of Cthulhu
När: 2005

Jäsningskammaren är en magisk vidrig ide och som punkten scenariot är centrerat runt är den utmärkt vald. Det här är annars Midsommar + The Wickerman + The Ritual + The Shadow over insmouth fast med allas favorit gud med tusen unga. Det är beprövad Lovecraftiansk mark men med en ändå förvånansvärt ny vinkel.

Scenariot är uppdelat i en tidslinje, en hög beskrivningar av platser och karaktärsbeskrivningar. Det finns lite onödigt deprotagoniserande men det här är CoC så alla bör vara beredda på det.

Men här är varför du bör spela det. Det här scenariot är så jävla äckligt med sin “mjölk” och sin “jäsning” och sitt “Norrland” och det bara kryper i kroppen på mig.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Scenario: Christmas on the Moon
Av: Michael Mørk
Till: Eget D6 system
När: 2015

Det här är tyvärr överdrivet producerar till punkten där det är aktivt fientligt till spelledaren. Alla beskrivningarna är långa, invecklade och stört omöjliga att hålla i huvudet. Samma med karaktärerna. Samma med bakgrunderna. Det ska till en massiv mängd arbete för att hålla det här i huvudet och gör du inte det så förlorar du all nyans. Jag är övertygad om att författaren kan få mig att känna mig som att jag är i Alien universumet. Men han kan inte lära mig hur jag ska få någon annan att känna så när jag spelleder hans scenario.

Sedan har vi julgrejen. Som är ett misstag. Det är bara där för att skapa en stämnings whiplash och det… Funkar inte. Du kan inte gå från att spela White Christmas för dina spelare och sedan gå “SCI-FI HORROR!!!”.

Det här är annars ett medelmåttigt alien scenario. Jag märker att författaren bryr sig om saker med alien universumet som jag inte bryr mig alls om och som inte påverkar scenariot. Men kärnan på scenariot är solid.

Om du går jul + annan genre gör en Die Hard och gå fullt ut eller gör det inte alls.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Scenario: Familien
Av: Max Møller
Till: Friform
När: 2011

Det är Jul! Kommer mamma begå självmord eller inte?

Det är inte det enda problemet någon har i den här familjen, men det är det mest dramatiska. Man spelar medlemmar i en familj som alla måste välja mellan sin egen lycka och att familjen ska må bra. Det är mer eller mindre scenariot.

Vi är way för nära verkligheten för att det ska vara kul eller dramatiskt. Men samtidigt säger inte scenariot så mycket. Existentialism är en grej är liksom inte det edgy materialet som hade rättfärdigat att gå så här brutalt.

Det finns all socialrealismen du kan tänka dig här så är det grejen du verkligen vill ha så… Ja? Men om du väntar dig något budskap eller någon poäng? Vänd dig någon annanstans.

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Scenario: Jule-Tun
Av: Rikke Munchkin Sørensen
Till: Toon
När: 2001

Det här scenariot är ett fullständigt misslyckande i konceptfasen. Man spelar småfiskar på barnhemmet/internatskolan och ska ut och hitta jultomte tonfisken. Det är som en av de där tecknade filmerna där karaktärerna är precis som människor fast de är djur för det ser roligare ut som tecknat. Men man kan inte se vad som händer i scenariot så det spelar ingen roll att alla är fiskar. Rollspel är inte ett visuellt jävla medium. Scenariot har misslyckats vid den första punkten, den där de väljer medium. Det här borde inte vara ett rollspel. Det finns absolut ingen anledning att man är fiskar! Jag bara… Bara… VARFÖR ÄR MAN FISKAR RIKKE?!

Det är också ett komediscenario som inte är roligt. Oh, kommer du komma in i min tråd nu och försvara fiskordskämt? Kommer du?! “Oh, de är på danska du kanske inte förstod humorn?” Fan ta dig. Välj ett helvete och brinn i det! Jag förstår! Det är lika tydligt och lika inte roligt som bukspottkörtelcancer.

Toon var ett misstag som ett regelsystem. Det borde aldrig ha skapats. Det är som kloringas som ett vapen, det är grymt och fel och vi är värre som en art för att det finns. Men några regler för att vi är fiskar i havet kanske vore bra i det här jävla scenariot där alla kan röra sig i vilken riktning som helst när som helst?!

Scenariot är också i ett Word-dokument. Har du hört talas om “Print to pdf” funktionen?! ANVÄND DEN! Word dokument är tydligen ett great sätt att sprida virus dock. Så då kanske du kan fucka med mig ÄNNU mer än genom att få mig att läsa tomten är en tonfisk scenariot?!!!!

1 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
God45;n337267 said:
Scenario: Jule-Tun
Av: Rikke Munchkin Sørensen
Till: Toon
När: 2001

Det här scenariot är ett fullständigt misslyckande i konceptfasen.

1 av 5
Jag valde faktiskt att sälja av mitt gamla ex av Toon härom året och trots att det var ett tunt rollspelshäfte så var det inte värt sin plats i bokhyllan. Det här scenariot bekräftar det valet...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Scenario: Juletoon II
Av: Rikke Munchkin Sørensen
Till: Toon
När: 1999

Det här är inte kopplat till tonfisk scenariot i alla fall. Det är släppt 2 år innan det scenariot men är istället uppföljaren till ett annat julscenario som Rikke skrivit. I första scenariot spelade man tydligen älgar som fick dra tomtens vagn. Och tydligen klagade folk på att Rikke hade för mycket handling för Toon så han har skrivit ett scenario utan nästan någon handling alls! Det är bara en samling saker som kan hända eller inte! Gör vad du vill, säger Rikke!

Strukturen här är en tågolycka där du kan göra saker hur du vill. Skurkar har kidnappar tomten för att få alla julklapparna själva eftersom de inte fick några som barn. (Tydligen ligger en del av Danmark utanför Tomtens utdelningsområde? Det känns som en referens men jag tänker inte researcha danska regionskämt från 90-talet). Men det är knappt nog för att sätta igång scenariot och de följer inte med en röd tråd efter det.

Haha! En älg tror han är Stålmannen! Är inte det jätteroligt!!!

Nej, det är det inte.

Det fundamentala problemet här är att ingenting är roligt. Det finns en massa andra problem också såsom strukturen, handlingen och karaktärerna. Men fundamentalt är det här motsatsen till komedi.

1 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
God45;n337941 said:
Scenario: Juletoon II
Av: Rikke Munchkin Sørensen
Till: Toon
När: 1999

Det fundamentala problemet här är att ingenting är roligt. Det finns en massa andra problem också såsom strukturen, handlingen och karaktärerna. Men fundamentalt är det här motsatsen till komedi.

1 av 5
Jag tänker att ren komedi på film är svårt, men ren komedi i rollspelsscenarion är närmast omöjligt. Kan minns mängder med situationer som varit roliga under mitt rollspelande, men ingen av dem beror på att äventyret var utformat som en komedi.

Oavsett så är det en skön sågning och ett besparat lidande i min läslista :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Henke;n337947 said:
Jag tänker att ren komedi på film är svårt, men ren komedi i rollspelsscenarion är närmast omöjligt. Kan minns mängder med situationer som varit roliga under mitt rollspelande, men ingen av dem beror på att äventyret var utformat som en komedi.

Oavsett så är det en skön sågning och ett besparat lidande i min läslista :)
Det är den svåraste genren! Till och med skräck är lättare.

Nu behöver jag fler förslag på vad jag ska recensera föresten! Det är så bekvämt att inte behöva välja själv :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,632
Location
Uppsala
Henke;n337274 said:
Jag valde faktiskt att sälja av mitt gamla ex av Toon härom året och trots att det var ett tunt rollspelshäfte så var det inte värt sin plats i bokhyllan. Det här scenariot bekräftar det valet...
Mitt får stå i hyllan för att det är spelhistoria. Dels skrivet av Greg Costikyan, dels redigerat av Warren Spector. Two of the greats!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Jag har varit i lite fel mind-state för att recensera något rättvist.. Och upptagen. Men tiden av mycket att göra är nu snart över och jag kommer tillbaka under veckan med fler recensioner :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
Nu måste jag göra lite reklam i den här tråden. Jag har precis haft nöjet att lägga upp ca 25 konventsscenarion från spelföreningen ASF som de tidigare arrangerat på GothCon och Borås Spelkonvent. Fantastiskt roligt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Scenario: Ingen fruktan, inget hopp
Av: Sus Lundgren och Magnus Lundgren
Till: Call of Cthulhu
När: 1997

Det här är ett polarexpiditions scenario väldigt mycket centrerar kring Andrées polarexpedition. Det är det till den grad att det här knappt är ett Cthulhu scenario. Det är inte ett undersökande scenario och det är inte ett skräckscenario. Det är ett scenario där spelledaren pratar på dig om historiska polarexpiditioner. Meta-spelar du kanske du förstår vad som händer, men det gör inte att du kan påverka det.

Jag kanske låter orättvis nu? Okej, så scenariot går så här:

1: Man förbereder sig för polarexpeditionen. Det finns en massa historiskt nonsen för författarna är öppna med att det de finner viktigast är att hitta ett kul historiskt skede att sätta sitt scenario i. Så hoppas du gillar fakta om sekelskifte Stockholm.

2: Polarexpidition (jag har redan skrivit det här orden för många gånger). Hoppas du gillar beskrivningar av sådant!

3: Konstiga saker händer! Du får ingen förklaring oavsett vad du gör och kan inte påverka något!

4: Epilog med mer historisk fakta!

5: Scenariot beskriver att spelledaren nu, utanför spelet, ska berätta för spelarna att det var Cthonians! Fuck you det var Cthonians och din karaktär vet inget och jag hoppas du är en person som behandlar mythosen som en canon för annars bryr du dig som spelare inte.

Med andra ord begår scenariot alla de vanliga synderna för dåliga CoC scenarion men utöver det gör det inget intressant. Det hade varit svårt att hålla masken och se glad ut om jag hade blivit lurad att spela detta på konvent.

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Scenario: Berlin 1936
Av: Björn Hellqvist
Till: Call of Cthulhu
När: 1998

Det här är ett historiebaserat pulp-Cthulhu scenario som utspelar sig runt OS 1936. Jag har ju precis skrikit lite om att det är en CoC-synd att fokuserat på historia i sina scenarion. Och det är det, jag står för det! Det här scenariot är dock öppet med vad det är och det är ett mysterielösande, två-nävat, nazispöande äventyr där man får göra grejer. Tänk Indiana Jones. Men här är grejen som gör scenariot intressant: det är samtidigt extremt komplext. Man måste ha koll på exakta tider, historiska bakgrunder, djupa karaktärsmotivationer och de litterära greppen i Lovecrafts författarskap för att spelleda det!

Det är en KONSTIG men ELEKTRISK mix. Jag vet inte om jag skulle spelleda det någonsin. Men det är ett konstverk. Alla bitarna är bekanta men de är ihopsatta väldigt snyggt. Det balanserar på kanten till att inte fungera alls men faller aldrig över. Det hjälper att allt det tunga ligger hos spelledaren och spelarna mest kan löpa amok genom scenariot om de vill.

Det är ganska 90-tal elitistiskt dock. Jag tänker att det mest är ett resultat av tiden och det på delar inget egentligen.

3 av 5. Spännande, värt att läsa men kanske inte värt att lära sig att spelleda.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Scenario: Staden
Av: Sus Henrikson och Calle Sanglert
Till: Call of Cthulhu
När: 1997

De första 14 sidorna i det 39 sidiga scenariot är en actual play rapport skriven som en novell. Det är väldigt bra skrivet för en actual play rapport också, det är till och med en ganska bra novell! Jag älskar greppet. Jag tycker om att lyssna på podcasts där de spelar scenarion som jag ska spelleda så jag “känner” hur det rör sig i spel. Det här fyller exakt samma funktion.

Det är annars ett helt okej pulp-scenario där man är britter i Afghanistan på 1860-talet och det finns mysterium, stenvarelser och obehagliga sätt att dö på. Oh, och en ökenexpidition. Det hela är helt okej, mycket bättre än polarscenariot. Men det lite unika upplägget är faktiskt så bra att det höjer hela grejen.

4 av 5
 
Top