God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
RasmusL;n344430 said:
Hoppas på recension! Så att vi får se om du räddat en skatt eller släppt lös en fasansfull farsot till scenario i världen!
Ja, jag tycker mig redan höra God45 varva och svinga motorsågen... to be continued? :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Om och endast om... eller Cuius Ultima, Mr. Pettigrew
Till: Call of Cthulhu friform mindfuck
Av: Jakob Wohlert och Tobias Wrigstad
När: 1996

Scenariot gick tydligen förlorat i en hårddiskkrasch på en Mac Classic i mars 1996 men har återupptäckts genom ansträngningar från vår egen Henke! Jag vill snart ha en tv-serie på SVT om det här arkeologi arbetet. För mängden jobb som måste gå in in i att hitta de här gömda och glömda skatterna måste vara helt enormt. Och den här gången har du verkligen hittat en gömd skatt.

Scenariot är uppenbart gjort för att vara så märkligt som möjligt. Det kallas genomgående för en “komposition” och “kompositören” anger redan i förordet att det både är ospelbart och pretentiöst. Vilket det nog är, men att vara pretentiös är ingen synd och medan scenariot inte är ett dugg intresserat av att möta dig halvvägs så kan man absolut spelleda det.

Okej, så handlingen är absurd och går inte att påverka. En karaktär hittar ett förbannat schackbräde, detta drar in honom i märkliga visioner och drömmar och till sist dör han. Det är mer eller mindre hela handlingen men egentligen är det mycket märkligare än den beskrivningen. Det finns en ramberättelse i verkligheten där schackbrädet upptäcks, men denna är helt poänglös vilket scenariot också påpekar. Drömmarna är även de helt meningslösa egentligen, de leder ingen vart och de låter mest alla spelarna utom den vars karaktär har schackbrädet spela märkliga special karaktärer som ska göra visionerna så konstiga och freudianska som möjligt för huvudpersonen. Men de är samtidigt hela poängen med scenariot.

Scenariot är väldigt komiskt, både i hur det är skrivet och i hur det spelas ut. Någon kommer liksom springa runt i pyjamas i en djungel medan han dröm hallucinerar. Och vi har ett beskrivande stycke om ett beskrivande stycke som beklagar hur svårt det är att beskriva saker. Men det är inte ett komedi scenario, scenariot säger saker men använder en blandning av humor och kosmisk skräck för att göra det. Det är EXTREMT fullmatat för att bara vara 13 sidor + handouts.

Det här är något så spännande som något helt nytt. Jag har aldrig sett ett liknande äventyr. Det är märkligt och konstigt. Det bryter mot alla saker jag brukar vilja ha från ett scenario men det är så vilt och nytt att det inte gör något. Jag kan inte förstå att det här är skrivet 1996. Det känns avantgarde nyskapande på ett väldigt verkligt sätt nu 2020.

Jag tänker ge det här scenariot 4 av 5. Men jag borde inte behöva recensera det. För du bör läsa det själv! Det är bara 13 sidor, lättläst och det kommer var mer än värt din tid!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
God45;n344880 said:
Scenario: Om och endast om... eller Cuius Ultima, Mr. Pettigrew
Till: Call of Cthulhu friform mindfuck
Av: Jakob Wohlert och Tobias Wrigstad
När: 1996

Scenariot gick tydligen förlorat i en hårddiskkrasch på en Mac Classic i mars 1996 men har återupptäckts genom ansträngningar från vår egen Henke! Jag vill snart ha en tv-serie på SVT om det här arkeologi arbetet. För mängden jobb som måste gå in in i att hitta de här gömda och glömda skatterna måste vara helt enormt. Och den här gången har du verkligen hittat en gömd skatt.
Underbart när scenario-skattjakten ger utdelning! Och tack för att du recenserar!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Nu kapar jag tråden med en liten faktaruta. Idag laddade jag upp den sista GothCon-foldern jag hade (ännu en gång stort tack till Bolongo ) vilket innebär att det nu finns GothCon-foldrar tillgängliga som från 1985 och framåt (tills GothCon slutade göra foldrar) med två undantag (1986 och 2018). Om någon råkar ha äldre foldrar eller just 1986 så är jag väldigt intresserad. Om någon känner till arrangemangen för 2018 så är det också väldigt intressant.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Gjordes det foldrar ända till 2018?
Mitt minne verkar anpassa sig fort. Det känns som om de slutade med det för länge sedan.... :O
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
God45;n344880 said:
Scenario: Om och endast om... eller Cuius Ultima, Mr. Pettigrew
Till: Call of Cthulhu friform mindfuck
Av: Jakob Wohlert och Tobias Wrigstad
När: 1996

Scenariot gick tydligen förlorat i en hårddiskkrasch på en Mac Classic i mars 1996 men har återupptäckts genom ansträngningar från vår egen Henke! Jag vill snart ha en tv-serie på SVT om det här arkeologi arbetet. För mängden jobb som måste gå in in i att hitta de här gömda och glömda skatterna måste vara helt enormt. Och den här gången har du verkligen hittat en gömd skatt.

Scenariot är uppenbart gjort för att vara så märkligt som möjligt. Det kallas genomgående för en “komposition” och “kompositören” anger redan i förordet att det både är ospelbart och pretentiöst. Vilket det nog är, men att vara pretentiös är ingen synd och medan scenariot inte är ett dugg intresserat av att möta dig halvvägs så kan man absolut spelleda det.

Okej, så handlingen är absurd och går inte att påverka. En karaktär hittar ett förbannat schackbräde, detta drar in honom i märkliga visioner och drömmar och till sist dör han. Det är mer eller mindre hela handlingen men egentligen är det mycket märkligare än den beskrivningen. Det finns en ramberättelse i verkligheten där schackbrädet upptäcks, men denna är helt poänglös vilket scenariot också påpekar. Drömmarna är även de helt meningslösa egentligen, de leder ingen vart och de låter mest alla spelarna utom den vars karaktär har schackbrädet spela märkliga special karaktärer som ska göra visionerna så konstiga och freudianska som möjligt för huvudpersonen. Men de är samtidigt hela poängen med scenariot.

Scenariot är väldigt komiskt, både i hur det är skrivet och i hur det spelas ut. Någon kommer liksom springa runt i pyjamas i en djungel medan han dröm hallucinerar. Och vi har ett beskrivande stycke om ett beskrivande stycke som beklagar hur svårt det är att beskriva saker. Men det är inte ett komedi scenario, scenariot säger saker men använder en blandning av humor och kosmisk skräck för att göra det. Det är EXTREMT fullmatat för att bara vara 13 sidor + handouts.

Det här är något så spännande som något helt nytt. Jag har aldrig sett ett liknande äventyr. Det är märkligt och konstigt. Det bryter mot alla saker jag brukar vilja ha från ett scenario men det är så vilt och nytt att det inte gör något. Jag kan inte förstå att det här är skrivet 1996. Det känns avantgarde nyskapande på ett väldigt verkligt sätt nu 2020.

Jag tänker ge det här scenariot 4 av 5. Men jag borde inte behöva recensera det. För du bör läsa det själv! Det är bara 13 sidor, lättläst och det kommer var mer än värt din tid!
Alltså, jag tror att jag spelade detta. Trodde det var ett Borcon, men jag hade la fel då. Eller så var det något snarlik de körde på Borcon där i mitten på 90-talet.

Henke Jag vill försöka rekonstruera vilka konvent jag har varit på, ditt arbete är guld värt där då jag tyvärr inte har sparat några papper eller foldrar alls från den tiden (typ 90-99).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Skarpskytten;n344978 said:
Alltså, jag tror att jag spelade detta. Trodde det var ett Borcon, men jag hade la fel då. Eller så var det något snarlik de körde på Borcon där i mitten på 90-talet.

Henke Jag vill försöka rekonstruera vilka konvent jag har varit på, ditt arbete är guld värt där då jag tyvärr inte har sparat några papper eller foldrar alls från den tiden (typ 90-99).
Du måste berätta hur det var i spel!!! :D Hur gick det?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
God45;n344981 said:
Du måste berätta hur det var i spel!!! :D Hur gick det?
Alltså, det är 24 år sedan och jag är inte minnesgod. Men vi hade grymt kul. Det var väldigt flummigt och skruvat, på ett bra sätt. Jag minns fortfarande hur vi typ bröt samman när första omgången drömmar kom ut.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Bolongo;n344970 said:
Gjordes det foldrar ända till 2018?
Mitt minne verkar anpassa sig fort. Det känns som om de slutade med det för länge sedan.... :O
Digitala foldrar fanns till 2016. 2017 och 2019 är inmatade utifrån informationen som fanns på webben.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Fem-gänget räddar världen
Av: Sus Henrikson och Calle Sanglert
Till: Friform
När: 1998

DET ÄR FÖR 90-TAL! Ahhhhhhhh! The edge! Scenario har skurit mig när jag försökte läsa det och jag håller på att blöda ut! Så författarna har skrivit en version av 5-gänget som vuxna som är ”dark och edgy” på det mest irriterande och dumma sättet. Det är enligt scenariot helfestligt att någon är ”läderlesbian” och att en spellarkaraktär har en böjelse för ”prostituerade i småflickekläder”. Man påminns särskilt att inte glömma när något är fet eller sitter i rullstol. Det här scenariot är en jäkla sörja av dåliga värderingar, lyteskomik och att skratta åt folk man tycker är mindre värda än vita cismän utan funktionshinder.

Det här är sedan ett superrälsat, extremet opedagogiskt scenario som är skrivet i stora block av text. Så du måste lära dig scenariot utantill om du vill spelleda det. Huvudhandlingen är lite småkul men helt fel med tonen på allt annat.

1 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Hoppas du kan hitta något mer intressant framöver. Senaste dagarna har jag fått in en hel del intressant material t.ex. Anders Björkelids Cumulunimbus, Peking Apjävlar´s KULT-scenario Calling Baton Rouge och The Good Ole Boys´s Vinterspel, Sommarnöje och Höstmörker. Dragon Den´s Lakefront City Blues samt Gunilla Jonsson och Michael Petersén´s två KULT-scenarion Drömmen om Alice och Noone here gets out alive etc etc etc... (just nu i scannern: AD&D scenariot Vilse i pannkakan) :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Henke;n346995 said:
Hoppas du kan hitta något mer intressant framöver. Senaste dagarna har jag fått in en hel del intressant material t.ex. Anders Björkelids Cumulunimbus, Peking Apjävlar´s KULT-scenario Calling Baton Rouge och The Good Ole Boys´s Vinterspel, Sommarnöje och Höstmörker. Dragon Den´s Lakefront City Blues samt Gunilla Jonsson och Michael Petersén´s två KULT-scenarion Drömmen om Alice och Noone here gets out alive etc etc etc... (just nu i scannern: AD&D scenariot Vilse i pannkakan) :)
Jag vill läsa ett AD&D scenario baserat på Vilse i pannkakan! Det låter värst! :D
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
God45;n347000 said:
Jag vill läsa ett AD&D scenario baserat på Vilse i pannkakan! Det låter värst! :D
Ska bara få ett ok först från skaparna :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Henke;n347001 said:
Ska bara få ett ok först från skaparna :)
Cumulunimbus verkar däremot hur fett som helst! Recension kommer snart!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Pesten of Dragen
Av: Sebastian Odsgaard Kristensen och Nicklas Thorsen
När: 2020
Till: Eget system

Det här är ett väldigt stämningsfullt high fantasy äventyr där spelarkaraktärerna är en aning skamfilade men erfarna hjältar som försöker bota en fruktansvärd pest som har drabbat området de befinner sig i. Det låter som pitchen till ett D&D scenario och äventyret är uppenbart D&D inspirerat till nivån att det använder D&D gudarna. Men äventyret använder alla de mer story inspirerade inslagen man brukar se på Fastaval med rejäla bakgrunder, fokus på tunga val och ett helt eget system för att göra saker som försöker garantera max drama.

Äventyret har ett briljant upplägg som fungerar så här: Äventyrarna skickas för att hämta hem ingredienser till botemedlet mot pesten. Det finns 6 möjliga ingredienser men alla behövs inte. Spelarna kan försöka hämta dem i vilken ordning de vill, men desto lägre de väntar med att hämta en viss ingrediens destor värre har pesten gjort saker där. Detta skapar både ett taktiskt och ett stämningsmässigt element. “Vi hade kunnat stoppa det här om vi gjort bättre val.” Äventyret förstärker den känslan genom att det ofta kommer val mellan en individs bästa och att försöka bota pesten och hjälpa flera. De färdiga karaktärerna är skrivna för att maximera de valens vikt på ett snyggt sätt och karaktärernas antagna moraliska positioner är beskrivna i scenariot.

Stämningen är vad som gör det här äventyret. Det är INTE grimdark. Men det är… ledset. Det känns ödesmättat och tungt men med hopp i grunden. Döden jagar efter en och man är sällan mer än ett enda steg före. Jag vet inte hur mycket av det här som skrevs innan Corona träffade men det är precis rätt i Zeitgeisten!

Oh, och twisten på slutet är fucking amazing!

4 av 5, ett väldigt bra scenario som känns som om det handlar om nuet genom en fantasy spegel. Med en rejäl goddamn bossfight på slutet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Mens vi venter på bussen
Av: Simon James Pettitt
När: 2020
Till: Lajv

Ungefär så lätt ett lajv kan vara. Spelarna är uppdelade i två grupper, elever i en skolklass som varit på klassresa och anhöriga till de eleverna som väntar på att ta emot dem när deras buss kommer hem. Eleverna spelar ut scener från resan och de anhöriga spelar ut att sitta och vänta. Ingen har en alkoholiserad pappa eller våld i familjen eller något sådant drama. Alla älskar varandra och är glada. Förutom att alla spelarna (men inte karaktärerna vet) att bussen kommer vara i en olycka och folk kommer dö. Det är Hitchcocks “Publiken vet att bomben är under bordet” grej där allting får mer mening av döden. Det finns inga fancy meta-tekniker eller märkliga scen övergångar. Bara döda barn och chanser att vara ledsen. Scenario enda sådan finurlighet är att det använder QR koder för att ta spelarna till de fejkade nyheterna som till viss del för lajvet framåt vilket är en smart detalj och minimerar mängden papper att hålla koll på.

Det här är ett extremt stiliserat lajv på ett imponerande sätt. Full minimalism och bara det som krävs. Det gör vad det vill göra och vore extremt lätt att sätta upp. Men det enda innehållet är att vara ledsen...

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Gudeterapi
Av: Martin Andreas Dahl Sinding
När: 2020
Till: Lajv

De gamla hedniska gudarna från grekisk, nordisk, egyptisk mytologi har fått problem och går i gruppterapi. De har drabbats av två personligheter, den de hade när de dyrkades och den de fått nu i populärkulturen. De måste försöka hantera dessa båda personligheter och till hjälp har de en terapeut med gruppövningar.

Det här är genuint roligt. Författaren har en stenkoll på populärkulturen som används som ett fint verktyg för att få allting att fungera. Karaktärerna har kluvna karaktärsblad med popkultur och gammaldags personligheterna på varsin halva av ett papper och alla konflikterna där är jättetydliga. Anubis har det beskrivande popkultur citatet som ”Det er ligesom deal or no deal for de døde” och jag skrattade högt när jag läste det. Hur vissa gudarna har fått mer positiva personligheter och andra mindre är en utmärkt källa till konflikter och allting krokar fint ihop med vart annat.

Scenariot är tight tidsmässigt och använder mycket strukturella verktyg så att saker rör sig framåt och inte blir tråkiga. Det är ett solitt bygge av scener och övergångar.

Du borde läsa det här även om du inte tänkte spelleda det för det är faktiskt ett kul komediscenario!

4 av 5
 
Top